Onbekende Trafo aansluiten

Alleen berichten met de trefwoorden “trafo” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo,

Ik ben op zoek naar een trafo die 100 Volt 1A geeft. Na wat zoeken in het rommel schuurtje vond ik deze zware trafo die misschien geschikt is.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn5276.jpg

Maar ik weet niet meer welke draden de primaire spoel vormen, dus op welke draden 230Volt moet.

Ik heb de volgende weerstand tussen de spoelen gemeten:

http://www.uploadarchief.net/files/download/trafoschema1.jpg

Kan iemand mij vertellen welke de primaire aansluiting is of welke metingen ik kan doen om hier achter te komen?

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Hi,

Het vermogen van de trafo is +- 50 maal groter dan je nodig hebt.
Ik zelf zou een andere trafo gebruiken als ik maar 1A nodig heb, dit is namelijk veiliger =)

Amateur19

Overleden

Als je een trafo hebt waarbij je wel weet wat primaire en secundaire is, dan zou je een vergelijking meting kunnen doen om uit te vinden of primair nu een hogere of lagere ohmse weerstand heeft dan secundair.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Op 21 maart 2010 15:06:29 schreef fin:
Hi,

Het vermogen van de trafo is +- 50 maal groter dan je nodig hebt.
Ik zelf zou een andere trafo gebruiken als ik maar 1A nodig heb, dit is namelijk veiliger =)

Weet niet hoe je daarop komt, 100V x 1A = 100VA en dan 50 maal groter is 5000VA, dat is een flinke jongen.

Waarschijnlijk is 3 de primaire kant maar kun je beter uittesten door er met een variac of een lagere AC spanning (via een andere trafo) aan te bieden en de andere wikkelingen te meten op voltage.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Op 21 maart 2010 15:06:29 schreef fin: Het vermogen van de trafo is +- 50 maal groter dan je nodig hebt.

Ik gok zelf dat de trafo ergens tussen de 200 en 300 VA zit. Dat is dus inderdaad een beetje te groot... Ik wil hem gaan gebruiken om deze DC motor aan te sturen. Dus 100AC gelijk richten en dan afzekeren met 1A.

http://www.uploadarchief.net/files/download/motoy.jpg

Op 21 maart 2010 15:28:40 schreef VanDee: Waarschijnlijk is 3 de primaire kant maar kun je beter uittesten door er met een variac of een lagere AC spanning (via een andere trafo) aan te bieden en de andere wikkelingen te meten op voltage.

Ik heb even 8.5AC op de verschillende spoelen gezet. En na wat omrekenen kreeg ik deze tabel:

http://www.uploadarchief.net/files/download/tabelgegevens.jpg

Als ik dus 230AC op spoel 3 zet (zwarte+bruine draad, zie onderste regel) Dan krijg ik 640 op spoel 2 en 1165 op spoel 1.... Dit lijkt me dus niet de primaire :P

Wat wel zou kunnen is dat spoel 1 de primaire is. Dan heb ik 126 volt op spoel 2 en 45 op spoel 3.... Is dit aannemelijk??? Of heb ik hier te maken met een 'rare' transformator. Hij komt oorspronkelijk uit een PTT telefoon stroom kast.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Op 21 maart 2010 16:35:12 schreef VanDee:
Zeer aannemelijk.
126V onbelast voor de belspanning (niet voor een motor van 5Amp).
45V onbelast voor bv de spreek en relais spanning.
In dat geval is wikkeling 1, 2 x 110V (gezien de leeftijd).

Inderdaad, Dit zou eens goed kunnen.

Dus ik ben bang dat 100VAC met voldoende vermogen je er niet uit krijgt.

De motor heeft maar een nominaal stroom verbruik van 0.46A, geen 5A dus. Ik heb er wel vertrouwen in dat deze trafo de stroom kan leveren. Alleen is de spanning dan net iets te hoog. 126 Volt gelijk gericht is namelijk 178 Volt DC. Dat zit gevaarlijk dicht bij de 180 die de motor maximaal kan verdragen.

Dus maar weer een nieuwe trafo uit het stof getrokken....
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn5283.jpg
En ditmaal zijn de aansluitingen duidelijk. Ook de spanning (100 Volt) is keurig. Dit maakt namelijk 140 Volt DC met 0.8A. Ik denk dat ik eens een gelijkrichter printje ga maken op basis van deze trafo. Dat zou toch moeten werken?

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Op 21 maart 2010 17:30:24 schreef Fire_IC:
De motor heeft maar een nominaal stroom verbruik van 0.46A,
[...]
Ook de spanning (100 Volt) is keurig. Dit maakt namelijk 140 Volt DC met 0.8A. Ik denk dat ik eens een gelijkrichter printje ga maken op basis van deze trafo. Dat zou toch moeten werken?

Vergeet alleen niet dat de motor ook meer stroom gaat trekken als deze bij 100 Volt 0,46 A trekt... Of je trafo het dan nog zo leuk vindt is nog maar de vraag.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik snap jou antwoordt niet helemaal. Kun je hierover meer uitleg geven? Misschien is mijn redenering inderdaad fout.

Ik denk momenteel zó:
Motor kan maximaal een mechanisch vermogen van 55 watt leveren. Dit bij een spanning van 180 Volt en 0.46A. Als ik nu de bovenstaande transformator gebruik, dan komt er 100*√2=142 Volt op de motor. Als de motor het zelfde elektrisch vermogen mag opnemen als bij 180V/0.46A dan loopt er een stroom van 0.58A. Nog steeds onder de maximale waarde van 0.8A die de trafo kan leveren. Dus de trafo wordt geen gesmolten stuk plastiek. Of zie ik hier iets over het hoofd?

EDIT:
Oké, uit de trafo komt 100 Volt AC en de motor kan 180 Volt DC. Foutje is menselijk en zeker op dit tijdstip :P, toch bedankt voor het mee denken

[Bericht gewijzigd door Fire_IC op zondag 21 maart 2010 23:31:45 (11%)

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford