Teller met knopje

Ik zou voor een projectje voor mn Airsoft-hobby een zo compact mogelijk apparaatje in elkaar willen steken.

De bedoeling is om achter de trekker van mijn replica een knopje te bevestigen, zodat telkens ik de trekker overhaal het knopje ingeduwd wordt.
Dit knopje zou er voor moeten zorgen dat er na 15keer ingeduwd te zijn een oranje led lampje dient te gaan branden.
Als ik nadien nog eens 5 keer de trekker overhaal zou er een rood lampje moeten gaan branden.

De bedoeling ervan is eigelijk een visuele waarschuwing te krijgen wanneer het magazijn bijna leeg is (met het oranje lampje) en als het leeg is (met het rode lampje)

dus:
-1x tot 14x drukken op het knopje = geen lampje
-15x tot 19x drukken = oranje lampje
-20x drukken = rood lampje

en uiteraard moet dit nadien gereset kunnen worden zodat als er van magazijn veranderd is dat het van voorafaan begint te tellen.
Dit alles liefst zo compact mogelijk, want het moet uiteindelijk ergens aan het replica bevestigd worden, en mg niet te opzichtig of te groot zijn

ik ga eerlijk zijn, mijn electronica kennis is redelijk klein.
Het enige waar ik al in geslaagd ben (e eigelijk ook uitgeprobeerd heb) is het maken van een electrostatiche veld detector (3 onderdeeltjes en het was klaar :p )

Ik snap dat hetgene ik nu wil maken al een pak ingewikkelder is (voor mij dan toch :p ) maar ik hoop dat jullie me hierbij de juiste richtingen in kunnen sturen

Willie W

Golden Member

zoek eens op 4017 cascade.

Worden wel iets meer dan 3 onderdelen,
Of anders iets met een uC, maar ik weet niet of je kan programmeren.

Ik zou een CD4020 teller hiervoor gebruiken; na vijf keer de toets te hebben ingedrukt verschijnt op de Q5 uitgang een logische "1".
Op de clock ingang verbind je een 1 tot 100 kilo ohm weerstandje met de GND, de toets is verbonden tussen de (+) Vdd en de clock ingang.
Om de hele schakeling te resetten gebruik je de reset ingang of de CLR welke ook verbonden is met een pull-down weerstandje.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Je hebt bij losse logica nog wel iets van ontdendering nodig.

Ik denk dat ik het zelf in een Digispark (kleine Arduino compatibele Attiny-85 breakout) zou proppen, kleiner, minder werk, flexibeler etc. Maar dan moet er dus geprogrammeerd worden.
Zaken als auto-power on/off, led uit voor stroombesparing, reset door lang indrukken etc. zijn voor batterij gevoede dingen praktisch, en dat wordt met losse componenten al snel zo een gedoe.

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 21 december 2015 17:23:54 (28%)

Hoe is de situatie nu?

Welke bedieningen (knoppen) zijn er voorhanden en welke batterij ga je gebruiken of zit erin?

Zonder deze gegevens kun je er zelfs niet aan beginnen.

LDmicro user.

situatie u is dat het nog allemaal in mn hoofd zit, er is nog niets concreets.
Maar zoals gezegd, mijn electronica kennis is redelijk klein, dus het zal zoiezo een werkje van lange adem zijn denk ik.

Bijgevoegd tekeningetje is hoe het er zou moeten uitzien ongeveer.
maar buiten de LED lampjes heb ik nog geen idee voor de rest van de uitwerking.

Qua batterij zou ik voor een knoop-batterij gaan vanwege het formaat.

Een knoopcel is te zwak en geeft teweinig spanning.

Nergens een resetknop? of is het onderbreken van de voeding voldoende?

Dat knopje, wordt dat bijgevoegd of zit dat er al in?

Als je een 16F628a kunt (laten) programmeren dan wil ik wel een bestaand programmaatje aanpassen en de hex file posten, maar verder ga ik niet...

LDmicro user.

2 cd4017 tellers. De eerste cd4017 teller laat je resetten na 5 clockpulsen. Deze resetpuls gebruik je dan als clockingang voor je tweede cd4017 teller. De oranje led komt dan aan uitgang 3 van deze teller. De rode led komt aan uitgang 4.

Oranje gaat dan aan na 15 keer drukken. Rood gaat dan aan na 20 keer drukken. Componentencount: 2 ic's, 2 drukknoppen, 3 weerstandjes en 2 condensatoren.

Als je het zelf wil bouwen is dit verreweg het makkelijkst.

Ik wil wel een schema voor je tekenen, maar daar heb ik pas morgenavond de mogelijkheid voor.

Emiel

knoopcel te zwak? beter 9v blokje dan ofzo?

leime, hetgene jij neerpost komt bijna logisch over voor me (ik denk dat ik 75% van je verhaal snap)
Moest je toevallig ergens tijd vinden om daar een schematje voor te maken, altijd welkom, is niet dringend hoor.

Willie W

Golden Member

in de datasheet doorscrollen naar fig.19, daar staat een schema.

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/26855/TI/CD4017.html

En nog een.

http://www.pixelab.org/theoprat/elektronik/IMAGES/schema19ter.gif

[Bericht gewijzigd door Willie W op maandag 21 december 2015 20:07:21 (24%)

Hallo AirsoftElectrics,

Zoals beloofd een schema van mijn hersenspinsel. Ik heb het nog niet getest, en het was een lange dag. Ik zal het morgen gauw even op een breadboardje prikken.

http://e-miel.nl/co/bullet_counter.png

Na 15 keer drukken gaat de oranje led branden. Na 20 keer drukken Gaat de oranje led uit, de rode gaat branden en de schakeling zal niet meer reageren op extra pulsen. De schakeling kan dan alleen gereset worden met de reset schakelaar en dan begint het weer van voor af aan.

Deze schakeling moet, zodra de spanning wordt ingeschakeld, gereset worden. Beide ic's zijn tellers en starten in een random tellerstand op. Deze reset bij opstarten kan geautomatiseerd worden maar dan kost dan weer extra componenten, niet veel, maar als je geen ervaring hebt misschien net dat beetje dat het schema te complex maakt. Ik wil je ook niet afschrikken.

Mocht je dit willen bouwen en volledig begrijpen kan ik ook een "tussenschema" maken met maar één teller om op die manier wat bekend te raken met de teller.

Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Groeten,
Emiel

Alvast bedankt voor het schematje.
De meeste dingen er op begrijp ik
SW1 en SW2 zijn de drukknopjes vermoed ik
R1-4 resistors
...
enkel de C's en de D's ben ik niet helemaal uit welke delen dit zouden moeten zijn

Moest je zin hebben om het op een breadboard te plaatsen, mag altijd uiteraard (en een fototje van het eindresultaat ervan ook dan :D )

Hallo AirsoftElectrics,

Ik heb nog geen tijd gehad om het op te bouwen.

SW1 en SW2 zijn inderdaad de schakelaar (sw van switch)

C's zijn condensatoren, D's zijn diodes. Over beide is wel wat te vinden op het internet.

De diodes zijn (grofgezegd) éénrichtingswegen voor stroom. De stroom volgt de pijl van het symbool.

Op het moment dat out5 van IC1 hoog wordt dan zal er een stroompje gaan lopen door D3 richting de reset ingang, hierdoor reset het IC. Stel dat D2 daar niet zit, dan kan datzelfde stroompje via D1 ook IC2 resetten, en dat is niet de bedoeling.

Condensatoren (capacitors) kunnen op allerlei verschillende manieren ingezet worden.

C1 en C2 zijn voor ontdendering. Dit is nodig omdat een schakelaar nooit direct van aan naar uit gaat (of visa versa). Zie dit plaatje. De condensatoren filteren de bounce (dender) weg.

C3 filtert de voeding. Bij veel ic's is het gebruikelijk een 100nf condensator dicht bij het ic te plaatsen. Je zou er nog een extra bij kunnen zetten zodat IC1 en IC2 allebei een eigen condensator hebben.

Als ik tijd vind zal ik het even opbouwen.

Groeten,
Emiel

Thevel

Golden Member

Op 22 december 2015 23:39:06 schreef leime:
Deze schakeling moet, zodra de spanning wordt ingeschakeld, gereset worden.

Als R2 verhoogd word naar 100KΩ dan is de resetpuls langer dan de clockpuls en begint de teller dus altijd op nul.

Schakeling heb je trouwens leuk bedacht Emiel!

Nooit bij stilgestaan dat er al een rc combinatie aan de reset pin hangt. Slim!

Bedankt voor de tip en compliment.

Bedankt voor de uitleg.
Dus Thevel, als ik voor R2 in plaats van 10K er een zou plaatsen van 100K dan begint hij zoiezo op 0 als de batterij geplaatst wordt (of dat versta ik toch uit je uitleg)

In alle geval blij dat ik op dit forum terecht ben gekomen, ik zat hier al lang mee in mn hoofd maar nooit de moed gevonden om er aan te beginnen (of de knowhow gehad).
Jullie geven me die moed en knowhow, dus ik zie het in alle geval volledig zitten al om te bouwen.

Afhangende van het formaat van het eindproduct ga ik kijken om deze uiteindelijk of op de replica te bevestigen (met dan het telknopje achter de trekker) of er een soort armband van te maken waarbij het telknopje aan de handschoen van de trekkervinger bevestigd wordt

Ik kijk in alle geval al uit naar jou breadboard experiment hiermee (neem je tijd, dit bouwsel zal toch pas ten vroegste januari effectief gemaak kunnen worden)

Thevel

Golden Member

als ik voor R2 in plaats van 10K er een zou plaatsen van 100K dan begint hij zoiezo op 0 als de batterij geplaatst wordt

Inderdaad, de teller begint dan netjes bij nul.

Als Emiel er niet aan toe komt wil ik de schakeling ook wel op een breadboard testen, maar dat hoor ik wel...

In alle geval blij dat ik op dit forum terecht ben gekomen

Kijk, zoiets horen we natuurlijk graag! :)

juist s een vragje, het aantal keer drukken, is dat instelbaar?
Nu had ik gevraagd om 15+5 maar stel dat ik het op een andere replica zou willen gebruiken die bijvoorbeeld 35bb's per magazijn kan nemen en ik zou het 30+5 willen maken?

Lucky Luke

Golden Member

Dan pak je OUT5 en 6 van IC2. Je kunt per 5 aanpassen op deze manier.

Trouwens, wordt die out2 niet al na 10x hoog? Als 'ie op out0 begint is na 5x drukken out1 aan de beurt en na nog eens 5x drukken out2. (Ik ken de truthtable van de 4017 niet uit mijn hoofd, kan ook dat 'ie begint met geen van zijn uitgangen hoog, in dat geval werkt het wel gewoon.)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ik kan nu niet direct de truth table van de truth table van de cd4017 vinden ook niet. (ja ik heb eerst moeten googelen wat een truth table is :p ) maar als die van de IC 74164 hetzelfde is dan is het deze:
http://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2012/07/Truth-table.jpg

om ze te begrijpen, dat is weer wat anders :p

74164 is uit mijn hoofd een schuifregister.

Lucky Luke heeft gelijk over de uitgang van IC2, altijd een risico, schema's maken zonder ze te testen.

IC1 bepaald hoeveel pulsen de oranje led aan blijft. IC2 bepaald het totaal aantal pulsen, met als voorwaarde dat dat een meervoud is van het aantal pulsen dat de oranje led aan is.

Tweede kerstdag heb ik tijd de schakeling te testen. Morgen hebben we de jaarlijkse kerstverplichtingen.

Groeten,
Emiel

Je kan ook gewoon op waarheidstabel zoeken ;)
Kom je bij de volgende link uit:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/77413

trouwens nog een vraagje.
met welk programma heb je dat schematje getekend?

Hallo AirsoftElectrics,

Vandaag de schakeling op een breadboardje gezet. De schakeling werkt mooi, maar nog niet 100% betrouwbaar. Dus ik wil er nog wat mee experimenteren en kijken of ik m stabieler kan krijgen.

Het schema is getekend in cadsoft eagle. Met zelf getekende schema symbolen. De kleurtjes zijn handmatig toegevoegd met gimp.

Groeten,
Emiel