50 of 75 Ohm

Beste forum,

voor mijn radioscanner zou ik 50 Ohm verbindingen en/of kabels nodig hebben.
Hoe weet ik of een stekker bv. BNC, HF of FME 50 of 75 Ohm is??
Kan iemand mij hiermee helpen.

Groet, HarryM

Denk ook eens in Jip en Janneke taal.

Als het goed is dan zou dat er altijd bij moeten staan.
Of er staat bij vermeld voor welke kabel een BNC stekker is bijvoorbeeld; voor RG59 is 75 ohm en RG58 is 50 ohm kabel.
Welke stekker zoek je BNC of SO239?

Telefunken Sender Systeme Berlin
pa3gws

Golden Member

Voor een ontvanger is dat niet zo heel schokkend.
Het probleem is vaak dat een 75Ω connector niet lekker op een 50Ω kabel past en andersom.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

hi, bedankt voor jullie reacties.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat een RG58 kabel 50 Ohm en een RG59 kabel 75 Ohm is.
Maar ja ik ben tot slot van rekening een echte leek.
Ik kan wel lekker knutselen en solderen e.d. maar van elektronica heb ik geen verstand.
Ik heb in een doosje met de titel "div antenne" allerlei soorten stekkers zoals BNC, SO239, FME en nog wat andere soorten.
Omdat ik na jaren weer eens mijn oude scanner uit het stof heb gehaald en deze weer wil gaan gebruiken moet ik dus weer een aansluitsnoer creëren.
Mijn antenne staat nog keurig op het dak en de kabel naar beneden ligt nog ergens op zolder. Ik denk dat het een RG58 is, maar zeker weten doe ik dit niet.
Voortbordurend op bovenstaande heb ik de volgende vraag;
Hoe en waarmee kan ik deze kabel verlengen en van een aftakking voorzien voor in een andere ruimte. (woonkamer)

Groet, HarryM.

rbeckers

Overleden

RG58 is niet erg goed voor lange VHF, en hoger, kabels.

Afhankelijk van situatie kan er een splitter gebruikt worden.
Kan ook zelf m.b.v. 3 weerstanden van 17 ohm in een ster, gemaakt worden.

wat is dan de functie van de weerstanden?
Wat is het vermogen van deze weerstanden?
Wordt er dan op iedere poot een kabel aangesloten?
De schermen worden die dan aan elkaar gelegd?

HarryM

evdweele

Overleden

Over BNC-connectors heb ik een aantal jaren geleden een discussie met een leverancier gehad.
Volgens mij was er een duidelijk verschil tussen BNC-connectors voor 75 Ω en voor 50 Ω. Dit was echter uit de datasheets van Radiall niet te achterhalen.
De leverancier heeft de vraag neergelegd bij Radiall in Frankrijk (meen ik), maar men kon geen uitsluitsel geven of dit de echte standaarden zijn.
Zowel onze leverancier als ik waren van mening dat het zo is als op de foto.

http://www.uploadarchief.net/files/download/bnc_75_50ohm.jpg

Je kan de connectors niet ongestraft op de female connectors van de andere maat aansluiten. Niet alleen de kunststof bussen zijn van verschillende afmeting, ook de pennen zijn niet even dik.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
I thought, I thought of everything
EricP

mét CE

Dank evdweele. Ik wist DAT er verschil was, maar hebt me net verteld WAT het verschil is.

[topic kaap]Ik heb trouwens het idee dat het (redelijk) ongestraft op elkaar past. Anders zou je er toch wel eens tegenaan gelopen moeten zijn dat een 'kabeltje onbekend' ergens (bijvoorbeeld een scope) niet op past.

@TS: het vermogen van die weerstanden is voor ontvangst niet relevant - dat vermogen is erg laag. De truc zit er dus in dat 'alles' 50Ω ziet moet zo'n splitter.

Immers... Van welke kant je ook kijkt, je ziet 2x (50Ω in serie met 17Ω ) parallel door 17Ω. De impedantie klopt dus voor alles.

Ja, 75 Ohm BNC hebben een veel dunnere stift dan de 50 Ohms.
Bij verkeerd gebruik riskeer je ofwel het vrouwtje te forceren, of omgekeerd een slecht contact. Raar genoeg heb ik de indruk dat er tegenwoordig op de hobbymarkt een aantal low-cost BNC connectoren zijn die ergens een compromis vormen.En die je zowel bij 75 als 50 OHM lkunt gebruiken.

@MatinV. Een So239 (UHF plug) wordt impedantieloos genoemd.
De werkelijke impedantie varieert met de frequentie tussen 30 en 45 Ohm.
Het is een plug die ontworpen is voor de oorlog, toen het nog niet zo nauw stak en gezien de afmetingen, voor redelijk grote vermogens.

Je moet ook beseffen dat de impedantieaanpassing van je coax en antenne aan de ontvanger of zender belangrijk is, maar dat de impedantie van de plug zelf er vooral bij de lagere frequenties niet zo veel toe doet,als het niet te nauw luistert. Je mag vooral niet de denkfout maken dat bij een verkeerde plug op de coax, , er een impedantie van 50 Ohm in serie geschakeld wordt met één van 75 Ohm.
Zo bruusk is die impedantieovergang niet.
De plug maakt immers deel uit van de transmissielijn. De impedantie van zo'n transmissielijn is een abstract gegeven en in principe alleen geldig als de lijn oneindig lang is, of afgesloten met de karakteristieke impedantie. De berekening van de invloed van een plug met een andere impedantie dan de coax is zeer complex, maar men kan gerust beweren dat door de relatief korte lengte tov de kabel, de invloed op de totale kabelimpedantie klein is, evenals de reflecties.tenminste bij frequenties onder de 500 MHz. PL259/SO239 kan dus dienen voor diverse coaxen van allerlei impedanties tot een paatr honderd MHz. De term UHF plug is dus in de huidige context niet relevant meer, maar destijds was 100 MHz reeds een zééér hoge frequentie.

De meer nauwkeurige pluggen zoals N, BNC en SMA die de specifieke impedantie van de kabel volgen, hebben vooral het probleem dat ze mechanisch niet goed op elkaar passen bij verkeerde impedantie.
Ook de kabelinvoer is zeer specifiek. RG 58 coax krijg je niet netjes in een 75 Ohm plug.

fred101

Golden Member

Ed, dat geldt niet voor alle merken. Er zijn merken waarbij een 50 Ohm op een 75 Ohm kan zonder schade. ( ik weet niet of dat voor elk model uit het assortiment geldt. Bij Amphenol zijn ze bv wel uitwisselbaar ( mechanisch ! Niet qua impedantie) kijk maar eens in datasheets bij de afmetingen. Ik heb hier 75 Ohm bnc waar je aan het dielectrium kan zien of het 50 Ohm is maar niet aan de metalen delen.

Vaak zijn er in een assortiment van een fabrikant meerdere modelen. Hoe duurder ze zijn, des te hoger in frequentie. Dit door betere dielectriums, strakkere afmetingen en beter metaal (bv verzilvert of verguld). Ik kan me voorstellen dat de hoogste gradatie in kwaliteit niet uitwisselbaar is.

Qua weerstanden: je hebt powersplitters en power dividers. De een divider heeft 3 weerstanden van 17 Ohm, de power splitter heeft er 2 van 50 Ohm en 6dB verlies.. De 2 versie wordt bv veel bij. VNA's gebruikt.
Voor een scanner zou ik er niet van wakker liggen. Het verlies is in mijn ogen vervelender dan de misaanpassing.

De Pl256 schijnt oorspronkelijk bedoeld te zijn als afgeschermde banaan voor HV

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

De connectors die ik destijds voorhanden had waren van Radiall en Suhner.
De afmetingen van beide merken waren gelijk voor zowel 75 Ω als 50 Ω zoals op de foto.

De discussie over de maatvoering begon nadat ik in een systeem een probleem met intermitterende ethernetverbindingen had geconstateerd.
Bij het losmaken van de connectors viel mij op dat de ene keer een 75 Ω male op een 50 Ω female was gebruikt, de andere keer was juist het omgekeerde het geval.
De ethernetverbindingen waren alle op 75 Ω gespecificeerd, alleen men had bij de installatie niet consequent dezelfde connectors gebruikt.

De oorzaak van de onderbrekingen die nu en dan optraden was het af en toe verwisselen van kabels voor testdoeleinden. Als een male 50 Ω connector in een 75 Ω female connector wordt gestoken wordt de female connector door de stift geforceerd waarna een 75 Ω male connector op die plaats slecht contact gaat maken.

Ik heb toen een aantal van die beschadigde connectors moeten vervangen.

@EricP

Anders zou je er toch wel eens tegenaan gelopen moeten zijn dat een 'kabeltje onbekend' ergens (bijvoorbeeld een scope) niet op past.

De female bussen - die ik heb gezien - waren van dusdanige afmetingen dat beide male connectors er op pasten. Omdat het vrouwtje wordt opgerekt door een dikkere stift kan daarna een probleem ontstaan als er een dunnere stift in wordt gestoken.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 14 januari 2014 16:15:15 (16%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat dat betreft was het vervelend dat in netwerkomgevingen ook 75 ohm voorkwam.
In de radiohoek is het gemakkelijker. Als je lukraak een eindje coax met BNC connectors bestelt, moet het al heel raar lopen wil je iets anders dan 50 ohm krijgen.

Zowel een 'power splitter' als een 'power divider' kun je op verschillende manieren maken.
Een verliesvrije splitter(divider) geeft aan iedere verbruiker de helft van het ingangsvermogen. Maar een splitter met drie weerstandjes geeft aan iedere verbruiker maar een kwart van het ingangsvermogen.

Maar in het geval van @TS ligt het nog ingewikkelder, want die wil één uitgang (plus de aanhangende kabel) ongebruikt laten. Eigenlijk zou je een dummyweerstandje van 50 ohm op de ongebruikte kabel moeten aansluiten.
Al met al is een coax omschakelaar dan een stuk gemakkelijker in het gebruik. En dan heb je steeds het volle signaal beschikbaar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Ik las een keer ergens dat de uitwisselbare50/75 Ohm bnc's niet zozeer bedoeld waren om door elkaar te gebruiken maar dat dit gedaan was om te vorkomen dat een male 50 Ohm connector een 75 Ohm female zou beschadigen.
Dit had iets met oa de BBC te maken. Alle TV spul was 75 Ohm, maar zoals FET al zegt, alles wat geen TV was, was 50 Ohm en female zit vast aan dure apparatuur dus die vervang je niet zomaar

Overigens zijn er ook 75 Ohm N en bv GR-874 connectors daarnaast zijn er nog tig andere connectors. Ik denk dat ik hier meer dan 30 soorten verloop adapters heb.

http://www.microwaves101.com/encyclopedia/couplers.cfm
Zo'n beetje de grootste bron van info over RF/netwerk analyse/ microwave onderwerpen. Die link is de index naar een hele berg artikelen over zo'n beetje elke versie van splitter/divider/combiner/coupler die je kan bedenken en om het on-topic te houden, er staan ook calculators. Handig voor de TS ;-)

Er is wel een verschil in gebruik.
Bij een 3 weerstand divider heb je 3 gelijke poorten en bidirectioneel, bij een 2 weerstand versie is dat niet het geval. De twee poort versie is de betere keus als source matching belangrijk is. Joel Dunsmore schrijft dat een Splitter er is in 2 en 3 weerstand versies en dat de 3 weerstand versie ook wel divider wordt genoemd. (pag 303 voor de liefhebber)

Een 3 R versie is er om de power simpel te verdelen tussen twee verschillende loads. De 2R versie wordt gebruikt als de ratio van de twee uitgangen belangrijk is (bv bij een vna)

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 14 januari 2014 18:36:09 (24%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Ik ben geen 75 ohm in netwerken tegengekomen. Wel 93 ohm, RG-62, voor Arcnet.

Schimanski

Golden Member

IBM had ook 93 Ohm coax netwerk (3270). 75 Ohm kabels met BNC kom je veel tegen in professionele video systemen. Ook bij N-connectoren heb je 50 en 75 Ohm varianten.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
flash2b

Special Member

Op 14 januari 2014 15:54:49 schreef evdweele:
De ethernetverbindingen waren alle op 75 Ω gespecificeerd, alleen men had bij de installatie niet consequent dezelfde connectors gebruikt.

Nee, thick ethernet gebruikt 50Ω, zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/10BASE5

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Ook thinnet(10base2) was 50Ω maar het zou mij niet verwonderen als heel wat no-name kaartjes 75Ω female chassis connectoren bleken te hebben.