Over "rechtuitontvanger" gesproken! Deel2.

Dit topic is gesloten

Op 8 mei 2007 20:34:53 schreef Frithjof Sterrenburg:
@qrpman: wat een vreselijk mooie panorama ontvanger! Welk type en fabrikant? sluiten al die schermpjes in frequentie op elkaar aan? Trouwens, die eigenbouw mag er ook zijn, hoeveel Hertz heb je als sweep en pik je het signaal na scherpe filters op? Dat uitslingeren kan een probleem zijn, een lang nalichtende buis is dan prettig met een hele langzame sweep.

Oer Hollands fabrikaat, Van der Heem, KL/GRS-3002; 100 Khz tot 30 Mhz in stappen van 500 Khz, elk scherm neemt 100 Khz voor zijn rekening.

Welke sweep frekwentie ik zelf gebruik weet ik niet meer, dan moet ik eerst meten. Heb 2 standen, ik schat het in op 20 en/of 40 Hz. Vroeger zat er lekker trage buis achter, helaas is die ooit overleden (nadat de kat met z'n neus aan de naversnellings spanning 'rook' en de boel op de grond donderde). Nu zit er een iets minder eigenbouw KSB achter.

De AM zender ofwel een simpele kristaloscillator van Ledlover:
http://www.uploadarchief.net/files/download/am%20bug.gif
maar dan met een modulatietrafo in de hsp leiding- misschien kan je dat chokeje verwisselen met een trafo?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Schimanski

Golden Member

Op 8 mei 2007 20:46:31 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Schimanski: wat een gave voltmeter, man!
...
O ja, nog even over mijn BVM: de Rin daarvan is 20 MOhm. Dit in verband met het verhaal over roosterstroom.

Jaren geleden ging op het werk de oude telefooncentrale eruit. Ik heb toen de meetpost meegenomen vanwege de meter (200uA fsd) die er in zat. En als je dan zo'n mooi instrument hebt dan ga je bedenken wat je er allemaal mee kan maken.
Het is dus een Fet-Voltmeter geworden globaal volgens schema uit de datasheet. Ik heb er ook een diodekopje bij gemaakt voor het HF gebeuren.

@QRP-man: Hoe is het nu met de kat (of z'n reukorgaan). Is hij nu de rest van z'n leven statisch geladen ;) of erger :'(

@Frithjof: Ik heb een 80 mtr. DC-ontvanger gemaakt met hierin een Seiler VFO met een BSX39 tor, Jackson afstem C (100pF) en enkellaags spoel met litze. Alles in een stabiele behuizing. Voeding op een heel laag pitje (voldoende om comfortabel te starten) en een scheidingstrap (2 x 40236 tor) met transformator uitkoppeling (varkensneus). Dit blijkt zeer stabiel (beginnersgeluk ;)) In kan een hele avond SSB luisteren zonder bij te stemmen. (verloop < 40Hz)

@Fred01: Waarom ga je niet nog lager met je MF. b.v. 70 Khz of zo. Hiervoor kun je prima actieve op-amp filters maken of nog beter filters met potkern spoelen. Daarna evt. weer omhoog mengen naar 2e MF

[Bericht gewijzigd door Schimanski op dinsdag 8 mei 2007 22:02:55

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik denk dat we nog lang niet op ons eind zitten hier.Nu zitten we bezig met teruggekoppelde ontvangers,ik had gisteren ook een rechtuit op de werkbank staan maar die had er geen.Oud onbekend Belgisch ding van rond 1935,tweekringer die oersimpel opgebouwt is maar best nog wel aardig werkt.Schema heb ik niet meer jammer genoeg maar ik zal de opbouw simpel beschrijven.Buizenbezetting is CF 3,CF 7,CL 2 en CY 2(Frithjof kent ze waarschijnlijk wel:)).De CF3 komt na de eerste kring.Deze versterkt het HF signaal,g2 ligt gewoon regelrecht aan de volle anodespanning.Een smoorspoel in het anodecircuit koppelt via een piepklein "gimmick" Ctje.In de kathodeleiding zit een potentiometer die de kathode minder of meer positief maakt.Hoe positiever ie ze maakt(dus de buis afknijpt)hoe meer ook de antennekoppelspoel kortgesloten word.Volumeregeling dus.Dan komt de 2de kring met daarna de CF7 die virtueel afgeknepen staat(de buis werkt als anodedetector).Dan gewoon de LF power amp derachter geklopt die op z'n gemakje max. 1.5W ofzo levert.De voeding is het gekke.Het is een universeeltoestel met alle gloeidraden in serie(13V x 2 voor de HF buizen,eindpit 33V,gelijkrichter 30V en de schaallamp 20V bij 0.2A).Het toestel draait op 110V.Wat deden ze simpelweg?Gewoon dikke R dervoor die bij 220V maar eens zoeven 110V bij 0.26A moet wegwerken(de anodestroom loopt ook door deze weerstand,is maar 120V bij anode eindpit en bij de HF 90V,vandaar g2 van CF3 rechtstreeks aan de Ua).Oersimpel dus.

Geen terugkoppeling en toch aardig selectief en gevoelig.Enkel lokale zenders verpesten het soms wat.Ik stel voor dat voor de mensen die geintreseert zijn ook eens een terugkoppelingloze rechtuit te bouwen.

2de reden waarom ik dit toestel hier voorstel is,is omdat die ouwe schuit z'n HF trap gaat oscileren bij gain op maximum.Probeerde al vanalles en nog wat.Waar ik zat aan te denken was een neutrodyne condensator.Zou dit wat helpen?

KT88

Overleden

Jij hebt geen last van Murphy, maar van Miller. ;-)

Neutrodynisering dient inderdaad om de hoge rooster-anode capaciteit te "neutraliseren", dus dat is zeker het proberen waard.
Het kan best zijn dat het met een andere buis over is, trouwens, of met een herschikking van bedrading.

Na 70 + jaar hebben weerstanden en condensatoren ook niet meer die eigenschappen uit het theorieboek..........

Waanzinnige voedingsschakeling trouwens.
Wees maar blij dat ze geen weerstandsdraad als netsnoer hebben gebruikt, dat kan je bij vervanging nog duur te staan komen (dat spul heeft indertijd echt bestaan! Lang leve veiligheid en normering....).

- edit -

Ho es even......een CF3 is een penthode, dus lijkt Miller me hier wat minder van invloed.
Maak de voet en de sokkel eens goed schoon, en vertin de buispootjes even opnieuw.
De spuitlaag op de lamp (bij deze ouwe knarren plegen we van lampen te spreken ipv. van buizen) behoort tegen massa of kathode aan te liggen, die zal wel onderbroken zijn.
Remedie: alufolie om de buis heen en dat aarden.
Denk aan de roostertopaansluiting!

[Bericht gewijzigd door KT88 op dinsdag 8 mei 2007 22:16:34

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 8 mei 2007 22:12:27 schreef KT88:
Jij hebt geen last van Murphy, maar van Miller. ;-)

Neutrodynisering dient inderdaad om de hoge rooster-anode capaciteit te "neutraliseren", dus dat is zeker het proberen waard.
Het kan best zijn dat het met een andere buis over is, trouwens, of met een herschikking van bedrading.

Na 70 + jaar hebben weerstanden en condensatoren ook niet meer die eigenschappen uit het theorieboek..........

Waanzinnige voedingsschakeling trouwens.
Wees maar blij dat ze geen weerstandsdraad als netsnoer hebben gebruikt, dat kan je bij vervanging nog duur te staan komen (dat spul heeft indertijd echt bestaan! Lang leve veiligheid en normering....).

- edit -

Ho es even......een CF3 is een penthode, dus lijkt Miller me hier wat minder van invloed.
Maak de voet en de sokkel eens goed schoon, en vertin de buispootjes even opnieuw.
De spuitlaag op de lamp (bij deze ouwe knarren plegen we van lampen te spreken ipv. van buizen) behoort tegen massa of kathode aan te liggen, die zal wel onderbroken zijn.
Remedie: alufolie om de buis heen en dat aarden.
Denk aan de roostertopaansluiting!

Ken ik dat netsnoer.Ochja heb nog zulke radio staan zoals een SBR 637U.Hierbij word 0.33A verstookt aan 110V :p.Lijkt me sterk van die buizen zelf omdat ik alles al deed zowat.Buisvoetjes enz. zijn gereinigd.Verfafscherming is ook perfect in orde en aangesloten.Maar die rooster afschermdoppen ontbreken op beide buizen.Net als de afscherming rond de g1 draden van de HF buis.Hield zonet even als test m'n hand tussen de 2 buizen in en de oscilatie hield op.Straks eens een dopje zoeken en derop kwakken.Je kent ze wel,die metalen "hoedjes" op de buizen

KT88

Overleden

Yep, dat bedoelde ik ook.
Meestal zitten die vast aan het aansluitkabeltje, en soms zit daaromheen nog een soort van gemetalliseerde tuinslang.

Raar dat dat er niet meer opzit, het is niet iets wat zomaar loskomt of gesloopt wordt.

Maar dat is dus wel je probleem. ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Welja,dat toestel verkoop ik voor geen miljoen,zo'n gekke schakeling die toch aardig kan presteren(als ze niet gaat oscileren toch)zag ik nog nooit+het is de enigste van 2 bekende toestellen van dit type.En slechts 3 die mij bekend zijn van dit merk...National(niet de japanse want de schaal is nederlands/frans met vermelding van belgische lokale stations).2 tweekringers zoals deze en dan nog een super met AK1,E447,AB1,E453 en 1805

-Edit-

Straks eens uitkasten,waarschijnlijk is het dat,probleem is enkel waar ik nog zo'n dop vind.Straks eens goed graven of "stelen" uit een ander toestel dat zo goed als verloren is

[Bericht gewijzigd door Sparkman op dinsdag 8 mei 2007 22:48:06

KT88

Overleden

Ik heb dat nog wel liggen, als je ze wil hebben moet je maar even je adres mailen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Op 7 mei 2007 23:12:06 schreef Schimanski:
@Henry.S: Kun jij nog eens op die klos kijken wat voor litze het is. Je hebt het wel gezegd, maar ik ben 't vergeten.

15*0,08

Op 8 mei 2007 12:04:32 schreef Frithjof Sterrenburg:
[...]
Mee eens? Heb ik het sfeertje zo goed gekarakteriseerd? Dan zouden we nog anderen kunnen aantrekken als we het forum onder een nieuwe titel voortzetten. Zoiets van:

Genootschap de Mexicaanse Hond, praktische HF knutsels. Voortzetting van "Over rechtuits gesproken".

Of zeggen we: "niks uitbreiden, we houden het als Dames van Stand onder de pet en wie niet slim genoeg is om rechtuits in brede zins des woords te zien willen we geeneens kennen"? Commentaar welkom, vooral ook van de Dames (m/v) Moderatoren!

"Genootschap de Mexicaanse Hond, praktische HF knutsels" is treffend voor een vervolg topic :)
Met als hoofdmoot "de ontvanger in al zijn verschijningen", maar iets als een (grid)dippertje is toch wel praktisch om te hebben. VLF en bakenzenders is ook zo'n apart gebied

Op 8 mei 2007 13:20:30 schreef Lorian:
[...]
Mocht iemand nog wat litzedraad over hebben met 'normale' isolatie, dan houd ik mij aanbevolen!

Er is nog een paar kilo over ;)

Op 8 mei 2007 15:06:31 schreef Rd12tf:
Nee, de insteek bij de kortegolfuitdaging is anders ...
Techniek staat daar niet op de eerste plaats.

En de rek is daar ook wat uit.

Op 8 mei 2007 17:43:53 schreef qrp_man:
[...]
Pardon, wie had het over panorama-ontvanger. Dan kan ik nog mooi even een eigen analoog brouwsel laten zien.

[afbeelding]

Beetje bewogen omdat ik niet kon flitsen:

[afbeelding]

afbeelding[/url]]

Gebruik je een scoop of is dat ook een stukje zelfbouw?

Zo, even wat opgezocht:

http://www.uploadarchief.net/files/download/germanium%20reflex.jpg

V1 is 2N412 (AF125/126/127), en V2 en V3 zijn OC71 (AC125), diodes de OA85, er is een merkbare AVR volgens de auteur.
(Halfgeleiders, H. de Vos, MK 1962, blz.162-165)

Deze week maar even broodplanken. :)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Ik heb al een uur zitten googlen maar ik kan nergens een bouwbeschrijving van een morsesleutel vinden. Ik wil er een gaan maken want ik heb nu software die doet wat dat kastje van pi4zlb doet wat eat bij zich had zondag.
Alleen moet er een sleutel op de soundcard worden aangesloten.
Ik ben er achter dat dat ding gewoon een soort schakelaar is maar hij moet blijkbaar ook een pieptoon genereren met een bepaalde uitgangsspanning. Wil er eerst een bouwen, als het lukt om het te leren dan ga ik er wel een kopen.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 8 mei 2007 22:52:47 schreef KT88:
Ik heb dat nog wel liggen, als je ze wil hebben moet je maar even je adres mailen.

Ok goed.Zal ik zeker nog wel eens nodig hebben.Maar welke zijn het precies?Je hebt er grote en kleinere tussen.De kleinere zijn voor oktal buizen zoals de 6k7(G/GT)en ook nog de "ouwe" grote voor buizen zoals de EF6 en AF7 enz.

@Henry)Heb ook ooit eens een dergelijke schakeling gebouwt uit een RB.Dat was met de eerste tor gereflexed en daar had ik een BC461 achter geknoopt.Zo had ik op een ferietje en kamersterkte met een speaker toch nog 3-4 zenders.Alleen reageerde dat dikwijls onstabiel(bij max. gain ging die eerste stage oscileren).Was wel met moderne torren,BC 461 en BC 108 in plaats van SO1(meen ik?)en OC14.Dus scherm alles zeker maar goed af:p

CQ HUGO !! CQ FET !!
Als de Dames wakker zijn: hoe denken jullie over de zogenaamde "paradigm shift" naar een vervolg forum zoals
onze geliefde Henry S. het formuleert:

"Genootschap de Mexicaanse Hond, praktische HF knutsels" is treffend voor een vervolg topic

Dan kan er nog als aanwijzing bij staan "Voortzetting van Over rechtuits gesproken" en kan Henry of Hugo een kopje voor het nieuwe forum maken. Rechtuits blijven natuurlijk ook toegestaan.
Moet nu enig huishoudelijk ongerief dresseren, lege voorraadkasten enzo...

De Grote Hellehond Zelve.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Jaja, hier ben ik al! Lijkt me prima; ik denk trouwens dat we "vanzelf" de juiste onderwerpen zullen trekken - of ben ik nu te naïef?

Hemelse goedheid, wat een geschrijf, het is bijna niet bij te houden. Eigenlijk hoor ik te werken. Dat is het nadeel van een eigen kantoor: je raakt de discipline kwijt. >:)

@Frithjof: Ja, dat was ik die je mailde over de zendende roosterdipper. Met de EM87 dipper maakte ik verbinding van Delft naar Nootdorp, met (hoofdzakelijk) AM modulatie...

Wat onderwerpen aandragen betreft, dat vind ik moeilijk - veel is al genoemd. Wat me wel aardig lijkt, is een afdeling "zuinig". Zo zag ik laatst een ontwerp voor een ontvangertje met een paar torretjes dat met 1,5V voeding uitkwam, en dan een paar mA trok.
In die categorie past ook de enkele basisweerstand naar de collector in plaats van een tamelijk laagohmige basisspanningsdeler. En de reflexschakeling prikkelt dezelfde zenuw :)

@qrp_man: die MF bandbreedteregeling is gelukkig nog vooraan in mijn geheugen te vinden.

Stel: je hebt al een gewone MF schakeling compleet met filter.
Nu stop je het signaal uit het gewone MF filter in een mixer, de uitgang daarvan in een extra filter.

Door nu de oscillatorfrequentie voor die mixer te regelen, kun je het zo instellen dat het hele signaal precies door het tweede filter past, òf dat het aan de onderkant, of aan de bovenkant, in bandbreedte wordt beperkt (of er helemáál uitloopt). Dat is dus al je bandbreedteregeling. Alleen varieert nu ook de frequentie van je uitgangssignaal.

Door nu ook nog weer terug te mixen naar de oorspronkelijke MF, met gebruikmaking van dezelfde oscillator en nog een mixer, bereik je nog twee dingen:
- De uiteindelijke frequentie verloopt niet bij het bandbreedteregelen,
- Doordat je weer op de oorspronkelijke MF zit, kun je de hele zaak in een bestaand ontwerp bijbouwen.

Samengevat: de bandbreedteregelinguitbreiding (:)) bestaat uit: mixer, extra filter, mixer; oscillator voor de twee mixers.

Door dit twee keer te maken, kun je onafhankelijk aan boven èn onderkant van het signaal regelen. Maar dan zijn er ook andere combinaties denkbaar, zoals een "breedte" knop (boven en onder tegen elkaar in schuiven) en een "shift" (boven en onder met elkaar mee) knop.

@Fred101: een morsesleutel is toch gewoon een schakelaar die je snel kunt bedienen? Er zijn wel tekeningen van, hoor. Maar dat gepiep moet ergens anders vandaan komen, dat heeft met de sleutel niet zoveel te maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Heb al het nodige gevonden, blijkt een seinsleutel te heten. Passief als klassiek geval en actief als padder. Zo'n padder lijkt me makkelijk. Hoef je de lengte van punt/streep niet zelf te bepalen alleen moet er dan electronica bij vermoed ik omdat de sleutel de strepen en punten bepaald.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een paddle bedoel je. Ja, dat is een groot gemak.

Ik had tijdenlang een zelfgemaakte, met 3 stuks 555 timer (één voor de punt, één voor de streep en één voor de pauze).
De paddle zelf verbond de uitgang van de pauzetimer met de triggeringang van òf de punt-, òf de pauzetimer, of - in de ruststand - met niks. De punt- en streeptimers kwamen weer op de trigger van de pauzetimer uit.
In de stand "punten" triggerde de punt- en pauzetimer elkaar dus steeds, in de stand "strepen" de streep- en pauzetimer. In de ruststand hield het vanzelf op :).

De paddle was een polair relais waar ik de spoelen vanaf had gehaald; ik had het "anker" dus tussen duim en wijsvinger om te seinen.

Die sleutel ging mee aan boord en heeft, heb ik ooit uitgerekend, 370.000 km afgelegd. Toen was de paddle versleten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Toch word het afgeraden om te beginnen met een paddle. Anders zou je het "ritme" nooit te pakken krijgen. Ik ben het daar wel mee eens.

@Ledlover,
Leuk zo'n Pierce oscillator met dat mini-buisje, je kan het proberen om die choke te vervangen door de mod-trafo.
De eis is dat de anode hoog impedant blijft voor een goede werking van de Pierce, ook voor HF!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op woensdag 9 mei 2007 12:08:11

Frederick E. Terman

Honourable Member

'tuurlijk, beginnen met een paddle leidt tot niets..

Een audiotrafo op de plaats van een hf smoorspoel kan werken, maar je hebt grote kans dat de eigen capaciteit van die trafo te groot is.
Standaard is het (van de anode af gerekend): eerst de hf smoorspoel, dan netjes hf ontkoppelen, dan de modulatietrafo naar de anodevoeding.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Ok dan maak ik een gewone sleutel. Dan kan er ook een gewoon simpel piepertje achter voor de soundcard.

Omdat we het eerder over verloop bij oscillators hadden en Frithjof het over op een andere manier naar dingen kijken:
Ik kreeg een idee voor een oscillator op en andere manier. Als ik het goed heb bevat een blokgolf erg veel frequenties. Als je nu mbv een kristal een hele stabiele blokgolf maakt en daar een variable filter achter dan krijg je een hele stabiele VFO. Het bereik zal niet groot zijn vermoed ik maar voor amateurbanden misschien voldoende. Dat variable filter dan zoals Frithjof volgens mij voorstelde. Misschien praat ik onzin maar het was maar een idee.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 8 mei 2007 23:10:43 schreef Henry S.:
[...]
15*0,08
[...]
Er is nog een paar kilo over ;)

@Henry; kijk dat komt mooi uit voor mijn spoelen-experimenten en heb je ondertussen een email gestuurd betreffende de hoeveelheid die je kan 'missen' en je vraagprijs.
Affin, ik hoor het graag van je.

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

Op 9 mei 2007 09:46:05 schreef Frederick E. Terman:
Samengevat: de bandbreedteregelinguitbreiding (:)) etc...

Prima verwoord met de term 'uitbreiding' en natuurlijk dank voor mijn geheugenopfrissing. 't was zo eenvoudig blijkt nu weer. Heb onderhand mijn 'kladjes' ook weer opgespoord.

Om nog even terug te komen op de term bandbreedteregelinguitbreiding; zo is het precies ontstaan. Eerst een simpele super van 2 - 3Mhz, toen huff&puff erbij, vervolgens een dubbelsuper met 30 bereiks 'kristalmixer', toen een nieuwe preselector, hierna de productdetector aangepakt en toen het pass-band tuning gebeuren erbij
Net op dat moment behoorlijk wat jaren afgeleid door allerlei computertoestanden en programmatuur ontwikkeling waardoor o.a. deze ontvanger onaf is blijven liggen.

Gelukkig ben ik bijtijds weer op het rechte (hardware) pad gebracht...

Op 9 mei 2007 13:17:29 schreef fred101:
Omdat we het eerder over verloop bij oscillators hadden en Frithjof het over op een andere manier naar dingen kijken:
Ik kreeg een idee voor een oscillator op en andere manier. Als ik het goed heb bevat een blokgolf erg veel frequenties. Als je nu mbv een kristal een hele stabiele blokgolf maakt en daar een variable filter achter dan krijg je een hele stabiele VFO.

Goh wat een toeval. Op deze manier wilde ik in eerste instantie ook de 30 kristalstabiele frekwenties (3,4,5..33 Mhz) voor de eerste mixer voor mijn hierboven beschreven dubbelsuper maken.
Ik kreeg dat niet echt fijn voor elkaar. Hierna maar overgestapt op een 30 standen schakelaar met 30 afzonderlijke kristallen.

@Fred, QRP-man: Dat werd wel toegepast in serieuze ontvangers. Maar op 30MHz mag je best wel een steil filter gebruiken om het signaal te filteren. Ik denk dat je toch wel 2 kringen nodig hebt voor goede filtering.
Gefeliciteerd, dan ben je dus zo'n 60 spoelen aan het wikkelen en trimmen...

@Fred: zo'n filter met opamp kan je ook met transistoren opbouwen. Het is een gedempte wienbrug-oscillator. Je kan er ook radio mee ontvangen. Een resonantiefrequentie van 1MHz is makkelijk te doen. Maar toch is het geen aanrader. Het is veel ruisiger, brommeriger enz enz
En dat afstemmen met 2 trimmers/potmeters schiet natuurlijk niet echt op.

@Ledlover: de eenvoudigheid zelve. Ik ben verbaasd over de goede kwaliteit die eruit kwam. Ik had zelf 4 torren nodig om een beetje een redelijke AM-bug te maken.
Met 4 torren, 2 spoelen en een kristal heb ik dan ook geen last meer van harmonischen en vervorming. (maarja, tis ook een stuk ingewikkelder, en veel trimwerk. Het vermogen is wel een stukje kleiner. Ik kan het schema wel eens een keertje uittekenen en posten.

Die MF-bandbreedte-regeling ga ik dus gewoon doen door alle MF-trappen individueel instelbaar te maken. Ik ben erg benieuwd of dat fijn werkt. In ieder geval niet al dat gedoe met 4 extra mixers, met alle vervorming en kruismodulatie van dien.
Eigenlijk moet er dan nog een klein filter-fluitertje op, zodat ik op de scoop de filterkromme ff kan testen. Maar dat is niet zo heel lastig te maken.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik houd dit nauwelijks meer bij, dacht dat we na de Grote Slag wel even zouden uithijgen... Hebben de weinigen van jullie die nog niet van hun bonussen leven hun banen soms ook opgezegd?

@Ledlover: ja, dat dingetje deed het perfect, je keuze van muziek was trouwens ook zeer toepasselijk...!

@Fred: dat is wat je frequentie-analyse (in tegenstelling tot synthese) noemt. Je pikt uit een kamspectrum één harmonische. Probleem is het goed uitfilteren, zeker op hoge frequenties. Maar pas op: een echte blokgolf bevat alleen de ONEVEN harmonischen. Paddle: nooit doen om te beginnen.

@FET: wat had je voor antenne aan die dipper en welke frequentie was het ongeveer?
Dat was inderdaad het principe van MF filteren dat je beschrijft, ik heb nog ergens een duidelijk blokschema, zet ik wel op het forum als ik het vind.
Wat de onderwerpen betreft: inderdaad bloeien ze in dit illustere gezelschap vanzelf op, daar hoeven we ons geen zorgen over te maken...

@Sparkman et al.: wat een vreselijk verhaal, netsnoer van weerstanddraad. Dat kende ik nog niet, om wakker van te liggen. Zonder terugkoppeling kan natuurlijk best al is dat alleen maar voor locale zenders, er zijn ooit zogenaamde HiFi middengolf tuners geweest die gewoon een 2-krings kristalontvanger waren!

CQ HUGO of CQ HENRY: maken jullie even een nieuw forumkopje en zullen we dan verhuizen? Als laatste bericht op dit forum dan een verwijzing?

De Grote Hellehond Zelve.
Hugo Welther

Moderator

@Frithjof. Gaan we regelen.
"Jongensradio anno 2007"
Hier gaan we verder http://www.circuitsonline.net/forum/view/48065/

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op woensdag 9 mei 2007 16:20:13

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten