Android radio reboot gedurende start (af en toe)

als ik de auto start, reboot soms de autoradio (android chinees), eea gemeten , de "boordspanning" daalt ongeveer 100 mS beneden de 9 volt.

opgelost door schottky diode (20A) en een condensator van 66000 uF.

nu daalt de spanning naar radio max 2 Volt

zie scope beeld

Als je accuspanning onder de 9 volt zakt tijdens het starten dan zou ik eerst de accu verdenken.

9V, vervang inderdaad je ACCU, das niet normaal. Blijft daar 12V dan is er iets mis met je bedrading.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

dacht ik eerst ook, maar dit is een nieuwe Varta accu 54 Ah, maar een dip hebben alle auto's, tijdens starten loopt er een hele korte periode 500-600 A daarna rond de 150 A.

dus die dip is gewoon, echter "goede"radio's kunnen daar tegen, zon android radio van chinees makelarij (alie express) kan daar dus niet zo goed tegen.

ter verduidelijking heb ik nog een grafiek toegevoegd, van de start stroom spanning op de polen.

groet Wim

(in scope beeld is groen de stroom en geel de voeding)

Ik weet niet hoe een ander hier naar kijkt maar als ik jouw oscilloscoopbeeld bekijk dan duikt jouw spanning naar ongeveer een halve volt? Als de linker gele cursor je nulpunt is en je spanning 2 V/div en je een 1:1 probe gebruikt.... Dan is je accu zeker stuk. Dus hoe heb je gemeten?

Channel 2 staat ingesteld op 2V/div; de spanning daalt ca. 2.1 divisies, dus ca. 4.2V. Daarnaast is op channel 2 Vpp=4.13V; de spanning daalt dus blijkbaar 4.13V. Dat komt overeen met elkaar.

Tijdens het starten zakt de spanning dan dus in naar ca. 12.8 - 4.1 = 8.7V.

Blijkbaar is de inwendige weerstand van de accu grofweg 4.13V/600A= 6.83 milliohm.

Wat ik alleen niet snap is waar het nulpunt van ch. 2 ligt; ik zou verwachten dat dat bij de gele '2' ligt, links op het scherm, maar blijkbaar zit het ergens onderin, buiten beeld.

Enfin, het is een bekend trucje c.q. oplossing om een diode in de voedingslijn van een apparaat, bijv. een autoradio, op te nemen om ze te ontkoppelen van elkaar, zodat het kort instorten van de accuspanning niet direct ook de voedingselco in de radio leeg trekt. Zou netjes zijn geweest als de fabrikant dit al gedaan had. En dan hoefde zelfs niet de volledige radio zijn, alleen de microprocessor of -controller was al genoeg geweest, om een reset te voorkomen. Dat het scherm een beetje flikkert tijdens het starten, en het hoorbaar is in het geluid, zou mij in elk geval niet storen.

Sterker nog, bij het starten van de auto heb ik sowieso liever geen andere storende (radio-)geluiden, zodat je kan horen of het startproces normaal verloopt.

set SCE to AUX.

@bol00052

de accu is nieuw (begin april 2025), het nulpunt ligt inderdaad buiten schaal
zoals nonius het beschrijft.

@nonius,

jouw verhaal is juist , was voor mij nieuw dat zon chinees radio er niet tegen kan, nu was mijn accu al niet te best , daarom eerst een nieuwe gekocht, maar loste probleem niet op.

reboot is gewoonweg vervelend, voor mij hoeft de radio ook niet aan te staan

groet Wim

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

@Guy V2 "probleem" is afdoende opgelost met diode /condensator, het topic was meer om andere ook op een idee te brengen.

jou tijds vertraging werkt niet, omdat, de radio twee voedingen krijgt, eentje (degene die nu diode en condensator heeft), constant voeding en eentje die voeding krijgt via accessoire / contact slot.

de "altijd" voeding , moet ook altijd aan zijn ( geheugen settings, voorkeur zenders enz), en was een probleem door de hele korte dip (100mS), reboot de radio en start Android opnieuw op.

de radio valt uit met starten en met wat korte ritten krijg je dan soms check wiring en kun je het hele ding uit/inschakelen om weer geluid te krijgen. dat was ik ook wel zat intussen, dus heb ik er ( meen 10.000uf) en een diode op de ACC gezet, dat voorkwam de uitschakeling van de radio als de startmotor rondgaat, tevens blijft het geluid dan ook aan met starten. dit bleek niet genoeg, want de continu 12V zakte ook te ver in met starten en af en toe ging de radio toch plat. dus ook een elco en diode op de continu gezet waardoor uitvallen sindsdien niet meer is gebeurd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Bij AL mijn auto's gaat de accessoire stand UIT tijdens het starten en derhalve ook de radio.

Mijn auto's zijn oud, ik weet het.. maar dat was vroeger dus bij design!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op woensdag 16 april 2025 22:48:46 schreef High met Henk:
Bij AL mijn auto's gaat de accessoire stand UIT tijdens het starten en derhalve ook de radio.

Mijn auto's zijn oud, ik weet het.. maar dat was vroeger dus bij design!!

dat is nog steeds zo, en dat is nog harder nodig met de huidige auto's waar de startaccu niet bepaald overbemeten is en er een bult meer verbruikers op de ACC zitten t.o.v 30 jaar geleden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer