Hoe kan ik een kras camoufleren?

Ik heb een tijdje terug een kras ontdekt in het glas van de tv, hoe kan ik zo'n kras het beste camoufleren zonder nog meer schade aan te richten? ik hoop dat er genoeg tips zijn. Ik zit er heel erg mee.

groetjes coccinellidae.

polijsten

Edit: Ik zag pas voor enkele euri's een krassen reparatie set voor het scherm van GSM's, misschien dat je dit kunt gebruiken?

[Bericht gewijzigd door bartobart15 op dinsdag 12 april 2005 14:39:22

echtepino

Golden Member

Op 12 april 2005 14:38:27 schreef bartobart15:
polijsten

Edit: Ik zag pas voor enkele euri's een krassen reparatie set voor het scherm van GSM's, misschien dat je dit kunt gebruiken?

je kunt voor glas en plastic gewoon koperpoets nemen en met draaiende beweging en lichte druk en heel lang poetsen de kras bijna onzichtbaar maken.

Word lid van de Benelux DX Club

Niet aan beginnen, beter een kras dan een vlek.
Als je een coating op je scherm hebt, bijvoorbeeld tegen spiegelen, dan gaat dit er waarschijnlijk af en dat is geen gezicht.

Op 12 april 2005 19:40:02 schreef Willybilly:
Niet aan beginnen, beter een kras dan een vlek.
Als je een coating op je scherm hebt, bijvoorbeeld tegen spiegelen, dan gaat dit er waarschijnlijk af en dat is geen gezicht.

Idd! Miss kun je ergens een of ander goedje krijgen waar je de kras mee kunt opvullen? Is er vast wel denk ik.

[Bericht gewijzigd door JuuL op dinsdag 12 april 2005 20:20:00

Anoniem

Op 12 april 2005 20:19:24 schreef JuuL:
[...]
Idd! Miss kun je ergens een of ander goedje krijgen waar je de kras mee kunt opvullen? Is er vast wel denk ik.

De meeste vulstoffen hebben een andere brekingsindex dan glas, dat zul je vlgns mij nog meer zien dan voor de behandeling.
Er bestaat, een oude methode: zgn waterglas (Natrium silicaat) Dat is een soort glas die in water oplost. Zal wel ergens nog bij een oude drogist te krijgen zijn. Voorzichtig de kras opvullen laten drogen en het overtollige wegpoetsen met plastiekpolijstmiddel. Niet gebruiken als er een coating op het glas ligt.

met natriumsilicaat kan je ook leuke 'chemische tuintjes' maken verdun maar 50% en gooi en dan kopersulfaat, ijzersulfaat enzo in...mooi

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Als het een redelijk recente tv is (jonger dan zeg 10 jaar), dan kan je donderop zeggen dat er een anti-spiegelings coating op zit.
Het is dan ook niet het glas wat beschadigd is, maar die coating. Die is helaas niet te repareren, of je zou over je hele buis de coating moeten weg polijsten, maar of dat je beeld kwaliteit ten goede komt...

Op 12 april 2005 21:19:18 schreef Evilest Aedolon:
met natriumsilicaat kan je ook leuke 'chemische tuintjes' maken verdun maar 50% en gooi en dan kopersulfaat, ijzersulfaat enzo in...mooi

Mooi, zo'n tuintje uit je beeldbuis :P

Free the whales!
Anoniem

Ik was het al vergeten, idd prachtig hoe die kristallen groeien. Maar ja , een leven vol techniek en drank en vrouwen,dat eist zijn tol:-)

Lelijk. Anyway, je kunt er ook een superverzadigde oplossing van maken (of hoe dat heet). Als je daar een klein kristalletje ingooit, wordt het geheel binnen een paar seconde vast.

'Super' verzadigd? helaas als iets verzadigd is krijg je er niet meer bij, je kan het wel even oververzadigen maar het keert terug naar een evenwichtstoestand...

Tuurlijk wordt het vast als je de fles open laat stolt het ook

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Anoniem

Op 13 april 2005 00:06:36 schreef ikkedus:
[...]

Lelijk. Anyway, je kunt er ook een superverzadigde oplossing van maken (of hoe dat heet). Als je daar een klein kristalletje ingooit, wordt het geheel binnen een paar seconde vast.

Bedoel je niet onderkoelen?

echtepino

Golden Member

Op 13 april 2005 00:09:20 schreef Evilest Aedolon:
'Super' verzadigd? helaas als iets verzadigd is krijg je er niet meer bij, je kan het wel even oververzadigen maar het keert terug naar een evenwichtstoestand...

Tuurlijk wordt het vast als je de fles open laat stolt het ook

[offtopic]
Neen hoor oververzadiging heet dat, een verzadigde oplossing van b.v. natriumsulfaat verwarm je een paar graden;
hierdoor is de oplossing niet meer verzadigd;
je lost er een paar extra gram natriumsulfaat in op en laat alles afkoelen;
je verwacht dat de overmaat zal uitkristalliseren maar dat gebeurt niet, je hebt nu dus een oververzadigde oplossing.
Als je nu een klein kristalletje laat vallen in het glas zal de overmaat wel direct uitkristalliseren.

met natriumsulfaat kan deze oververzadiging zo enorm groot zijn dat je zelf de hele inhoud in één keer in een klomp vaste stof ziet veranderen; zeer spectaculair.
[/offtopic]

Word lid van de Benelux DX Club

Ja, dank je. Dat was het dus. Ik heb het toen ik klein was ooit gedaan. Het idee van waterglas was dat het niet zo gevoelig is voor verontreinigingen en dat het experiment dus makkelijker uit te voeren is.