Anti Dender RC-Filter

Hallo,

na een tijdje rond te hebben gezocht op google nog steeds geen resultaat gevonden,

ik vraag me af hoe een RC-kring nou net de dender van een contact kan voorkomen?

Iemand die hier een simpel antwoord op kan geven ?

Alvast bedankt !

Dender is een snelle verandering van het niveau van een ingangssignaal. En dit stoorsignaal kun je met een laagdoorlaatfilter verwijderen als je reguliere (= gewenste) signaal heel langzaam verandert van niveau.

Met enkel een RC-filter ben je er niet, je zal dan ook nog een Schmitt-trigger moeten gebruiken om van de dender af te komen (anders houd je alsnog dender als het contact precies op het omschakelpunt bediend wordt).

Sommige IC's implementeren echter zelf al een Schmitt-trigger aan hun ingang. Het is dus van de toepassing afhankelijk of je deze nodig hebt.

Ja dat van die Schmitt trigger had ik al ergens gelezen, maar wat ik niet echt blijk door te hebben hoe die condensator er voor gaat zorgen dat snel na elkaar hoog en laag worden van het signaal gaat verhinderen.

het is ook niet de condensator die dat doet maar de RC combinatie (weerstand condensator). Stel je rustniveau is 0V als je het contact sluit gaat hij een aantal keren hoog en laag worden (de dender) alvorens hij echt hoog blijft. Wat gebeurt er dan met de spanning over de condensator?

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

Volgens mij zal de condensator dan ontladen over de weerstand maar dan verder ... weet ik niet wat er zal gebeuren :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 juni 2012 20:21:16 (62%)

Vergelijk het eens met een PWM (pulsbreedtemodulatie) signaal.

http://www.wayneandlayne.com/files/vgs/images/analog_write_pwm_640x234.png

Als je nu het 10% duty signaal als het begin van het sluiten van het contact ziet, 50% iets later en 90% als het contact gesloten is. Dan zie je de spanning over de condensator (groen) oplopen en vanaf een vooringesteld punt ziet de Schmitt trigger dit als hoog. De Schmitt trigger ziet dus niet tig signalen meer maar slechts 1.

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
Frederick E. Terman

Honourable Member

Stel, je hebt een dun buisje dat je, via een driewegkraantje, met water kunt vullen of het juist laten leeglopen.
Door als een gek aan het kraantje te draaien kan je het niveau heel vlug op en neer laten gaan.

Neem nu geen dun buisje maar een regenton, en verbind de 'middenpoot' van het driewegkraantje via een héél dun slangetje met die ton.
Kun je het niveau nu net zo snel op en neer laten gaan?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 18 juni 2012 19:16:27 schreef duffel:
Vergelijk het eens met een PWM (pulsbreedtemodulatie) signaal.

[afbeelding]

Als je nu het 10% duty signaal als het begin van het sluiten van het contact ziet, 50% iets later en 90% als het contact gesloten is. Dan zie je de spanning over de condensator (groen) oplopen en vanaf een vooringesteld punt ziet de Schmitt trigger dit als hoog. De Schmitt trigger ziet dus niet tig signalen meer maar slechts 1.

Dus door de combinatie van de RC-kring en de schmitt-trigger wordt de dender afgevlakt en zal er dus een mooie blokgolf verkregen worden door de vooringestelde levels van de schmitt-trigger?

Op 18 juni 2012 19:50:03 schreef Frederick E. Terman:
Stel, je hebt een dun buisje dat je, via een driewegkraantje, met water kunt vullen of het juist laten leeglopen.
Door als een gek aan het kraantje te draaien kan je het niveau heel vlug op en neer laten gaan.

Neem nu geen dun buisje maar een regenton, en verbind de 'middenpoot' van het driewegkraantje via een héél dun slangetje met die ton.
Kun je het niveau nu net zo snel op en neer laten gaan?

Neen dat zal veel trager gaan ,
Het komt er dus op neer dat het heel snel op en neer gan van het signaal geen effect heeft op de uiteindelijke stand ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 juni 2012 20:20:59 (30%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

De snelle wisselingen worden veel kleiner, zodat je daarna een Schmitttrigger kunt gebruiken.

(Met gróte wisselingen schakelt de Schmitt gewoon mee, dan doet hij niks nuttigs.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Oke ! ik snap het even op papier wat schetsen gemaakt en ik snap
nu helemaal hoe het in zijn werk gaat ;)

Bedankt allemaal !