Paneelmeter voeding

Regelmatig komt hier de vraag voorbij over een gescheiden voeding voor paneelmeters. Dit zette mij vanmiddag aan het denken, zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Het is een variant op de NE555 nixie voeding van turbokeu geworden, met op een wikkeling een TL431 en opto.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/paneelmeter_voeding_1.jpg

met 3 chinese paneelmeters aangesloten. Verplichte onderzijde:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/paneelmeter_voeding_2.jpg

De spoelkern komt uit de rommelbak en hier heb ik 4x 1.5m draad op gewikkeld, de primaire gescheiden en de secundaire samen (bifilair).

Shema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/isolated_psu.png

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 2 februari 2014 21:38:45 (11%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hoi Roland,

Die dubbele meter, heeft doe ook een dergelijke voeding nodig? Ik he er hier een liggen, die die inverter voor de stroommeter in zich zou hebben...
Ik ehb alleen nog niet geprobeerd of hij ook een negatieve stroom aan kan Ikga dat ding gebruiken om een accu te controleren op laden/ontladen en spanning.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Eric,

Die van mij heeft geen aparte voeding nodig, mits de meetspaning hoger dan 4.5V is, shunt zit in de massa. Negatieve stroom kan niet, ik heb maar 3 digits en geen teken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Kan niet? Of is niet te onderscheiden?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Waarom niet gewoon en 78xx gebruiken?
En bij die paneelmeters moet het toch juist een galvanisch gescheiden voeding zijn?

Misschien kan het ook met een charge pump in plaats van een ringkern transformator. Als je nou een 555je neemt, met een condensator in serie met de uitgang, dan een bruggelijkrichter met een buffercondensator en een zener als shuntregelaar, en nog een condensator naar de ground (of een tweede totem-pole met het inverse signaal). Op die manier heb je vrij eenvoudig een voeding die alleen nog AC gekoppeld is, via vrij kleine condensators.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

In die dubbele display zít toch al een DC-DC converter ingebouwd...

En bij die paneelmeters moet het toch juist een galvanisch gescheiden voeding zijn?

En dat is dit ook, drievoudig zelfs.

SparkyGSX

Die route ben ik eerst ook gegaan, bleek toch rare waarden op de displays te geven. Misschien gaat het met LCD displays ipv led wel goed aangezien je dan minder stroom nodig hebt.

Tidak Ada

Mijn display blijft bij "negatieve" spanning en/of stroom op 000 staan.

Ik ga dat morgen eens proberen. Heb hem nog niet aangesloten. Ik moet dat in de auto doen, want de meter meet stroom tot 200A, dus in de Auto.

Zal eens een wat kleinere shunt maken zodat ik tot 2A kan meten.

Waar is dat deel met die triac in het schema voor voor? Is dat iets van overvoltage protection of zo? Oeps, is een referentie, stabilisatie dus.

Leesvoer voor wie meer wil weten over de schakeling rond de TL431:

The TL431 in the Control of Switching Power Supplies

http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/TND381-D.PDF

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 2 februari 2014 21:47:20 (88%)

Misschien een wat flauwe opmerking, maar is het bij dat soort meer geavanceerde maatregelen inmiddels niet handiger de module licht te modificeren ?

Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden om de bekende ICL7106/7 meters een CM bereik tot 0V te geven, in veel lab-achtige voedingen is er zelfs al een sy hulpvoeding voor het regeldeel.

In die ebay modules zitten geen ICL7106/7.

Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1545065#1545065

[Bericht gewijzigd door flash2b op maandag 3 februari 2014 19:48:09 (46%)

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Ok; maar in die meter zit V- in gewoon aan gnd ?
Dan is de gehele reden voor een zwevende voeding er bij de meeste toepassingen toch niet ?
Het probleem zoals ik dat ken is dat de ICL's een dual slope doen en daarom een interne negatieve Uref (tussen V- in en de negatieve voeding) gebruiken.

Mijn complimenten voor de voeding in dit topic overigens, dit soort schakelingen kan ook voor andere toepassingen heel nuttig zijn :) Flexibeler en allicht ook goedkoper dan een gekochte Dc Dc converter. Wat voor kern en wikkelingen heb je voor TR1 gebruikt ?

Op 2 februari 2014 01:04:39 schreef SparkyGSX:
Misschien kan het ook met een charge pump in plaats van een ringkern transformator.

Ik meen dat Henry S. dat al eens heeft gemaakt in een ver verleden, was geen succes.

@Roland: dat spoeltje maakt het lastig voor nabouw.

Henry S.

Moderator

Op 3 februari 2014 20:04:44 schreef Zonnepaneeltje:
Ik meen dat Henry S. dat al eens heeft gemaakt in een ver verleden, was geen succes.

Mijn discrete versie was ramzalig. En alleen geschikt voor displays zonder verlichting, met verlichting is de uitlezing onstabiel (door de hogere belasting werd meer HF gegenereerd).

Idd jammer van de trafo in de startpost, maar voor een experiment wel de moeite waard.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dan is de gehele reden voor een zwevende voeding er bij de meeste toepassingen toch niet ?

Klopt, ik heb echter geen ICL7107 modules liggen om aan te sluiten. Daarnaast heeft de 3.3V regulator op de chinese modules ook maar een beperkt ingangsbereik kwa voedingsspanning.

Idd jammer van de trafo in de startpost, maar voor een experiment wel de moeite waard.

Het maken van die trafo is nog geen kwartier werk, 4x 1,5m erop wikkelen waarbij voor secondaire de 3 tegelijk kunnen.De kern komt uit een oude ATX voeding. Dan heb je gelijk 70% van de onderdelen: opto, elco's, TL431, dioden en kern.

blackdog

Golden Member

Hi Roland,

Leuk ontwerp en ik zou hem dan in een stukje blik of printmateriaal monteren zodat de schakeling niet te veel kan stralen.

Verder dat de ontkoppel elco van 470uF (Low ESR) die aan de ingang zit, zo kort mogelijk over de Source en de bovenkant van de spoel komt.
Dit komt het stoorniveau en de werking ten goede.

Ik ga hem morgen ook even op een stukje print zetten en zal er dan wat metingen aan doen..

gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Op 3 februari 2014 20:54:48 schreef Roland van Leusden:
De kern komt uit een oude ATX voeding.

Dat is nu juist het punt, daarin heb je ijzer- en ferrietkernen. Het maakt voor de transformatie niets uit, maar voor het rendement... dan graag een ferrietkern.
Zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/117702

BTW, de mosfet vind je ook in de voeding terug.

Ik ga eens kijken of ik hiermee wat EL-folies (displays) aan krijg.

maar voor het rendement... dan graag een ferrietkern.

Helemaal waar, het was een experimentje om met wat onderdelen uit de rommelbak een meervoudig gescheiden voeding te realiseren, ipv extra trafo's, brugcellen en LM78xx wat meestal gedaan word.

Gisteren avond nog even getest met een zgn common mode choke:

http://image.made-in-china.com/2f1j00qCrTuBOWnVov/Common-Mode-Choke-Funshion-03-.jpg

Dat werkt ook, waarbij je dan uiteraard maar 1 gescheiden spanning krijgt. Zo'n spoel vindt je ook terug in een ATX voeding.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 4 februari 2014 07:18:10 (10%)

Waarom zo'n moeite doen?
Een printtransfo van 1,5VA met 2 x 9VAC uitgangen (gescheiden) koop ik voor enkele euro's.
Dan nog die bruggelijkrichtertjes in chipvorm, die zijn ook heel goedkoop.
2 condensatortjes erbij, 2 x 7809 et voila. Voor een kleine 10 euro heb je alles, zoals het hoort.
Uiteraard vind ik zelf een soort van SMPS maken ook een tikkeltje stoerder.

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
EricP

mét CE

Daarbij doe je de aanname dat je 230VAC beschikbaar hebt. Dat is lang niet altijd zo.

blackdog

Golden Member

Hi Scheef_Schaap,

Ben ik met je eens, maar het is soms een afweging.
Ik gebruik dan in total 2 a 3 normale transformatoren omdat dit goedkoop is.
Maar bij elkaar wel weer meer onderdelen.

Met beide oplossingen zal je rekening moeten houden met het stoorveld van de rinkern/transformatoren.

Bouw je een voeding voor het aansturen van motoren/lampen dan is het stoorniveau niet zo belangrijk.
Dan kan je toepassen wat je wilt.

Van de switcher kan je veel leren als dit ook je doel is.
En je kan makkelijk het aantal windingen aanpassen als je meerdere voedingen nodig hebt.
Ik ga testen met 4 secundaire windigen.

Dit is een plaatje van een lege kern en mijn testtrafo.
Later meer gegevens over deze trafo.
De primaire kant heb ik dubbel genomen, de rode draden, i.v.m. verliezen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Roland-Switcher-01.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Op 4 februari 2014 07:15:54 schreef Roland van Leusden:
Helemaal waar, het was een experimentje om met wat onderdelen uit de rommelbak een meervoudig gescheiden voeding te realiseren, ipv extra trafo's, brugcellen en LM78xx wat meestal gedaan word.

En als experiment geslaagd :) Zoals blackdog zegt kan je er heel veel van leren. Zeker als je de boel gaat opschalen, (wordt de kern heet dan is er iets niet in orde).

Gisteren avond nog even getest met een zgn common mode choke:

[afbeelding]

Dat werkt ook, waarbij je dan uiteraard maar 1 gescheiden spanning krijgt. Zo'n spoel vindt je ook terug in een ATX voeding.

Meestal is dat een ijzerkern, maar de verliezen zullen ook hier niet te groot zijn. En in principe een 1:1 trafo.

Verliezen, bij paneelmeter-voedingen. Who cares? Als het maar werkt.
Als die verliezen ook een rol zouden spelen, is het ook al niet slim om er een paneelmeter bij te gaan gebruiken dan.
Ik heb het dan over bv voedingen met een batterij van 120mAh ofzo.
Ikzelf heb bijgeleerd door wat te lezen en linkjes te volgen dat door je bruggelijkrichter te voeden via 2 condensatoren je een DC scheiding kan maken voor je voeding erna.
Dan is er zelf geen aparte voeding meer nodig. Vind ik persoonlijk een super-idee :)
Geen punt meer voor er extra-vagant voor te doen ;)
Nu, ik begrijp dat er soms geen 230VAC ter beschikking is. Maar meestal, als je echt iets wil monitoren,
zal er wel 230VAC ter beschikking zijn (dan gaat het toch over vermogens, en niet over milli-watts?)

EDIT (en mijn meest impressionante bijdrage aan dit forum ooit):
Ik ben weeral een beetje dronken, dus mijn antwoord kan wederom wat 'offline' zijn.
Soms zeggen wij ook 'Ik ben nogal pulle!'. Wat refereert naar vroeger, de drinkpullen, waar het werkvolk mee ging gaan werken (samen met de "stuutenduuze" / boterhamdoos).
Daar zat soms wel eens iets meer op basis van 'ethyl' in. :p

Alsook mijn meest diepzinnige link:

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Op 4 februari 2014 13:12:39 schreef EricP:
Daarbij doe je de aanname dat je 230VAC beschikbaar hebt. Dat is lang niet altijd zo.

Toch denk ik dat het in dit draadje wel de juiste is :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/