Omdat ik bezig ben met de ontwikkeling van een mp3speler , gebaseerd op ZipAmp (go.to/zipamp) die ik reeds heb gebouwd, wil ik graag enkele SMD chips gaan solderen. Het gaat o.a. om de 64-polige TQFP ATMEGA-128, de STA015 en de FTDI 245 chip.
Ik heb al op heel veel sites gezocht en boeken gelezen. De beste methode lijkt mij die met de "hot air". Kort gezegd is dit kleine bolletjes pasta spuiten op alle pads, het IC plaatsen en met de hete lucht bout er langs gaan zodat alles vast komt te zitten.
Op GoT (gathering.tweakers.net) heb ik iemand gezien die van een soldeerbout met een handpompje zelf zoiets heeft gemaakt. Zelf heb ik dit ook geprobeerd met mijn soldeerstation + desoldeerpunt i.c.m. een aquariumpompje, maar de lucht die er uit komt wordt niet meer dan 190 graden. En dit is natuurlijk veel te weinig om te solderen.
Ik heb al de tip gekregen om het pompje zachter te laten blazen, maar dit helpt helaas niet. Mijn bout is 60 Watt en wordt max. 450 graden.
Ook heb ik al gekeken naar hotair stations, maar die zijn erg duur. Ik heb wel een hele goedkope gevonden in China (www.gsmdevice.com), maar die krijg ik nooit hier naar toe (verzendkosten zijn 142 euro!!).
Wie heeft er tips om SMD te solderen (al dan niet met hot air)? Pootje voor pootje lijkt me niet te doen, zeker niet bij de 64 polige ATMEGA.