visueel programmeren

hallo

ik ben laatst op school bezig geweest met het programmeren in c++. ik moet eerlijk zeggen dat dat niet echt een succes was. ik ben niet zo handig met het programmeren in tekst. nu hebben we op school ook labview hier zie ik visueel wat ik aan het doen ben en dit gaat dan ook al beter. maar ik vind labview zoals wel meer mensen niet een erg prettig programma.
nu ben ik eigenlijk op zoek naar een visueel programmeer programma (als kan free ware) waar ik ook de c++ code van kan bekijken (misschien leer ik al doende dan toch nog gewoon c++ programmeren). heeft iemand hier suggesties voor?? zo dat ik thuis wat leuke automatisering projecten kan doen. je leert tenslotte toch het meeste van het gewoon doen. en eigenlijk geld het zelfde voor VHDL.

en het doorlezen van een C tutorial helpt ook niet ?

mod edit: onnodige quote verwijderd

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 20 januari 2008 14:47:30 (32%)

Labview is ook niet bedoeld om al te complexe dingen te doen. Je kunt het niet vergelijken met C/C++/whatever. Ik zou echt meer oefenen met C of desnoods in (visual?)basic. Grafisch programmeren is nog lang niet een volwassen alternatief voor het klassieke programmeren, dus daar heb je erg weinig aan in de toekomst.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
free_electron

Silicon Member

voor microcontroller si er 'the realizer'

voor verilog/vhdl kan je activehdl van aldec gebruiken. ( kost wel $$$ maar er is een demoversie )

voor grafisch programmeren op pc is er alleen labview of 'the incredible machine' ;) )

pak visual basic express van microsoft. tzal veeeeel sneller gaan dan in crap++

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

als je c++ kent is het een veel betere taal als die rotzooi visual basic

let niet op mijn spelling ik heb dyslexie

\begin{ruziestoken}
Komkom. Gans Vista is geschreven in visual basic, en iedereen is daar heel tevreden over!
\end{ruziestoken}

@bakker: je schakelt zowat van het ene uiterste naar het andere over. Dat vergt aanpassing en tijd - daar valt weinig aan te doen. Je kan dat proces wellicht versnellen op de manier die je in gedachten hebt, maar ook dan zal je de basics van C++ enigzins onder de knie moeten hebben om er je voordeel mee te doen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

begin{terug ruzie stoken}
als vista in basic was geschreven zou het werken
en aangezien vista niet werkt, is het niet geschreven op basic maar op een of andere brakke C gebaseerde prutcompiler
/begin{terug ruzie stoken}

en voor elke crompiler geld je moet er even aan wennen

nou dan nog maar een klein verhaaltje over crompilers

asm: programma's zijn snel, de ontwikkeltijd lang
basic: programma's redelijk snel, de ontwikkeltijd kort
C gebaseerd: programmma's redelijk snel, de ontwikkeltijd kort als je goed bent in C, anders een ramp

[Bericht gewijzigd door timmie op zondag 20 januari 2008 21:04:45 (33%)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Het programma flowcode is handig voor makkelijke programma's te maken. Maar als je bijvoorbeeld de analoge poorten wilt programmeren wordt het al een stuk moeilijker...
Zelf ben ik nu overgestapt naar JAL (niet grafisch) maar is zéér makelijk aan te leren.

sorry dit is voor PIC's...,verkeerd gelezen.

Digital Love

ts heeft trouwens niet gezegd of het ook nog cross-platform moest zijn.

klein is fijn

Moderator

Hee ruziestokers, kent een van jullie beide eigenlijk VB en C++? ;)
Het spul heeft beide z'n voordelen en nadelen, ligt eraan wat je van plan bent.

Hetgeen ook voor de TS geldt, wat ben je er precies mee van plan? Ik neem aan dat het over een taal voor op de PC gaat, maar wat houden 'leuke automatiseringsprojecten' bij jou in? seriële verbinding? USB? Of alleen een paar lampjes aan en uit via de parallelle poort?

ja ik heb beide in gebruik

oke vooruit het completen lijstje voor kif
pic: basic, C, ASM
avr: Basic, ASM
renesas: C++,C,ASM
freescale: C
pc: VB, C#, C++ en binnekort mssn nog wel meer

voor dat je ergens over kan klagen moet je het geprobeerd hebben

[Bericht gewijzigd door timmie op zondag 20 januari 2008 21:29:03 (73%)

VB, C++ : allebei bah.

Python + wxpython. Meer heb je niet nodig.

Is ook de enige taal waar je in drie regels een simpele webserver 'up and running' hebt. Doe dat maar eens in VB of in C++.

niet nodig, zit als add-on bij windows ;)

Minder quoten mag best!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 20 januari 2008 22:08:12 (80%)

Dat lijkt me nou net het probleem waar de TS mee worstelt: "iets" werkt prima, zolang het met wat muisklikken afgehandeld kan worden. Maar zodra je wil uitvissen wat die muisklikken werkelijk doen, loop je met je hoofd tegen een muur.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 20 januari 2008 21:29:52 schreef alex278:
VB, C++ : allebei bah.

Python + wxpython. Meer heb je niet nodig.

Over totaal verschillende toepassingen gesproken.... Python is een script taal. Net als Perl en Tcl. Daar bouw je geen serieuze applicaties mee.
En als Vista in Visual Basic geschreven is, dan ben ik Napoleon.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

zou dan met vhdl beginnen.
als je wilt weten waar hardware/cq software over gaat kan je met quartus iig de block tekenen visueel zeg maar en daar kan je een vhdl van laten brouwen .
heel simulatie gebeuren erbij waar je een hoop van kan leren

dan zaken als assembler erbij nemen zeker als je met softcore's gaat neuzelen zal je best snel de link zien tussen assembler en wat de hardware doet. kan je c en de hoogere talen daarna erbij pakken als je het onderliggende begrijpt.

kijk anders in het grote fpga topics die hier rondzwerven
http://www.circuitsonline.net/forum/view/52190

geloof dat er enkele voorbeelden in block formaat waren

Iedereen in ieder geval al vast bedankt voor de reacties. Ik zal mijn vraag nog even iets verduidelijken
Ik wil graag via mijn usb data acquisitie kaart wat mechanische dingen aansturen. Ik heb dit op school ook gedaan via labview. De elektronica/hardware bouwen voor het aansturen van de mechanica dat lukt me wel. Maar nu wil ik ook dingen kunnen maken die ik via mijn pc kan aansturen. Wij hebben afgelopen kwarttester ook c++ gehad maar ik heb gemerkt dat ik daar niet zo handig in ben. Ik red het wel maar het kost heel veel tijd. Ik dacht als er een visueel programmeer programma is waar ik ook de c++ code kan bekijken dan leer ik het misschien makkelijker. Dit hoeft allemaal nog niet heel complex te zijn. En met de VHDL zou ik dan ook simpele stand alone dingen kunnen maken. Ik wil er gewoon handiger mee worden en als ik er praktisch mee bezig ben dan leer ik het meestal het snelst

Sine

Moderator

En als Vista in Visual Basic geschreven is, dan ben ik Napoleon.

Het zou wel een hoop verklaren ...

( over vista dan he ;) )

Op 20 januari 2008 17:34:17 schreef free_electron:

voor grafisch programmeren op pc is er alleen labview of 'the incredible machine' ;) )

Aah TIM, dat was nog eens eens simulator :)

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 21 januari 2008 01:16:48 (44%)

Ik heb nog nooit zoveel onzin zien beweren in 1 discussie!

> Gans Vista is geschreven in visual basic

Vista is geschreven in een mengeling van een heleboel talen, waaronder inderdaad ook wat VB (maar vooral in de applicaties), maar ook C, C++ en kleine stukjes assembler.

> en iedereen is daar heel tevreden over!

laat ik daar maar nix over zeggen...

> Python + wxpython. Meer heb je niet nodig.

als je een applicatie maakt die snel moet zijn (een compiler bijvoorbeeld, of een database engine) dan lijkt dit me een erg domme keuze

> Python is een script taal. Net als Perl en Tcl. Daar bouw je geen serieuze applicaties mee.

Weet je zeker dat je nooit een applicatie hebt gebruikt die onder de motorkap voor een deel uit Python, Perl of Tcl bestond? Een leuk aspect van deze talken is juist dat je redelijk makkelijk stukken C of C++ kan combineren met wat jij script talen noemt.

Overigens zijn XWisp, de order afhandeling van mijn winkel, en de genrator van mijn website in Python geschreven.

@bakker:
Heb je problemen met C++ als *taal* of met de GUI library die je gebruikt hebt? Dat maakt een flink verschil voor het alternatief dat je zou kunnne zoeken...

Zelf zou ik Python nemen, maar dat is sterk gekleurd door mijn ervaring ermee.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 21 januari 2008 02:14:26 schreef Wouter van Ooijen:
...
of met de GUI library die je gebruikt hebt?
...

In dat geval moet je eens kijken naar Qt.
Dat is een uitgebreide C++ bibliotheek met als bijkomend voordeel dat je je programma's kunt compileren voor Linux, Mac en zelfs Windows.
En dat zonder dat je je code hoeft aan te passen.

Er is een Open Source versie van beschikbaar, dus het hoeft je niets te kosten:
http://trolltech.com/downloads/opensource

Een leuke IDE is QDevelop.
http://www.qdevelop.org/

Vervangen DOOR.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik vind het wel humoristisch, dat zeloterige ophemelen/afkraken van programmeertalen of compilers.

Laat me denken, wat was ook alweer het smerige aan Basic?
Oh ja, je KON er ongestructureerd mee programmeren. Dat het ook gestructureerd kon, daar mocht je niet over praten. En dat het de programmeur was die de keuze had, ook niet...
En daarbij, een weloverwogen GOTO op zijn tijd is niets mis mee.

Zelf heb ik altijd, om een specifiek probleem op te lossen, gewoon een paar regels Basic geschreven. Dat ging dan altijd om eeen paar ingewikkelde formules, of een bijzonder vervelend optimalizeringsproces. Paar regeltjes, starten, koffie halen. Niets mis mee.

Verder geldt: snel als het moet, makkelijk als het kan, mooi als het mag. En dat valt best te combineren, zoals je tegenwoordig overal ziet! :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 21 januari 2008 02:14:26 schreef Wouter van Ooijen:
> Python + wxpython. Meer heb je niet nodig.

als je een applicatie maakt die snel moet zijn (een compiler bijvoorbeeld, of een database engine) dan lijkt dit me een erg domme keuze

:')

Het aantal mensen dat zelf compilers schrijft en moeite heeft met C++ zoals de TS is, erm, nihil. Dito voor mensen die zelf hun eigen database schrijven.

Op 21 januari 2008 09:22:48 schreef alex278:
Het aantal mensen dat zelf compilers schrijft en moeite heeft met C++ zoals de TS is, erm, nihil.

Op het zelfde moment in tijd misschien (hoewel, toen ik Jal schreef had ik nog nooit een regel C++ gezien). Maar als je even nadenkt kan je wel andere applicaties verzinnen waar performance (snelheid) wel van belang is. Ik geef toe, bij veel applicaties is dat (zeker tegenwoordig) nauelijks van belang, en ik ben ook een grote fan van Python (al prefereer ik tkInter omdat dat in de standaard distributie zit), maar om te zeggen dat je niets anders nodig hebt vind ik onzin.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon beter leren programmeren. er is dus geen goed alternatief in visueel programeren om simpel te beginnnen.

Op 21 januari 2008 10:41:01 schreef bakker:
dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon beter leren programmeren. er is dus geen goed alternatief in visueel programeren om simpel te beginnnen.

Dat lijkt me kort door de bocht, maar ik ken het niet (omdat ik er geen behoefte aan heb, anders had ik misschien beter gezocht).

Maar nogmaals: had je problemen met C++ als taal of met de interface naar de GUI library?