HF vermogensgenerator

Hallo,

Ik ben op zoek naar een generator die in de range 50Hz-100khz ongeveer 50W kan leveren. De frequentie is altijd vast. De belasting is steeds resistief. Ik heb nog geen idee over welke spanningen en stromen het gaat.

-Bestaat er apparatuur hiervoor ? Duur ?
-Bestaan er efficiente power oscillatoren ?
-Kan ik voor de range 50Hz-20Khz een audio amplifier gebruiken ?
-zelf maken van een power amplifier? welke classe ?

Deze vragen zijn in het kader van wireless power experimenten..

joopv

Golden Member

Het maakt qua dimensionering nogal een verschil of je 50W in 2000 of in 2 ohm wilt opwekken.
U=√ (PxR)

Een hi-end audio PA wil nog wel eens zo hoog doorlopen. Maar qua spanning kom je dan niet veel hoger dan een belasting met een ohm of 10 of 20.

Ik zou zeggen kijk eens naar een class D versterker. Deze is prima te bouwen, is breedbandig (als je wil) en kan lekker efficiënt. Stuur die aan met een low power sinusje en je bent er. De voeding kan wel een uitdaginkje worden als de spanningen flink omhoog moeten.

Correct me if I'm wrong!

HP heeft een serie amplifier/pwersupplies gemaakt, die tot 40 kHz gaan.

een met een output current van ± 2A in twee ranges van ± 5V en van ± 20V (HP6825A)
en een met een output current van 0-1 A (sourcing en sinking) bij uitgangsspanningen van ± 5V en ± 50V (HP6826A)

Misschien dat je hier verder mee komt via eBay en/of het HP/Agilent forum....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
benleentje

Golden Member

Er bestaan inderdaad wisselspannings voedingen waarvan frequentie spanning en stroom instelbaar zijn. Soms worden ook wel eens 2de hans aangeboden.

Bedankt iedereen en tidak...HP6825A was nog beschikbaar via ebay :)

Mijn eerste ingeving was een lompe audio versterker, misschien zo'n auto exemplaar of zo, met natuurlijk wat beperkingen in de frequentie, aangezien het vermogen dat zo'n ding bij 20kHz kan leveren waarschijnlijk al teleurstellend is, en daarboven zal het wel snel ophouden, denk ik.

Ik denk niet dat je perse een perfecte sinus nodig hebt, dus ik zou zelf een paar MOSFETs en halve brug drivers nemen, dan zou 100kHz geen enkel probleem moeten zijn. Als je dit zou voeden met een labvoeding, zou je de spanning en maximale stroom netjes kunnen regelen.

Als je zo'n HP6825A voor een redelijke prijs kunt krijgen, is dat natuurlijk wel heel erg luxe!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als het één octaafje minder mag; de bekende modules van Hypex gaat tot 50 kHz -3 dB. Niet heel duur, goed redement.

rbeckers

Overleden

± 2A en ± 20V bij 100kHz is ook zelf te maken.

@Darkcrusher :
Ik heb goede ervaring met die verkoper :)

@rbeckers :
Ook als je hem als stroombron wilt gebruiken ?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 24 juni 2012 12:24:51 (40%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
rbeckers

Overleden

Stroombron is wat lastiger.
Maar de 4MHz versterker http://www.circuitsonline.net/forum/view/76624/2/4MHz+versterker
komt in de buurt kwa specs.
Moet wel nog aangepast worden.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zondag 24 juni 2012 12:42:05 (13%)