Werkelijke levensduur lcd/plasma

hay

Her en der roepen fabrikanten dat hun plasma/lcd tv tienduizenden uren, ja soms zelfs heel je leven mee gaat. Pure onzin natuurlijk, maar wat is jullie(reperateurs, experts enz) schatting over de werkelijke levensduur van plasma/lcd's ? Welke gaat langer mee?
Is er na een bepaald aantal uur spelen slijtage te zien? of is het altijd in één keer knal boem stuk? enz

Laten we ervanuit gaan dat het contrast rond de 75% ligt, gezien het contrast deels de levensduur vaak bepaald.

Niet ik maar fabriekanten zeggen
ktv 25.000 tot 50.000 max
lcd 50.000 tot 75.000 max
plasma +/- 25.000

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Uit ervaring weet ik dat weinig beeldbuizen de 20.000 uur halen het aantal uren dat ze minimaal mee zouden moeten gaan.
Bekende ERF buizen heb ik echter al de 30.000 uur zien halen in sets welke eigenlijk nooit uit gingen.
Dit geeft wel aan waar de buis defect door kan raken.
Sommige buizen haalde de 1000 uur niet eens maar wij zien alleen de defecte toestellen dus ik denk dat die 20.000 uur gemiddeld genomen wel wordt gehaald.

PLASMA veel energie dissipatie wat neer komt op een forse voeding welke warm wordt en vaak problemen geeft binnen de 5000 uur zeker wanneer fabrikanten elco,s gebruiken die tot 85 graden gaan.
Buiten de voeding om gaan ze ook regelmatig defect modulen en panels het is dagelijkse kost voor de reparatie dienst geworden.

LCD het medium wat lang mee zou moeten gaan moet ik nog zien want ook lcd panels vervangen wij behoorlijk veel.
Soms wordt alleen een compleet panel geleverd soms worden modulen als invertors en lvds board los geleverd en zo dan ook vervangen en dan moeten er weer modificaties doorgevoerd worden bij bepaalde panels.
Uitval van lcd vind ik aan de hoge kant en dat zal meer worden daar de massa massaal voor dit medium gaat.
In de gevallen van plasma en lcd ook vaal software fouten alsof het toestel nog niet af was toen het de fabriek verliet.
Waarschijnlijk zullen lcd,s wel steeds beter worden daar de nu gangbare backlight zal verdwijnen en vervangen zal worden door leds.
Hopen dat hiermee ook het beeld zal verbeteren.

Nog even en alle bovenstaande technieken zijn te bewonderen in het museum als we de geleerden moeten geloven.
De O-LED techniek komt er aan. En dat staat voor organic light emmiting diode. Minder energieverbruik, laagspanningstechniek en geen backlight. En met de levensduur die we van de led al kennen. Lang.
En wordt dit jaar geintrocuceerd dus het beloofd weer een goed jaar te worden.

bedankt voor de antwoorden

Hebben we net een plasma aangeschaft(we zitten na verbouwing in de slaapkamper ver van de tv af, dus we moesten wel wat groter) :( Is een pana geworden, op wat scalings problemen na(die op onze kijkafstand niet meer zichtbaar zijn) een mooi warm beeld, dat wel.

Led backlights bij lcd zullen enkel de kleur/contrast verbeteren, het harde digitale beeld blijft, gezien je nog steeds dezelfde signaalverwerking hebt, of men moet oppeens masaal naar HD gaan

Je vergeet wel één ding bij CRT, de elektronica erachter, die kan ook stuk gaan, maar is meestal wel te repareren.

Kan door ondeugelijke elektronica een beeldbuis, lcd panel, plasma display sneller slijten? Om eens te lachen, hoeveel uur haalt een vestel/beko tv gemiddeld eigenlijk?

bprosman

Golden Member

ja soms zelfs heel je leven mee gaat

Dat was "vroegah" ook al niet hoor, ook toen werd de goocheldoos nogal eens opengetrokken (beeldbuisregenerator, hogere gloeispanning) om het leven van een TV te rekken.

Zelf heb ik mijn plasma nu 4 jaar, met 2 kinderen, een spelcomputer en ik die vrij laat naar bed ga heeft ie dr toch wel een geschatte 11.000 uur opzitten zonder dat ik iets merk aan inbranden, verzwakking of wat ook. Als ik de nog steed "slechte" zwarting van LCd tv's zie, denk ik nog steeds niet na over LCD maar word mijn volgende weer een plasma (die inmiddels de helft goedkoper is geworden).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Heb een plasma met ca 4000 uur op de teller contrast op 45 nog perfect van beeld geen inbranding soms wat geheugen effect als je net wat langer TXT kijkt maar dat is bekend bij plasma.
1 keer defect geweest (eeprom) en meerdere keren moeten resetten middels de netspanning er even af.
Dit laatste is een kwaal bij alle apparaten van dit merk.

[Bericht gewijzigd door K9 op dinsdag 15 januari 2008 23:14:36 (26%)

Is er een mogelijkheid om die uren in een of ander menu af te lezen ?
Ik bezit zelf anderhalf jaar nu een Lcd van PH en ben ergens wel benieuwd of dit mogelijk was.

Mvg Luc

de vraag is : hoe wordt leeftijd gemeten?

bij beeldbuis: tot halvering contrast van de buis. gemiddelde duurtijd (en dit is altijd zo geweest) 10000 uur. dit wil niet zeggen dat je beeldbuis niet meer bekijkbaar is, je moet alleen alles harder openvijzen (contrast en helderheid) slijt alleen maar bij gebruik...

bij plasma : gemeten net zoals bij de beeldbuis, tot halvering contrast. duurtijd: ongeveer 30000 uur. slijt alleen maar bij gebruik

bij LCD: tot wanneer de backlights versleten zijn: volgens alle fabrikanten 60000 uur. slijt ook terwijl je slaapt. kortom, dikke onrelevante kwatsch, er zit toch wat meer dan backlights alleen om de time to first failure time (and last) te bepalen, en moesten die lampen zolang meegaan dan waren die fabrikanten al lang 'binnen' in de verlichtingssector....

objectief is in deze sector een beetje zoek; maar marketing blijft een leuke hobby.

Mama look, -a-booboo

Op 15 januari 2008 23:13:42 schreef TV Don:
Heb een plasma met ca 4000 uur op de teller contrast op 45 nog perfect van beeld geen inbranding soms wat geheugen effect als je net wat langer TXT kijkt maar dat is bekend bij plasma.
1 keer defect geweest (eeprom) en meerdere keren moeten resetten middels de netspanning er even af.
Dit laatste is een kwaal bij alle apparaten van dit merk.

Welk merk? panasonic?
Bij ons staat het contrast toch behoorlijk richting de 80(foei:P) 45 is bij de onze behoorlijk donker(kan ook persoonlijk zijn). Hij is nog niet ingebrand. Truc wanneer hij ingebrand is zou zijn dat je hem de hele dag op sneeuw laat spelen, dan zou het weer weg moeten zijn.

In veel tv's kun je inderdaad de uren aflezen, even de service menu code opzoeken op internet.

[qoute]
bij LCD: tot wanneer de backlights versleten zijn: volgens alle fabrikanten 60000 uur. slijt ook terwijl je slaapt.
[/quote]
Met slaapt bedoel je standby neem ik aan?
Lcd loopt toch ook de lichtsterkte van backlight toch redelijk rap terug?

Op 16 januari 2008 00:07:36 schreef marder:
Is er een mogelijkheid om die uren in een of ander menu af te lezen ?
Ik bezit zelf anderhalf jaar nu een Lcd van PH en ben ergens wel benieuwd of dit mogelijk was.

Mvg Luc

Op mijn LCD scherm van Hp kan ik het gewoon in het menu aflezen. Op onze LCD van Sony heb ik het niet geprobeerd. Maar dit staat normaal ook bij in het menu.