Hoi,
DE UITDAGING:
Na veel overlast van 3 katten in onze tuinkamer (buiten) en talloze middeltjes te hebben geprobeerd zonder enig resultaat, ga ik over tot een zwaarder middel: de CATBUSTER 3000.
UITLEG:
PIR sensor detecteert beweging, stuurt een waterklep aan, waterklep gaat 2 sec open en een straal water (vanuit waterleiding) landt op kat. Verzopen kat schrikt en neemt de benen. En komt voorlopig niet terug. Hopelijk.
MATERIAAL:
De PIR sensor heb ik kant-en-klaar gekocht bij Praxis voor 9,95 (zo'n buitenlamp sensor); gestript van AC>DC componentjes en geschikt gemaakt voor gelijkspanning (werkte origineel op 18V maar werkt ook prima op 9V DC).
[EDIT: 26-05-2008:
Het hieronder beschreven artikel had als uitgangspunt: een batterij gevoede schakeling. De keuze om vervolgens met een DC-latching waterklep aan de slag te gaan was een dure keuze: je hebt extra electronica nodig en de klep zelf is ook niet goedkoop. Het beste kun je een kant-en-klare PIR-sensor van een bouwmarkt nemen, en op de lamp-aansluting direkt een 230V waterklep van een wasmachine aansluiten. Daarna de lamptijd op minimaal zetten en klaar! Let wel op 230V en water...]
De waterklep komt van een Gardena beregeningstimer T1030 (45 euro bij Praxis). Deze volautomatische regentimer bestaat uit 2 te scheiden delen: een 9V DC - gestuurde waterklep en een timer. De timer en klep zijn verbonden via een tulp-plug. De water-klep wordt gestuurd met een korte puls (zie hieronder) en blijft in deze stand staan. Hij valt dus niet terug in gesloten toestand als je spanning weghaalt.
De klep wordt als volgt aangestuurd (gemeten op de kern van de tulp-plug t.o.v. mantel):
open = -9V puls van 250 ms
dicht = +9V puls van 50 ms
Ohmse weerstand van de klep = 40 ohm.
TEST1:
De PIR sensor heb ik als volgt aangesloten:
WAT WERKT WEL:
De PIR sensor genereert netjes een puls van ca 10 sec lang. Deze puls wil ik later nog inkorten (via een monolop met een 555) naar 2 sec. Wellicht dat ik nog de puls van de PIR sensor zelf weet in te korten.
De PIR sensor had oorspronkelijk een relais van 24V. Deze zat aan de ene kant vast op +24V en de andere kant wordt geschakeld naar massa. Ik neem aan dat dit gebeurt met een transistor zoals ingetekend in het schema. Het relais heb ik eruit gehaald en vervangen door een LED met voorschakelweerstand.
Het is overigens een heldere rode LED (met 1.5V voorwaartse spanningsval) en gaat straks dienst doen als de ogen van de CATBUSTER 3000. De LED staat ingesteld op 16 mA (ca 7.5V over 470 ohm).
De 10 sec puls gaat via een condensator van 1000uF naar de waterklep. Op de waterklep heb ik gemeten met een scoop en de pulsen zijn ingetekend.
De pieken zitten ongeveer op 4V elk. De eerste piek is heel smal (1ms), de tweede piek is iets langer (50ms).
WAT WERKT NOG NIET:
Het openen van de klep werkt niet @*(#&$(*@&. Dicht gaat hij wel! Maar openen gaan: ho maar.
Lijkt wel alsof voor het openen meer energie nodig is. Dit verklaart waarom de originele timer een langere puls gebruikt voor het openen (zie pulstijden zoals eerder beschreven).
HOE NU VERDER?
Als voeding voor het geheel denk ik nu aan 2 stuks 9V batterijen. Enerzijds om zodoende eenvoudig positieve en negatieve pulsen op de klep te krijgen, anderzijds omdat 1 batterijtje mogelijk te weinig capaciteit heeft om de PIR sensor constant te voeden voor een paar dagen.
Ik denk nu aan een opamp (741 of zo) die de pulsjes achter de condensator buffert.
Suggesties?