Superreg's voor 27MHZ uit HF afstandsbesturing 1972

Hallo Allemaal,

Bijgaand 2 altijd werkende superreg ontvangers uit een boekje van de jaren 70.
Er staat ook nog een complete superhet in als daar interesse naar is zal ik deze ook inscannen.

Het is gemaakt naar het principe knettert het links niet dan wel rechts:-)
Kortom het ruist altijd wel.
http://www.uploadarchief.net/files/download/superreg1.jpg

Bovenstaand ontvangertje is zoals hij hier getekend staat onnodig onselectief.
R3 vervangen door een potje helpt al een stuk de ontvanger te verbeteren.

http://www.uploadarchief.net/files/download/superregmethftrap.jpg

Hier staat de superreg met HF voortrap, werkt stukken beter dan eerder ontwerp, pas je wederom de fijnregeling toe over R3 dan kan de ontvanger tot zeer behoorlijke prestaties bekomen.
Aangezien er tijdje terug een vraag was over 27 MHZ ontvangst zodoende deze 2 schema's.

Groetjes:Ramon

Leuk,

Zelf ben ik ook bezig met dit soort spul.

http://jap.hu/electronic/pictures/27MHz_superregenerative_receiver.gif
(Klik voor gegevens)

Deze heb ik gemaakt, en hij werkt zeer goed met mijn afstandsbediening van mijn autootje.
Als je er een schmitt-trigger achter zet, en daar hang je een scope aan dan kan je mooi de modulatie zien van de trigger en steer waarden.

PE2BAS

Deze ontvangers werden gebruikt bij eenvoudige bootjes en kleine autootjes.
Maar je kan er ook gewoon mee afluisteren en er is ook een schema in dat boekje waar zelfs ruisonderdrukking ingebouwd zit.
Je kan er beter mee ontvangen dan met de walkie talkies welke je in de speelgoedwinkel kan kopen:-)

@RamonHF73:

Bijgaand 2 altijd werkende superreg ontvangers uit een boekje van de jaren 70.
Er staat ook nog een complete superhet in als daar interesse naar is zal ik deze ook inscannen.

Uit welk boekje heb je deze schema's van superregjes gescand, RamonHF73? En staan daar ook leuke regeneratieve ontvangers in met regelbare terugkoppeling?

Verder heb ik ook interesse in dat complete superhet uit dat boekje.

[Bericht gewijzigd door dawmast op zaterdag 24 november 2012 18:41:33 (48%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Hoi Dawmast,

Ik zal de andere 2 schema's ook nog even inscannen, dit gaat dan om een rechtuit en een diode ontvanger ook voor de 27 MC.
Het boekje heb ik jaren geleden op een radiobeurs gekocht met titel"HoogFrequent Afstandsbesturing deel 2;Ontvangers.

Het is trouwens niet zo moeilijk van deze superreg een regen te maken..gewoon de C over terugkoppel weerstand van 560 ohm verwijderen en eventueel de waarde van R/C in basiskring aanpassen naar minder ruis.
Bij een bepaalde instelling van de potmeter i.p.v.R3 heb ik weleens zenders kunnen beluisteren zonder ruisen van de trap.
De trap stopt dan met schakelen en gaat dan over in oscilleren op alleen de RF frekwentie.
Met een BC547C trouwens, een BF199 werkte wat beter als regen schakeling.
Een BC tor regen werkt alleen goed als je er een te goede ontvangstspoel in zet.
In mijn geval was dit 2 MM koperdraad wat je kan kopen op een rol in elke bouwmarkt.
Ik was toen erg bezig met diode ontvangers voor de FM zodoende het erg dikke koperdraad.
Allerbeste werkt een koperbuis als kring voor een passieve Fm ontvanger..