IRF9530N aansturen met 5v

ik probeer een aantal leds aan te sturen via de IRF9530N. Maar de mosfet gaat geleiden en reageert vrijwel niet op het 5v signaal.

De situatie is bijna hetzelfde als in het schema alleen stuur ik leds aan en kom het signaal van een pic

Zo stuur ik hem aan:
http://i1259.photobucket.com/albums/ii554/kaj9/Schmatic1.png
Alleen gebruik ik een BC547 in plaats van de 2N3904

En zo staat het bij het mosfet artikel
http://www.circuitsonline.net/img/000436.png
Maar ik heb geen idee wat voor weerstand waarden hier bij moeten.

Bij voorbaat dank.

Kijk eens naar de diode die in geleiding staat....

Kennis leert wat mogelijk is, ervaring wat onmogelijk.

Ja, daar staat een P-channel getekend, maar met de source en drain verkeerd om. In de onderste tekening staat hij wel goed, maar die constructie (zonder de NPN transistor) kan,alleen werken als je de LEDs ook met 5V voedt, en niet met 12V.

Moet je perse aan de bovenkant schakelen? Je kunt ook een N-channel logic level MOSFET nemen, weerstandje in serie, weerstandje tussen de gate en source, verder niets nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat was inderdaad het probleem. Bedankt

De reden dat ik de bovenkant schakel is omdat de onderkant geschakeld word doormidden van een ULN2803.

Lambiek

Special Member

Het zal wel aan mij liggen, maar is dat niet dubbel op.

Op 3 maart 2013 23:27:41 schreef SparkyGSX:
In de onderste tekening staat hij wel goed, maar die constructie (zonder de NPN transistor) kan,alleen werken als je de LEDs ook met 5V voedt, en niet met 12V.

Het moet wel gaan, maar dan niet met een 10K weerstand van de plus naar de gate, maar met bv een 100E weerstand. Er loopt dan 120mA, dus je moet wel zorgen dat je transistor dat aan kan.
Maar ben het met je eens, waarom geen N_channel gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op maandag 4 maart 2013 10:20:01 (82%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat is niet dubbel op als je gaat multiplexen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Lambiek

Special Member

Daar heb je gelijk in, maar dat staat er niet bij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek: 100 ohm is wel erg weinig, maar 1k of zo kan ook prima, zeker met een lage schakelfrequentie en kleine stroom.

Die weerstand is niet het probleem, met een uitgangsspanning van 5V kun je die P-channel niet sperren, omdat er dan alsnog 7V tussen de source en gate blijft staan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Die tor zit er toch tussen, als die hoogohmig wordt staat er toch 12V over de gate. Of mis ik nu iets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 maart 2013 23:27:41 schreef SparkyGSX:
In de onderste tekening staat hij wel goed, maar die constructie (zonder de NPN transistor)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken