Mijn Labvoeding

Turbokeu

Golden Member

@joel26: Kablage is nog altijd maar half af. |:(

Komt ervan als je met 1000 dingen tegelijk bezig bent. (ben laatste tijd veel bezig met het afwerken van mijn vier RC-motorzwevers, heb pas mijn Multiplex 35MHz Cockpit MM zender omgebouwd naar 2.4GHz, moet ik nog de laatste hand leggen aan mijn brushless Losi 1/8 8ight buggy, en op de kop toe heb ik, naast mijn Harley, een tweede motorfiets aangekocht (Suzuki SV1000S) die ik volop aan het ombouwen ben...)

Het complete Elektuur december 1982 artikel van de labvoeding.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

bedankt voor het nummer van elektuur:D
zal ik zelf ook eens aan de slag gaan.
ik heb gelezen dat jij niet hetzelfde schema gebruikt, maar wat heb je nu precies anders gedaan (veranderd of toegevoegd ofzo).
wat zou ik dus moeten doen om de uitgangsstroom naar 10A te moeten ophogen?:P
werkt hij wel en is de afwerking nog niet af of werkt hij ook nog niet?;):P
dat met geen tijd hebben herken ik (zoals vele anderen) ook nogal

greetz, joel26

Digitale metertjes, dus het deel voor de analoge metertjes kan eruit.

Voor 10A, meer eind torren. Een stuk of 5 minimaal. Flinke buffer elco, goed gekoelde gelijkrichter en een goede koeltunnel voor de torren. En misschien dat je de shunt weerstand nog eens moet berekenen.

op het moment denk ik dat ik de meters gewoon analoog laat, misschien iets voor later;)
dus als ik het aantal torren verander, kunnen deze dan wel van hetzelfde typer blijven?
hoe zou ik dan de shunt weerstand moeten herberekenen?
als ik deze dingen samen met de elco en de koeling heb veranderd, zou de rest dan hetzelfde kunnen blijven?

edit: Kan de trafo dan ook hetzelfde blijven?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 18 augustus 2009 18:09:35 (7%)

Turbokeu

Golden Member

Op 18 augustus 2009 13:58:50 schreef joel26:
ik heb gelezen dat jij niet hetzelfde schema gebruikt, maar wat heb je nu precies anders gedaan (veranderd of toegevoegd ofzo).
wat zou ik dus moeten doen om de uitgangsstroom naar 10A te moeten ophogen?:P

Persoonlijk ga ik voor max 50W/eindtor (mijn 6A-versie heeft zes eindtorren in parallel met ieder zijn eigen 0.22R emitterweerstand), dus voor 10A zou ik gaan voor minstens 6 stuks.
De BD241 drivertransistor moet worden vervangen door een BD911 boven 5 stuks eindtorren.
Realiseer je je wel dat voor 10A uitgangstroom je trafo een 16A exemplaar moet zijn? (ofte 30-35VAC/480-600VA)
Ook je buffercondensator moet een geschikte waarde hebben (bij mij Epcos 22.000µF/63V, niet goedkoop!).
De stroomshunt is aangepast van 0.22R naar 0.1R/25W (had ik liggen) vermits de max uitgangstroom in mijn geval 6A is.

Hint: Lees het volledige topic eens door en je zal een hoop van de gevraagde info bekomen.

werkt hij wel en is de afwerking nog niet af of werkt hij ook nog niet?;):P

Werkt wel maar DPM's zijn nog niet aangesloten net als de de koelventilatorregeling (ook een Elektuurschema), en de goedkope potmeters moeten ook nog vervangen worden (kwaliteitsexemplaren met metalen as liggen klaar).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Nee hoor zeker niet! het zal een heel beest worden xD
De spanning kan hetzelfde blijven, maar de transfo zal meer stroom moeten leveren.
pdf hierover:
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf

edit: en turbo was me voor.

[Bericht gewijzigd door flush op dinsdag 18 augustus 2009 16:49:55 (11%)

graag zou ik iedereen die me heeft geholpen heel erg willen bedanken!
Ik had het topic helemaal doorgelezen, maar ik wou het tog nog heel even navragen zodat ik zeker wist wat ik moest doen;)
nu eens de kosten berekenen en kijken hoeveel weken zakgeld dat gaat worden:P

tsja, waarom 10A en niet 3. Ik denk dat ik groter gewoon leuker vind;):P

greetz, joel26

waarom 10A en niet 3. Ik denk dat ik groter gewoon leuker vind

Tja, wat kan ik daar op zeggen? Mijn labvoeding kan ook 10A leveren. Edoch, de stroombegrenzing komt bij het inschakelen automagisch op 100mA te staan. En als die gewijzigd wordt, is het vaker naar een lagere stroom dan naar een hogere... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Groter klinkt leuk maar echt handig is het niet. Zoals pros al zegt, meer dan 3A heb je bijna nooit nodig.

Met 10A heb je een flinke buffer elco nodig, stevige (grote) kast, flinke koeling, en een flinke trafo. Dan heb je een dure, zware(gewicht) waar je amper gebruik van maakt.

Veel nuttiger is het om 2/3 kleine voedingen van 30V 2/3A te maken. Ik denk dat de meeste hier vaker gebruik maken van een extra spanning (5 & 12V bijv) dan van meer dan 3A.

Maar die ene keer.. Dan is het goud waard :)

ja:P,

maar heel even terugkomend op turbokeu. de trafostroom moet toch wortel2 x max. uitgangsstroom zijn? dus bij 10A ongeveer 15A.
klopt dit? dus dan zou het ongeveer 500VA zijn.
zou deze trafo trouwens geaschikt zijn?:
Ringkern trafo 2*42V 500VA
prijs per stuk 20euro

greetz, joel26

[Bericht gewijzigd door joel26 op dinsdag 18 augustus 2009 21:13:16 (21%)

Het is juist andersom; na gelijkrichten is de trafo-stroom 1/wortel(2) keer zogroot! Factor 0,7 rekent makkelijk: 10A wordt dus 7A en niet 15A...

De spanning wordt wel de factor wortel(2) hoger...

prijs per stuk 20euro

Waar zit die gulle gever? Dat lijkt me eerder de prijs voor een 50VA-ringkern.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 18 augustus 2009 20:47:25 schreef joel26:
ja:P,

[.....]
zou deze trafo trouwens geaschikt zijn?:
prijs per stuk 20euro

greetz, joel26

waar?? heb er toevallig ook 2 nodig voor een projektje :)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

nou ja, ik ga het tog maar bij de 3A houden dan, dus: op marktplaats gewoon trafo intikken en sorteren op prijs, dan moet je dan naar die prijs zoeken;)

Op 18 augustus 2009 21:15:52 schreef KaRaMBa:
Het is juist andersom; na gelijkrichten is de trafo-stroom 1/wortel(2) keer zogroot! Factor 0,7 rekent makkelijk: 10A wordt dus 7A en niet 15A...

ik had letterlijk vertaald vanuit het december nummer van elektuur, maar ik denk dat ik de tekst gewoon verkeerd gesnapt heb;)

greetz, joel26

[Bericht gewijzigd door joel26 op woensdag 19 augustus 2009 12:42:18 (56%)

Zijn denk ik 2 trafo's van 42 V 500VA. Hij zegt ze iig per stuk te verkopen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

ik weet het niet, als je er geinteresseerd bent kun je de verkoper eens e-mailen
greetz, joel26

De bespottelijk lage trafoprijs heeft denk ik te maken met de incourante spanning van 42V. Voor audiodoeleinden en gangbare voedingen is het al snel te hoog voor de meeste toepassingen (ca. 58V na gelijkrichten).

Op 18 augustus 2009 21:27:51 schreef pros:
[...]
Waar zit die gulle gever? Dat lijkt me eerder de prijs voor een 50VA-ringkern.

@pros, Baco heeft trouwens ook leuke ringkern trafo's voor een zachte prijs.
Wel geen 500VA maar een 2 x 30V 8A 250VA voor €15 is te geef.
Kan je een leuke voeding mee maken.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

die 42 volt trafo kan je afwikkelen, dan heb je een bijv. 30 volt, stuk bruikbaarder...

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

Op 18 augustus 2009 21:15:52 schreef KaRaMBa:

√2 klopt niet helemaal, was ook altijd mijn fout tot henry mij er eens op wees :p zie ook de eerder geposte pdf...

Op 19 augustus 2009 13:47:12 schreef tor:
De bespottelijk lage trafoprijs heeft denk ik te maken met de incourante spanning van 42V. Voor audiodoeleinden en gangbare voedingen is het al snel te hoog voor de meeste toepassingen (ca. 58V na gelijkrichten).

Let op De trafo is voor 220V je krijgt er dus meer dan 42V uit en je kunt er minder uit halen dan die 500VA! Daarom zal hij ook wel zo goedkoop zijn. :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 19 augustus 2009 14:01:58 schreef VanDee:
[...]

@pros, Baco heeft trouwens ook leuke ringkern trafo's voor een zachte prijs.
Wel geen 500VA maar een 2 x 30V 8A 250VA voor €15 is te geef.
Kan je een leuke voeding mee maken.

die zou ik eigenlijk kunnen gebruiken voor een 2x 30V 5A laboeding :D
als ik het dit keer wel goed heb gezien:P

greetz, joel26

Helaas weer niet. Het is 30V 2x4A of 2x30V 4A. Je kan er wel 2x 30V 2.5A van maken.