jakobs ladder

Dit topic is gesloten

De weerstand van een vlamboog is echt veel lager als 100k
Een paar ohm ws.
De weerstand is behalve van de lengte van de vonk afhankelijk van de stroom die loopt.
Hoe meer stroom hoe minder weerstand. Dus een kortsluiting is een goede vergelijking.
Met lassen pomp je ook 100A door een vlamboog terwijl een lastrafo onbelast 50V oid. is.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

kortsluiting is bij een vlamboog is niet zo heel erg overdreven. als de vonk eenmaal er is is de lucht geioniseerd is er weinig weerstand meer. hoeveel dit precies is weet ik niet maar het zou dicht bij kortsluiting komen.

om een mot te begrenzen kun je verschillende manieren gebruiken.
je kunt mot condensatoren in serie zetten met de secondaire windingen dit heet capicatieve belasting.
Ook kun je een spoel in serie zetten met de primaire windingen dit is inductieve belasting en een van de betere soorten. (deze gebruik ik ook weinig verliezen enzo)
of je kunt een weerstand (straalkachel ofzo) in serie zetten met de mot's maar hierdoor krijg je veel verliezen doordat een deel van het vermogen in de kachel verstookt word.
ook kun je nog een kortgesloten mot gebruiken om de boel te begrenzen maar hierbij krijg je ook warmte ontwikkeling in de mot en dus verliezen.

En wat gebruiken jullie ???

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Op 13 maart 2005 14:25:20 schreef High-Voltage:
[...]
Hoe begrens je zo een beestje dan???

dat zou ook mijn volgende vraag geweest zijn :9

Si vis pacem para bellum.

ik gebruik een spoel in serie met de primaire wikkelingen omdat je zo de minste verliezen hebt. inductieve belasting dus.
zoek maar eens met google er zijn zat voorbeelden te vinden.

Op 13 maart 2005 14:57:20 schreef Jorrit:
ik gebruik een spoel in serie met de primaire wikkelingen omdat je zo de minste verliezen hebt. inductieve belasting dus.
zoek maar eens met google er zijn zat voorbeelden te vinden.

Wat voor een spoel???
Kan je niet gewoon primair een zekering zetten? Dat die afvalt bij een te hoge stroom....

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

primair een zekering zetten heeft geen nut. deze springt dan elke keer als je een vonk trekt. hij begrenst de boel namelijk niet hij zorgt er alleen voor dat als de stroom te groot word hij uitschakelt.

hier wat voorbeelden van een spoel als ballast
http://www.richieburnett.co.uk/choke2.jpg

http://www.tb3.com/tesla/mrun/P9050002.jpg

mijn balast staat als het goed is ergens in dit topic of in het tesla coil en dergelijke topic weet zo niet meer welke :P

Op 13 maart 2005 18:01:54 schreef Jorrit:
primair een zekering zetten heeft geen nut. deze springt dan elke keer als je een vonk trekt. hij begrenst de boel namelijk niet hij zorgt er alleen voor dat als de stroom te groot word hij uitschakelt.

hier wat voorbeelden van een spoel als ballast
[afbeelding]

[afbeelding]

mijn balast staat als het goed is ergens in dit topic of in het tesla coil en dergelijke topic weet zo niet meer welke :P

Dat is al een leuke spoel :p

nou moet ik toch is me mening uiten .....
is het niet makkelijker een nst te nemen in plaats van een mot
ten

1e: je heb meer kv's
2e: veiliger
3e: minder groot
4e: makkelijk in gebruik

Ja wat is dan eigenlijk het voordeel van die dingen he? alleen dat ze meer stroom kunnen leveren? misschien makkelijker te krijgen/goedkoper?

Op 13 maart 2005 20:03:06 schreef Electrogek:
nou moet ik toch is me mening uiten .....
is het niet makkelijker een nst te nemen in plaats van een mot
ten

1e: je heb meer kv's
2e: veiliger
3e: minder groot
4e: makkelijk in gebruik

Ok, twee tegengestelde dingen. Waarschijnlijk zul je het wel anders bedoelen, echter wil ik er toch ff bij stil staan.
Je hebt meer KV's, dus heb je betere isolatie nodig. Anders is het hele goedje juist minder veillig.
2KV of 10KV is wel een heel andere isolatie. Ik had isolatie tot 5KV, hang mijn leuke 10KV trafo eraan zonder belasting voor dat experiment met zwevend tov grond. en klets de HV slaat gewoon door de isolatie heen....

Een MOT haal je voor een paar euro in de kringloopwinkel (oude magnetron).

Voor een NST moet je wat meer moeite doen.

MvgEat

Ey maar als je 2 MOT's in serie zet...dan heb je al bijna 20 KV!!!! :S das toch al wel redeljk veel:P zijn die dingen daar wel tegen bestand? om 2KV op de primaire kant te hebben (en secundair dus die 20 KV?)

Ben je hierbij dan al verplicht om ze te koelen en isoleren met olie?

(btw kringloopwinkel had ik al aan gedacht ja;) )

[Bericht gewijzigd door Miezjel op zondag 13 maart 2005 21:24:23

In serie komt er volgens mij maar 4kV uit.(AC)

MvgEat

//Edit
In cascade gaat de tweede MOT overlijden (rip)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 13 maart 2005 21:27:46

Op 13 maart 2005 21:25:11 schreef Rd12tf:
In serie komt er volgens mij maar 4kV uit.(AC)

MvgEat

//Edit
In cascade gaat de tweede MOT overlijden (rip)

Idd, 2 in serie = 4KV (ongeveer hé, steekt niet op een paar honder volt.)

@Miezjel:
Versta ik dat goed???
Wil je achter een MOT nog een MOT zetten??? Dus de sec van de ene verbinden met de primaire van de andere???
Je nest gaat toch gewoon de lucht in man!!!
Levensgevaarlijk. Zo ene wordt ingestuurd met 230V AC zeker? En wil jij daar 2KV insturen?? Denk eens na, gewoon de isolatie tussen de windingen is al niet goed.

Op 13 maart 2005 20:54:49 schreef High-Voltage:
[...]

Ok, twee tegengestelde dingen. Waarschijnlijk zul je het wel anders bedoelen, echter wil ik er toch ff bij stil staan.
Je hebt meer KV's, dus heb je betere isolatie nodig. Anders is het hele goedje juist minder veillig.
2KV of 10KV is wel een heel andere isolatie. Ik had isolatie tot 5KV, hang mijn leuke 10KV trafo eraan zonder belasting voor dat experiment met zwevend tov grond. en klets de HV slaat gewoon door de isolatie heen....

ik weet niet hoe jij aan je isolatiekabels komt maar ik heb bij me nst toen ik m (spliksplinternieuw) voor 40 euro kocht (met nog 3 jaar garantie :P ) meteen kabels er bij gekregen 2 x 3 meter

eerrrrr

(je hebt maar 2.1 a 2.2 kv) maarjah je kunt er wel 4 in serie zetten (wel in olie voor koeling en isolatie) (aldus Jorrit op de vorige pagina...

dan ga ik er toch van uit dat in serie zetten hetzelfde inhoud als de ene secundaire aan de volgende primaire knopen is :S correct me if i'm wrong!

en dan kom ik met een sommetje op rond de 20kV en niet rond de 4 :S

leg es uit

is in serie zetten niet gewoon de HV wikkelingen achter elkaar? de hv aan de primaire van een andere blaast de tra(ns)fo op volgens mij... vraag toch maar raad aan iemand anders!

nee je zet de secondaire's in serie en de primaire's parralel. bij een mot zit de ene pool van de secondaire aan de kern dus de middenste 2 zet je de kernen aan elkaar. dan heb je een midden aftakking en komt er dus minder spanning op de secondaire's van de buitenste mots.
bij de buitenste mots moet je wel de secondaire los van de kern halen.

aahhh op die manier wordt het verhaal toch iets anders :P
maarja om een laddertje te maken zou je toch een goeie 10Kv moeten hebben ey? en dan zijn MOT's niet zo handig dus..

toch nog maar eens uitkijken naar een dikke NST voor weinig...ach ja tis maar een simpel tijdverdrijf zown laddertje..ik wil er ooit eens een gemaakt hebben ;)

het is wel meer werk maar je kunt er wel een behoorlijke jacobs ladder mee maken op vol vermogen moet de vonk wel iets van 40 a 50 cm uitgetrokken kunnen worden.

Voor een lange vlamboog heb je stroom nodig. Een nst levert 50mA en een MOT 750mA.
De spanning is alleen nodig om de vonk te laten onstaan, dat is iets meer gepruts met een MOT maar wel tedoen en dan heb je ook wat :)

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Dit topic is gesloten