opamp tester

Hallo
Ik heb op het net een schema van een opamp tester gevonden en nageboud.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/op-amp-tester.png

Met een nieuwe 741 getest en hij werkte (goed?) maar als ik de drukknop loslaat blijft de led branden, ook als ik de opamp eruit haal. Alleen als ik de elco kortsluit gaat de led uit en kan ik een nieuwe test doen. In de bijgaande beschrijving stond daar niets over in.
Kan iemand me vertellen of dit normaal is?
Het gekke is dat ik op het proefbord de elco een keer verkeerd om had gezet en toen werkte het zoals ik verwachte drukknop aan led aan, drukknop uit led uit.

Arco

Special Member

... maar als ik de drukknop loslaat blijft de led branden, ook als ik de opamp eruit haal.

Dat is onmogelijk. Pin 6 zit dan nergens meer aan vast. Je hebt wat verkeerd aangesloten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

sorry, ik was niet duidelijk. de led gaat branden als ik de schakelaar aanzet maar haal ik de opamp eruit brand de led ook als ik de schakelaar open hen staan. dus neem ik aan dat dat door de elco komt.

fred101

Golden Member

Zoals Arco al schreef. Dat kan niet. Je hebt wat fout gedaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

foutje gevonden, maar wat nog wel blijft is dat als ik de schakelaar loslaat de led blijft branden tot ik de elco kortsluit. is dat wel normaal? als ik de tester inbouw zou ik een tweede schakelaar moeten bijzetten om de elco te ontladen.

De elco ontlaadt wel over de ingang, maar dat gaat heel langzaam omdat de ingang weinig stroom trekt.
Je kan een weerstand parallel over de elco zetten, b.v. 100k of 1M, dan ontlaadt hij sneller.