[TIP] harde schijf problemen en oplossingen...

Alleen berichten met de trefwoorden “mid” worden getoond. Alle berichten tonen

free_electron

Silicon Member

verdikke. wou ik reageren kletsen ze de thread toe.
toch even ene paar belangrijke zaken ( tis elektronica hoor jongens )

de meeste problemen met harde schijven zijn te wijten aan VOEDINGS problemen. zorg dat je disk voldoende power krijgt en je +12 volt niet in elkaar stuikt.
oudere computervoedingen krijgen last op de 12 volt omdat de elco's uitdrogen die beestne worden warm )

een tweede probleem is 'stiction' verkorting voor static friction. de schijf kan 'plakken' bij powerup. ze kan dan niet beginnen draaien. de disccontroller klapt 'toe' en stopt de drivesignalen voor de motor om te zorgen dat de motor niet opbrandt.

een derde fenomeen is een onderbroken winding in de motor.
dit gebeurt meestal bij schijvne die bijvoorbeeld al 1 jaar 24/24 draaien. je powert af en op en de schijf start niet meer.

probleem 2 en 3 zijn op te lossen door de schijf vast te pakken en ze eens heftig in 1 richting te draaien.
kijk waar de arm zit. de schijf moet van de arm WEG draaien

in detail : leg de harde schijf plat op tafel met de IDE of SATA of SCSI connector naar jouw to en de print naar onder. je kijkt dus op het deksel neer met de connectoren naar jouw toe.
de schijf zit nu WEG van jouw. dus als je van de conecotr naar de andere kant gaat kom je eerst de head assembly tegen en dan de schijf.
nu kan het 'pivot point' ( de ophanging van de arm ) links of rechts zitten. dit is niet altijd goed te zien maar er is 1 probaat middel. je gaat ene rond stickertje zien of ene moertje op ongeveer 1/4 van jouw weg. dit gaat in de linker 1/3 of rechter 1/3 zitten

dus

------------------
|                |
|                |
|                |
|    DISK        |
|    platters    |
|                |
|                |
|                |
|  (A)       (B) |
|                |
|                |
---|||||||||||---

|||| = connectors
(a) of (b) : daar zit een stickertje of ene moertje of ene vijs

als de vijs of stickertje in A zit dan zit de arm links , anders rechts.

als de amr LINKS zit. pak de schijf vast en draaie ze met een schok naar links. de bedoeling is dat je abdrupt STOP met draaien. de oefening : steekuw rechterarm voor u uit.
draai uw hand naar rechts. draai nu uw hand met ene felle beweging naar links. dat is wat je moet doen met de schijf.
als de arm rechts zit dan begine je met de hand links en draai je scerp naar rechts. ( je pols zorgt dat je vanzelf met ene schok stopt.

ja kan dit ene paar keer doen . daarna power je de schijf en luister je of ze opspint.

als dit niet lukt ( enkel als dit NIET lukt. je kan het ene kaar of 10 proberen. daarnaa stop je best )

leg de harde schijf in de diepvries onder ene hoek van 45 graden ( maakt niet uit hoe maar wel met het deksel naar boven )
steek de harde schijf in ene plasticzak ( draai ze eerst in wat papier om de statische lading van de gewoone diepvriszakjes niet te vele laten doorlekken ) 1 velletje a4 printerpapier is genoeg )
leg de schijf in de vriezer , laat ze NIET 'be'vriezen ! .
ze moet goed koud aanvoelen ( rond de 0 tot -4 graden eigenlijk. dieper vriezen mag niet )

wat is de bedoeling : static friction opheffen

de platters en de kop assembly hebben een andere expansiecoefficient. de kop zal wegtrekken van de frictieplaats. powerup terwijl ze nog koud staat.

haal NOOIT de stickers van de schijf af of open de schijf !
een schijf die open is en blootgesteld aan 'vervuilde' lucht leeft geen 5 minuten ( zeker een moderne 200 gig+ schijf niet )
1 stofje tussne de platter en de kop en tis gedaan met de schijf. de 'pool' van de kop is slechts 1.3 micron. als daar een kras in komt ist gedaan met spelen.

en dan tenslotte dit
RAID5 is GEEN veilige manier. RAID5 in ene RAID1 comos IS ene veilege manier.
RAID5 maakt je data uptime hoger niet je redundantie.
RAID1 maakt je redundantie hoger. ( mirroring )

als bij raid 5 ene shcijf uitvalt ( je hebt minsten 3 schijven nodig voor raid 5 en 4 schijven als je autorebuild wilt kunnen doen)
kan de data gerecreerd worden van de 2 andere. let wel gerecreerd . ze wordt teruggerekend uit de parity disk!

bij RAID 1 kan een schijf uitvallen. de tweede heeft de EFFECTIEVE data ook aan boord.

de meeste raid 1 controllers doen NIKS speciaal met de schijven. met andere woordne je kan een shcijf uit ene RAID1 pool halen , die aan een niet raid controller hangen en ze is lees en schrijvbaar.

RAID5 is een ander paar mouwen

er wordt ene virtueel filesysteem aangemaakt wat MERK SPECIFIEK is. ene schijf uit RAID5 pool met ene promise controller kan je niet aan een 3ware of amcc hangen ! ze zijn NIET leesbaar.
dus als je controller de geest geeft .... kiss your data goodbye.

de beste manier is een OFFsite backup. Met andere woordne een abkup op eens schijf die NIET in dezelfde computer zit ( in extreme gevallen : niet in het zelfde gebouw )

beste manier is ; koop een NAS box.
das ene harde schijf met een ethernet poort.
maxtor heeft er seagate , ADs pyro heeft er voor zelfbouw , simpletech en nog ene nest anderen.
de ADS pyre werkt heel goed. voor 89 dollar heb je de doos. harde schijf naar keuze erin , powerup en klaar.
mappen zoals ene network drive. en het ding heeft een FTP server en webserver aan boord ook. ( je kan er dus op verschillende manieren naar toe

de meeste NAS boxen hebben ene journalling filesystem ook. beter bestand tegen powerdips en uitschakelen terwijl de schijf eigenlijk nog iets aan het doen is.

Maxtor heeft nu onlangs ene gloednieuwe ( 2 dagen terug ) uitgebracht.
de nasboxen worden meestal geleverd met backup software. effe installeren. de folders aanscheken die belangrijk zijn en klaar. automatisch wordt de data gesynct tussne je computer en de nas box.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

En vul nu eens alles tot 100%...

Ghost houdt je voor de gek.

De enige manier om tot verdubbeling van schijfruimte te komen is door middel van datacompressie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 15 mei 2006 19:04:49

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

inderdaad ELKE schijf gaat door dat process.
das precies een legbatterij . rij na rij na rij na rij harde schijven die allemaal aan het 'rammelen' zijn.

elke platter is anders , elke kop assembly is anders ( de toleranties daarop zijn te groot ) en dat wordt heel precies ingetuned.

dat intunen is de grootste kost van de schijf. gevolgd door de head assembly ( arm , voice coil , de 'vorken' , de interconnecties, de koppen zelf en de lagering. ) al de rest is peanuts .
het chassis is spuitgietwerk met hier en daar wat freeswerk. monteren is volautomatisch. pcb kost niks. de motor ook niet. de platters zijn dan wel weer prijzig.

de grootste ontwikkelkost is de kop zelf op de voet gevolg door de interconnectie kop - preamp en de preamp zelf en de platters ( de scheikund in de magneetlaag en de fluid dynamica daarachter. al de rest zit een DECADE lager in ontwikkelkost.

de kop is het allerduurste om te ontwikkelen. gevoeligheid , het 'zweven' : de fysica die daar komt bij kijken is even complex als een vleugel ontwerpen voor een straalvliegtuig. tis trouwens hetzelfde achterliggende princiepe. de kop zweeft door het bernoulli effect. de kop is ingewikkelder omdat die ook schuin kan vliegen . vergelijk het met een vliegtuig wat van punt a naar punt b moet vliegen. normaal wijst de staart naar punt a en de neus naar punt b. de luchtstroom is dus parallel met de vliegrichting.

bij een harde schijf gaat dit van de neus 15 graden naar links tot de neus 20 graden naar rechts tov de vliegrichting ( en de staart omgekeerd natuurlijk ). de aangrijpvector is dus slechts in het midden parallel aan de vliegrichting ( lees draairichting ) het merendeel van de tijd vliegt de kop haaks op de draairichting. de torsie die daardoor ontstaat moet gecompenseerd kunnen worden.

die kop zit vol met groefjes in allerhande vormen om voor elke hoek die torsie te compenseren.
en dan heb je 2 toeren voor het schrijf element en dan nog het MR element, de heater elementen die de kop kunnen warmen om de vlieghoogte te regelen en om een crash te kunnen compenseren ( de luchtspleet vervormt door de hitte die ontstaat bij een strike. het vulmateriaal heeft een andere thermisch coefficient dan de rest. door met de heater te spelen kan je dat opheffen.

en dan heb je nog een heater voor lezen en ene voor schrijven. bij schrijven vliegt de kop lager dan bij lezen.

toen ik begon in deze groep vorig jaar viel ik bijna om van verbazing wat er allemaal in die harde schijf gebeurt. tziet er allemaal simpel uit maar hoeveelheid dingen die er komt bij kijken om die data betrouwbaar op te slaan is fenomenaal. het princiepe is simpel ( een kop die langs ene medium beweegt en daar een magneetveld doorjaagt. ) tis het positioneren van die kop , het verkrijgen van een zo sterk mogelijk veld dat de naburigr niet verstoord en de vereiste betrouwbaarheid die dat ding zo verrekte complex maken.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 16 mei 2006 23:22:19 schreef shiptronic:
ach het is ook maar hoe je het bekijkt

FREE word al bang van spanningen boven de 12 V , stekker voor 220~ aan een snoer zetten moet hij weg brengen. :)

ik heb een dyslectisch keyboard. en laast van het lucky luke syndroom: de man die sneller kan tikken dan zijn keyboard de toetsen kan terug naar bovcen laten springen. woehaha

nee mijn probleem is dat ik niet kan typen . ik heb het geleerd met 2 vingers. nu kan ik ondertussen al 4 en soms 5 vingers gebruiken maar ik moet nog altijd naar mijn toetsenbord 'kijken' ( ik kan niet blind typen). maar ik hamer wel wat af. een dactylo kan dingen overtypen... ik bedenk dingen terwijl ik op dat toetsenbord aan het hameren ben :p . en mijn toetsenbord kan mijn gedachtengang soms niet volgen ... stom stuk plastiek met wat gebakken zand en stukjes metaal in. Ik verslijt gemiddeld 1` keyboard per jaar . ik sta bekend om 'vliegende keyboards. ik heb er ooit ene door het labo gekeild. wist niet dat die dingen zover konden vliegen... en ik zo hard kon smijten. paar jaar later hebben ze nog toetsen vanachter een of andere kast opgevist. twas een van die eerste keyboards met een power off knop. ze hadden die gezet waar normaal de printscrene staat. ik druk printscreen om schermdump te pakken. pioeeww . computer af. en ik had niet gezsaved na paar uur hameren .... das mooi hoor zo een 'keyboard-explosie'

en dat van die schrijffouten ( skrif-foeten int west vlaemsch ). een goed verstaander heeft maar een half woord nodig ( voor de die-hards : een echt circuit werkt al met een lekstroompje )

de manier van schrijven: ik flap het eruit zoals ik het zelf zie. noem een koe een koe. je moet dat allemaal zo serieus niet nemen (vooral mij niet, ik neem mijzelf ook niet au serieux) . life is fun, hey electronica is fun !
have some fun, launch a cap and smoke a resistor. droge theorie is aan mij niet besteedt. ( behalve als het echt nodig is. ) waar anderen direct de rekenmachiene bovenhalen stook ik mijn 'strijkijzer' heet en pak alvast een stuk printplaat. de makkelijkste manier met minste inspanning en hersenpijnigen is voor mij wel genoeg. der is niks ontspannender dan een uurtje solderen. veel minder stresserend dan ene uur naar cijfertjes en formules zitten staren. en na dat uur heb je een dingetje wat iets doet in plaats van een velletje gerecycleerde boom met wat dinosaurus of paddestoel derivaat erop gekladderd.

en elekctronica is echt niet moeilijk. der is niks om bang van te zijn (hoe meer poten aan ene chip hoe meer fun. Statistisch gezien is de kans dat er iets misloopt en ie spontaan aan het plafond gaat kleven groter, maar ook dat is wel eens leuk. als je thuiskomt en men vraagt wat je vandaag zoal gedaan hebt opt werk kan je antwoorden : twee 40 poters en ene BGA leren vliegen. woehaha)

over mijn tijd-distrubite:

ik heb het volgende idee.
ik ontwikkel maak een tijdmachiene. wacht 1 uur en stuur mezelf terug in de tijd. daar aangekomen ontmoet ik mezelf en we wachten samen een uur. dan gaan we samen 1 uur terug in de tijd waar we onzelf weer tegenkomen. als we dat 8 keer doen zijn we al met 256 ... die soldeerbout gaat nogal dampen als we met ons allen aan iets beginnen...

ooit heb ik deze eens tegengekomen :
A conference on advanced time travel will be held last monday... ( kewstie van het insiders-only te houden ).

en inderdaad alles boven de 12 volt is hoogspanning voor mij. das nergens goed voor al die spanning. veel te veel stress ( zowel voor mij als voor de componenten )

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 17 mei 2006 07:33:24

Over het algemeen gaan moderne HD's niet stuk als je de PC uitzet. Het parkeer verhaal stamt nog uit de oertijd van de PC. Wat wel corrupt kan geraken is je filesystem. Maar dit kan je meestal wel fixen met een diskcheck programma.
Oja, nog ff over dat schudden: volgensmij was dat bedoeld als laatste red middel. Zolang de er fysiek niks mis is met de schijf, zal ik er zeker niet mee gaan schudden! Probeer eerst altijd via software de probleemen op te lossen.

Sine

Moderator

Op 5 juni 2006 00:13:52 schreef free_electron:
die schijf 'trekt op' naar 7200 ( 5400 bij laptop ) binnen de seconden hedentendage. das flink stroompje hoor.

das ook de reden dat bij grote array's een powersequencing systeem zit die de schijven ene voor een laat starten.
10 harde schijven op ene 'normale' 500 watt voeding is gegarandeerd miserie ( die klop is zo groot dat ze in overload gaat )

Jup, de meeste simpele 8 poorts SATA controllers doen al aan sequencieele spinup. ( Marvell chipset dingen )

En de gemiddelde linux bak doet dat ook nog eens @ powerdown