Dat zijn dure jongens, maar Nichicon is wel goed. Als er al diverse bol staan zal de rest waarschijnlijk ook niet meer te vertrouwen zijn (er van uitgaande dat niet iemand na 10 jaar stilstaan er in een keer de spanning op heeft gezet want dan krijg je zelfs goede elco's kapot en hoeft de rest nog niet verloren te zijn) Ik heb instrumenten uit de jaren 50 en 60 waar nog alle elco's origineel zijn. (maar wel gecontroleerd en geformeerd voor ik ze weer in gebruik nam)
Normaal gesproken is de voeding het belangrijkste onderdeel. Als die niet goed is werkt de rest natuurlijk ook niet. Hij kan je zelfs je nieuwe torren gelijk weer om zeep helpen. Daar is soms weinig voor nodig. Een buis geeft het aan als hij het niet naar zijn zin heeft. Een tor kan in een paar micro seconde gewoon stuk gaan zonder zelfs heet te worden.
Ik begin dus altijd eerst de voeding. Als die niet actief getest kan worden in de schakeling zelf (doordat bv erna ergens iets goed is is) dan isoleer ik hem en sluit hem , als nodig, aan op een externe load. Een klassieke voeding kan je meestal gewoon op iets simpels als een gloeilamp of weerstand aansluiten. Het hoeft niet net zo veel te trekken als de amp, een paar honderd mA is vaak al voldoende om te kunnen meten. Om rimpels te meten moet je de boel wel belasten maar dat kan je dan ook later meten. Het gaat er vooral om dat er bv niet een regeltor short is en er veel te hoge spanning uit komt.
Deze link hieronder is erg handig als je zo'n ECA boekje niet hebt (zoals ik, en ik ben nu wel nieuwsgierig, dat lijkt me wel heel handig.) Deze site is een beetje de electronische variant. Je kan torren zoeken op door jou ingegeven zoek argumenten of gewoon de site alle equivalenten laten zoeken zonder speciale criteria. Ik gebruik deze site best vaak (bij gebrek aan zo'n ECA boekje) Er staan zelfs veel oude geranium en siliconen torren tussen :
http://alltransistors.com/
Even over de hFE. Een tor heeft een hfe en een hFE. Dat zijn twee heel verschillende parameters. FE is de DC parameter. Hoeveel collector stroom loopt er bij een zekere basis stroom. De fe parameter is voor signaal versterking en erg afhankelijk van de frequentie (bij de ook genoemde Ft is de versterking nog maar 1x). Dit lijkt gelijk maar is het absoluut niet. Het zegt wat over de toename van de collectorstroom bij een toename van de basisstroom. Dus delta Ib versus delta Ic. In RF toepassingen is die belangrijk. De meeste datasheets geven hFE. Maar wel iets om op te letten mocht je een keer beide tegen komen. (Als je twijfelt omdat de site/boekje alleen de hfenoemt kun je er 99% van uitgaan dat ze het niet begrepen hebben en eigenlijk hFE bedoelen)
[Bericht gewijzigd door
fred101
op zondag 26 januari 2014 09:47:34
(18%)