Beste experts, graag jullie hulp:
Onlangs heb ik ongezien tweedehands een klasse A versterkertje gekocht de musical fidelity A1.
Ik heb al eens dit versterkertje in bezit gehad en weet hoe goed geluid dit ding kan produceren. Echter het model wat ik nu gekocht heb heeft helaas echt z'n beste tijd gehad.
Het geluid is relatief erg slecht: het geluid klink plat , het midden is bruinig en bas en hoog zijn van slechte kwaliteit.
De A1 is een tot 8 watt klasse A versterkertje wat behoorlijk warm kan worden. De buitenkant fungeert als koellichaam en is direct verbonden het aluminium gedeelte waar de torren op zitten.
Omdat het niet echt een gangbaar versterkertje is zou ik graag dit model weer herstellen.
Nadat ik het apparaat openschroefde werd meteen zichtbaar dat het vervangen van bijna alle elco's geen overbodige luxe is.
De voedings elco's en diverse kleintjes staan bol waarschijnlijk door de hoge temperatuur.
Er zijn geen lekkage's. (zie foto's)
Er is absoluut geen spraken van een brommend geluid.
Ik heb weinig verstand van electronica maar vind het leuk om deze klus zelf te gaan doen, hiervoor heb ik al veel gehad aan de diverse info op dit forum maar ik heb nog een paar vragen:
1) Wat kan ik behalve de elco's (preventief) vervangen ten bate van het herstellen goed geluid. (torren weerstandjes, volumeknop?)
Wat kan er dus nog meer versleten of uitgedroogd zijn naast de elco's
2) Ik zag dat sommige mensen 105 graden elco's van panasonic adviseren, is dit voor mijn versterker ook verstandig. Waar kan ik die als particulier bestellen, ik kom alleen standaard condensatoren tegen op het net.
3) Kan ik een elco van bijv 10.000 uf 25v vervangen door een model van 10.000 uf 36v zoals mijn locale electronica-man zegt. Wat zijn daar mogelijk consequenties van?
4) Wat kan ik heb beste doen om ervoor te zorgen dat het app in de toekomst beter z'n hitte kwijt raakt. (ventilatortje, gaatjes boren)
Alle tips zijn van harte welkom!