Technics SE-9200

Beste Forumleden,

Ik heb een Technics SE-9200 op de kop getikt die totaal niks meer doet. Ik ben er al even bezig mee geweest en wat ik al ontdekt heb:
- De condensators van de voeding (2x 10.000uF/63V) zijn defect.
- Er zitten twee zekeringen aan de primaire kant van de trafo, daarvan was er eentje gesneuveld (4A)
- De zekeringen die de eindtrappen beveiligen waren beide door en omwikkeld met aluminiumfolie??!!
- De transistors van één eindtrap staan in kortsluiting, die van het andere kanaal zijn ok.
- Visueel verder geen brandschade of componenten die doorgebrand zijn.

De condensators heb ik al gevonden bij hificollective.co.uk
Over de eindtrappen maak ik mij enkel wat zorgen: 2SB539B en 2SD287B, op het internet blijkbaar veel discussies over te vinden, maar de vraag is welke de beste keuze equivalent is. Ik vond de NTE284 en NTE285, maar op het eerste zicht is hier ook niet gemakkelijk aan te geraken.

Morgen ga ik de drivers lossolderen en uitmeten, want hoogst waarschijnlijk is dit hetzelfde verhaal.

Tips zijn welkom, ik wil die amp echt graag werkende krijgen.

Hoe heb je de diagnose van de condensatoren gesteld? Gezien het slagveld in de rest van de versterker zijn die waarschijnlijk je minste zorg.

NTE is Amerikaanse onzin, dan zijn de originelen of andere Japanse vervangers nog makkelijker te krijgen hier.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 11 januari 2014 12:47:28 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Die folie om de zekeringen betekent meestal dat er iets fout was waarbij de zekeringen sprongen. Aangezien de primaire defect is en er alu over die andere zit vermoed ik dat eerst de eindtrap ging. Die heeft hij overbrugd, daarna weer aangezet waarna het echt fout ging en de defecte eindtrap een stuk voeding plat trok waardoor die 4A zekering sprong.
Ik weet niet of ik in zo'n spit-bak veel tijd zou steken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Het is wel ee mooie versterker, dus de moeite is hij nog wel waard. Kan inderdaad een flinke klus worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

OK, als het iets byzonders is wordt het een ander verhaal. Ik ben niet thuis in wat "hot" is bij dit soort spul. Bij scopen etc weet ik dat wel. Ik vind het uiterlijk wel gaaf. Ik had vroeger (1980) zo'n stijl NEC versterker.
Als de versterker analoog is zal het waarschijnlijk wel te maken zijn. (

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Registreren en je kunt het schema gratis downloaden.

http://www.hifi-manuals.com/Technics/SE-9200-schematic/download

Gezien de foto's die op het net te vinden zijn, lijkt dit zeker een mooie versterker om te repareren.

[Bericht gewijzigd door Roy B op zaterdag 11 januari 2014 18:36:03 (56%)

Allen alvast bedankt voor de reacties.

@maartenbakker: Die elco's stonden bol, ik heb die losgesoldeerd en uitgemeten, eentje ervan is nog ok, de andere is slecht.

@Roy B: ik heb de servicemanual al gedownload.

@fred101: Wat betreft het uitzicht is dit een persoonlijke smaak, maar gezien de zeldzaamheid van dergelijk toestel ga ik er toch alles proberen aan doen om hem terug operationeel te krijgen.
Ik heb ook de bijhorende voorversterker in mijn bezit.
Ik volg ook je redenering hoe hij aan zijn eind is geraakt, zo moet het min of meer wel gegaan zijn. trafo is nog ok.

morgen ga ik de drivers lossolderen en uitmeten.

de grootste zorg is nu aan vervangers geraken voor de eindtrap (en misschien de drivers)

pa3gws

Golden Member

De eind torren zijn niet zo heel spannend.
Voor de 2SB539 de BDX20 en voor de 2SD287 de BDX50.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Gewoon uit de oude vertrouwde TVT transistor vergelijkings tabellen boekjes van ECA. :-p

had ik moeten weten... heb die helaas niet in mijn bezit. Ben effe niet echt meer bezig geweest met elektronica, maar daar gaan we terug verandering inbrengen!

pa3gws

Golden Member

Meet alle diodes en kleinte transistortjes ook na.
Want aluminium folie maakt meer kapot dan je lief is. ;-)
Ik heb hier een amp gehad die door zo een grapje bijna helemaal was uitgefakkeld.
En testen met een 100 Watt gloeilamp in serie.

BDX20 en BDX50 zijn vast ook alweer zeldzaam. Mijn ECA zegt:

2SB539B PNP 150V 10A 100W 8MHz -> BD246D
2SD287B NPN (200V?) 10A 100W 8MHz -> BD245F (zal gewoon BD245D in kunnen)

De BD245D/BD246D zijn er kennelijk nog van ST dus hoef je niet bij dubieuze Chinese of Indiase fabrikanten te halen.

Voor Japanse equivalenten van de originele types zal je tegenwoordig wel vaak Chinese of Indiase torren geleverd krijgen. Die kunnen natuurlijk best in orde zijn, maar voor zo'n versterker zou ik er niet aan beginnen.

Edit: ik zie net dat de BD245/246 op slechts 80W gespecificeerd zijn, ik kijk nog even verder. Misschien moet je toch richting modernere equivalenten, maar de FT en hFE moeten ook weer niet te hoog zijn, lijkt me.

Edit2: BDX20 en BDX50 verwijzen naar het paartje BD249D/BD250D. Eigenlijk de eerstvolgende zwaardere stap na de BD245D/BD246D en ruim overgedimensioneerd. Ik zou beginnen met kijken of je die ergens te pakken kunt krijgen. Als die er niet meer in de D-uitvoering zijn kunnen we altijd nog verder zoeken.

pa3gws

Golden Member

De BDX,en zijn hier in de molenstraat nog volop voorhanden. :-p

Vandaag even tijd gevonden om nog wat verder te zoeken naar defecte componenten. er is één van de vier drivers ook defect. dus die moeten ook allen vervangen worden: 2SD381 en 2SB536, de veiligheidsweerstanden zijn inorde. Ik moet nog wat verder checken, maar ik vermoed dat de schade beperkt zal zijn tot de drivers en de eindtrappen.

Welke is de beste keuze als vervangers volgens jullie? de kwaliteit speelt ook een grote rol uiteraard.

Het is natuurlijk zaak om alles wat opgerookt is eerst te vervangen. Maar dan ben je waarschijnlijk niet klaar.

Versterkers uit die periode zijn meestal doodziek. Ben je toch aan de gang kan je beter alle elco's vervangen, die zijn meestal toch op sterven na dood. Dat kost haast niets, behalve wat werk.

Potmeters, schakelaars en andere mechanische onderdelen zijn gewoonlijk smerig en/of geoxideerd, dat was mijn ervaring bij de restauratie van een SU-8099. Voorzichtig open maken en netjes reinigen garandeert een fluisterzachte bediening zonder gekraak.

Het is bijzonder prettig als zo'n oud beest weer werkt zoals nieuw.

Bedankt Berre,

Eigenlijk is buiten de doorgbrande zekeringen en opgezwollen elco's in de voeding visueel niks abnormaal aan dat toestel.
maar de realiteit is natuurlijk anders.

ik ben nu op zoek naar de drivers en de eindtrappen, ik heb de elco's al gevonden op hificollective, maar gezien de hoge kostprijs wil ik eerst zeker zijn dat ik de transistors ga vinden.

deze heb ik dus nodig:
2SB536
2SD381
2SD287B
2SB539B

ik heb die allemaal gevonden op Littlediode.com. ken die site niet en ik vind het nogal bizar dat die die transistors gewoon op stock hebben, terwijl ze overal anders vervangers opgeven.
Enkel de twee laatste, die B's zijn niet op stock maar de C's wel. Als ik de datasheet bekijk mag dat geen probleem zijn.

tips zijn meer dan welkom over de transistoren die ik nodig heb. vervangers kopen of deze? Heb even een mailtje gestuurd naar Littlediode met de vraag of het echt NEC's zijn en geen chinese rommel.

Ik sta op het punt ze te bestellen maar de 2SD287B en 2SB539B zijn niet op stock, maar wel de "C" versie en niet de "B".
Als ik de datasheet van beide bekijk, zie ik dat er bij de C een paar waardes hoger liggen. Ik neem aan dat dat geen probleem gaat zijn, maar wat denken jullie?

Henry S.

Moderator

Op 19 januari 2014 16:13:12 schreef Razzia:
deze heb ik dus nodig:
2SB536
2SD381

Wat ik bij deze twee mis is is de hFE klasse, zie datasheet.

Op 22 januari 2014 20:08:27 schreef Razzia:
Ik sta op het punt ze te bestellen maar de 2SD287B en 2SB539B zijn niet op stock, maar wel de "C" versie en niet de "B".
Als ik de datasheet van beide bekijk, zie ik dat er bij de C een paar waardes hoger liggen. Ik neem aan dat dat geen probleem gaat zijn, maar wat denken jullie?

De C versie kan een hogere spanning verdragen, geen probleem.
Maar ook hier is de hFE klasse belangrijk.

Helaas geven niet alle leveranciers die op.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Henry,

Erg bedankt voor je reactie.

De drivers (2SB536 en 2SD381) zijn gewoon op vooraad, dus dat zijn identiek dezelfde.

De eindtransistors zijn dus de "C's" en niet de "B's" zoals oorspronkelijk voorzien.

Heb nog wat zitten googlen en vond enkele datasheets waarin -als we die mogen geloven- de hfe van beide dezelfde is, namelijk Vcb 5V en Ic 2A

Dan kan dat op zich toch geen probleem vormen? Ook niet als ik de normale drivers plaats?

Henry S.

Moderator

De hFE's heb je niet goed gelezen. Deze wordt bepaald door letters op de behuizing!

N, M, L en K. En S, R, en Q. Zie de datasheets.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Henry,

Ik zie nergens iets vermeld staan van die letters...
Datasheet?? vanop littlediode
Datasheet van Nec

Ofwel kijk ik er zwaar over, maar volgens mij is alles behalve VCbo en VCeo hetzelfde bij types A, B en C.

Ik zou wel even nagaan of de zaken betrouwbaar zijn,vaak
duwen ze gerust een equivalent in je handen,vooral bij caps.... Wel lekkere joekels trouwens:) en het is een
net model om te zien....poetsen... Ik zou schakelaars trouwens ook vrvangen als ze redelijk standaard zijn...

Na al die jaren redt je het vaak niet met cleanen. Goed gekoeld trouwens.

Welke elco's neem je trouwens of ga je voor film in oil caps oid???

Bedankt voor je reactie Richje,

De elco's die ik ga gebruiken zijn deze: http://www.hificollective.co.uk/components/nichicon_kg.html

De NKG260, 10.000uF 63V maar ik wacht nog met die te bestellen, ik wil eerst zien of die transistors die ik besteld heb correct zijn.
Het zijn normaal gezien geen equivalenten, maar de originele van NEC.

Had dus enkel nog een vraagje ivm de hfe's, dus henry, mocht je even de tijd vinden om dat nog eens te checken...

fred101

Golden Member

Dat zijn dure jongens, maar Nichicon is wel goed. Als er al diverse bol staan zal de rest waarschijnlijk ook niet meer te vertrouwen zijn (er van uitgaande dat niet iemand na 10 jaar stilstaan er in een keer de spanning op heeft gezet want dan krijg je zelfs goede elco's kapot en hoeft de rest nog niet verloren te zijn) Ik heb instrumenten uit de jaren 50 en 60 waar nog alle elco's origineel zijn. (maar wel gecontroleerd en geformeerd voor ik ze weer in gebruik nam)

Normaal gesproken is de voeding het belangrijkste onderdeel. Als die niet goed is werkt de rest natuurlijk ook niet. Hij kan je zelfs je nieuwe torren gelijk weer om zeep helpen. Daar is soms weinig voor nodig. Een buis geeft het aan als hij het niet naar zijn zin heeft. Een tor kan in een paar micro seconde gewoon stuk gaan zonder zelfs heet te worden.

Ik begin dus altijd eerst de voeding. Als die niet actief getest kan worden in de schakeling zelf (doordat bv erna ergens iets goed is is) dan isoleer ik hem en sluit hem , als nodig, aan op een externe load. Een klassieke voeding kan je meestal gewoon op iets simpels als een gloeilamp of weerstand aansluiten. Het hoeft niet net zo veel te trekken als de amp, een paar honderd mA is vaak al voldoende om te kunnen meten. Om rimpels te meten moet je de boel wel belasten maar dat kan je dan ook later meten. Het gaat er vooral om dat er bv niet een regeltor short is en er veel te hoge spanning uit komt.

Deze link hieronder is erg handig als je zo'n ECA boekje niet hebt (zoals ik, en ik ben nu wel nieuwsgierig, dat lijkt me wel heel handig.) Deze site is een beetje de electronische variant. Je kan torren zoeken op door jou ingegeven zoek argumenten of gewoon de site alle equivalenten laten zoeken zonder speciale criteria. Ik gebruik deze site best vaak (bij gebrek aan zo'n ECA boekje) Er staan zelfs veel oude geranium en siliconen torren tussen :

http://alltransistors.com/

Even over de hFE. Een tor heeft een hfe en een hFE. Dat zijn twee heel verschillende parameters. FE is de DC parameter. Hoeveel collector stroom loopt er bij een zekere basis stroom. De fe parameter is voor signaal versterking en erg afhankelijk van de frequentie (bij de ook genoemde Ft is de versterking nog maar 1x). Dit lijkt gelijk maar is het absoluut niet. Het zegt wat over de toename van de collectorstroom bij een toename van de basisstroom. Dus delta Ib versus delta Ic. In RF toepassingen is die belangrijk. De meeste datasheets geven hFE. Maar wel iets om op te letten mocht je een keer beide tegen komen. (Als je twijfelt omdat de site/boekje alleen de hfenoemt kun je er 99% van uitgaan dat ze het niet begrepen hebben en eigenlijk hFE bedoelen)

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 26 januari 2014 09:47:34 (18%)