Van Lien LNX2 conversiemodule noodverlichting

Beste CO'ers,

Ik ben sinds kort bezig met het onderhoud van noodverlichting en af en toe komen daar zogenaamde conversie-armaturen bij voor. Dit zijn bestaande armaturen die met een module zijn aangepast om ook op noodbedrijf te kunnen branden.

Een van die modules is de LNX2. Zoals te zien is in het schema rekening gehouden met het gebruik van een EVSA. Echter werken veel armaturen die ik nakijk met een elektromagnetisch voorschakelapparaat en starter.

Van Lien heeft hier geen schema's van. Aangezien ik graag zou willen weten hoe een en ander aangesloten moet worden vraag ik mij af of iemand een idee heeft hoe. Wie kan mij helpen?

Nog wat extra foto's:
1
2
3
4
5

nu zijn die modulen van lien , maar waren voorheen philips en nog exact hetzelfde..

een schema kun je vergeten , maar bij elke ombouwset zit een handleiding welke je zelf na 1 maal ombouwen kunt bijwerken naar een vsa ipv een evsa..

je moet de nul en fase achter de vsa schakelen en de vsa zelf op het ballast out punt aansluiten . de ballast in op de schakeldraad zetten en de noodvsa voeding op vaste 230v.

deze kits gebruik ik zelf regelmatig voor de ombouw van 2x 58watt bakken , maar het aangepaste schema kan ik nu even niet aan ivm vakantie..

als ik me niet vergis is in normale toestand de overzetting zo : ( noodvsa onder netspanning ) pen 1 wordt 8 , 2 wordt 7 , pen 3 wordt 6 en pen 4 wordt pen 5 . dit kun je zo testen met een aangesloten unit op 230v en een accu eraan hangen met de dmm op ohms . er zitten gewoon 2 relais met wisselcontacten in die unit , op nood gaan ze op de hf noodvsa branden..

voor de ontsteking op 4,8v heb je alle buisaansluitingen nodig , dus de starter moet 2x onderbroken worden van de buis.. sommige bakken hebben de starter in de voet zitten welke niet te overbruggen is met een extra draad zonder breekwerk helaas.. een rol 0,75mm2 of 0,5mm2 stug is ook wel handig als je dit gaat maken overigens ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kom zover dat de leiding vanaf Lout het elektromagnetisch VSA ingaat. Van de leiding die er vervolgens weer uitkomt is het mij een raadsel waar die op de conversiemodule weer in moet (aansl. 1 t/m 8)
Evenals waar de nulleiding vanaf de lamp de conversiemodule in moet.
En dan de starter nog. Moet deze over de lamp heen geschakeld worden? Of krijgt deze ook nog met de module te maken?

de aansluitingen op de noodvsa zijn normaal alleen maar relaiscontacten . het nadeel is dat er geen voorbeeld in de manual zit wat de overzetting is van die aansluitingen . de hf noodvsa heeft alle buisaansluitingen nodig om te kunnen ontsteken , dus de starter wordt 2x onderbroken om beide lampvoeten geheel op de noodvsa aan te sluiten.

zet 230v op de aansluitingen van de noodvsa en hang de accu eraan , dan komen de relais in en kun je met een dmm op ohms de contacten doormeten . er staat geen spanning de aansluitingen zolang je de stekker van de noodvsa op de 230v houdt , anders komt de noodvsa in op de nicd accu..

Ik heb wel een E-Plan ombouw tekening voor ombouw naar de nieuwe type. echter kom ik pas maandag weer op mijn werk. Dan zal ik er een pdf van maken.

dit is idd de opvolger lijkt het , het model wat gelijk is aan de philips variant van vanlien ben ik gewend. de bedrading van de aansluitingen is ook anders geworden , maar nog steeds is het uit te meten met een dmm en de noodvsa onder spanning zetten..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/001_zps98073260.jpg

dit lijkt me het meest voor de hand liggend..

Geen pdf maar een png

Een kollega heeft dit eens uitgezocht, de twee ansluitingen met "BAllast" weken niet zoals het hoort in NL

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/lnr_lnx_noodtl2.png
Klikken voor groot

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 7 januari 2013 19:00:58 (21%)