Hallo iedereen,
Hier een projectje met een beetje haast.
Ik had pas een excursie met een paar klassen, was hartstikke leuk enzo.. iemand had een paar kleine boxjes bij voor in de bus. 2 ienieminimini dingetjes (max 2cm doorsnede) die je uit een soort huls kan schuiven. Zoiets wil ik ook gaan bouwen voor het schoolreisje (over iets van 4 weken ofzo), alleen dan beter: Dus:
- Fatsoenlijk volume
- Volumeregelaar
- Zuinig
- Redelijk goedkoop
- Niet te zwaar
Waar ik aan zat te denken, in een houten behuizingkje:
2 * 2 Watt RMS boxjes
zelfbouw 2 Watt Mono versterker (stereo is niet nodig, alleen maar meer soldeerwerk)
Auto/brommer accu
Een goede chip ben ik nog niet tegengekomen, accu e.d. heb ik ook nog niet.
Mijn vragen:
- Doet een 150W RMS luidspreker het ook op 2Watt?
- Als een versterker 1100mA trekt, gaat ie dan 5 uur mee op een 5.5Ah accu?
- Wat is een fatsoenlijke prijs voor een accu?
Tips die ik heb gekregen:
- D Class versterker gebruiken
- Luidsprekers gebruiken met een hoge **dB/W
Alle antwoorden/vragen/commentaren zijn welkom!
Alvast bedankt
ps. Dit topic is ook op tweakers:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1134004
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Tja, ik heb het zelf ook een aantal keren gedaan.
Laatst nog toen ik een topic opende om mn accu snel bij te laden 
Toen toch maar met een paar ringkernen een dikke voeding gemaakt (30A) om een auto eindversterker te voeden...
PA speaker en de amp in bridge mode (rond de 250 watt RMS over het schoolplein)
En ik zeg je dat ging heeeeel hard
>:)>:)>:)
Als ik jou een tip mag geven zou ik het zelfbouwen even aan de kant zetten en naar de kijkshop gaan of een soort gelijke winkel.
En koop gewoon een simpel XXLPower/Supertech/Marquant versterkertje kost iets van 10 alla 15 euro.
Het is dan wel een ic eindtrapje met pakweg 20 watt per kanaal maar dat lijkt me voor op een schoolreisje meer dan genoeg!
Als je een loodgel accu koopt van rond de 5 Ah dan kan je daar op een redelijk volume een paar flinke uren mee spelen.
De versterker trekt toch niet zo super veel stroom.
Het volume kan je gewoon regelen met de input gain op de versterker en met de bron (mp3/discman oid)
En de speakers, tja daar moet je dan zelf iets op verzinnen.
Misschien een paar van die oudere speakers voor bij de pc?
1 van de 2 bevat meestal een versterker en de andere is gewoon passief, dus dan gewoon de passieve eraan hangen en gaan!
En tja als je nu echt flink wilt gaan rammen, tja dan is dit er niet zo geschikt voor, maar voor een beetje achtergrond muziek (of lekker hard in de bus
is dit prima te doen)
Je kan ook bijv speakers van een stereo set ervoor gebruiken, dat werkt ook prima.
Maar je moet zelf maar even kijken wat voor jou het handigste is om mee te sjouwen 
Die 150 Watt speaker doet het zeker wel op 2 Watt, alleen kan je hem niet volledig insturen..
Wat ook leuk is, is een klein FM zendertje (zijn ook speciaal voor Ipods gemaakt) dat je dan de radio in de bus erop afstemd, dan kan heel de bus meegenieten.
Maarja eenmaal uit de bus geen muziek meer 
roelvh
Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT
Op 19 mei 2006 18:34:58 schreef greenghost:
velleman k8066:)
inderdaad, heb het zelf ook al gedaan, klein probleem, deze is pas leverbaar eind juli (bij mijn electroboeren toch)
Ik weet wel een vrij simpele oplossing voor je probleem,
Waar komt het signaal van ? Ik neem aan van een MP3 ofzo ?
De meeste MP3's hebben geluidsregeling dus dan kan je met je MP3 de geluidsterkte regelen ? dat signaal steek je in een 10W versterker, zie hier
en hang er gewoon de boxen op die je wilt, met 10W kom je voor 2W boxen gemakkelijk toe, draai je MP3 dan gewoon niet helemaal open? De schakeling trekt ongeveer 1A op een 5W ofzo bij 12V dus ga je wel voor batterijen moeten zorgen, bv 1*9 en 4*1.5 aan mekaar gemaakt (als je wat meer spanning geeft dan kraakt hij niet)
Succes
thnx voor de antwoorden.
Op tweakers word gezegd dat de geluidskwaliteit van boxjes nogal bagger is. klopt dat?
-edit- nog es lezen 
[Bericht gewijzigd door ceesietopc op ]
Kevinoud
Een zak tuinaarde opescheuren
ja dat word net nog verteld
Die 150 Watt speaker doet het zeker wel op 2 Watt, alleen kan je hem niet volledig insturen..
[Bericht gewijzigd door Kevinoud op ]
Piet elektro
Dat komt gewoon omdat het rendement wat hoger is..
Maar je kan best die pc speakers eens proberen, tenminste als je van die grote bakken hebt, die standaard dingetjes met een ovaal speakertje erin dat is echt BAGGER.
Met die grote bakken bedoel ik dus echt de ouderwetse spullen 
Die witte dingen die vroeger bij 486 en p1 systemen geleverd werden, waar overigens nog een leuk geluid uit is te persen (ook met de ingebouwde versterker)
Voorbeelden:
http://koopjes.marktplaats.nl/computer_hardware/geluidskaarten_en_spea…
http://koopjes.marktplaats.nl/computer_hardware/overige_computer_hardw…
http://koopjes.marktplaats.nl/computer_hardware/geluidskaarten_en_spea…
En je had ze nog groter, maar dit zouden in princiepe al leuke speakertjes zijn voor op een schoolreisje, om lekker door de bus de muziek te laten klinken 
De speakertjes van de eerste link heb ik zelf ook wel een aantal keren gehad.
Ik heb ook een setje gestript en het printje moet nog ergens ronddwalen in mn printen bakken 
Wat ik wel zeker weet is dat deze een voedingsspanning had van 12 volt dus die kan je direct aan je accu hangen 
Ik heb hier nog 2 setjes pc speakers liggen, beetje oudere soort. Dat zou opzich nog best kunnen dus.
Zou het een probleem zijn dat ze werken op 14V ipv. 12?
Zijn dit fatsoenlijke speakers, om aan te sturen op 10W? met de schakeling van deze website. Hoeveel zou het dan trekken aan A?
(en nogmaals de vraag: als iets 1000mA trekt, gaat het dan 10 uur mee op een 10Ah accu?)
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_diversen/accessoires_speakers_en_ve…
En nog iets: Bij PA speakers is het zo dat het vermogen van de versterker (RMS) 1,5 tot 2 keer zo hoog moet zijn (moet niet, is wel netjes), als het rms van de speakers.
Hoe zit dit hierbij?
En nog iets: Ik wil meerdere boxen gebruiken (2) hoe zit dit met het aansluiten op een mono versterker, en wat gebeurd er dan met het vereiste vermogen, de stroom die het trekt, e.d.
Piet elektro
Wat je zegt over de PA speakers is volstrekt onzin, je kan zelfs met een hifi versterker een PA speaker insturen, alleen zit deze erg snel aan zijn maximale vermogen en gaat clippen en vervormen..
Als je meerdere speakers op 1 kanaal wilt aansluiten (in dit geval mono) dan moet je opletten dat de impedantie van iedere speaker 8 Ohm is, als je deze dan parallel schakeld word de totale impedantie over de 2 speakers 4 ohm.
De speakertjes die jij laat zien zou je in princiepe prima aan kunnen sturen met het 10 watt versterkertje.
Maar misschien kan je eens wat fotos posten van jou oudere speakertjes, want ik denk dat je die ook prima kan gebruiken.
Ik begrijp niet echt waar jij 14 volt vandaan wilt halen ipv 12??
En over de accu, tja dat zou in princiepe wel kunnen, ik kon met een 7Ah van Yuasa met een ic versterker op redelijke volume zo een hele middag spelen.
Maar een 10Ah accu is wel erg zwaar voor in je tas, ik zou maximaal voor een 7Ah gaan kijken (prijs van 10 tot 25 euro)
Deze gewoon volledig opladen dan komt het helemaal goed voor op je schoolreisje 
De boxjes werken op een trafo van 220v/14v , en de accu levert maar 12. Vandaar de vraag: Is dat een probleem?
En dat over PA speakers heb ik van toch redelijk bekende, geresprecteerde forums: Djresource Aboutdj New-line
En nog iets:
Als een versterker van 45W 1A trekt, en een versterker van 2W 1A trekt, dan gaan ze toch evenlang mee op dezelfde accu?
Op 21 mei 2006 14:11:08 schreef ceesietopc:
De boxjes werken op een trafo van 220v/14v , en de accu levert maar 12. Vandaar de vraag: Is dat een probleem?
Wss niet, enkel ietsje stillen, kijk in de datasheet van de versterkerchip die erin zit.
Appiers50
Tja......
Op 21 mei 2006 14:11:08 schreef ceesietopc:
En nog iets:
Als een versterker van 45W 1A trekt, en een versterker van 2W 1A trekt, dan gaan ze toch evenlang mee op dezelfde accu?
Je hebt ook nog zoiets als spanning!
De 45W amp zal op een hogere spanning werken waardoor de stroom lager kan blijven om hetzelfde vermogen te leveren.
OK thnx..
klein vraagje: is dit nu een loodaccu of een gelaccu?
http://koopjes.marktplaats.nl/watersport_en_boten/bootonderdelen/33413…
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Gheheh 
Dit is een leuk versterkertje:7
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=451501
Mijn ideeën tot nu toe:
Gel accu (7Ah - 12V / 12Ah - 12V)
Versterker 10W RMS (moet om kunnen gaan met 4 ohm, weinig externe onderdelen igv een µC)
Toonregeling (of Bassboost op versterker)
Volumeregeling (best al in versterker)
Boxjes (http://koopjes.marktplaats.nl/auto_diversen/accessoires_speakers_en_ve…) Vanwege hoge dB (toch?)
Het geheel in een houtenkistje.
Over de accu:
Ik kan voor een zacht prijsje aan een accu komen.
Hij is echter wel 6kg zwaar. Is dit iets om een dag mee te lopen, of moet je dan toch wel iets als een rugzak gaan gebruiken? (Geen probleem trouwens)
Over de versterker:
Ik ben toch maar van plan om de schakeling van de site te gaan gebruiken. Heeft iemand dat al eerder gedaan, zoja: Hoeveel trekt ie als ie op vol volume staat?
Is het de moeite om geintegreerde volume regeling te maken, of is een power knob + volumeregeling van mp3 genoeg?
En voor boxjes heb ik ook contact met iemand.
Over het opladen:
Ik hoorde ergens iets over een goedkope manier met een trafo.. Het is gewoon de bedoeling dat het laden op 230v gebeurd.. is een 230pri/13.8sec gelijkgerichtte trafo genoeg? of niet>
Op 22 mei 2006 13:55:30 schreef ceesietopc:
Over de accu:
Ik kan voor een zacht prijsje aan een accu komen.
Hij is echter wel 6kg zwaar. Is dit iets om een dag mee te lopen, of moet je dan toch wel iets als een rugzak gaan gebruiken? (Geen probleem trouwens)
Oef, maar jullie zijn het gewend met de studieboeken
6kg is 2 laptops.
Over de versterker:
Ik ben toch maar van plan om de schakeling van de site te gaan gebruiken. Heeft iemand dat al eerder gedaan, zoja: Hoeveel trekt ie als ie op vol volume staat?
Is het de moeite om geintegreerde volume regeling te maken, of is een power knob + volumeregeling van mp3 genoeg?
Datsheet pakken http://eu.st.com/stonline/books/pdf/docs/1449.pdf en figuur 11 of 12 raadplegen, zie je ook dat 10W in 4Ω niet haalbaar is bij je voedingsspanning.
Zoals je ziet ligt het rendement rond de 70%. 8W uit betekent dus 11,5W in. Dan rest P=U*I nog.
Over het opladen:
Ik hoorde ergens iets over een goedkope manier met een trafo.. Het is gewoon de bedoeling dat het laden op 230v gebeurd.. is een 230pri/13.8sec gelijkgerichtte trafo genoeg? of niet>
De laadspanning moet 13,8V wezen, en de laadstroom 1/10 van de capaciteit.
Op 22 mei 2006 19:35:28 schreef Henry S.:
[...]
Oef, maar jullie zijn het gewend met de studieboeken
6kg is 2 laptops.
idd .. elke dag een tas van 10 kg in je knieholtes is niet prettig
[...]
Datsheet pakken http://eu.st.com/stonline/books/pdf/docs/1449.pdf en figuur 11 of 12 raadplegen, zie je ook dat 10W in 4Ω niet haalbaar is bij je voedingsspanning.
Zoals je ziet ligt het rendement rond de 70%. 8W uit betekent dus 11,5W in. Dan rest P=U*I nog.
Als ik de speakers gewoon in serie zet, Dan heb je toch een weerstand van 8 ohm.. zou dit beter zijn?
[...]
De laadspanning moet 13,8V wezen, en de laadstroom 1/10 van de capaciteit.
Ok.. dat is dus heel goedkoop op te lossen.
Kan dit ook ergens fout gaan.. het klinkt namelijk een beetje te simpel.