regelschema temp. / pwm schakeling / urenteller / display ontwerpen

Ik ben bezig om zelf een beamer te maken (www.diyprojector.nl voor geïnteresseerden)en een belangrijk onderdeel daarvan is een lamp, die veel warmte geeft. Aangezien de tft niet erg warm mag worden, moet ik daar op letten. En ik had het idee, dat dat makkelijker kon dan door de koortsthermometer uit te lezen en daarna met de hand de trafo voor de fans aan te passen.

Wat ik dus nodig heb is een schakeling die de temperatuur in de gaten houdt, en aan de hand daarvan de ventilatoren harder/zachter zet. Wanneer de grens overschreden wordt, moet er ook een waarschuwing komen (geluidssignaal). Ook wil ik er graag iets in maken dat bijhoudt hoeveel uur de lamp al heeft gebrand (ivm de levensduur). De details staan hieronder.

Het moeilijke is alleen dat ik geen ervaring heb met het maken van dit soort schema's etc. Een vriend van me wil me wel helpen met het etsen, solderen etc. dus dat komt allemaal wel goed. Maar dan moet ik eerst een schema hebben.

Ik ben zelf ook veel actief op het forum van de bovenstaande site, en ik weet dat het vervelend is als mensen vragen stellen die ze zelf ook kunnen beantwoorden. Het punt is alleen dat ik heel weinig tijd heb, vrijdag heb ik de werkende schakeling nodig. Nou heb ik het idee, dat dit geen heel moeilijke schakeling is. Zou iemand het schema daarom voor mij willen maken?

De details:

Er moeten twee temperatuursensors gebruikt worden:
er zijn ook twee gescheiden compartimenten (onder: de lamp, boven:, de tft)
- voor onder: de lamp kan behoorlijk heet worden, dus het liefst een sensor die tot 200 graden celsius kan (dat is dan inc. speling)
- voor boven: het tft mag niet meer dan 50 graden celsius worden, dus een sensor met een meetbereik tot 65 lijkt mij goed.

De ventilators:
Onder: Hier komen 4 ventilators van 80mm. Deze zijn allemaal afhankelijk van de onderste temp sensor. het zijn standaard computer case fans: 12V, ong 0.15A.
Mochten deze nou niet genoeg koelen (wat ik niet verwacht) of te veel lawaai gaan maken (wat weer wel mogelijk is) dan wil ik twee ervan vervangen voor stille 120mm fans.Dat moet dan dus ook mogelijk zijn.
Boven: Om het nog even wat ingewikkelder te maken: een vriend van me maakt ook zo'n beamer, en gaat ook dit schema maken. Het is identiek, op dit punt na.
situatie 1: twee 80mm fans (die evt. nog 120mm worden)en één 230V radiaal ventilator. Die laatste is al redelijk stil, dus hoeft niet in de pwm schakeling. Al is het wel mooi natuurlijk. Anders gewoon een relais. De twee 80mm fans wel pwm, afhankelijk van de bovenste temp sensor.
situatie 2: vier 80mm fans, afhankelijk van de bovenste temp. sensor.

Ik wil graag de temperatuur laten zien op een display, kan op dezelfde als hieronder staat. Ook wil ik graag dat er een geluidssignaal komt wanneer de bovenste sensor te warm wordt. Dit moet wel luid genoeg zijn om de film geluiden te overstemmen. Als de sensor helemaal te warm wordt, moet de lamp uitgeschakeld worden (let op, daarbij gaat het om zo'n 7A).

Ook wil ik graag bijhouden hoeveel uren de lamp aan heeft gestaan. Dit is niet helemaal gelijk aan het aantal uren dat de schakeling werkzaam is, maar voor mij is dat precies genoeg. (ik heb geen idee hoe, maar wel het gevoel dat het mogelijk zou moeten zijn). Dit moet zichtbaar zijn op een klein display'tje (5 cijferig, het moet max. ong 12 000 aan kunnen geven). Door zowel de reset knop als de lamp knop in te duwen wordt dit getal gereset.

aan de buitenkant heb ik graag dat er de volgende dingen komen:

http://i1.tinypic.com/scgvpe.jpg
sorry, niet geresized, is wel maar 25kB groot.

Nou denk ik dat het het makkelijkst is icm een microcontroller. Het programmeren daarvan zou wel moeten lukken, het meeste is niet ingewikkeld geloof ik. Gelukkig heb ik een vriend die e-technology doet (soort van elektrotechniek) anders zou het niet opschieten.

Alvast bedankt :D

EDIT: Wat ik gisteren vergeten was: Ik heb brushless fans en niet brushless fans, de brushless zijn de stilste en die gebruik ik ook het liefste. Maakt dat nog uit.

Ik snap dat het een grote lap tekst is hierboven, maar zou iemand willen helpen, daar zou ik heel erg mee geholpen zijn. Ik bedoel dus een elektrisch schema, geen schema om de print te maken (heb het onderscheid net geleerd hier).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 maart 2006 19:45:55

Evarist

Golden Member

Wat je vraagt is niet eenvoudig. en je wil vrijdag al een werkende schakeling hebben. Dat wordt full-time werken tot vrijdag. Ik zou voor een PIC gaan. Met de uitgangen kan je de ventilators aansturen. Met de ingangen sensors uitlezen. Verder dient ie te beschikken over I2C om met een geheugen te communiceren, voor de opslag van de urenteller. Ook heb je nog een display nodig om de uren uit te lezen.
Ik zou je hiermee verder kunnen helpen, maar ik werk traag. Binnen de 2 maand zou ik je een werkende schakeling kunnen beloven maar niet tegen vrijdag.
Vergeet niet dat er een brok software komt bij kijken. Die moet geschreven en gedebugd worden.
Ik zou ook een druktoets voorzien om je display om te schakelen van uren naar beide temperauren.
Misschien is hier een snellere techneut?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Alvast bedankt voor het antwoord, ik ga nu proberen meer orde aan te brengen in mijn vraag (het was laat toen ik het schreef). Nog even een linkje naar mijn vraag elders, maar met het verzoek om de evt. antwoorden wel weer hier neer te zetten.

http://circuitsonline.net/forum/view/message/394547#394547

is het eeen project voor je studie ?

IF you can't convince them, then confuse them!
Evarist

Golden Member

@Noob. Ik denk dat iemand die veel met PIC's werkt, gauw de juiste PIC vind en een schakelingetje voor je maakt. Maar de software wordt de grootste brok.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik had het eerste bericht al een keer ge-edit, dat lukte niet nog een keer, dus hieronder mijn nieuwe vraag:

Wil iemand een schema voor mij maken, met daarin de onderdelen die ik nodig heb en hoe de verbindingen tussen die onderdelen moeten zijn.

De onderdelen:

- twee temperatuursensors:

  • 1 x tot 200 graden Celsius
  • 1 x tot 65 graden Celsius

- twee pwm schakelingen

  • instelbaar door de microcontroller
  • beide geschikt voor meerdere fans

- één relais, (230V)

  • instelbaar door de microcontroller

- één microcontroller

- geheugen voor de microcontroller

  • voor één getal tussen 0 en 13000

- één display

  • moet output van de microcontroller kunnen weergeven
  • 5 cijferig

- één extra sterk relais

  • geschikt voor 10A (is met speling, maar 7A is toch wel nodig, het gaat om een 575W lamp)

- één luidspreker

  • voor een goed hoorbaar piepsignaal (moet filmgeluiden overstemmen)
  • regelbaar door de microcontroller

vier knopjes (lekker klein)

  • één om de lamp levensduur te resetten, door deze en de volgende knop tegelijk in te duwen
  • één om direct op het display de levensduur van de lamp te laten zien
  • één om direct de temperatuur van de eerste temp. sensor te laten zien.
  • één om direct de temperatuur van de tweede temp. sensor te laten zien.

vier ledjes (klein, zo dat ze weinig licht geven)

  • één voor wanneer de reset knop ingeduwd wordt
  • één voor wanneer de info op het display de levensduur van de lamp is
  • één voor wanneer de info op het display de eerste temperatuur is
  • één voor wanneer de info op het display de tweede temperatuur is

Nog een kleine vraag: Ik heb Brushless fans, en niet brushless fans, de eerste zijn het stilst en die gebruik ik dus ook het liefste. Is het bij het maken van het schema nog van belang welke fans er gebruikt worden?

Alle op/aanmerkingen zijn welkom :D

Op 28 maart 2006 19:59:49 schreef Jeroen Boere:
is het eeen project voor je studie ?

Nee, eigen initiatief. De deadline is omdat mn zusje vrijdag een feestje geeft, en ik |:( beloofd had dat ik m dan af zou hebben.

Op 28 maart 2006 20:01:48 schreef evarist:
@Noob. Ik denk dat iemand die veel met PIC's werkt, gauw de juiste PIC vind en een schakelingetje voor je maakt. Maar de software wordt de grootste brok.

Dat zou het schema alleen maar makkelijker maken, dus dat zou wel mooi zijn. Nou is programmeren iets waar ik meer verstand van heb, dan elektrische (of elektronische?) schakelingen. (al hoop ik daar verandering in te gaan brengen)

* n00b22 roept: Iemand die veel met PICS werkt: kun je mij advies geven?

KT88

Overleden

Ik zou die deadline laten lopen en voor vrijdag a.s. lekker die fans non stop laten blazen (of, zo je wilt, met een regelaartje ertussen. Gebruik de stilste fans die je vinden kunt).
Kan de show voor je zusje tenminste doorgaan.

Heb je intussen alle tijd om erover na te denken.
De vereisten aan jouw schakeling zijn dermate dat niemand zonder betaling zoiets voor je zal willen maken (of zijn er nog echte altruïsten hier aanwezig?) .

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 28 maart 2006 20:38:12 schreef KT88:
Ik zou die deadline laten lopen en voor vrijdag a.s. lekker die fans non stop laten blazen (of, zo je wilt, met een regelaartje ertussen. Gebruik de stilste fans die je vinden kunt).
Kan de show voor je zusje tenminste doorgaan.

Heb je intussen alle tijd om erover na te denken.
De vereisten aan jouw schakeling zijn dermate dat niemand zonder betaling zoiets voor je zal willen maken (of zijn er nog echte altruïsten hier aanwezig?) .

Misschien wel een goed idee, dat scheelt ook weer in het risico dat iets te overhaast gebeurt. Maar is het dan zo'n moeilijke schakeling? Wanneer de PIC de pwm "in zich" heeft, dan wordt het toch niet meer dan alle draadjes op de juiste plek op de PIC aan te sluiten? Het gaat echt alleen om de schakeling, niet om het programmeren.

dan wordt het toch niet meer dan alle draadjes op de juiste plek op de PIC aan te sluiten? Het gaat echt alleen om de schakeling, niet om het programmeren.

Alleen jammer dat een PIC zonder programma niks doet ....

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 28 maart 2006 21:10:31 schreef Roland van Leusden:
[...]

Alleen jammer dat een PIC zonder programma niks doet ....

Dat snap ik, het programmeren moet ook wel gebeuren, maar waar ik hier nu hulp mee vraag is met het maken van het schema.