pic16f84 programma schrijven

Ik heb me vanmiddag eens zitten verdiepen in de pic16f84. Dat fijne pdf-je van meer dan 100 pagina's was me in eens iets te veel vanhet goede. Wie weet een site (afgezien van het politie project) waar assembler goed wordt uitgelegd? Ik ben hier bekend mee (asm) maar wil precies weten welke opcodes er zijn, wat ze doen maar dan in duidelijke taal en liefst ook met voorbeelden. Elk programma wat ik zie is anders opgebouwd en het is dus moeilijk te doorgronden daardoor. Simpele voorbeelden alleen zijn ook prima leerstof.

Oh ja... ik zie constant externe oscilators. Er zit er toch ook een in?

Heb je al gekeken naar de tuturial op de site?

Move Requests -> Overig

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

offtopic: ik zou bij de uC tut. graag een voorbeeld zien waarbij een poort wordt uitgelezen

Kijk eens verder in het forum
onder pic16f84 programeren of zo
staat een routine van mij daarin worden een aantal bits gelezen om de richting en stapgrote van een stappenmotor
te besturen

Een schizofreen is nooit alleen!

ik kon t niet vinden, honderden topics maar niet de code die jij bedoeld volgens mij. Ik wil nl. een PIC16f84 in mijn geval alleen gebruiken als signaalvolger als het ware. Hij moet een bepaalde poort hoog maken als via andere poorten en logica aan een bepaalde voorwaarde is voldaan. Maar daardoor moet hij steeds kijken naar een bepaald aantal poorten wat ze doen. That's what's happening...

Op ma 07-10-2002 20:00:40 schreef Jeroen:
Volgens mij bedoelt ie deze: PIC16F84 programeer info

dat is hem inderdaad

bij mij moet eerst de stappuls gegeven worden
vervolgens 'kijkt'hij in welke richting dan volle of halve stap
ondertussen worden de waarden van de lookup tabel gecontroleerd en zonodig bij gesteld
vervolgens moet hij wachten tot de stappuls 0 geweest is om de volgende stap te kunnen maken
je kijkt dus naar een aantal poorten tegelijk
trekt de voorwaarde waaraan hij moet voldoen daar van af
kijkt naar de status bit en maakt bij juiste voorwaarde een poort hoog
of te wel:

start  movlw porta 
       sublw b'10110010'
       btfss status,z 
       goto start
       movlw b'00100100'
       movwf portb

als de waarde van porta 10110010 is
zal portb 00100100 worden
zoniet blijft hij in een lus wachten tot dit wel zo is

externe of interne osc hangt van naukuerigheid(drift)en aantal poorten af je bent extern n.l. 2 ingangen kwijt maar is wel naukeuriger
trouwen je hebt aan de eerste 35 paginas
wel genoeg (ik wel)
(*edit ubb)

Een schizofreen is nooit alleen!

ok bedankt, ik ga die uC tutorial wel ff verfder uit mn kop leren ne dan hoop ik binnekort wa voor elkaar te hebben :)

Op zo 06-10-2002 20:20:42 schreef Bastiaan:
Heb je al gekeken naar de tuturial op de site?

Move Requests -> Overig

Ja. ...(afgezien van het politieproject)...
Maar ik reeds een heel mooi stukje gevonden die alle codes perfect uitlegd.

Maar ik weet nog steeds niet of de klok in de PIC genoeg is of dat er een extern MOET zijn.

Op do 10-10-2002 19:06:20 schreef Remco Derksen:
Maar ik weet nog steeds niet of de klok in de PIC genoeg is of dat er een extern MOET zijn.

De interne clock is 4MHz. Ik heb gezocht maar kan helemaal niks vinden over hoe je de PIC moet aansluiten of instellen als je zijn interne clk wilt gebruiken. Ik heb proefondervindelijk ontdekt dat als je helemaal niks aan zijn clk ingangen (hij heeft er 2) aansluit dat die dan ook gewoon rund. Maar dat doet die dan wel ietsje sneller dan 4MHz vind ik. Zijn interne clk kun je dus gebruiken alleen hij is niet zo nauwkeurig. Vereist je applicatie dat de timing perfect is dan kun je beter voor een kristal-clock kiezen.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Als ik kijk naar de manual/pdf die de pic beschrijft kijk en lees dat er verschillende manieren zijn voor het aansluiten van een klok, dan begrijp ik geloof ik hier uit dat er een weerstand en een condensator voor nodig zijn.

Moet dit dan ook ingesteld worden bij het branden van de PIC !!!?!?! De optie zit er wel in namelijk in dat brandprogramma. XT staat namelijk voor Extern en dat heb ik niet.

Op do 10-10-2002 22:18:53 schreef Remco Derksen:
Als ik kijk naar de manual/pdf die de pic beschrijft kijk en lees dat er verschillende manieren zijn voor het aansluiten van een klok, dan begrijp ik geloof ik hier uit dat er een weerstand en een condensator voor nodig zijn.

Dat is slechts 1 van de manieren. Je kunt een RC circuits gebruiken, een kristal, een high frequent kristal en een oscillator.

Moet dit dan ook ingesteld worden bij het branden van de PIC !!!?!?! De optie zit er wel in namelijk in dat brandprogramma. XT staat namelijk voor Extern en dat heb ik niet.

XT staat voor Kristal.
Als je een RC netwerk gebruikt kies je voor RC.
Als je een kristal gebruikt kies je voor XT.