Huff & Puff PA0KSB

Jinny

Golden Member

Huff & Puff PA0KSB

Wie kan mij in redelijk simpele bewoordingen de relatie tussen de VFO frequentie en de kristal frequentie van de H&P uitleggen?

Wat ik begreep aan de ene kant is dat de frequentie zo hoog mogelijk moet zijn....
Ik gebruik een VFO tussen de 4 en 4.5 MHz.....
Ik kan alleen de relatie niet vinden...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pietplof

Golden Member

Vermoedelijk is het antwoord ,,ergens" in een oude ,electron, te vinden.
Het h&p verhaal is al vrij bejaard.
Ik zal eens een willekeurige greep uitvoeren in mijn voorraad maar 't zou wel erg toevallig zijn wil ik het onderwerp vanavond al vinden.

festina lente

zomaar uit het geheugen. Er is niet echt een relatie tussen die twee.Idere vfo frequentie kan gebruikt worden. De crystalfrequentie wordt gedeeld en de vfo wordt gelocked aan deze frequentie . Bvb het crystal wordt gedeeld tot op bvb 10 Hz en de vfo ook ergens daar dichtbij. Vervolgens wordt de vfo gestuurd tot het dichtsbije 10 Hz punt van de crystaloscillator waar hij blijft staan. Als de vfo te ver verloopt zoekt hij het volgende 10 Hz punt op.
Ondertussen zijn er al heel veel variaties op dit schema, oa met pic sturing etc.
Ik heb hier nog het originele ontwerp van Klaas, verschenen in electron ergens liggen. Een mooi nederlands woord voor deze was een "frequentiebijsloffer".

Henry S.

Moderator

Wat voorbeelden: http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id…

Een korte uitleg in de Elektuur van feb 1996 1998 (VFO-stabilisator annex frequentie-uitlezing):

Uitvinder van de hier toegepaste frequentiestabilisatie-methode is de Nederlandse radioamateur Klaas Spaargaren, PA0KSB. De schakeling kan in principe aan elke VFO worden toegevoegd om de frequentie binnen een paar hertz stabiel te houden, en dit zònder dat er fluitjes of andere ongerechtigheden aan het signaal worden toegevoegd.

Een kristaloscillator, waarvan de uitgangsfrequentie overigens geen ronde waarde hoeft te hebben, wordt gevolgd door een deler die gedurende pakweg 1 seconde een poort opent. Een binaire teller registreert vervolgens het aantal VFO-cycli binnen deze poorttijd. Bij het sluiten van de poort wordt het laatste cijfer vergeleken met ”8”. Als het kleiner is, wordt de 23-uitgang gereset naar 0. Is het groter, dan wordt de uitgang logisch één gemaakt. De telleruitgang wordt naar een D-flipflop geleid. Als het poortsignaal naar nul daalt, wordt de eerste one-shot getriggerd. De tweede one-shot klokt vervolgens de 1 of de 0 in de D-flipflop. Tenslotte wordt de teller gereset door de derde one-shot. Als het tellersignaal een 0 was, dan wordt de Q-uitgang van de flipflop hoog, waardoor de condensator wordt geladen en de VFO-frequentie stijgt. Bij een tellersignaal van 1 zal de VFO-frequentie juist dalen.

Op deze manier pendelt de VFO-frequentie dus voortdurend een paar hertz rond het stabilisatiepunt waarbij de teller een ”8” als laatste cijfer detecteert.

Het oorspronkelijke ontwerp van PA0KSB is in de loop der jaren steeds verder verbeterd. In latere varianten is gebruik gemaakt van een raster van 40 Hz, hetgeen een continue afstemming van de ontvanger mogelijk maakt

http://www.qsl.net/va3iul/Homebrew_RF_Circuit_Design_Ideas/VFO_Stabilizer_DL1BT.gif

Een oude elektuurversie:

http://homepage.eircom.net/~yellowbeard/stabilizercirc.jpg

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

en het systeem werkt echt prima, dat is uit eigen ervaring.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Ok, thk's, het is me duidelijk...
Het is dus om een Bitx stabiel te gaan houden op moment van nodig...
Ga vd week nog eens rustig zoeken in de kristalletjes en iets maken..
Begin een plaatje in het hoofd te krijgen.

Dank voor de uitleg..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hugo Welther

Moderator

PI4RAZ's ontwerp gebruiken van mijn en PA3CNO's hand met een 16F84? Is gebruikt in ons BitX20 project.
Stuur maar een mail voor het ontwerp incl. freq. uitlezing etc.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Jinny

Golden Member

Hugo, ik wou juist vooralsnog geen pic gebruiken.
Het is maar een vingeroefening om straks een 4 meter versie te kunnen bouwen.
Misschien dat ik dan wel gebruik maak van een pic, maar vooralsnog even met de rommeltjes die ik heb liggen.
Kijken waar ik mee toe kan, verschillende ideetjes uitproberen en dergelijke.
Bouw het wel op de RAZ manier op overigens, met plaatjes ongeveer 5 x 5.

Of ik het ooit serieus ga gebruiken is een twee, heb nu al hoopjes lol met de bouw.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij Hans Summers staat een hele lijst van huff&puff-artikelen:
Huff & Puff reference library

Het is leuk zo de ontwikkeling, verbetering en vereenvoudiging van de schakeling te volgen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Ha, now we are talking, bedankt FET, tot ziens in de bunker...

Op 22 juni 2015 20:14:34 schreef Henry S.:
Wat voorbeelden: http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id…

Een korte uitleg in de Elektuur van feb 1996 (VFO-stabilisator annex frequentie-uitlezing).

Op xxx staat de Elektuur-versie van deze bijsloffer vermeld, deze is niet uit de Elektuur van februarie 1996, maar van februari 1998. Op die site onder xxx staan veel meer oude Elektuurs.

Al met al is deze bijsloffer erg interessant om in welke vrijlopende VFO dan ook te gebruiken. Je zou deze bewijs van spreken in een oscillerende regeneratieve ontvanger kunnen gebruiken om hem keihard op de frequentie vast te zetten, in plaats van op de AM-zender zelf te laten synchroniseren.

Mod-edit: bedankt voor de correctie, maar het posten van dergelijke bronnen kunnen we niet toestaan

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 23 juni 2015 21:10:52 (15%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Jinny

Golden Member

Ik wil perse geen pic gebruiken, ik heb voor de frequentieuitlezing al een simpel ding gevonden dat met wat LEDjes werkt. (QRP blad oa).
Voor dit doel vooralsnog goed genoeg.
Maar bedankt evengoed, ik heb het opgeslagen....

PA0FRI

overleden

Zelf heb ik zowel het oude als nieuwere KSB ontwerp gebouwd en gebruikt. Maar soms is zelfbouw qua prijs of tijd minder aantrekkelijk en dan kan men kiezen voor het nieuwste op dat gebied:
http://www.cumbriadesigns.co.uk/kits.htm (X-Lock stabiliser)
Werkt goed in twee van mijn oudere transceivers.

Jinny

Golden Member

Aardig Frits, en niet te duur...
Maar het gaat mij nu niet om de tijdswinst, heb even voldoende tijd, maar puur om de lol.....

Btw, over een dikke week ben ik in je woonplaats, heb je koffie?