Gloeidraad

vraagje:

Ik wil transparante behuizingen maken van plexiglas. Nou weet ik dat als je dat netjes wilt buigen dat je zo'n tafeltje nodig hebt met een draadje erin dat heet word zodat je het plexiglas plaatselijk kan verhitten.

Aangezien die buigtafels vrij prijzig zijn zat ik erover te denken zelf zoiets in elkaar te zetten. maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen. ik zat zelf te denken aan een trafo primair 230~ secundair veel minder spanning maar wel een hele grote stroom. daar een draadje tussen en nog wat weerstand. Ik weet ook nog niet echt wat voor draad ik moet gebruiken.

Nou alle tips zijn van harte welkom

Greedz Sytse

Euh......

Neem een weerstandsdraad ! Kun je de stroom relatief klein houden tot 2A of zo, is gewoon te koop bij de vakwinkel of Conrad.

Groeten
Antoine

PS Zo heb ik ooit eens een schuimsnijder gebouwd voor gitaarkoffers :)

Sytse

Zoiets wordt ook in de betere prutswinkels verkocht.
Maar voor plexiglas kun je het wel vergeten.
Waar je gloeidraad doorheen gaat, smelt het erachter direkt weer dicht.
Ook met de speciale decoupeerzaagjes welke te koop zijn.
Ik heb vorig jaar van een aannemer drie overtollige douchewanden gekregen, en deze eerst met een normale handzaag in makkelijke formaten gezaagd.
Daarna op een zaagtafeltje (zo'n Gamma tafelding) exact op maat gezaagd.
Dit gaat prima, een schuurpapiertje erlangs en klaar is Kees.

groeten
Jan

Op zo 13-10-2002 12:58:03 schreef jst.vandervliet:
Maar voor plexiglas kun je het wel vergeten.
Waar je gloeidraad doorheen gaat, smelt het erachter direkt weer dicht.

het gaat niet zo zeer om het snijden maar om het buigen van plexiglas

Euh......

MIschien een id je kan et altijd proberen natuurlijk : ga naar een plaatselijke school, ja school :) (wel voortgezet onderwijs) dan ff vragen naar het technieklokaal en dan aan een leraar daarzo vragen.
Ik had namelijk op school zo'n tafel tot mn beschikking.

(wij krijgen ook regelmatig mensen in onze school die dan iets vragen.)

May The Source Be With You

Als je nou een staafhalogeenlamp neemt met dimmer. Met de dimmer kan je hem dan regelen. Die lampen worden behoorlijk warm (heet). Zorg er wel voor dat de lamp geen direct contact heeft met het plexiglas anders smelt het.

Marcel

met zo'n lamp denk ik dat er een te groot oppervlak verwarmd wordt.

May The Source Be With You

Ja idd met zo'n lamp wordt een te groot opp verwarmd. Ik heb hier een travo liggen 12V en 20VA.
Dus in theorie
20VA/12V = 1,67A
R=U/I = 12 / 1,67 = 7,2 Ohm

Dus aan de travo een draad hangen met een weerstand van 7,2 Ohm en dan heb je het maximale vermogen. Dan is het alleen nog de vraag of de draad warm genoeg word. Weet iemand hoe je dat kunt berekenen?

Sytse

Ps. op school hebben we in de werkplaats ook vast wel zo'n ding staan, maar in het weekend kan ik daar niet bij :)

Euh......

Op zo 13-10-2002 16:11:49 schreef MiTcHeLL:
met zo'n lamp denk ik dat er een te groot oppervlak verwarmd wordt.

Dat kan je ondervangen door het deel wat je niet wilt verwarmen af te dekken. Als je het afdekt met iets stevigs voorkom je ook direct dat dit deel meebuigt.

Marcel

kan je niet gewoon een 80 watt joekel soldeerbout pakken en die tegen een stuk dik draad hangen zodat ie verwarmd word?

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op zo 13-10-2002 17:51:23 schreef sytse:
Ja idd met zo'n lamp wordt een te groot opp verwarmd. Ik heb hier een travo liggen 12V en 20VA.
Dus in theorie
20VA/12V = 1,67A
R=U/I = 12 / 1,67 = 7,2 Ohm

Dus aan de travo een draad hangen met een weerstand van 7,2 Ohm en dan heb je het maximale vermogen. Dan is het alleen nog de vraag of de draad warm genoeg word. Weet iemand hoe je dat kunt berekenen?

Sytse

Ps. op school hebben we in de werkplaats ook vast wel zo'n ding staan, maar in het weekend kan ik daar niet bij :)

Een weestand zet z'n volledige vermogen om in warmte. Dus gewoon P = U x I

In jou voorbeeld is dat dus 20 Watt. Wil je berekenen hoe zo'n temperatuursverschil dat is moet je zaken weten als massa, temperatuurcoeficient en hoeveel energie verloren gaat naar de omgeving.

Marcel

Geloof mij, dat wordt WARM ! Eigen ervaring

Suc6

Een stuk staaldraad van 0,8mm (gitaar snaar) gebruiken en als voeding een regelbare stroombron.

Rob

Een stuk constantaan-draad is ook erg geschikt voor dit soort toepassingen. Niet dat je per se die constante weerstand nodig hebt, maar het is vaak stevig draad dat minder snel 'verdampt' dan staaldraad oid.

Volgens mij is het algemeen verkrijgbaar bij electronica, hobby en misschien ijzerwaren zaken.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
High met Henk

Special Member

ehh die lamp is niet zo gek d8 ik toch

pak een lamp van een apparaat zoals een kopieermachine of een laserprinter.
je kan het licht (en dus de hitte) afvangen met de spiegels die er ook al inzitten
en je verwarmt goed en gelijmatig. Moet werken.
alleen Hele scherpe hoeken zijn nooit mogelijk, maar dat kun je toch ook niet maken met plexiglas, dus eigenlijk is dat geen beperking.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bij mij op school als we best dikke platen hadden moesten we eerst op de plek waar de hoek moest komen een snee maken. En soms een 3hoekige snee. Zo dat als hij verwarmd werd al wat makkelijker boog. Had je hem omgebogen moest je de 2 hoeken aan elkaar laten smelten. Dat was echt heel sterk :) Zo heb ik nog destijds en klasgenoot geholpen die met plexiglas zijn computer kast wou vervangen.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ