Sperfilter voor 105.1mhz

Kan mij iemand een schakeling tekenen met de juiste gegevens voor een filter om hier de lokale radio te blokkeren? het zit namelijk zo ik heb een goede breedband scanner (icom R100) maar ik ondervind veel storing van de zendmast bij mij in de buurt(150 meter)dat is de lokale omroep zender.ik wil dus deze freq terug dringen naar het minimum.een soort zuigkring.
bvd L Kuperij.

Wat moeten je specificaties zijn van deze filter? Bandbreddte, welke demping in sper, welke demping buiten de sper? Neem van me aan, als je goede bandsperfilters wil, dan moet je deze bijna mechanisch gaan samenstellen. Op die frequentie zul je al gouw pijpen hebben van ongeveer 1,5m lengte en een diameter van 20 a 30 cm.
Kijk eens hier onder cavities http://www.xs4all.nl/~pa0nhc/ham.htm

Klingt mischien onnozel,maar gewoon een sperfilter die het signaal op 105.1 smoort mag gerust 500 tot 1000khz bandbreete hebben is alleen maar om te zorgen dat de spiegelfreq zoveel mogelijk onderdrukt worden.

Gewoon een parallel kring in serie met je coax.
b.v. 5 windingen 1mm koperdraad 6mm doorsnede met een trimmer van 22 pf.

MvgEat

Ik ga kijken of ik zoiets in elkaar kan knutselen,moet niet moeilijk zijn zo te lezen.in iedergeval bedankt voor de info.

Henry S.

Moderator

Met een stukje coax maak je ook een effectieve zuigkring: Kwartgolf kabellengte x de verkortingsfactor van de coax. Het ene uiteinde parallel aan je coax naar de ontvanger (T-stukje is het mooiste) en het andere uiteinde open laten.

Bijv de coax is RG-58: (verkortingsfactor daarvan is 0,66)

105.1 MHz is 2,85 meter.

Kabel wordt dan (2,85/4)=0,71 x 0,66 = 0,47 meter.

Begin met een halve meter en knip er stukjes af van een halve cm (met een scherpe kniptang, zodat je niet steeds kortsluiting maakt) en hou je scanner in de gaten. Fijnafstemming is milimeterwerk. :P

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Das toch een lowpass? 1e orde Cauer?
*Harmonic* trap?
CMIIW!

MvgEat

Vergeten jullie niet dat het signaal waarschijnlijk gewoon direct op zijn eerste mixer binnenkomt en dat een zuigkring helemaal niet wil werken op deze korte afstand..
De afscherming van breedband scanners is vaak een beetje zozo en dat signaal gaat gewoon door de kast heen de radio in.

Ik heb wel een paar oplossingen maar die hebben allemaal het zwijgen van de lokale omroepzender tot gevolg! ;)

Ehhh, verhuizen, is dat iets?

Bart

Laten we er voor het gemak maar van uit gaan dat het signaal *gewoon* door de antenne aanluiting binnenkomt :)

Allerlei subversieve acties om een buurzender het zwijgen op te leggen worden hier niet zo gewaardeerd! ;)

En als TS met zo een vraag komt, zal verhuizen ook geen optie zijn.

MvgEat

Henry S.

Moderator

Op 26 mei 2005 19:52:24 schreef Rd12tf:
Das toch een lowpass? 1e orde Cauer?
*Harmonic* trap?
CMIIW!

MvgEat

hè bah, je hebt gelijk. :D dat werkt niet.

Op 26 mei 2005 22:35:10 schreef Henry S.:
[...]
hè bah, je hebt gelijk. :D dat werkt niet.

Ach, troost je, ik heb ook wel eens van die *not* heldere ideëen!
Maar dat van die coax-zuigkring vond ik prima! :)
MvgEat

Henry S.

Moderator