lichtsluis

Ik heb de eenvoudige lichtsluis gemaakt uit de schakelingen van deze site. De bedoeling was een lichtsluis te maken die ongeveer 10cm ver kon detecteren, maar ik geraak nu maar 2cm ver, is dat normaal?
Hoe kan ik die afstand het gemakkelijkst vergroten?
De stroom door de IR-led vergroten zal niet lukken, ik laat er nu al 125mA door vloeien terwijl het maximum 100mA is.

Welke IR ontvanger heb je gebruikt? een BP104 of wat?

LDmicro user.

Op 16 december 2007 16:04:01 schreef MGP:
Welke IR ontvanger heb je gebruikt? een BP104 of wat?

een BP104 ja

Met een BP104 werkt dat niet, maar in elektuur stond er ergens een schakelingetje die een soort versterking geeft aan een fotodiode.
Misschien kun je die BP104 eens uitbreiden met onderstaande schakeling.
Ik geef geen garantie op de werking, misschien moet je zelfs die fotodiode afschermen door de grote versterking.
Eventueel die 10K verminderen in waarde.
Een experiment waard, graag feedback ....
http://www.uploadarchief.net/files/download/bp104ampli.gif

Anders een BPW40 gebruiken..fototransistor

LDmicro user.

als is een IR led geprobeerd met een kleinere uitstralingshoek? dat kan ook nog wel eens helpen

Dus met een phototransistor in de plaats van fotodiode zou ik ook al een stuk verder moeten geraken? Morgen eens proberen...

Klopt die polarisatie van de fotodiode in bovenstaande figuur?

Ja, naarmate er meer licht op de diode valt laat deze meer stroom door en vermindert ook de 'weerstand'.
We spreken hier over nA -> µA
Staat daarom omkeerd tov een gewone diode.

LDmicro user.

Op 17 december 2007 11:23:20 schreef Memorex:
Klopt die polarisatie van de fotodiode in bovenstaande figuur?

Jawel, daar je gebruik maakt van de lekstroom bij inversie polarisatie, die zal vergroten naarmate de lichtinval toeneemt.

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Ik gebruik al jaren deze schakeling:

http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/sensor.png

Via de weerstandsdeler 100K/10K wordt een basis spanning aangeboden waardoor de NPN net niet gaat geleiden. De minste geleiding van de fotodiode door lichtinval zal al snel de transistor in geleiding brengen. Hou er mee rekening dat er niet al te veel licht mag ontvangen worden als de lichtstraal onderbroken wordt. Indien nodig kun je de 10K waarde in dat geval wat verlangen wat neer komt op minder gevoeligheid.

De 0.1 uF is gewoon een ontkoppeling van de voeding en is niet kritisch, gaat zelfs zonder maar mijn voedingen worden altijd ontkoppeld!

update:

Weerstands waarden zijn voor een 5V voeding ( immers je maakt een deling van 1/10 waardoor de basis op 0.5V komt. De meeste transistors beginnen te geleiden net iets boven de 600 mV deze waarde wijzigd ook met de temperatuur. Zo had ik een paar NPN's die in de volle zon tijdens de zomer buiten net in geleiding bleven. Ik werk wel met een rode laserpointer omdat die gebundeld is. Dan gaat de detectie tot meer dan 10 m ver.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op maandag 17 december 2007 11:49:25 (25%)

Heb m'n schakeling zojuist eens aangepast met het schematje van MGT, nu werkt het wel perfect! Hij reageert nu ook wel sterk op zonlicht maar dat kan ik afschermen. Heb het eens getest en nu geraak ik enkele meters ver! Dankjewel!

Geen dank.

Als er nu ook nog één van de mod's bereid wordt gevonden om die schakeling aan te passen dan zijn we verlost van dat eeuwig terugkerend lichtsluisprobleem. ;)

LDmicro user.

Weet niet waar je het gaat gebruiken maar als het bvb binnen is waar ook TL verlichting hangt kan deze nog is voor ongewenste geleiding zorgen als je je ontvanger niet goed afschermd

@fotoopa: een idee dat mij te binnen schiet bij je ontwerp. Als je verschillende BPW34's in parralel zet verhoogt dit dan ook de gevoeligheid? lees: afstand van waar je de schakeling kunt triggeren?

[Bericht gewijzigd door pompopom op maandag 17 december 2007 12:03:15 (36%)

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Hoe groter het fotooppervlak hoe gevoeliger de ontvangst zal zijn maar ook de invloed van strooilicht. Een en ander hangt van je toepassing af. Ik gebruik het altijd als afgelijnde, gerichte stralen met de gewone rode laserpen. Die laserpen is zo fijn en strek gebundeld dat afstand opzich bijna geen beperking is. maar enorm grote afstanden hebben meer problemen met het uitrichten ( bij verschillende meters afstand)

Ik gebruik ze bij mijn fotografie om bewegende beestjes te detecteren. Die schakeling is iets wat aangepast omdat ik daarbij heel korte pulsen op breng ipv kontinu licht. Die pulsen zijn ongeveer 12 us on, 20 usec off (cyclus van 32 usec). De transistor uitgang gaat dan naar mijn FPGA module waar ik de signalen kan lezen, filteren enz.

Wat ik wel al gedaan heb is meerdere stralen op 1 fotodiode aansluiten. Dit om 3 laserzones, noem het groter scan oppervlakte mogelijk te maken. Dit kan het detectieoppervlakte verhogen waarbinnen ik precies iets kan detecteren. Vergeet niet dan insecten tot boven de 20 m/sec vliegen. Kleinste voorwerp die ik zo kan detecteren is 0.8mm op een afstand van 40 cm tussen zender en ontvanger. Omgevingslicht is de volle zon en toch heb ik zo geen schakelproblemen. Wel zit de BPW34 in een buisje met een klein opening vooraan van 1.5mm zodat zijdelinks strooilicht niet op de sensor kan vallen.

Dus jij gebruikt dat om je fototoestel te triggeren wanneer een insect door je lichtsluis vliegt?

strak :)

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Heb je linkje naar foto opa?

Ben ook wel benieuwd naar de opstelling die je daarvoor gebruikt. Klinkt heel interresant allemaal. Wat je allemaal wel niet kan doen met een fototransistor.

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

Op 17 december 2007 13:28:06 schreef pompopom:
Dus jij gebruikt dat om je fototoestel te triggeren wanneer een insect door je lichtsluis vliegt?

strak :)

Ja, draagbaar, alles op 6 stuks AA laadbare batterijen.

Als de snelheid veel lager is mag je ook een veel kleinere duty cycle aanhouden. hierdoor wordt de rode laserpointer helemaal niet meer gevaarlijk en toch behoud hij zijn volle straalkracht. De FPGA logica gaat synchroon met de uitsturing van het lasersignaal ook precies opdat ogenblik ( mits delay van 2 usec omdat de fotodiode wat vertraagd samen met de NPN tor) het signaal afvragen aan de uitgang van de NPN transistor. Zo kun je veilig tientallen meters overbruggen, zolang je perfect de straal kunt uitlijnen. Maar bij mij is het enkel 40 cm per laser en ik gebruik er 2 die onder een hoek staan zodat ik ook het centerpunt kan bepalen (snijpunt van de 2 stralen) Het snijpunt is dan automatisch het midden van de foto en je moet je lens niet meer focuseren omdat je ook de exacte afstand kent. Zo heb ik honderen vliegende beestjes op mijn pbase website staan.

linkje

hier staat het volledige fototoestel met de lasers

Vandaag zijn er wat problemen met de pbase site ( Amerika) want de tumbnails worden niet goed weergegeven met je zult wel de verschillende gallerie's vinden want er is ook highspeed ook met laser detectie.

chique dinges! fijne toepassing zo :)

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

Ik heb nu volgende schakeling om de plc mee aan te sturen. De schakeling op zich werkt perfect want de led op de uitgang wordt perfect aangestuurd. Maar soms blijft de plc de ingang als hoog zien en niets als laag. Iemand een idee hoe dat komt?

http://img401.imageshack.us/img401/5876/knipselvh4.jpg

Misschien is de dark current van de BP104 nog te hoog en staat er op de collector van Q1 meer dan 0.6V.
Maar dan is het eigenaardig dat die ledschakeling wel werkt.

Is er iets op tegen om ipv LED1 en Q3 een optocoupler te gebruiken.

LDmicro user.

Optocoupler gebruik ik liever niet. In principe moet die schakeling ook werken, maar hij doet het niet. Nog iemand een idee?

Ja: eens wat metingen doen, dat kan al veel uitklaren.

Metingen op: basissen en collectoren van Q1,Q2,Q3
Belicht en onbelicht.Liefst met een digitale voltmeter.

LDmicro user.