Night vision deel2

Tijd voor een nieuw deel

hier vind je het vorige

Night vision (deel1)

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Jeej, ik was de druppel die de emmer deed overlopen :P

Iig, ik heb ook de spanningsdeler gemaakt, en over de meetpunten staat een wisselende spanning van 0,3 tot 0,5 Volt. Alleen kom ik dan voor de cascade uit op een spanning van 44 000 volt ofzo :S

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op dinsdag 12 april 2005 22:36:16

waarmee meet je?
met een multimeter werkt NIET!
de frequentie is zo hoog da tje multi geen vast punt kan aannemen met een scoop krijg je hele andere waardes

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

Met een scoop ;). Op het scherm komt een wisselENDE spanning te staan. Iig krijg ik wel beeld op me buisje, alleen is het dan nog redelijk licht in me kamer (lees: je kan nog kleuren e.d. zien ). Ik ga nu eerst alle crocodillen kabels vervangen door gesoldeerde en zal dan weer ff een update posten.

Btw, ik heb een analoge multimeter, dus opzich zou die redelijk naukeurig moeten zijn,...

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op woensdag 13 april 2005 18:19:28

Op 13 april 2005 18:17:58 schreef Mr GAmba:
Met een scoop ;). Op het scherm komt een wisselENDE spanning te staan. Iig krijg ik wel beeld op me buisje, alleen is het dan nog redelijk licht in me kamer (lees: je kan nog kleuren e.d. zien ). Ik ga nu eerst alle crocodillen kabels vervangen door gesoldeerde en zal dan weer ff een update posten.

Btw, ik heb een analoge multimeter, dus opzich zou die redelijk naukeurig moeten zijn,...

Hmmmm... Je moet naar de klasse van je meettoestel kijken. Analoog of digitaal wil nx zeggen. En digitaal is volgens mij nog altijd nauwkeuriger omdat je geen paralax (dacht ik dat het was) fouten kan maken. (Dat je scheef op je naald kijkt.)

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Op 16 april 2005 11:25:24 schreef High-Voltage:
[...]

Hmmmm... Je moet naar de klasse van je meettoestel kijken. Analoog of digitaal wil nx zeggen. En digitaal is volgens mij nog altijd nauwkeuriger omdat je geen paralax (dacht ik dat het was) fouten kan maken. (Dat je scheef op je naald kijkt.)

zit zeker een verschil tussen analoog en digitaal. Digitaal heb je sample tijd.

Welke kant gaan we op?

Op 12 april 2005 22:35:01 schreef Mr GAmba:
Jeej, ik was de druppel die de emmer deed overlopen :P

Iig, ik heb ook de spanningsdeler gemaakt, en over de meetpunten staat een wisselende spanning van 0,3 tot 0,5 Volt. Alleen kom ik dan voor de cascade uit op een spanning van 44 000 volt ofzo :S

Gewoon eerst gelijkrichten/afvlakken en dan meten met je multimeter icm je spanningsdeler.

MvgEat

ik heb onder tussen een gratis lens bij de fotozaak gescoord het is een Sigma UC Zoom 28-70 mm 1:3.5-4.5 lens.

De voorkant van de lens heeft een diameter van 50mm maar aan de achterkant heeft de lens maar een diameter van 25 mm is dit erg inverband met de licht inval in het objectief van de restlicht versterker(van weer 50mm)??

Arnold

je kan alles opblazen, als je het maar goed doet

@Arno Ik ben even kwijt welke buis jij had.
Indien XX1227 dan OK!
Of is het een kleinbeeldcamera lens?
Dan voldoet hij ook voor de Philipsbuis.

MvgEat

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 17 april 2005 20:39:59

* High-Voltage zn nightvision ligt even stil ...

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

@Rd12tf ik heb de xx1080 van philips

je kan alles opblazen, als je het maar goed doet

Op 17 april 2005 20:42:36 schreef arno:
@Rd12tf ik heb de xx1080 van philips

Dan moet je er volgens mij even een diafragma tussen zetten. Anders krijgt hij te veel licht...

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Op 17 april 2005 20:42:36 schreef arno:
@Rd12tf ik heb de xx1080 van philips

En is het een kleinbeeldcamera lens?

MvgEat

pff geen idee ik zal ff zoeken op google

je kan alles opblazen, als je het maar goed doet

Op 17 april 2005 20:43:32 schreef High-Voltage:
[...]

Dan moet je er volgens mij even een diafragma tussen zetten. Anders krijgt hij te veel licht...

Dat zal wel meevallen, lens is 1:3,5-4,5, is niet zo lichtsterk maar een gegeven paard kijkt men niet in de mond.

mvgEat

Op 17 april 2005 20:45:00 schreef arno:
pff geen idee ik zal ff zoeken op google

Projecteer eens een beeld op een stuk wit papier en kijk of het beeld in grootte overeenkomt met de voorkant van de XX1080.

MvgEat

Ik heb iig beeld, alleen soms is het sterker dan anders, zal wel komen omdat er bij de laatste 2 strapjes van de cascade mooi paars licht schijnt :).

Dat moet dus maar even ingegoten worden. Dat kan ik toch gewoon met smeltlijm doen ?

Ook de weerstandsdeler zal ik maar ingieten.

Nu alleen nog opzoek naar een lens, toch maar ff langs de fotowinkel om te kijken of ze nog iets "over" hebben.

Op 17 april 2005 20:46:21 schreef Rd12tf:
[...]

Dat zal wel meevallen, lens is 1:3,5-4,5, is niet zo lichtsterk maar een gegeven paard kijkt men niet in de mond.

mvgEat

Kijk het dan even in de ogen :D

Die lens die ik hier gebruik moest ook het diafragma bijgeregelt worden. Volledig open geeft gewoon TE veel licht. Maar ik dnek dat in die lens van Arno wel een diafragma zit.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Op 17 april 2005 20:51:38 schreef Mr GAmba:
Ik heb iig beeld, alleen soms is het sterker dan anders, zal wel komen omdat er bij de laatste 2 strapjes van de cascade mooi paars licht schijnt :).

Dat moet dus maar even ingegoten worden. Dat kan ik toch gewoon met smeltlijm doen ?

Ook de weerstandsdeler zal ik maar ingieten.

Nu alleen nog opzoek naar een lens, toch maar ff langs de fotowinkel om te kijken of ze nog iets "over" hebben.

Het zal je verbazen wat die foto handelaren overhebben al je het uitlegt waar je het voor nodig hebt! :)

Zorg dat je solderingen mooi rond zijn, gebruik wat meer soldeer dan anders. Dit voorkomt die paarse (corona) gloed. Ingieten ben ik geen voorstander meer van, als er iets stuk gaat heb je echt een probleem. Niet dat er iets stuk is gegaan maar...
Wil je per se ingieten neem dan stearine (kaarsvet). Smeltlijm heb ik met hoogspanning geen ervaring mee.

MvgEat

Op 17 april 2005 20:52:25 schreef High-Voltage:
[...]

Kijk het dan even in de ogen :D

Die lens die ik hier gebruik moest ook het diafragma bijgeregelt worden. Volledig open geeft gewoon TE veel licht. Maar ik dnek dat in die lens van Arno wel een diafragma zit.

Je gaat me dus vertellen dat het gelukt is met dat Schmidt objectief!!!

:D

MvgEat

dus gewoon de cascade in een kartonnen bakje, en dan met een fohn ofzo kaarsvet eroverheen smelten ?. Ik kom er net ook achter dat de kabels ook niet geweldig geisoleert zijn. Zogauw je met je vingers in de buurt komt krijg je ook zo'n korona gloed :P

Op 17 april 2005 21:01:47 schreef Mr GAmba:
dus gewoon de cascade in een kartonnen bakje, en dan met een fohn ofzo kaarsvet eroverheen smelten ?. Ik kom er net ook achter dat de kabels ook niet geweldig geisoleert zijn. Zogauw je met je vingers in de buurt komt krijg je ook zo'n korona gloed :P

Benzineslang doet wonderen voor je kabels!
(Extra hoesje om je kabels)
En ja, gewoon kaarsvet smelten en gieten!

MvgEat

als ik mijn beeldscherm + tl lamp op 1 meter afstand op wit papier wil projecteren heb ik in de 70mm zoom stand wel een mooi beeld in een rondje van 50mm doorsnee als ik de lens in 28mm zoom heb staan is het beeld wel wat kleiner

en voor een scherpbeeld op het papeir moet ik de lens er een 5cm vanaf houden
ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen
Arnold

je kan alles opblazen, als je het maar goed doet

Benzineslang heb ik vast nog wel liggen.

@iemand met ook een xx1080, hoe maken jullie de kabel vast aan de ronde ring aan de voorkant van de buis?

Op 17 april 2005 21:07:57 schreef arno:
als ik mijn beeldscherm + tl lamp op 1 meter afstand op wit papier wil projecteren heb ik in de 70mm zoom stand wel een mooi beeld in een rondje van 50mm doorsnee als ik de lens in 28mm zoom heb staan is het beeld wel wat kleiner

en voor een scherpbeeld op het papeir moet ik de lens er een 5cm vanaf houden
ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen
Arnold

Lens is dan prima te gebruiken voor de XX1080 Arno.

MvgEat