Wordt dit het langst lopende CO-topic?
Dat hangt van jullie af
Zie hier deel 3,
klik hier voor deel 2, en
hier voor deel 1.
[Bericht gewijzigd door KT88 op dinsdag 4 oktober 2005 19:52:17
Dit topic is gesloten
We gaan het lasertopic inhalen!!!
Mischien ergens een HF voor beginners topic beginnen
Groeten
Bas
@Rd12tf
Ik heb met behulp van een Smith-Chart het dubbele pi-filter 6.3 Mhz en de impedantie aanpassing 6.25 Ohm naar 50 Ohm na gerekend en moet zeggen dat ik hele kleine verschillen krijg(komt door afronding) verder klopt de zaak.Als we er vanuit gaan dat de 6.25 Ohm zuiver Ohms is en er geen inductief component bij zit.
MRF-Technoligy
Mooi dat het op de 'oude manier' bevestigd word MRF, ik heb het niet zo op die simulatoren, maar blijkbaar werkt RFsim99 best wel goed.
De testresultaten van Henry vind ik ook bemoedigend. Samen komen we er wel uit!
@Rd12tf
Smith-Chart draait hier op de pc, werkt erg goed en is voor vele dingen bruikbaar.
Hoe creatiever de geest..... enz
MRF-Technoligy
Oh? Ik dacht dat je zo'n groot kunstof vel had met een 'lineaaltje' erbij! Ik heb er een op zolder in een la liggen, moet mij daar weer eens nodig in verdiepen.
Dat Smith-Chart is dat freeware?
Moderator
Even recapituleren:
Henry, hartelijk dank voor de test! Ik wacht nog op een bestelling, daarna doe ik ook weer mee!
Het rendement is dus ~58%, is toch niet echt verkeerd? Als die 6,25 ohm Rl voor een fet klopt in klasse AB dan kan je er dus bij 12V:
P=(Vdd)²/2*Rl=144/12,5=11,52 Watt uit halen.In klasse C (E?) wordt alles weer anders ...
Wat is je ruststroom? En interessant is met hoeveel je instuurt, dan weten we meteen de versterking. Temperatuur van de fet?
Het filter is kritisch voor wat betreft de componenten waarden: C5 en L4 transformeren van 6,25 ohm naar 50 ohm.
Het dubbele pi-filter achter dit aanpassingsnetwerk is dan ook berekend op 50 ohm.
Ga je b.v. C6 aanpassen dan klopt er ook niks meer van het aanpassings netwerk.
Daarom moet je oppassen met trimmers, op maximum vermogen afregelen kan maar op welke frequentie? F? 2F?
C8 is bij jou 1n? Of 2X 470p? Met C9 kan je nog wel wat experimenteren.Het levert wel een aardige 'tweak-job' op, dus ga gerust je gang!
Het hoofddoel met deze versterker is om deze met standaard componenten te maken. Dus zonder ringkerntjes, in- en uitgangstrafo's.Hoewel? Door de consternatie over R1 ben ik toch wel benieuwd wat de versterking wordt met een ingangs trafo 50->12.5 ohm. Want een IRF530 heeft bij een Vgs van ca. 3 volt gemiddeld (uitgaande van Id=1,3A) een Qg van 3 nC dus is de totale gate-capaciteit:
C=V/Q=3V/3nC=1 nF. En dat geeft: |Zc|=25 ohm bij 6,3 MHz!
Mijn ruststroom is 0,0A. De gate wordt namelijk naar massa getrokken door een 10k weerstand, plus diode tegen ringing in sper. Dit heb ik uit een 1.8MHz schema van G3RJV (PW jan. 1995), inclusief de driver met 2N3866. Als uitgangskring wordt geen CL kring gebruikt maar een CLC met de het LC-knooppunt aan het LPF. Output ook 10W.
Wat de 2N3866 levert weet ik zo niet, zal ik moeten meten, nu even niet.
Mijn collector spoel is ook anders: 12t op T-50-2 plus 32t op T-68-2.
Lichte aanpassing, zal weinig uitmaken. Ik zal ook eens wat holodecken en het tweaken gaat ook door.
Wat is de verklaring dat mijn uitgangsfilter zoveel meer power levert? Dat wordt nameten... (weer ombouwen)
Op 4 oktober 2005 19:51:26 schreef KT88:
Wordt dit het langst lopende CO-topic?
Dat hangt van jullie af
dat is volgens mij het Teslacoil en dergelijke topic, dat heb ik geloof ik in 2003 geopend en daarna is het in verschillende delen verder gegaan.
zie deel 1 daarvoor.
Moderator
De Smith-chart:
http://www.ife.ee.ethz.ch/~ichsc/smith_charts/Black_Magic.pdf
http://www.eecircle.com/applets/006/imped_admit_smithchart.pdf
http://www.antennex.com/preview/Folder03/Oct4/smith.htm
Idd zwarte magie voor velen.
Smith-chart & Excel:
http://www.rfcafe.com/business/software/smith_chart_for_excel/smith_ch…
Ratel Piraat
Jullie moeten mij echt allemaal gebak geven!
Mail het me maar!
En in plaats van Golden member
Wil ik dan diamant member onder mijn naam hebben staan!
EN jullie moeten me voortaan aantikken met:
Wel edele diamante heer rob.
Rob007.
Op 4 oktober 2005 23:42:47 schreef rob007:
Jullie moeten mij echt allemaal gebak geven!
Mail het me maar!En in plaats van Golden member
Wil ik dan diamant member onder mijn naam hebben staan!EN jullie moeten me voortaan aantikken met:
Wel edele diamante heer rob.Rob007.
wordt het niet een keer tijd dat jij ook een ,,golden member ,, wordt ?
Wel edele diamante heer Rob,
Wat heb je nu weer uitgevreten?!
En inderdaad, nog steeds geen Golden Member!
Foeiii!
http://www.circuitsonline.nl/forum/view/22117
@Henry
Jouw trap staat meer in C, volgens mij heeft je fet dan een andere Zout en past dus minder goed op mijn filter aan?
Vandaag of morgen komen de onderdeeltjes hier ook aan en kan ik meedoen!
hey jongens zijn er hier nog mensen die een internet adresje weet waar je GOEDKOOP goeie onderdeeltjes kan kopen betaal hier namelijk een dikke 80 cent voor 1 weerstand of dergelijke dat zijn echt hoofd prijsen
groeten martin
Op 5 oktober 2005 17:26:08 schreef Rotana MAN:
hey jongens zijn er hier nog mensen die een internet adresje weet waar je GOEDKOOP goeie onderdeeltjes kan kopen betaal hier namelijk een dikke 80 cent voor 1 weerstand of dergelijke dat zijn echt hoofd prijsengroeten martin
Hallo martin
Probeer DIL electronics in rotterdam eens
Die zijn volgens mij goedkoop
(wel eens een paar torren besteld, was absoluut niet duur)
groeten
Bas
@allen
kom net binnen hoorde wat op 6305KHz wie oh wie
Moderator
Op 5 oktober 2005 07:49:37 schreef Rd12tf:
@Henry
Jouw trap staat meer in C, volgens mij heeft je fet dan een andere Zout en past dus minder goed op mijn filter aan?Vandaag of morgen komen de onderdeeltjes hier ook aan en kan ik meedoen!
Zal idd zoiets kunnen zijn.
Op 4 oktober 2005 20:37:55 schreef Rd12tf:
Oh? Ik dacht dat je zo'n groot kunstof vel had met een 'lineaaltje' erbij! Ik heb er een op zolder in een la liggen, moet mij daar weer eens nodig in verdiepen.Dat Smith-Chart is dat freeware?
Ja klopt zal de link er wel een keer opzetten ff zoeken
MRF-Technoligy
Op 4 oktober 2005 20:37:55 schreef Rd12tf:
Oh? Ik dacht dat je zo'n groot kunstof vel had met een 'lineaaltje' erbij! Ik heb er een op zolder in een la liggen, moet mij daar weer eens nodig in verdiepen.Dat Smith-Chart is dat freeware?
Ja klopt zal de link er wel een keer opzetten ff zoeken
Dit is mijn berekening met het proggie aanpassing met een Keer pi filter.
MRF-Technoligy
Op 5 oktober 2005 19:08:08 schreef Henry S.:
[...]
Zal idd zoiets kunnen zijn.
Het verhaal van die impedantie is toch anders. De Z van een fet is laag, erg laag, zeker op hf iets van 0,1-3 ohm.
Hierdoor bepaalt de fet niet zo zeer het vermogen dat geleverd word, maar de achterliggende impedantie bepaalt wat er opgenomen kan worden. Dus als je netwerk een Zi van 6,25 ohm geeft is het maximaal 'transformeerbare' vermogen:
P=(Vdd)²/2*Rl=11,52 Watt (12V en Rl=6.25 ohm)
Met jouw eindtrap haal je 45 Watt bij Vdd=18V en jou filter/aanpassing, dus:
Rl=(Vdd)²/2*Pout=324/90=3,6 ohm.
Of je filter nou correct gedimensioneerd is of niet, je fet ziet op die frequentie 3,6 ohm en kan 45 watt leveren.
Dit verhaal staat bekend al de 'benadering' van de wet van Cripps (Steve). Verder niet veel over te vinden, behalve dat hij een boek verkoopt voor $99,-
.
@MRF-Technoligy,
Ik ben benieuwd naar die software!
Bedankt vast!
@Rd12tf
op deze link staat het programma.
http://members.home.nl/mvanwesten/elek/nelek.html
bij vragen let me know
Groeten MRF
[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op woensdag 5 oktober 2005 19:39:45
Moderator
Op 5 oktober 2005 19:31:57 schreef Rd12tf:
[...]Het verhaal van die impedantie is toch anders. De Z van een fet is laag, erg laag, zeker op hf iets van 0,1-3 ohm.
Hierdoor bepaalt de fet niet zo zeer het vermogen dat geleverd word, maar de achterliggende impedantie bepaalt wat er opgenomen kan worden. Dus als je netwerk een Zi van 6,25 ohm geeft is het maximaal 'transformeerbare' vermogen:
P=(Vdd)²/2*Rl=11,52 Watt (12V en Rl=6.25 ohm)
Met jouw eindtrap haal je 45 Watt bij Vdd=18V en jou filter/aanpassing, dus:
Rl=(Vdd)²/2*Pout=324/90=3,6 ohm.
Of je filter nou correct gedimensioneerd is of niet, je fet ziet op die frequentie 3,6 ohm en kan 45 watt leveren.
Dit verhaal staat bekend al de 'benadering' van de wet van Cripps (Steve). Verder niet veel over te vinden, behalve dat hij een boek verkoopt voor $99,-
.@MRF-Technoligy,
Ik ben benieuwd naar die software!
Bedankt vast!
Goeie dag, dat is een hele andere benadering. Is dit iets speciaal FETterigs? Mijn kennis van FETs is namelijk niet zo hoog (ik weet dat ze buizen na-apen).
wat is de z out bij henry en op welke freq..
[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op woensdag 5 oktober 2005 19:41:17
Op 5 oktober 2005 19:36:57 schreef Henry S.:
[...]
Goeie dag, dat is een hele andere benadering. Is dit iets speciaal FETterigs? Mijn kennis van FETs is namelijk niet zo hoog (ik weet dat ze buizen na-apen).
@MRF bedankt!!!
@Henry
Fetterig? Kweet niet!. Een goede transistor (audio) versterker heeft immers ook een hele lage Ri (0,2 ohm of nog minder), daar kan je het een klein beetje mee vergelijken, verder weet ik ook maar weinig van fets, maar leer er weer een hoop van.
@Rd12ft
ok is goed , heb net geprobeerd een plaatje mee te sturen maar lukt nog niet helaas.
MRF
Dit topic is gesloten