Harde ruis Cyrus 3 versterker

100% het inputboard is niet te zeggen.
Wel is de kans erg groot maar kan natuurlijk ook liggen aan de voeding die naar de inputboard loopt.
Ook welk onderdeel er ruist is moeilijk te zeggen.
Stel er is een te grote rimpel over de digitale switch dan kan het zijn dat uit de uitgang een pak ruis komt.
Hiervoor moet je echt gaan meten met een scoop of een signaal tracer.
Ook kan het zijn dat er een aardlus achtig iets in het board word veroorzaakt door een sluiting in een smd diode.
Helaas is alles mogelijk en kan je van adviezen van mij en andere niet 100% uitgaan dat dit dan ook inderdaad de oplossing is.
http://www.amoureus.net/inputboard.JPG
Deze elko's zien er op je foto een beetje vervormd uit.
Kan door de foto komen maar het valt op dat ze vlakbij een laagohmige hoogvermogen weerstand zitten.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op donderdag 20 maart 2008 23:00:01 (14%)

Die vervorming van de elco's ligt aan de foto. Ik heb zonet nog even gekeken, maar de kop is volledig vlak en niet opgezet.

Ik ga een scope op de kop tikken en van daar uit verder werken. Bedankt voor je tips.

Ik heb inmiddels een scope gekocht. Het is een Philips PM3217 geworden.
Ik heb ooit wel eens wat met een scope gedaan, maar dat is erg lang geleden. Ik kan nog wel wat dc-tjes meten, maar hoe kan ik de ruis zichtbaar krijgen?

Henry S.

Moderator

Voedingsspanningen meten, en van achteren naar voren door de ingangsprint meten.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

ik ben nu een tijdje aan het stoeien geweest met de scope, maar het apparaat helpt me nog niet verder. Voedingspanningen meten is geen probleem. Ik kom daar ook geen rare dingen tegen.
Maar van voren naar achteren door de ingangsprint meten? Geen idee waar ik op moet letten.

Henry S.

Moderator

Op ruis, oftewel een onrustig scoopbeeld, een stille versterker geeft alleen een rechte horizontale lijn.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Bijna overal waar ik in de versterker meet, dus niet alleen op het inputboard, meet ik, of een dc of een onrustig beeld. Geen rechte lijn te vinden tot nu toe. Ik zal eens kijken of ik dit weekend een paar fotootjes kan maken.

Het euvel is gevonden! Logisch dat ik overal een troebel signaal mat. De ruisveroorzakers waren de spanningsregulatoren. Deze worden ook loeiheet, dus waarschijnlijk gewoon slijtage. Er zaten wel kleine koellichaampjes op, maar die waren er gewoon opgeschoven. ik heb er nu een heel klein beetje koelpasta tussen gedaan.

Maar goed, een scope is echt een uitkomst. Bedankt voor al jullie hulp.