scart plug AV-mode op pin8

Alleen berichten met de trefwoorden “scart” worden getoond. Alle berichten tonen

Ik heb een VGA_to_RGB over SCART gemaakt om m'n PC op een RGB ingang van m'n TV te krijgen. Werkt perfect, echter:
pin 8 van een/de scart plug zorgt voor de zg. functie controle, hiermee kun je je TV automatisch naar het AV kanaal laten springen (heeft ook nog 16:9 & 4:3 controle mogelijkheden, dit zijn ze allemaal:
0 to 2V TV mode (default if unconnected)
5 to 8V 16:9 AV mode
9.5 to 12V 4:3 AV mode.

Nu het probleem: als ik mijn TV gewoon aanzet op bijv. Ned1, 'merkt' de TV dat er iets op de RGB-scart ingang 'zit' en schakelt ie dus naar het AV kanaal. Ik heb pin 8 losgehaald. Dat is dan dus eigenlijk 0 volt en dus TV mode, maar dit helpt niet. Op de 1 of andere manier 'voelt' de tv dat er nog steeds iets op de scart zit. Op zich klopt dat ook wel want die PC die op die scart zit staat altijd aan, dus er zit idd wel iets op die scart. Maar ik wil eigenlijk die 'automatische schakel' naar de AV ingang eruit. Ik ga zelf wel naar AV1 met de remote als/wanneer ik dat wil.....

Is hier een oplossing voor?

Op 22 oktober 2006 16:35:28 schreef Win2k:
pin 8 aan massa, pin 18
18 is massa voor schakelsignaal

thx, but, dit snap ik niet helemaal......(sorry)

"pin 8 aan massa, pin 18" ??

bedoel je dat ik pin 8 van de scart aan pin 18 van de scart moet 'verbinden'? (soort bruggetje van pin 8 naar 18?)

Win2k

Golden Member

met deze brug weet je zeker dat er geen schakelspanning op pin 8 komt.
als je de aansluitgegevens van de scart bekijkt zie je dat.
pin 8 en 18 zijn voor het schakelen,wil je de scart gebruiken dan moet je de verbinding weer verbreken.
of je toestel moet een instelling hebben die je in het menu kunt regelen(handmatig of automatisch)

Bedankt voor alle tips, ik heb het een beetje onder controle nu, maar.....
Even voor de compleetheid; hier staat het schema dat ik gebruik en dat werkt dus op zich prima.

Dat switchen naar het AV kanaal heb ik er wel uit.
Ik denk dat er ivm met dat switchen nl. een ander 'probleem' is.
Als ik dat switchen naar het AV kanaal uitzet, heb ik nl. geen normaal beeld/zender meer. Wel het geluid, het beeld is compleet verstoord alsof het door die RGB scart gestoord wordt ahw.
Ik heb die kabel gemaakt met een weerstand van 1 KiloOhm op pin 20. Dit is de composiet uitgang van de VGA en dus de composiet ingang op de scart/tv.
Deze lijkt dus gewoon dwars door de normale zender heen te gaan ahw. Als ik het bewuste AV kanaal slecteer/kies heb ik wel prima PC beeld, maar de gewone zender is dus niet meer te selecteren.
Nu komt er (met de multimeter) ong. 4,5 (5) volt uit deze pin. Dit zou volgens de specs ong. 1 volt moeten zijn. Kan het zijn dat er (nog) te veel doorheen gaat? Moet ik dan gewoon die weerstand van 1 kOhm flink vergroten? Ik kan hem belast niet (goed) meten dus weet niet hoeveel volt er nog doorheen loopt na de 1kOhm weerstand nu.
Wat zou ik dan als waarde moeten nemen?

Ik ga nog even proberen die weerstand er helemaal uit te halen. Ik meen me van een vorige keer te herinneren dat het dan niet werkt.

Dit kwam ik ook nog tegen van andere users, daarop baseerde ik het 'weerstand' verhaal:

Het RGB signaal uit de VGA en is compleet gelijk aan de specificaties van scart RGB: een 0.7 V peak to peak spanning berekend op een 75 Ohm load.
Echter hoe het zit met het sync signalen is de vraag. Het standaart sync signaal van VGA is een TTL-vorm wat betekend een blokgolf van 0 of 5 Volt, terwijl de scart specificatie zegt 0,3V boven het composiet signaal.

&

...het probleem inmiddels hardwarematig opgelost. Het probleem is dat het sync signaal van de PC 5 V is terwijl SCART een sync signaal van 0.3V gebruikt. Dat betekent een dikke oversturing waardoor het sync signaal vervormt en niet elke TV even goed kan syncen. Ik heb nu een weerstand van 1KOhm tussen de SCART sync en de VGA sync gezet (het hangt een beetje van de ingangsimpedantie van de TV schakeling af hoe het uitpakt) en nu kan de TV zonder problemen syncen.

En, Win2k, ja graag! kjd -at- raketnet.nl. Kan ik eens vergelijken.

Ik was even een beetje abuis, dat is op de signaal verwerking. Op de scart uitgang is het 1 volt top top bij 75 ohm. Moest dit even recht zetten.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@Win2k, bedankt. Deze kende ik idd ook al, staat ook nog steeds onlineonline. Is zo'n beetje hetzelfde als die ik heb. Op die weerstand van 1kOhm over pin20 na. Die heb ik er ook eens tussenuit gehaald, geen verschil. Ook een zwaardere die ik nog had liggen (3,3kOhm) mocht ook niet baten. Pin 8 alle 'gnd's' (huls, pin 17, 18) geprobeerd, niets.

Als ik dus pin 8 (de AV schakel pin) weglaat, 'verstoord' het signaal mijn normale antennesignaal en kan ik niet meer normaal naar antenne/kabel zenders kijken.
Als ik dan handmatig naar AV1 ga, krijg ik wel netjes het RGB computer beeld te zien, maar terug naar een antenne/kabel zender/kanaal lukt dan dus niet; allemaal strepen (wel normaal geluid).

Alleen met pin8 wel aangesloten krijg ik dus weer m'n normale zenders terug, maar dan is het grote nadeel dat de TV automatisch naar AV1 springt. Als ik de RGB-scart er in doe snap ik dat nog, dan krijgt ie op dat moment een (rgb) signaal op z'n scart. Maar mijn TV schakelt ook naar z'n AV1 kanaal als ik de TV aanzet. Hij 'voelt' dan ahw dat er wat op de rgb-scart zit en schakelt naar AV1. Sucks!

Iemand nog (andere) ideetjes?

Win2k

Golden Member

scart schakelbox kopen,een goede die de signalen wel goed schakeld.
niet de goedkope,die schakelen niet alle aansluitingen.
of steeds de scart er uithalen als je hem niet gebruikt

ktv bij mijn schoonouders heeft dit ook,kijkt eerst naar de scart dan pas tv kanaal (ook een daewoo)

Op 25 oktober 2006 17:13:36 schreef Win2k:
scart schakelbox kopen,een goede die de signalen wel goed schakeld.
niet de goedkope,die schakelen niet alle aansluitingen.
of steeds de scart er uithalen als je hem niet gebruikt

ktv bij mijn schoonouders heeft dit ook,kijkt eerst naar de scart dan pas tv kanaal (ook een daewoo)

Ja dat kan ook, maar dan moet ik weer van de bank af komen :-) en dat wil ik niet. Of ik moet zo'n Marmitek of Joytech schakelbak kopen, die heeft een remote. Maar dat voor 1 lullige, onwillige scart. De rest werkt prima.

En ik zat nog even na te denken over dat uitzetten in je TV. In feite als ik pin8 van de scart binnenin de tv loskoppel (lossoldeer) mag ie ook niet meer schakelen, want volgens de SCART standaard doet ie dat met pin8. Maar dat is toch in feite weer hetzelfde als dat ik hem in de scart plug niet aansluit.
Dus Daewoo lijkt zich niet aan de 'scart regels' mbt pin8 te houden......
Blijf het een vreemde zaak vinden.

Mijn gevoel zegt dat het niet alleen om pin8 draait.....maar ja wat dan wel?

Op 25 oktober 2006 17:42:12 schreef Zoef de Haas.:
NEE! het draait om CVBS en RGB. Pin 8 is voor CVBS en als die is uitgeschakelt, dan blijft RGB over.
Volgens mij, en dat heb ik vaker mee gemaakt met een DVD aansluiten, stuurt hij BEIDE signalen tegelijk.
Dus als CVBS is losgekoppeld, dan blijft de RGB actief. Dus ook de fastblank van RGB los maken en met de A/B één van beiden kiezen, dan moet dit probleem zijn opgelost.

Groetjes Hans.

Dank Hans, je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Echter, ik denk dat je bedoelt dat ik met de A/B dan moet kiezen tussen CVBS en RGB. Maar dat kan ik niet. Mijn TV heeft niet zo keuze mogelijkheid. Hem (de TV) wordt verteld middels de scart welk type signaal ie binnenkrijgt. EN volgens mij gaat dit toch echt via pin16 en wel op de volgende wijze:

Fast Blanking Operation (pin 16 on SCART)
The fast blanking signal instructs the TV to select either external CVBS information or external RGB
information. This is used to impose an on screen display (OSD) presentation (normally RGB) upon a
CVBS background. This function is used when using the UHF selector on the RCU.
Fast blanking information has the same nominal phase as the RGB and CVBS signal, and is defined as
follows on the SCART connector:
CVBS mode: SCART pin 16 voltage = 0 to 0,4 V (low)
RGB mode: SCART pin 16 voltage = 1 to 3 V (high)

In mijn geval staat er op pin16 dus ong. 3volt (5volt met die 75ohm), maar in ieder geval geen 0 tot 0,4V. Om mijn TV op correcte wijze te laten weten dat hij een RGB signaal ontvangt.
Of denk ik nu (nog steeds) verkeerd?

(ik heb nu even geen mogelijkheid het te testen: pin16 los, vandaar....)

Zoals verwacht; Pin16 los haalt niets uit!
(situatie is dus pin 8 & pin16 los; niet verbonden. Ook PIn 8 & pin16 nog eens extra aan aarde gehangen om echt 0Volt te laten zijn, niets)

Mijn simpele verklaring, zoals die hierboven ook al aan de orde is geweest eigenlijk. Een TV, de mijne in ieder geval, moet via pin6 'op de hoogte gebracht worden' van het feit dat ie een RGB signaal binnen krijgt. Als op pin16 niets staat (0Volt) dan denkt de TV dat ie een composiet signaal binnen krijgt. Ik kan mijn TV dus niet handmatig op RGB zetten. (geen tv switch tussen RGB of Composiet over/op extern/scart1).

Resultaat met pin16 niet aangesloten is dus een zwart beeld omdat de TV een composiet signaal verwacht en hij krijgt een RGB. Eigenlijk precies volgens de scart specificaties dus......