Verwarming zwembadje

hallo allemaal

De zomer komt eraan en we hebben een zwebmad gekocht 3m doorsnede. Met pomp.

www.outletplanet.nl/product_info.php?products_id=50

Zie de link hierboven.

Nu is de vraag, is het mogelijk dat ik op een of ander manier het water warm kan maken/houden? (liever geen 230v)

groetjes

Status-----Crazy!!!!

Soort zonnepaneel tussen pomp en zwembad?
15 meter koperbuis netjes vouwen zodat het in een platte bak past met een glazen plaat erop.

MvgEat

Is toch lekker man, fris zwembadje bij dit weer! :o

Bij de Colruyt verkopen ze matten van 6 op 3 dacht ik.
Je kan ze tussen je pomp schakelen bij hetzelfde als een zonnepaneel.

Op 28 mei 2005 11:26:58 schreef JuuL:
Is toch lekker man, fris zwembadje bij dit weer! :o

ja dat wel, maar kraan water is toch wel wat té fris!!

Status-----Crazy!!!!

Stop je er lauw water in, en zet je m in het zonnetje, blijft vast warm genoeg :)

je kunt er ook een stuk zwart landbouwplastic overheen leggen als je er niet in zwemt, dit werkt echt als een oven, omdat het zwarte plastic alle licht absorbeert.

ja klopt, maar overdag is het badje in gebruik dus dat is ook geen optie

Status-----Crazy!!!!

Kijk met met verwarmen, voor je weet heb je een kannibalen-kookpot! Zo een zwembadje dient toch juist voor afkoeling?

MvgEat

Op 28 mei 2005 11:50:52 schreef Rd12tf:
Kijk met met verwarmen, voor je weet heb je een kannibalen-kookpot! Zo een zwembadje dient toch juist voor afkoeling?

MvgEat

Daar heb je gelijk in. Maar als je zo een zwembad(je) hebt en je vult dat met ijskoud water (8-9°C) dan duurd dat eeuwen voor dat het aangenaam fris is. Ik spreek uit ervaring, vorige zomer zat er hier het water in rond deze tijd en begin augustus was het nog niet echt aangenaam. Die hoeveelheid water is zo groot dat je die niet op 1-2-3 opwarmt. Hier ligt al een zwarte plastiek over als het niet gebruikt wordt, maar daar verwarm je alleen maar je oppervlaktewater mee en niet de rest, nu circuleert dat wel via een pomp, maar de onderkant blijft nog altijd vrij koud.
En ik garandeer je, als het 30°C is buiten en je springt in van dat water van pakweg 10°C dat je je tohc vies verschrikt.

Nu heb ik dit jaar een goede manier gevonden om het te verwarmen. Alleen weer te laat, want het zal wel weer na de zomer zijn eer dat het klaar is |:(

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

en welke methode is dat dan als ik vragen mag?

Ik heb ooit eens een verwarming voor een zwembad gezien die gemaakt was met een dikke koperen buis die in een spiraal gebogen was. In die spiraal werd vervolgens een vuurtje gestookt. Dat scheen erg goed te werken en je hebt geen stroom meer nodig.

Op 28 mei 2005 12:39:05 schreef Electrogek:
maar wel gas xD :P

Hout/houtskool? :)

Zonlicht is goedkoper.

MvgEat

Gas is per kWh gerekend wel aanzienlijk goedkoper natuurlijk. Als je een CV of geiser hebt: vullen met warm water, dat is goedkoper dan vullen met koud water en vervolgens electrisch warmstoken.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

koperbuis in een paneel werken? doorzichtige tiunslang werkt ook (beter mischien zelfs). gewoon houten bak maken, zwartverven, doorzichtig plastic erover, en klaar. alleen of dat ook werkt met een bad van die groote?

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Op 28 mei 2005 12:59:42 schreef Lucky luke:
koperbuis in een paneel werken? doorzichtige tiunslang werkt ook (beter mischien zelfs). gewoon houten bak maken, zwartverven, doorzichtig plastic erover, en klaar. alleen of dat ook werkt met een bad van die groote?

Klopt, een tuinslang in de zon produceert best een hoop, erg warm water. Volgens mij hoeft het niet doorzichtig te zijn, als het maar warmte absorbeerd.

MvgEat

ja wacht ff mischien werkt zwarte tiunslang nog beter. als je nu ff een of 2 meter tot een mooie platte spiraal wind en in een koektrommel met 2 gaten aan de zijkant propt (koektrommel=rond dus spiraal past, is metaal dus word heet, is blinkend van binnen dus kets alles naar de slang)

en dan een hele grote bolle lens om de zon goed op die koektrommel te richten.

(zonne energie is best sterk hoor :), ik maak altijd gebruik van een brandglas als de lucifers op zijn)

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Als je die koektrommel ook nog eens in een zonne-oven plaatst (paar grote reflectoren van Al-folie) dan is het water in no-time warm.

MvgEat

Op 28 mei 2005 13:17:08 schreef Rd12tf:
Als je die koektrommel ook nog eens in een zonne-oven plaatst (paar grote reflectoren van Al-folie) dan is het water in no-time warm.

MvgEat

das ook een goed idee

(laat het wel snel genoeg stromen anders word die tuinslang alleen maar zacht, en das nutteloos verlies)

en zet er ff bij dat je graag verlichting onder water wil met leds, die dan ook zo mooi de verwarming verlichten, anders is de link met electro weg.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 28 mei 2005 13:19:49

Op 28 mei 2005 13:18:45 schreef Lucky luke:
[...]
das ook een goed idee

(laat het wel snel genoeg stromen anders word die tuinslang alleen maar zacht, en das nutteloos verlies)

en zet er ff bij dat je graag verlichting onder water wil met leds, die dan ook zo mooi de verwarming verlichten, anders is de link met electro weg.)

Temperatuur alarm is anders ook niet verkeerd...

MvgEat

ja, das waar. zou dat kunnen met een schemerschakelaar, die een bel aanstuurt, maar een NTC ipv een LDR heeft?

Of misschien een bak, met glas boven, dan lucht, en dan een zwarte plaat. Dan laat je het water uit de pomp heel langzaam over de plaat lopen, en warmt het water op!

Een constructie als zonnecollector kan natuurlijk ook, is alleen veel werk om in elkaar te zetten. Iets met een grote plaat, buis zig-zag erop monteren, zwartverven en buiten leggen - het helpt vast.

Alleen zorgen dat zoiets in een koude nacht of avond niet is aangesloten, anders koel je je zwembad ;)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects