SMD Solderen

Omdat ik bezig ben met de ontwikkeling van een mp3speler , gebaseerd op ZipAmp (go.to/zipamp) die ik reeds heb gebouwd, wil ik graag enkele SMD chips gaan solderen. Het gaat o.a. om de 64-polige TQFP ATMEGA-128, de STA015 en de FTDI 245 chip.

Ik heb al op heel veel sites gezocht en boeken gelezen. De beste methode lijkt mij die met de "hot air". Kort gezegd is dit kleine bolletjes pasta spuiten op alle pads, het IC plaatsen en met de hete lucht bout er langs gaan zodat alles vast komt te zitten.

Op GoT (gathering.tweakers.net) heb ik iemand gezien die van een soldeerbout met een handpompje zelf zoiets heeft gemaakt. Zelf heb ik dit ook geprobeerd met mijn soldeerstation + desoldeerpunt i.c.m. een aquariumpompje, maar de lucht die er uit komt wordt niet meer dan 190 graden. En dit is natuurlijk veel te weinig om te solderen.

Ik heb al de tip gekregen om het pompje zachter te laten blazen, maar dit helpt helaas niet. Mijn bout is 60 Watt en wordt max. 450 graden.

Ook heb ik al gekeken naar hotair stations, maar die zijn erg duur. Ik heb wel een hele goedkope gevonden in China (www.gsmdevice.com), maar die krijg ik nooit hier naar toe (verzendkosten zijn 142 euro!!).

Wie heeft er tips om SMD te solderen (al dan niet met hot air)? Pootje voor pootje lijkt me niet te doen, zeker niet bij de 64 polige ATMEGA.

Elektronica gereedschap/multimeter/soldeerstation/voeding nodig? www.eleshop.nl !

ALs het maar eenmalig is kun je het volgende doen

Soldeer de chip met de pootjes op de hoekje vast, zodat de chip vast zit en niet meer beweegt, vervolgens rustig vast solderen. Overig soldeer weghalen met Litze. Werkt echt goed, zo heb ik pas nog een aantal ATMega8's vast gesoldeerd in TQFP behuizing (en daar zitten de pootjes net zo dicht op elkaar)

Op 10 juli 2003 21:54:36 schreef Antoine:
ALs het maar eenmalig is kun je het volgende doen

Soldeer de chip met de pootjes op de hoekje vast, zodat de chip vast zit en niet meer beweegt, vervolgens rustig vast solderen. Overig soldeer weghalen met Litze. Werkt echt goed, zo heb ik pas nog een aantal ATMega8's vast gesoldeerd in TQFP behuizing (en daar zitten de pootjes net zo dicht op elkaar)

Wat voor soldeerpunt gebruik je dan? Ik heb een kegelvormige punt. En gebruik je ook flux of zo? Of gewoon alleen tin?

Elektronica gereedschap/multimeter/soldeerstation/voeding nodig? www.eleshop.nl !

Bij mij op het werk heb ik dat ook wel eens geprobeerd, zo'n SMD Chip los solderen uit een oude cd-recorder maar dat lukte voor geen meter, nou is lossolderen natuurlijk weer moeilijker als vast, maar toch. Puntjes veel te groot joh.

Neem een hetelucht pistool waarmee je normaal gesproken verf afbrand (13 euro bij de Gamma). Bevestig een trechter op de warmte uitlaat. Neem een geschikt warmte bestendig slangetje (uit de pneumatiek) en bevestig dat weer aan de trechter. Zo heb je een flexibele as met warme lucht eruit..

[Bericht gewijzigd door Alex Talsma op donderdag 10 juli 2003 23:21:10

een trechter???? gaat die niet smelten dan?

Ik heb zo'n gas pen van LUX(praxis)
zitten verschillende branders bij
een soldeerpunt
een soldeervlam
en een hotair punt
werkt prima

Een schizofreen is nooit alleen!

Wat is pasta en flux?
De slang uit de pneumatiek is dat die blauwe?

[Bericht gewijzigd door Wimh op vrijdag 11 juli 2003 00:08:59

Op 11 juli 2003 00:07:23 schreef Wimh:
Wat is pasta en flux?
De slang uit de pneumatiek is dat die blauwe?

pasta is een soldeerpasta
dat is tin in pastavorm het is dus koud vloeibaar
bij verhitting smelt het en je houd vast tin over
je soldeer verbinding

flux is een stof die het soldeer beter doet vloeien
purine soldeervet s39

Een schizofreen is nooit alleen!

Bij mij ging de trechter niet smelten en had ik rode slang.
Ik zou me wel heel goed kunnen voorstellen dat het gaat smelten. Trial en error, dan wordt wel duidelijk welke materialen je moet hebben.

wat je ook kan doen ( wat nog simpeler is en wat ik altijd doe als ik smd soldeer ) alle pads met een gewone soldeerbout vertinnen dus dat alle vlakjes helemaal vlak zijn ( niet rare hobbels erop, gebruik desnoods je tinzuiger om de bobbels eraf te halen en een mooi egaal vlakje te krijgen ) daarna je ictje erop en met een lichte soldeerbout en een kleine soldeer punt. alle pinnen even aandrukken zodat de tin die onder de pads zit smelt, zo krijg ik altijd wel een mooi resultaat

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op 11 juli 2003 10:38:57 schreef Dennis:
Wie gebruikt er nu een soldeerbout? Alternatieve manier van SMD solderen: http://www.seattlerobotics.org/encoder/200006/oven_art.htm

;)

Ja heel leuk en aardig, had ik ook gezien, maar wie heeft er nou een oven die tot 450 graden kan ??

Op 10 juli 2003 23:20:08 schreef Alex Talsma:
Neem een hetelucht pistool waarmee je normaal gesproken verf afbrand (13 euro bij de Gamma). Bevestig een trechter op de warmte uitlaat. Neem een geschikt warmte bestendig slangetje (uit de pneumatiek) en bevestig dat weer aan de trechter. Zo heb je een flexibele as met warme lucht eruit..

Daar heb ik ook aan zitten denken... Zo'n ding hebben wij nog liggen. 2 standen, 250 graden of 450 :?

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Ik dacht dat tin pas bij 280 graden smeltte?
Foutje :P 't is 185 graden...

[Bericht gewijzigd door Elektronicanet op vrijdag 11 juli 2003 23:29:31

Op 11 juli 2003 18:26:18 schreef Elektronicanet:

[...]

Ja heel leuk en aardig, had ik ook gezien, maar wie heeft er nou een oven die tot 450 graden kan ??

Het is een Amerikaanse site, dus waarschijnlijk 450 graden Fahrenheit, dus slechts (450-32)/1.8 = 232 graden Celsius.

Maar weet iemand waar je in Nederland, voor een redelijke prijs, soldeerpasta kan kopen.

[Bericht gewijzigd door AvM op zaterdag 12 juli 2003 08:43:14

Op 12 juli 2003 08:42:14 schreef AvM:

[...]

Maar weet iemand waar je in Nederland, voor een redelijke prijs, soldeerpasta kan kopen.

ik weet niet wat u redelijk vind maar bij conrad kost 10 gram €12.68
het bestelnummer daarvan is: 14 50 09

Hello, I'm a signature virus. Copy me into your signature to help me spread.

Op 10 juli 2003 23:20:08 schreef Alex Talsma:

Heb je dit zelf ook gemaakt? Is de uitstroomsnelheid van de lucht dan niet veel te hoog (blaast ie niet te hard)? Anders ga ik dit zeker proberen!

Display verkoopt soldeerpasta in spuiten van 10cc (aanbevolen) en potjes van 250 gram. Zorg wel dat je verse pasta krijgt: er staat een verloopdatum op! Btw, het is, net als bij fotografisch materiaal, het beste om soldeerpasta luchtdicht afgesloten in de koelkast te bewaren; dan gaat het veeeel langer mee (:))

ciao 4 now.....

Als je een fatsoenlijke print hebt (met soldeermasker) kun je de hoeken vast solderen b.v. links onder pin 1 en rechts boven, zodat het geheel op zijn plek blijft zitten.
Daarna aan het andere eind een flinke klodder tin plaatsen.
Dan de print op zijn houden, zodat de tin druppel de mogelijkheid heeft om te zakken. Verplaats de tindruppel nu met de soldeerbout langzaam langs de pennen. Na een aantal
pennen zal het niet meer gaan, omdat de flux op is. Nieuwe flux toevoegen of verse tin bijvoegen.

Op 12 juli 2003 14:23:16 schreef Elektronicanet:

[...]

Heb je dit zelf ook gemaakt? Is de uitstroomsnelheid van de lucht dan niet veel te hoog (blaast ie niet te hard)? Anders ga ik dit zeker proberen!

Het blijkt dat het verkeerd op de doos staat. Daar staat op 250 graden, maar in de handleiding staat 120 :(

Op 12 juli 2003 15:54:27 schreef Atlantis:

[...]

Display verkoopt soldeerpasta in spuiten van 10cc (aanbevolen) en potjes van 250 gram. Zorg wel dat je verse pasta krijgt: er staat een verloopdatum op! Btw, het is, net als bij fotografisch materiaal, het beste om soldeerpasta luchtdicht afgesloten in de koelkast te bewaren; dan gaat het veeeel langer mee (:))

Hoeveel kost dat spul bij Display?

[...]

Het is een Amerikaanse site, dus waarschijnlijk 450 graden Fahrenheit, dus slechts (450-32)/1.8 = 232 graden Celsius.

Iemand die dit kan bevestigen en geprobeerd heeft?

als je die ic tot 250 graden opstookt help je hem dan niet naar de.....???
D8 dat silicium max 200 graden mocht worden

Euh......