Etsvaste fineliner voor plotter

Zoals de topictitel al zegt ben ik op zoek naar een goede etsvaste fineliner(ongeveer 0,3 tot 0,5mm) voor gebruik in een plotter. Ik heb al eentje geprobeerd maar die hechte niet erg goed op de print die ik wou plotten( vlekkerig enzo ). Dus heeft iemand hier ervaring mee en voorkeuren voor bepaalde merken? De gene die ik geprobeerd heb was van unipin 0,5mm waterproof.

Alvast bedankt

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
fripster

Golden Member

hoi,

ik gebruik de volgende:

- Staedtler Lumocolor Permanent OHP pen, nr 313-9 (gehoord van anderen, niet getest. Plot beetje te dik vind ik)
- Stabilo Write4All, zwart, type fine. type 156/46 (zelf getest. Niet slecht

- Algemene tip: eerst goed de print poetsen met JIF en daarna niet meer met je handen aanzitten.

Hou me op de hoogte! ik ben bezig met hetzelfde.

mvg

Da Fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

die tip van jif ga ik proberen zal vast goed werken, waar heb je die stabilo gekocht? staedtler koop je namelijk wel bij elke goede kantoorhandel maar stabilo ken ik niet echt.

en ik zal je op de hoogte houden.

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
fripster

Golden Member

hoi,

gewoon bij de kantoorboekhandel. Ik heb ze in Neede gekocht.

mvg

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ja ik ben ook wel benieuwd... ik heb nog een Roland DXY 1300 staan...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
fripster

Golden Member

Even ter info mijn setup:

- EAGLE 4.11
- Taxan KPL710 flatbed A3 plotter
- Pennen Stabilo Write4All fine, zwart
- Printen 35mu koper zonder fotolaag (met JIF geschuurd)
- Direct etsen na plotten.
- Koperchlorideproces van CO

Resultaten: Niet slecht, kan wel beter. Vooral waar de plotterpen een hoek omgaat blijft niet helemaal genoeg koper zitten. Moet ik nog verder optimaliseren

Zie ook:

http://eeshop.unl.edu/pen.txt

Nog te doen:

- Write4All pen vullen met andere inkt uit echte etsvaste pen.

just my $0.02

Da fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 16 juli 2004 12:44:56 schreef Arjan Swets:
Ja ik ben ook wel benieuwd... ik heb nog een Roland DXY 1300 staan...

heb dezelfde plotter als jou. Ik zal morgen eens kijken of ik die stift kan vinden

[Bericht gewijzigd door Erik op vrijdag 16 juli 2004 19:40:11

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
fripster

Golden Member

erik,

als je de hpgl files naar je plotter stuurt zal er (gebeurt bij mij) een buffer overrun plaatsvinden. Kun je oplossen met een programma die de plotdata in kleine hapjes naar de plotter stuurt. (Heb ik). Als je geinteresseerd bent, mail ik het wel aan je

da fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Wij hebben wel 2 heel verschillende plotters, ik stuur via de parallele poort de hele hap in 1 keer via eagle

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Ik heb een soort viltstifjes bij die plotter,
maar ook een partij rotring pennen (0,25 mm, en 0,35 en 0,5 mm) die je zelf kan vullen met inkt...

nu alleen welke inkt?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
fripster

Golden Member

Zo ver ik weet werken de Rotring Tekenpennen niet direct op koper. Als je pennen wilt gebruiken moeten ze m.i. aan de volgende eisen voldoen:

- Passend (te maken) in de plotter
- Inkt die etsbestendig is
- Een tip aan de pen die op een rollerball lijkt. Fineliners gaan stuk en schrijven te breed

Ik gebruik, zoals reeds genoemd, de Stabilo Write4All, die aan de eisen voldoet. Wel is het zo dat de inkt niet helemaal perfect dekt. Ik wil dan ook nog gan experimenteren met de inkt uit die speciale etsbestendige pennen. De punt van de write4all is naar mijn mening echter perfect.

just my two cents

De fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

en die is overal tekoop?.. Die Stabilo Write4ALL?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 18 juli 2004 15:51:02 schreef Arjan Swets:
Ik heb een soort viltstifjes bij die plotter,
maar ook een partij rotring pennen (0,25 mm, en 0,35 en 0,5 mm) die je zelf kan vullen met inkt...

nu alleen welke inkt?

Er bestaat bij Rötring een inktsoort speciaal voor transparanten (of andere harde, gladde oppervlakten),
die beter "kleeft" en droogt op het oppervlak dan de standaard inkt. Je moet dan ook wel de inktkop aanpassen; dat zijn die vergulde types.
Een nadeel van dit soort tekenpennen is dat ze eerst loodrecht op het oppervlak moeten gezet worden en bij het starten van het trekken van een horizontale lijn onder een hoek van ongeveer 80° in een denkbeeldig frontvlak (bij het trekken van een vertikale lijn in een denkbeeldig kops vlak) getrokken moeten worden.

fripster

Golden Member

bij mij in de buurt gewoon bij een kantoorboekhandel gekocht. kan denk ik ook wel op internet.

Anders kun je ook de staedtler lumocolor gebruiken. zie bovenaan voor een linkje naar een duidelijke omschrijving.

da fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu