Electronische kraan

Dit topic is gesloten

Omdat ik vaak weg ben wil ik graag iets maken dat mijn planten water geeft.
Mijn idee was om een "gewone" simpele vochtmeter aan de sluiten op een elektronische waterkraan.
Weten jullie of ik die ergens kan vinden?
Ik heb meerdere planten en de een heeft meer nodig dan de andere, dus gewoon één vochtmeter en een pomp werkt ook niet.
Zijn die kranen duur? Het hoeft maar heel simpel te zijn, want er hoeft maar heel weinig water door. Of bestaan er alleen maar zware industriële ijveren buizen?
Of misschien heeft iemand een idee hoe ik het zelf kan maken?
Heb al zes vochtmeters gemaakt die je onafhankelijk met een potmeter in kan stellen.
Als de plant genoeg water heeft geeft ie geen stroom meer af.
Dus het makkelijks zou een kraantje of klepje met een veertje zijn (met een relais?) wat alleen water door laat als er stroom op staat.
Een pomp is niet per sé nodig want ik kan de waterzak ook boven de planten ophangen zodat er ook druk ontstaat.

[Bericht gewijzigd door tivaro op zaterdag 25 augustus 2007 11:54:13 (38%)

Wat dacht je van een (erg) grote emmer hoog geplaatst, met onderin
een elektronisch ventiel.
Door achter dat ventiel via een verdeler, verschillend dikke
slangetjes naar de verschillende planten te laten lopen, verdeel
je automatisch de hoeveelheid water.
Je kunt ook gelijke slangetjes gebruiken, en om elk slangetje een
instelbaar klemmetje.

Een kleinere emmer kan ook, die wordt gevuld via een 2e elek-
tronisch ventiel vanuit de waterleiding, met een niveaudetectie,
om te voorkomen, dat de emmer overstroomt.

Ook kun je proberen de waterleidingkraan net zover te openen,
dat de emmer net niet overstroomt ;-) (Spaart een ventiel)

Groeten,

Eddied

een servotje die een klep bediend en een veertje dat zorgt dat hij terug springt kan ook met zo'n elektro-magnetich ding met zo'n staafje erin (naam vergeten)

GJ_

Moderator

Een wasmachineafsluiter misschien? Kost nog geen 10 euro.

Ik denk alleen niet dat die werken zonder een fatsoenlijke druk. (of je moet die waterzak 30 meter hoog hangen ;-) )

Een dompelpompje in een emmer met water hangen.
Pompje op 6 Volt laten draaien, anders gaat 't te hard :P

GJ_

Moderator

Da's nog niet zo'n verkeerd idee Zonnepaneeltje. Dat kan ook met ruitensproeierpompjes van de sloop. En dan zit de tank en al aan vast. Bij een beetje auto is dat minimaal 5 liter.

Misschien een zijstraatje waarbij ik topic-kaap wil voorkomen, maar hoe zit dat met de drukbestendigheid van die electrische ventielen cq kraantjes?

Zo'n wasmachine ding kan de druk van de waterleiding (??bar) weerstaan, maar wordt geschakeld met 230v meende ik.
Bestaan ze ook voor hogere druk en op 12 V oid?

Als TS een langere afstand moet overbruggen, zal hij toch ook een wat hogere druk aan moeten kunnen...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
GJ_

Moderator

TS wil zoals ik begreep werken met "lokale" watervoorraadjes in waterzakken oid.

En die wasmachineklepjes werken geloof ik niet eens zonder druk. Veel gewone luchtventielen zijn ook geschikt voor water. Ik gebruik ze ook voor waterinjektiesystemen van SMC. Die zijn standaard geschikt tot 10bar. De spanning kun je kiezen: afhankelijk van de spoel.

Op 25 augustus 2007 13:55:46 schreef GJ_:
...die wasmachineklepjes werken geloof ik niet eens zonder druk. Veel gewone luchtventielen zijn ook geschikt voor water. Ik gebruik ze ook voor waterinjektiesystemen van SMC. Die zijn standaard geschikt tot 10bar. De spanning kun je kiezen: afhankelijk van de spoel.

Ik wil er een op mijn hogedrukreiniger zetten.
Die Kärgerrommel... Tweede keer dat ik zo'n ding heb en het pistool gaat verrot. Beide keren door het ventiel.
Dat moet ook electrisch kunnen, dacht ik zo...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Nou nog 'n ideetje voor de TS dan maar.

Op het werk hebben we 'n plantlaboratorium.
Hier krijgt 'n ICP voeding vanuit diverse meetbuisjes.
Het pompje dat continue moet zorgen voor schone slangetjes gebruikt ± 20liter per week.
En dat pompje loopt op verschillende snelheden.

Dus 'n slangepompje lijkt me de oplossing.

Je kan er wel tot 8 slangetjes instoppen.
Meestal is het pompje ook wel zelfaanzuigend zag ik :)
Heb je alleen 'n toerenregelaar nodig om de snelheid te regelen.
Op het werk wordt die aangestuurd door 'n PC ?

Hopelijk heb je er wat aan :)

mvg

Er bestaan al dingen die de vissen eten geven. Misschien is het n idee om daarbij te kijken?

Ik zou als je je uitgebreid wilt ook nog een 'begrenzer' erop zetten zodat niet de hele tijd het kraantje open blijft (overstroming) als de stroom wegvalt of als er iets hapert.

Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.

Wat ik in eerste instantie dacht was elektronisch per plant de hoeveelheid water afstellen (d.m.v de potmeter)
En dan per plant een ventiel. Dan gaan de spijkers van de sensor trouwens snel roesten, en is er dan geen kans op elektrolyse?
Maar lijkt het jullie handiger om de hoeveelheid water door dikte van de buis te regelen ipv die schakeling? En dan één sensor op één plant?
Ik heb zes planten

Misschien kan je hier wat inspiratie opdoen. Een stel kleine pompjes lijkt mij ook het meest praktische.

benleentje

Golden Member

Ik vroeger veel vakantie werk bij een tuinder gedaan. Die hadden dan grote dikke slangen liggen langs de planten en in die dikke slang boorden ze dan een gaatje waar ze dan een kleiner slangetje in staken. Aan het eind van dit slangetje kwam dan een druppelaar.
De druppelaar zelf was een lange konische kruis wat men tussen de wortes steekt. Zo komt het water tot diep tussen de wordtels.
En als een plant ca 2 keer meer water verbruikt dan een ander dan stop je 2 slangetjes in de pot.

Dus kijk eens bij een tuinder en vraag er eens naar. OF ga naar een homegrow shop waar mensen spullen halen voor geestverruimende planten.

Maar dat van die ruiten sproeier pomp van de auto vond ik nog het beste idee.

Je kan ook zo'n elektronische kraan gaan halen, en deze aansluiten op de waterleiding, hiermee kan je verschillende potten in een keer water mee geven zonder problemen ...

Ik was net aan het denken, ik werk zelf in de tuinbouw en daar wordt het volgende aangestuurd met 1 kraan:

45 rijen -> telkens bestaande uit 2* 75 druppelaars (150)

==> 150*45 druppelaars op 1 pomp op 1 kraan...

Probleem is dat als je het met buizen enzo doet hij nog steeds maar op een plant meet.

Shiptronic

Overleden

volgens mij kun je beter zoiets kan en klaar kopen van gardena, ik ben bang als je alles zelf gaat maken je aan het eind netzoveel kwijt ben , maar lang niet zo profesioneel en met al de functies die zij wel hebben.

zie hier: http://www.gardena.com/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10058&sto…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 27 augustus 2007 19:08:37 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pcb_nl

Golden Member

was er niet een truc met een emmer water op een hoog punt in de kamer en katoen draadjes over de rand naar de verschillende potten.

even gegoogeld en jawel

Uit opoe's tijd, meer bedoeld als planten water geven tijdens vacantie.

Een emmer/bak water iets hoger opstellen dan de planten.
Vanaf iedere pot een draadje sajet (katoen- geen wol) in de emmer hangen.
Het water kruipt door het draadje naar de pot. Draadje in de grond drukken.
Grote potten, meer draadjes per pot.

ik weet dat dergelijke draadjes na een aantal weken niet meer zo lekker stromen omdat er allemaal kalk achterblijft door verdamping maar alla, tijd om dan weer op huus aan gaan.

Op 25 augustus 2007 13:38:32 schreef Fantomaz:
Misschien een zijstraatje waarbij ik topic-kaap wil voorkomen, maar hoe zit dat met de drukbestendigheid van die electrische ventielen cq kraantjes?

Zo'n wasmachine ding kan de druk van de waterleiding (??bar) weerstaan, maar wordt geschakeld met 230v meende ik.
Bestaan ze ook voor hogere druk en op 12 V oid?

Als TS een langere afstand moet overbruggen, zal hij toch ook een wat hogere druk aan moeten kunnen...

In een campingwinkel kan je die ventieljes kopen op 12V.
Worden gebruikt in bijna elke recente caravan.

DE OLDE

Overleden

Op 25 augustus 2007 17:12:37 schreef Fantomaz:
[...]

Ik wil er een op mijn hogedrukreiniger zetten.
Die Kärgerrommel... Tweede keer dat ik zo'n ding heb en het pistool gaat verrot. Beide keren door het ventiel.
Dat moet ook electrisch kunnen, dacht ik zo...

Koop alles behalve de erger van kärcher.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

@De Olde:

Stukje zijdelingse informatie:

Wist je overigens dat Karcher begonnen is als
fabrikant van vliegtuigmotoren in de tweede
wereld-oorlog?

Wees dus blij dat het rommel is, het had ook
anders kunnen aflopen..

DE OLDE

Overleden

Ik wist het niet, ik schat dat de motoren nog slechter waren dan de spuiten, bedankt voor je informatie

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 4 december 2007 19:23:26 (62%)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Wat is er mis met de cola fles en het aquarium lucht pompje?

Je doet water in een cola fles en je steekt twee buisjes door de dop heen, maak aan 1 van de buisjes een slangetje dat lang genoeg is om tot aan de bodem van de colafles te komen.

Vul de cola fles met water, niet helemaal vol, maar ongeveer zoals hij met cola gevuld is.
Draai nu de dop (met de buisjes en slangetje in de cola fles) op de fles. Zorg ervoor dat beide buisjes zo gemonteerd zijn dat er geen lucht LANGS kan lopen.

Je sluit nu een electrisch aquarium luchtpompje aan op het buisje waar GEEN slangetje aan zit. Als je nu het luchtpompje aan zet dan komt de cola fles onder druk te staan en loopt er water uit het andere buisje.

Aan het buisje waar water uit komt maak je nu nog een slangetje en dit leid je naar de plant welke water moet hebben.

Als je nu een tijdsklok op de netaansluiting van het aquarium luchtpompje zet dan krijgt de plant op gezette tijden water.

Shiptronic

Overleden

in auto's zitten mooie klepjes daarvoor, 12V en met een slang aansluiting van +/- 4 mm, worden vaak gebruikt om vacuum te schakelen, maar water wil er ook door.

het is soms wel even puzzelen wat de in en de uitgang is , het zijn meestal 3-wegklepjes , let wel op dat je uitgang vaak "ontlucht" word , dus als je dar een slag op aansluit moet dit het hoogste punt zijn anders loopt het water teug uit de slang, je hele slang loopt dan wel leeg vanaf het ventiel

zal even kijken af ik een plaatje kan vinden.

hier : http://www.autozone.com/images/cds/jpg/small/0900823d8004c685.jpg

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten