SMD Led

Hallo,

Ik wilde mijn SMD leds van mijn ps3 controller vervangen door een andere kleur. Het verwijderen van de leds ging moeilijker als ik had gedacht.

Uiteindelijk zijn er 2 verwijderd; alleen is er geen plek meer op de printplaat om een nieuwe erop te solderen.
Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Bedankt

En waarom passen er geen andere LEDs op ?

Houd er rekening mee, dat bijv een blauwe led een andere voorschakelweerstand heeft dan bijv een rode led.

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/

Waar je die andere afgesoldeerd hebt, kan er toch één weer op? Let wel op dat de brandspanning van de LEDs verschillend is, dus dat kan problemen geven (hoeft niet).

Post anders een scherpe foto? Dan zien we beide wat je allemaal hebt weggehaald ;)

Als je de koperen pads van de PCB af hebt gerosd, dan kan je het wel vergeten ze er achter netjes op te krijgen zonder patchwires, lijm en veel precisiegepruts/geduld.

[Bericht gewijzigd door hans1990 op donderdag 13 september 2012 09:51:19 (16%)

Bedankt voor de reacties. Hier een foto van waar de leds zitten. Alleen is het probleem dat er bij mij niet meer tin is om de led vast te maken. Het zijn 4 smd leds in totaal.

http://i46.tinypic.com/2qx9se9.jpg

Arco

Special Member

Dus bij jouw print ben je nogal grof bezig geweest en heb je kans gezien de baanjes van de print af te trekken? ;)
Dan kun je alleen nog draadjes aan de SMD led zetten, die vastsolderen ergens waar het baantje nog wel zit, en de led vastplakken met een drupje lijm.
(En dit wellicht laten doen door iemand die de soldeerkunst beter machtig is...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat voor draad kan ik het best hiervoor gebruiken?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op de foto is nog duidelijk genoeg koper aanwezig om nieuwe ledjes te monteren.

Als je het koper er afgerost hebt, zijn er vijf vias waar je de signalen kan aftappen (1 common en 4 signaal draden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maakt het uit wat voor tin ik gebruik?

De geplaatse foto is niet van mij. Vanmiddag zet ik er een op die ik zelf heb gemaakt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 13 september 2012 18:23:06 (54%)

Neem tin met harskern. Tin met lood soldeert makkelijker/prettiger, maar loodvrij is ook prima.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Arco

Special Member

De filmpjes op het internet over hoe de leds te vervangen zijn ook om bang van te worden als je ze ziet.
Hij zet er eerst spanning op (niet erg slim), en gaat dan een minuutje stoken op de arme led met een of andere dakdekkers soldeerbout... (Geen wonder dat dan alles loskomt van de print...)
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

Zoals je op de foto kan zien kan ik de smd niet meer aan de rechter solderen.
http://i49.tinypic.com/axi8sh.jpg

Mod-edit: Onduidelijk megapixel gedrocht verwijderd, zie hier.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 13 september 2012 18:24:34 (40%)

Arco

Special Member

Ja, als je de eilandjes eraf trekt houdt het op... (Het fototoestel heeft ook zijn beste tijd wel gehad... ;) )

Dus kan er niks meer mee?

ps iphone 4s ;)

Arco

Special Member

Een telefoon is ook om op te bellen, niet om te fotograferen...
Zoals eerder gezegd, draadjes er aan en vastplakken.

fred101

Golden Member

Dat filmpje is een snel cursus controller vernielen. Niet te geloven, hij vervangt ze terwijl ze branden en gaat dan ook nog met een schroevendraairer tussen de sporen zitten krabben. Maar ik snap het wel, hij heeft ooit gezien dat je ESD veilig moet werken en dat was vast met zo'n geel kabeltje naar een stopcontact, die zit normaal aan een ESD mat mar gebrek daaraan heeft hij een gele usb kabe gebruik ;-)l

En het resultaat, alleen maar 4 andere kleur ledjes en een hoop schade. Wow, echt de moeite waard. Bij hem zie je trouwens ook een patch zitten.

TS, los halen is een ding, vat solderen is twee. DIe dingen werken maar in een richting, je moet dus kathode en anode positie onthouden of anders meten.
Die dingen kunnen maar heel weinig warmte verwerken dus voorzichtig solderen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Als een telefoon was om alleen te bellen, dan had niemand meer een smartphone...

Arco

Special Member

Als die telefoon goeie foto's maakte kan het, maar dit lijkt nergens op. (Google kan met een satelliet er nog een betere foto van maken.. :) )
@Fred: TS heeft ledjes compleet met eilandjes van de print geschept, dus normaal terug solderen gaat niet meer...

Kan je geen beter foto trekken van de print?
Dan kunnen we misschien wat beter raad geven wat te doen.
En ik zou aanraden als je zeker bent waar de anode en kathode zit en dat de led geschikt is voor de controller dat je een fijne soldeerbout gebruikt. En ook op een lage temperatuur werkt.

fred101

Golden Member

Ik heb met mijn smartphone nog nooit een foto gemaakt ;-)

Als ik het goed kan zien zitten de spoortjes er nog wel en op de zelfde afstand als de leds. Even kaal krabben naast het originele eilandje en ze daar op solderen. Zul je wel even ook een gaatje in de controller moeten boren. Je kan ook mini leds met pootjes nemen. Dan hoef je niet met draadjes te knoeien.. Maak je 4 gaatjes in de bovenkant, zie je ze tenminste als je bezig bent. Wel even stukje afgestript draadisolatie over de pootjes schuiven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hensz

Golden Member

Op 13 september 2012 17:40:00 schreef PS3:
ps iphone 4s ;)

Als het goed is kan die scherpstellen vanaf zo'n 10 cm. Dichterbij en je krijgt onscherpe foto's. Op het beeldscherm zie je of je nog een scherpe foto aan het maken bent, nog vóór je hebt afgedrukt.

Don't Panic!

Als ik er van uit ga dat een gesoldeerd stukje print 'grijs' (tinkleur) heeft, en op de onscherpe foto niet, dan heb je aan beide kanten het koper van de printplaat af getrokken. Met solderen moet je nooit hard drukken/forceren.

Repareren lijkt mij dan lastig.. De LED heeft geen plek om te bestigen. Tja, behalve een klodder lijm.
Als je het spoor volgt zit er naast de derde LED een via/gat waar je eventueel het signaal weer kan afpikken. De andere kant van de LED's zitten aan elkaar dus kan je ook aftappen.
Draad gewoon zo dun mogelijk gebruiken wat je hebt en wat 'past' (met andere woorden, klein genoeg is).

Een iPhone is een onding, maar als je een beetje handig bent kun je er gewoon een acceptabele foto mee schieten waarmee we kunnen zien wat de mogelijkheden zijn.

Gezien je die foto al niet voor elkaar krijgt, denk ik dat die ledjes op de goede plaats vastsolderen, en wellicht patchen met dun draad, een beetje boven je kunnen zal liggen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 13 september 2012 17:40:00 schreef PS3:
Dus kan er niks meer mee?

ps iphone 4s ;)

Nope, die telefoon kan je weggooien. Wat betreft je controller: Die is wel op te lappen, maar dat gaat je niet lukken zonder ervaring.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.