82uF 450V elco

Mag je een kapotte Elco 82uF 450V 105 graden vervangen voor een Elco 100uF 450V 105 graden ?

een andere 82uF is namelijk niet aan te komen ( of iemand weet een adres )

Als het met de ruimte geen probleem is, dan mag de capaciteit gerust wat hoger zijn,
als de rest maar aan de waarde voldoet.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 20 augustus 2012 23:44:49 schreef Olap:
Wat is de toepassing?

Het is bedoeld voor in een humax decoder. Deze elco heeft het begeven

Henry S.

Moderator

Zorg wel even voor een beter merk dan wat ze orgineel gebruikt hebben.

Wat zijn de afmetingen van de elco, oa Farnell en RS hebben 82µF/450V in diverse formaten.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

condensatoren hebben meestal al 20% toegestande afwijking. een 100µF kan evengoed 80µF zijn. als je de ruimte hebt, steek die er maar in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Diamon

Golden Member

Op 21 augustus 2012 00:09:59 schreef patje666:
[...]

Het is bedoeld voor in een humax decoder. Deze elco heeft het begeven

Toevallig de de 9200C ?.
Is echt alleen deze buffer elco stuk, of had je de rest al eerder vervangen ?.

De maten zijn 18 bij 30 mm met 2 lange "aansluit-pinnen " ( ik weet niet hoe die heten ).

Het is voor de Humax 5000C, heel vaak zijn de kleinere Elco's kapot maar bij mij juist die grote die dus bijna nooit kapot gaan bij dit type ( heb ik dus weer haha ) maar als een 100uF er ook in kan / mag / past dan zou het opgelost moeten zijn. De kleinere zien er nog goed en plat uit, de grote staat juist erg bol

Kan het kloppen dat het merk : CapXon is ? ( een zwarte met grijzige streep )

maartenbakker

Golden Member

Dat merk kan wel kloppen.

Weet je zeker dat hij bol staat en niet alleen het plastic kapje?

De kans is alsnog groot dat dit de enige goede elco in de hele voeding is, zelfs al staat het fabrikaat ook wel bekend als CRAPxon...

De enige primaire elco's die ik echt bol heb zien staan, waren het slachtoffer van een zwevende nul, dus overspanning. Wel kom je soms onderbroken primaire elco's tegen, maar dat zie je van buiten niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 21 augustus 2012 11:14:26 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kan hem niet eens rechtovereind zetten ( heb hem er al tussenuit gehaald ) want dan staat hij gewoon schuin, ook de kant met de 2 pinnen puilt wat uit en de lange kanten zijn ook niet echt recht meer te noemen. Bij de 2 andere is dit allemaal niet, die zijn nog mooi recht aan alle zijde.
Is een Elco eigelijk door te meten om te testen of hij idd kapot is ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 21 augustus 2012 12:36:43 (43%)

maartenbakker

Golden Member

Dan lijkt hij me duidelijk kapot! De uitzondering die de regel bevestigt.

Testen kan, maar dat red je niet met een enkele meter. De belangrijkste meetwaardes zijn capaciteit en ESR, gevolgd door lekstroom (bij de reparatie van moderne apparaten vaak niet relevant).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga de 82uF maar vervangen voor een 100uF als dit geen probleem kan opleveren.

Hmm, ik denk dat ik een foutje heb gemaakt. Heb namelijk niet goed opgelet op de + en - van de Elco ( hij zei namelijk POEF om het maar zo te zeggen ) , is deze nu officieel overleden of doet ie het nog als ik hem omdraai ?

Het kan zijn dat er wat meer defekt is geraakt, zoals de diode(s) die er voor zit.
Meten is Weten.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
fred101

Golden Member

Welnee, elcos die poef doen zijn nog gewoon goed.
Wat denk je zelf ;-) ik zou hen maar niet meer gebruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik zou een nieuwe nemen. Als het poef zegt is het stuk.
Bovendien, als het dat (nog) niet deed, dan wil je niet over 2 dagen weer datzelfde ding opmaken om hem te vervangen.

[Bericht gewijzigd door hans1990 op donderdag 23 augustus 2012 22:55:15 (59%)

Hee ho ho! Is de Humax een satellietdecoderding?
Die naam komt me bekend voor toen ik onlangs voor een collega op het werk een reparatie moest doen van de voedingsprint van een setellietdecoder: juist: rotte elco's vervangen.

Schiet mij lek: ik weet niet meer welk typenummer van toestel, maar dacht wel dat het een Humax was. Schema had ik afgeprint van Eserviceinfo (geweldige site voor het vinden van schema's en servicemanuals.

En dit is belangrijk: er stond bij een paar van die elco's een sterretje met onderaan de uitleg dat de waarde hiervan kritisch was! Die collega had het ook al vervangen door weet ik wat en dat gaf problemen of onderdelen die heet liepen. Ik heb het schema niet terdege uitgepluisd maar het had ook iets te maken met de terugkoppeling van de uitgangsspanning terug naar de regeling van de schakelende voeding.
Opletten dus, waarde kan van tel zijn.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Big bang, ik kan niet bedenken waarom dat voor de hoogspanningsbufferelco zou gelden.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Klopt, heb ik weer helemaal scheef gelezen Fuzzbass. Had de werkspanning niet in de gaten. Het is wel zeker dan een schakelende voeding.
Maar men weze op de hoede voor het laagspanningsgedeelte bij Humax'sen.

- - big bang - -

[Bericht gewijzigd door big bang op vrijdag 24 augustus 2012 13:57:24 (11%)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten