Revisie Musical Fidelity A1

Beste experts, graag jullie hulp:

Onlangs heb ik ongezien tweedehands een klasse A versterkertje gekocht de musical fidelity A1.
Ik heb al eens dit versterkertje in bezit gehad en weet hoe goed geluid dit ding kan produceren. Echter het model wat ik nu gekocht heb heeft helaas echt z'n beste tijd gehad.
Het geluid is relatief erg slecht: het geluid klink plat , het midden is bruinig en bas en hoog zijn van slechte kwaliteit.
De A1 is een tot 8 watt klasse A versterkertje wat behoorlijk warm kan worden. De buitenkant fungeert als koellichaam en is direct verbonden het aluminium gedeelte waar de torren op zitten.

Omdat het niet echt een gangbaar versterkertje is zou ik graag dit model weer herstellen.
Nadat ik het apparaat openschroefde werd meteen zichtbaar dat het vervangen van bijna alle elco's geen overbodige luxe is.
De voedings elco's en diverse kleintjes staan bol waarschijnlijk door de hoge temperatuur.
Er zijn geen lekkage's. (zie foto's)
Er is absoluut geen spraken van een brommend geluid.

Ik heb weinig verstand van electronica maar vind het leuk om deze klus zelf te gaan doen, hiervoor heb ik al veel gehad aan de diverse info op dit forum maar ik heb nog een paar vragen:

1) Wat kan ik behalve de elco's (preventief) vervangen ten bate van het herstellen goed geluid. (torren weerstandjes, volumeknop?)
Wat kan er dus nog meer versleten of uitgedroogd zijn naast de elco's
2) Ik zag dat sommige mensen 105 graden elco's van panasonic adviseren, is dit voor mijn versterker ook verstandig. Waar kan ik die als particulier bestellen, ik kom alleen standaard condensatoren tegen op het net.
3) Kan ik een elco van bijv 10.000 uf 25v vervangen door een model van 10.000 uf 36v zoals mijn locale electronica-man zegt. Wat zijn daar mogelijk consequenties van?
4) Wat kan ik heb beste doen om ervoor te zorgen dat het app in de toekomst beter z'n hitte kwijt raakt. (ventilatortje, gaatjes boren)

Alle tips zijn van harte welkom!

http://www.zoeksite.nl/a11.jpg
http://www.zoeksite.nl/a12.jpg
http://www.zoeksite.nl/a13.jpg
http://www.zoeksite.nl/a14.jpg

Op 21 april 2006 22:37:44 schreef Maarten a1:
3) Kan ik een elco van bijv 10.000 uf 25v vervangen door een model van 10.000 uf 36v zoals mijn locale electronica-man zegt. Wat zijn daar mogelijk consequenties van?

Geen, buiten het feit dat die elco ietsje groter zal zijn en dus mogelijk niet zal passen.

klein is fijn

Moderator

Op 21 april 2006 22:37:44 schreef Maarten a1:
(zie foto's)

Dat wordt een beetje het probleem, die zien we juist niet. Je linkt nu door naar een directe subdirectory van zoeksite, de kans lijkt me erg klein dat daar je afbeeldingen staan.

Henry S.

Moderator

Wat moet ik me bij een 'bruinig midden' voorstellen?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Inderdaad de kleine elcootjes vervangen. Aangezien je versterker het nogal warm krijgt, zijn types met een hoge werktemperatuur wel gewenst, hetzij niet nodig. De temperatuur en spanning mogen altijd hoger zijn, zolang het nog maar goed past.
controleer ook eens de ruststroom.
verder misschien preventief doorsolderen/banen vertinnen, maar dat is niet altijd nodig.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

elco's vervangen,ik denk dat je even goed de afmetingen van de elco's moet controleren of ze passen.
ik zou ook de eind en stuurtransistoren vervangen die worden nog al warm bij deze versterker.
de hoge temperatuur zorgt denk ik ook een beetje voor de goede klank van deze versterker dus of je er verstandig aan doet om dit te veranderen zou ik niet durven zeggen

Sine

Moderator

Jup, ook volgens google zijn de caps een veel voorkomend probleem ...

Faulty electrolytic capacitors:

This is the second big problem with these amplifiers. Heat is a major enemy to electrolytic capacitors, so it will be no surprise to hear that they are a particular problem with this amplifier! The original components were fairly low quality to begin with, which clearly doesn't help.

Look in an electronics component catalogue, and you'll see that electrolytic capacitors have a finite life expectancy, typically around 2000 hours for an average-quality device. This is quoted at an operating temperature of 85°C, and as a rule of thumb, reducing the operating temperature by 10 degrees will double the life expectancy. As the surface of the heat sink is around 60-65°C, the internal temperature will be even higher. Remember, 2000 hours might sound like a lot, but that's only 2 years if you use the amplifier for 3 hours a day!

The symptoms of faulty capacitors are hard to predict. Basically, it only takes one degraded capacitor to affect the performance of the circuit, and as it's hard to detect a gradual change in sound quality, you can be forgiven for not noticing faults developing. When they get particularly bad, it's possible that other components can fail as a result of the changes operating conditions within the amplifier. The message is simple - if you have a fault with the amplifier, don't start trying to apply logic until you've replaced all the capacitors. In 95% of the cases I've come across, this will clear the fault.

Better quality capacitors will be rated at 105°C, and will have a longer life span as well. Follow the logic of doubling the life span with every 10°C fall in temperature, and you'll soon see why fitting anything less is a false economy.

http://www.mhennessy1.f9.co.uk/mf_a1/technical.htm

Hartelijk dank voor de vlotte reacties zover!

Foto's zijn nu wel zichtbaar in eerste post :P

Dus weerstandjes etc vervangen is niet nodig?
Is het echt noodzakelijk de transistorren te vervangen voor herstel van de geluidskwaliteit of is dit meer voor verlengen van levensduur van de versterker?
Doorsolderen zal ik ook doen (ben een computerman dus solderen lukt wel :-) ).

Een passende 10.000 uf 25v voeding elco vinden is idd een probleem. Ik ga waarschijnlijk een elco horizontaal plaatsen in een laagje kit. De hoogte (zie foto) is namelijk echt een probleem.
Ik heb bij Farnell even gezocht en heb twee elco's voor de voeding gevonden:
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/comparePage.jsp?doCompare=true&… Echter er zitten verschillen tussen de Current ripple AC, wat betekent dit?
Wel is de levensduur van de Vishay aanzienlijk langer, kan deze gebruikt worden in het versterkertje?.
Kan ik als particulier bij Farnell bestellen? Op het inschrijfformulier staat "Firmanaam"
Kan iemand me vertellen wat "Bias" ongeveer betekent.

Het modificatie met een ventilatortje gaat idd misschien wel ten koste van de temperatuur en wellicht geluidskwaliteit, maar als je naar de huidige elcotjes kijkt dan wordt je ook niet echt vrolijk. Plus het feit dat de versteker niet in een kast te plaatsen is.
Als ik klaar ben met het beestje dan wil ik er nog wel een tijd van genieten. Zou het het plaatsen van de 105 graden elco's voldoende voor een tijdje, dus geen ventilator?

Bedankt zover!

[Bericht gewijzigd door Maarten a1 op dinsdag 25 april 2006 11:58:27

Op 21 april 2006 23:15:48 schreef Henry S.:
Wat moet ik me bij een 'bruinig midden' voorstellen?

Dof weinig hoog wollig beetje vervormd.

Sine

Moderator

Er is duidelijk al gesleuteld aan dit ding, de volume pot is verre van origineel, hier hoort eigenlijk een alps pot.

Op 22 april 2006 13:35:36 schreef Sine:
Er is duidelijk al gesleuteld aan dit ding, de volume pot is verre van origineel, hier hoort eigenlijk een alps pot.

Ik had ook al het vermoeden dat de volume pot niet origineel was. De vorige eigenaar heeft de A1 een keer weggebracht omdat de volumeknop kraakte. Verder was hij eerste eigenaar en is er volgens hem niet aan gerepareerd.

Zal 'm vervangen....
Wat betekend "ALPS" pot? Wat kan ik het beste bestellen?

Henry S.

Moderator

Alps is een merk (een goed merk), nu zit er een Piher (stuk goedkoper) in, laten zitten zolang het werkt.
Die grote elco's hebben die bolling vanaf de fabriek, en als die stuk zouden zijn hoor je een fikse brom. Dit wordt meten op component nivo, kleine elco's vervangen en dergelijke.

Hmm ik weet niet waar hij dat ding heeft laten repareren maar die volume potmeter hangt er maar een beetje gaar bij :s

Nagoed om straks akelig schoonmaakwerk te voorkomen zou ik ook maar eens je voedingselco's vervangen, deze staan zo te zien behoorlijk bol en als dat klapt nou geloof me dan heb je echt een gigantische ZOOI!!!

Eindtorren vervangen is niet direct noodzakelijk want zolang ze gewoon nog werken is het nog goed!
Ook kan het geen kwaad de condensatoren en elcotjes te vervangen, deze zijn over het algemeen niet zo duur en simpel te vervangen.

Tis qua opbouw een erg simpele versterker dus die moet makkelijk weer 100% gaan werken!

zonder prutsen kom je nergens!
Henry S.

Moderator

Op 22 april 2006 20:34:20 schreef Piet elektro:
[...]
Nagoed om straks akelig schoonmaakwerk te voorkomen zou ik ook maar eens je voedingselco's vervangen, deze staan zo te zien behoorlijk bol en als dat klapt nou geloof me dan heb je echt een gigantische ZOOI!!!
[...]

Waarschijnlijk zijn dat plastic kapjes en is er geen explosiegevaar.

@Maarten: wil je die kapjes eens indrukken? Als dat gaat is er niks aan de hand.

Sine

Moderator

heb je dat linkje ook eens gevolgd wat ik je boven gegeven heb? http://www.mhennessy1.f9.co.uk/mf_a1/technical.htm

Elco's in dat ding worden door de extreme temp's slecht, voedings elco's incluus.

Zeker bij de kleine elco's moet je niet moeilijk gaan doen, testen kan bijna niet en ze kosten niet teveel, gewoon allemaal vervangen.

Als je de voedings elco's moet vervangen pak dan types met een beetje meer speling, 25V is nogal krap namelijk.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 22 april 2006 21:29:23

Op 22 april 2006 21:02:37 schreef Henry S.:
[...]
Waarschijnlijk zijn dat plastic kapjes en is er geen explosiegevaar.

@Maarten: wil je die kapjes eens indrukken? Als dat gaat is er niks aan de hand.

De kapjes kan ik wel indrukken echter de bolling is niet echt a fabriek, meer een vervorming door hitte lijkt het.
Heb niet het idee na het lezen van jullie reacties dat de boel gaat klappen maar wel dat ze vervormd zijn.

Op 22 april 2006 21:27:47 schreef Sine:
heb je dat linkje ook eens gevolgd wat ik je boven gegeven heb? http://www.mhennessy1.f9.co.uk/mf_a1/technical.htm

Elco's in dat ding worden door de extreme temp's slecht, voedings elco's incluus.

Zeker bij de kleine elco's moet je niet moeilijk gaan doen, testen kan bijna niet en ze kosten niet teveel, gewoon allemaal vervangen.

Als je de voedings elco's moet vervangen pak dan types met een beetje meer speling, 25V is nogal krap namelijk.

Heb bovenstaande site gelezen, harstikke mooie info en een mooie bevestiging van mijn schade.
Ga zeker alle elco'tjes vervangen door 105 panasonic fc's en zit ook te denken aan de volume pot.

Hoeveel meer dan 25v speling voor die voedingselco's? Afhankelijk van de ruimte natuurlijk.

Als ik toch bezig ben ook maar de ook aan hitte blootgestelde weerstandjes vervangen voor de zekerheid??
Of kunnen deze niet uitdrogen zoals een elco'tje?

Weerstandjes zullen maar weinig problemen opleveren. Alleen die vage composiet dingen zoals in buizenradio's uit de 50s en 60s willen nog wel eens 200% in waarde stijgen.
Ik denk niet dat ze in jouw versterker veel problemen opleveren, zolang ze niet zwartgeblakerd zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Op 22 april 2006 22:25:33 schreef Maarten a1:

Hoeveel meer dan 25v speling voor die voedingselco's? Afhankelijk van de ruimte natuurlijk.

Als ik toch bezig ben ook maar de ook aan hitte blootgestelde weerstandjes vervangen voor de zekerheid??
Of kunnen deze niet uitdrogen zoals een elco'tje?

De elco's moet je zonder problemen kunnen vervangen door c's met een werkspanning van 35V, moderne elco's zijn een stuk kleiner dus je ruimte zal wel loslopen.

Zoals ledlover al zegt, weerstandjes gebeurt niet snel wat mee, maar als je twijfelt kun je er natuurlijk altijd eentje los bakken en na meten.

Henry S.

Moderator

Aangezien sommige weerstanden behoorlijk heet geworden zijn en de versterker op zich ook een bakoven is zou ik verkleurde weerstanden vervangen en verhoogd monteren, de solderingen zullen ook niet zo super meer zijn.

Wat me trouwens opvalt is de verschillen tussen de afbeeldingen in het artikel en de jouwe, net of je een kopie hebt...

C's met een hogere werkspanning hebben het voordeel dat deze minder tegen de grens van wat ze leuk vinden aan zitten. Als zodanig willen ze nog wel eens langer mee gaan. Dus als het past: zeker doen.
Die constructie van een C vastplakken enzo... Tsja.. ach... Technisch zal het vast wel goed gaan. Maar ik probeer zaken altijd redelijk origineel te houden, tenzij ik er van overtuigd ben dat ik door iets te veranderen het ding (technisch of qua levensduur) kan verbeteren tov. het origineel. Net zo'n tik als overdimensioneren :).

Controleer de ruststroom en of er voldoende warmte geleidende pasta tussen de koelprofielen en de betreffende componenten zit. Heb dat spul ook nog wel eens in 'uitgedroogde' vorm aangetroffen, waardoor er van warmteoverdracht niet veel meer terecht komt.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Shiptronic

Overleden

Wat is dat voor een rare construktie met die dubbele inelkaar gedraaide diode's?

ding ziet er niet uit , is dit de aller eerste verzie (prototype) of zoals Henry S vemoed een kopie?

ziet er allemaal vreemd uit

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 23 april 2006 08:52:55 schreef shiptronic:
Wat is dat voor een rare construktie met die dubbele inelkaar gedraaide diode's?

ding ziet er niet uit , is dit de aller eerste verzie (prototype) of zoals Henry S vemoed een kopie?

ziet er allemaal vreemd uit

De A1 is wereldwijd een aantal jaren geproduceerd en telkens zijn er aanpaasingen / verbeteringen toegepast. Zo heb ik het eerste model uit 1985. (heb ook het nieuwe type gehad , maar helaas verkocht twee jaar geleden)
De bovenkant van mijn type gaat in twee delen open terwijl de opvolgende type's uit een geheel bestaan. Tevens hebben nieuwe types ventilatie gaatjes in de zijkant en andere speakerconnectoren. tevens zijn er grote verschillen in bekabeling op de print. Dat mijn versie een prototype zou kunnen zijn is heel goed mogelijk, zelf sommige printbanen zijn onderbroken en aagepast aan de onderkant.
Zal hier zo een foto'tje van plaatsen.

Dat ik een kopie zou hebben, kan me bijna niet voorstellen.
Hoop het niet in ieder geval...
Werden dit soort versterkertjes tot in de volle detail gekopieerd dan?
Alle foto's via google of de reeds genoemde site zijn van nieuwere type's.

Spijt me heel erg maar ik vind dit meer op een prutsprojectje van een 1e jaars MTSér lijken dan op een profi product :S

Een van de wijzigingen die ik over zou nemen zijn wel de ventilatiegaatjes. Hoge temperaturen zijn nooit goed.

Verder ziet het er idd niet erg netjes uit, maar als het werkt...

Je moet alleen de elco's vervangen. De transistoren niet. De transistoren zijn waarschijnlijk speciaal bij elkaar passend uitgezochte types. Als je die door zomaar anderen gaat vervangen, dan komt dat het geluid zeer zeker niet ten goede. Verder zijn eigenlijk alleen elco's onderdelen die langzaam kapot gaan. De rest blijft goed, totdat ze in één keer helemaal kapot zijn. Maar daar kan je toch niets aan doen.
potmeter vervangen heeft alleen zin als ie kraakt.

Als je wil kan je evt. de onderdelen die nu zeer warm worden ook vervangen door zwaardere types. die grijze weerstand rechtsonder op de eerste foto wordt aan de print te zien erg warm, net als de gelijkrichtdioden. Je zou die evt kunnen vervangen door types die minder warm worden. Ze zitten namelijk vlak naast die grote elco's gemonteerd, en ze stoken die dus lekker warm...

Free the whales!