433mhz antenne verlengen

Is dit voor het vissen ofzo?
Ik zou op je boot niet zoveel poespas uithalen. Gewoon in simpel sprietje. Aan de ontvangstkant kun je altijd nog met betere antennes gaan spelen.

Als je een beetje een fatsoelijke zendmodule hebt, moet 200meter in open terrein met 2 simpele antennes te halen zijn. Mocht het toch moeilijk gaan, dan kun je altijd nog radiaaltjes proberen op je zendantenne en je ontvangstantenne kun je ook een verbeteren. evt een richtantenne.

Zou het zin hebben om de ground van het "eitje" op een of andere mmanier met het water contact te laten maken? Bijvoorbeeld een metalen strip op de kiel, die aan de ground van het eitje wordt geknoopt....

@FET :
FET, wat is de reden dat die groundplane van zo'n antenne onder een hoek van (geschat) 60° met de verticaal staat ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 maart 2012 10:34:08 schreef Tidak Ada:
Zou het zin hebben om de ground van het "eitje" op een of andere mmanier met het water contact te laten maken? Bijvoorbeeld een metalen strip op de kiel, die aan de ground van het eitje wordt geknoopt..
@FET :
FET, wat is de reden dat die groundplane van zo'n antenne onder een hoek van (geschat) 60° met de verticaal staat ?

Nogmaals:

Je ziet weleens dat men de radialen wat naar beneden laat 'afhangen'. De impedantie van de antenne wordt daardoor iets hoger, meer naar de 50 ohm toe.
In dit geval is dat niet handig, omdat het dek van de boot horizontaal is. Het is gemakkelijker de radialen gewoon aan dek te leggen (of er vlak onder; dan zie je ze niet).

Het water als groundplane is hier niet handig, omdat dek daarvoor te ver boven water uitsteekt. De afstand naar het water is te groot.

--

Op 12 maart 2012 01:56:41 schreef ybjlus:
.. mijn antenne is al 16.3cm dit zou dus betekenen dat de antenne rechtstreeks op de print moet komen. Tussen de onderkant van de boot (waar het eitje komt) en de bovenkant (waar de antenne komt) zit ook wel 15cm. Als ik het op "mijn" manier zou doen is de afstand vanaf de print tot sma connector al snel 30cm.

De antennelengte wordt gerekend vanaf de groundplane.
De groundplane wordt gevormd door (in dit geval) de radialen.
De lengte van de kabel maakt niets uit. Dat is nu juist het handige van zo'n ground plane antenne; dat de lengte van de kabel er niet toe doet.
Als je nu besluit géén twee of drie draadjes van 16,5 cm aan de buitenkant van de connector te maken, dan heb je dus geen duidelijke groundplane, en dus ook geen duidelijke antennelengte. Even goede vrienden, maar dan maakt het dus gewoon niet zoveel uit wat je doet; een bepaalde antennelengte heeft dan ook weinig zin.
Ten opzichte van dat spiraalveertje zul je trouwens zelfs dàn evengoed nog wel winst hebben. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

FET, dat eitje ligt onder water, dus je zou het m.i. dan toch kunnen doen en in het geheel geen coax, maar gewoon een spriet kunnen toepassen, of redeneer ik nu toch verkeerd ?
Ik neem in ieder gaval aan dat het bootje van hout of kunststof is.

Ik ben hierover gaan nadenken, vanwege die waterantenne, die indertijd op YouTube stond. Daar was het water groundplane en antenne tegelijk...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Is niet de bedoeling. Specificatie van @TS zelf:

De verzender wil ik inbouwen in een rc boot en de antenne verlengen met bijv. coax kabel, zodat ik vervolgens een sma inbouwbus kan maken op de boven kant van de boot en daar weer de antenne opschroeven.

--
YouTube filmpjes zijn weinig productief. Die ene hebben we al eens ontleed; de conclusie was dat het nergens op sloeg.

Op 12 maart 2012 11:33:56 schreef Frederick E. Terman:
Ten opzichte van dat spiraalveertje zul je trouwens zelfs dàn evengoed nog wel winst hebben. :)

Precies,
Daarom is het misschien het proberen waard om zonder radialen te proberen. Radialen zijn uiteraard beter. Maar omdat de TS het over een RC boot heeft. (vermoedelijk voor het vissen) Dan zijn radialen vrij fors tenopzichte van je boot.

@TS waar heb je deze dieptemeter vandaan gehaald als ik vragen mag?

Op 12 maart 2012 19:11:36 schreef zwembroek:
[...]
[....] Radialen zijn uiteraard beter. Maar omdat de TS het over een RC boot heeft. (vermoedelijk voor het vissen) Dan zijn radialen vrij fors tenopzichte van je boot.
[....]

TS kan er een trimarang van maken, zo'n bootje met twee drijvers opzij, is het nog stabieler ook !

Op 12 maart 2012 20:44:58 schreef Tidak Ada:
..TS kan er een trimarang van maken

Is dat net zoiets als een boemerang? :-p

Trimaran, catamaran...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@zwembroek
Idd als ik radialen zou plaatsen zou het geheel wel fors worden, daarom kies ik ervoor om een enkele antenne te plaatsen. Het gaat idd om een voerboot voor het vissen. Ik heb de dieptemeter van ebay http://www.ebay.com/itm/Wireless-Dot-Matrix-Fish-Finder-Sonar-Radio-Se…

@FET
Radialen zou natuurlijk het mooist zijn maar het gaat mij ook niet om extreme afstanden. Origineel heeft de dieptemeter ongv. 40m bereik wat wel veel te weinig is.

Ik begrijp dus dat de lengte van de coax kabel er niet toe doet, ik neem aan dat ik de buitenkant van de coax (alu) nergens aan hoef te bevestigen?

Woensdag ga ik aan de knutsel, ik laat jullie weten hoe het is verlopen.

gr

Mehmet

FET gaf al aan dat als je de afscherming niet gebruikt (geen metalen aardvlak of radialen) dan klopt er eigenlijk geen hout van. En maakt de lengte ook niet zoveel uit.

Maar stel dat jij goede resultaten behaald met een enkel sprietje. Dan scheelt je dat 3 radialen die bijna even groot zijn als je voerboot. Altijd het proberen waard toch? Mijn ervaringen zijn er goed mee.

Bestaat er in dit geval ook een gulden middenweg? Ik bedoel radialen, maar dan geen 16cm maar 8cm? of 4? Of maakt dat het alleen maar erger ten opzichte van 0cm radialen?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik wist niet dat de boot zo klein was. De afmetingen staan er niet bij.

Als je echt geen radialen kwijt kunt, maar toch 'iets' wilt doen, dan zijn er nog wel mogelijkheden.
Je kunt het uiteinde van een radiaal ombuigen, zodat je (met twee radialen) een soort 'Z' krijgt met de antenne in het midden van de Z.
De precieze lengte verandert dan theoretisch wel wat, maar zolang je de draad niet verder dan 90 graden buigt valt dat wel mee.

Je kunt ook een metalen grondplaatje maken zo groot als je kwijt kunt; iets is beter dan niets. Aluminiumfolie kun je niet solderen, maar vaak wel knellen. Je kunt de folie ook voorbij het dek meebuigen met de scheepswand voor nog wat meer oppervlakte.
Anders koperfolie of printplaat. Onder dek zie je er toch niets van (dat geldt ook voor die radialen).

Verder is één radiaal ook nog beter dan niets. Het 'stralingsdiagram' van de antenne wordt dan wat rommeliger; je hebt dan eigenlijk een geknikte dipool.

Ook kun je 16,5cm afscherming terugslaan over de kabel, dat is trouwens ook een heel goedkope manier om je coax meteen als antenne te laten werken: de binnengeleider is dan meteen je straler.
Dat lijkt erg op wat @Bart Hiddink zegt, maar werkt vaak toch iets beter.

En dan kun je nog allerlei 'verkortings'middelen (spoeltjes, stukjes transmissielijn..) gebruiken, maar die zijn hier niet toepasbaar omdat je dan echt moet gaan afregelen.

FET,

Die tips van alu folie aan de binnenkant is idd wel goed te doen. Ik neem aan dat dit dan geknelt moet worden aan de buitenkand van de sma bus? Als je het buigt maakt het dan nog uit in welke hoek? Of moet het wel zo recht mogelijk blijven.

Ik zal meerdere dingen proberen en dan meten wat de winst is ten opzichte van de huidige afstand van ca 40m

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zo vlak mogelijk is het beste; zo weinig mogelijk buigen dus.
En waar je niet verder kunt, dan maar met de wand meebuigen.

Nou heren vandaag eindelijk bezig geweest. Coax kabel gesoldeerd aan de afgeknipte antenne, eitje weer in elkaar geplakt.

http://img822.imageshack.us/img822/3848/imag0507d.jpg

Tevens gat voor de sma bus gemaakt en het gat waar het eitje komt te zitten gemaakt. Eitje is nu aan het drogen en zaterdag gaan we weer verder klussen.

@fet
Nog even over dat alu folie, ik heb alleen de kern van de coax gesoldeerd, de afscherming heb ik dus eraf gehaald. Als ik alu folie als ground plane gebruik moet deze dan niet negatief geladen zijn? Nu maakt het alleen contact met de buitenkant van de sma bus.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 oktober 2014 19:52:05 (1%)

De afscherming van de coax moet in het eitje aan massa!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat vind ik ook. Wat voor nut heeft afscherming die je niet aansluit?
En toch is het een paar keer duidelijk gezegd.

Alles zit inmiddels in elkaar, bereik getest tot over 300m wat ruim voldoende is. Hierbij enkele foto's van het eindresultaat:

http://img138.imageshack.us/img138/7419/dscf0365h.jpg

http://img684.imageshack.us/img684/237/dscf0370c.jpg

http://img190.imageshack.us/img190/4803/dscf0369r.jpg

Bedankt voor jullie hulp.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 oktober 2014 19:51:38 (5%)

Van ongeveer 40m naar 300m bereik? Klinkt niet slecht!
Had je nou nog een ground plane / radialen-achtig iets onder het dek gemaakt of is dit het resultaalt zonder? En niet te vergeten de coaxmantel, heb je die nog aangesloten?

[Bericht gewijzigd door jippie op zaterdag 17 maart 2012 21:05:07 (16%)

Dit is zonder radialen of ground plane. Dit komt omdat ik de fout heb gemaakt door de mantel niet aan een min pool te bevestigen.

Hmmm.. lees ik nu goed dat je de afscherming aan beide kanten niet gebruikt hebt? Mooi dat je wel het resultaat hebt behaald wat je wilde.

[Bericht gewijzigd door zwembroek op zondag 18 maart 2012 10:57:40 (17%)

wie van jullie wil en kan mij helpen bij het ombouwen van mijn wireless fishfinder. ik vind het allemaal heel knap hoe jullie dat doen. alleen heb ik er zelf geen verstand van. het liefst iemand is mijn persoonlijk wil helpen woon ik de provincie Groningen.

mvg golf 5

[Bericht gewijzigd door golf 5 op donderdag 16 oktober 2014 16:40:10 (18%)

Je kan er gewoon een L antenne van maken, dat is een horizontale draad direct aan de buitenkant van het plugje bij de antenne en gewoon door de boot leggen, die ca 3% lager is dan een kwart golf.
Ik zou echter niet op 433 mHz gaan besturen, er zitten namelijk gelicenceerde radio zendamateurs die met aanzienlijk meer vermogen zenden zodat de mogelijkheid erin zit dat jij straks je bootje kwijt ben.

AB
Henry S.

Moderator

Op 16 oktober 2014 16:32:28 schreef golf 5:
wie van jullie wil en kan mij helpen bij het ombouwen van mijn wireless fishfinder. ik vind het allemaal heel knap hoe jullie dat doen. alleen heb ik er zelf geen verstand van. het liefst iemand is mijn persoonlijk wil helpen woon ik de provincie Groningen.

je kan hiervoor een oproepje in de V&A plaatsen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

oeps... foutje

[Bericht gewijzigd door zwembroek op dinsdag 11 november 2014 23:12:24 (94%)