Hoe ben je aan Elektronica begonnen?

Dit topic is gesloten

6 jaar.

Lampjes tegen de batterij houden, eens bijna brand gemaakt(batterij met een geweldige 0Ohm weerstand aangesloten :() dan in amerika een elektronica doos gekregen(daarvoor deed ik alles met krokodille draadjes) omdat ik me verveelde, geen computer enzo. daarna op een breadboard(nu nog!)

Ook al is het een gekickt topic van 2 jaar oud toch ff mijn begin. Op mijn vierde een spijker in het stopcontact gestoken, misschien is het daar allemaal mee begonnen;). Ik was altijd weg van zoveel mogenlijk lampen op één stopcontact aansluiten (dmv verdeeldozen en stuff). Op men zevende maakte ik mijn eigen verdeeldozen. Op mijn veertiende sloopte ik een kapotte rc-auto, onderdeeltjes losgesoldeerd(heb er destijds een hele dag over gedaan;)) en op conrad gaan zoeken wat het was. Toen ben ik een keer op CO terecht gekomen, en ja, toen was ik om;).

Henry S.

Moderator

Ik kon vroeger niet van radio's afblijven, toen hebben ze me maar de EE2003 gegeven (heb hem nog na meer dan 20 jaar) Daarna last van het zendervirus :P En dan kom je er nooit meer van af.:D

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Begon op prille leeftijd gefacineerd te raken door oude printplaten waarop gekleurde componentjes zaten, door even later zo'n bruin ceramisch C-tje te openen, want ik moest weten wat erin zat, is het allemaal begonnen. :)
Daarvoor trouwens nog een oude buizenradio (oranje gloed en glimmende metaal in de buizen en warmte)
En daarvoor stak mijn broer een electrospel in de destijds nog 220V-50Hz. :) En in die tijd had mijn vader ook nog HO modeltreintjes. Dit alles opgetelt heeft ertoe geleid dat RES nu met microcontrollers bezig is. (waren er eerst nog niet)

[Bericht gewijzigd door RES op zondag 10 april 2005 14:37:10

RES

Op 9 april 2005 17:07:49 schreef bartobart15:
hmm ik kreeg op de basischool der kleine elektroniker bouwkit en sins dien ben ik wel verkocht

die doos heb ik ook gehad maar de helft ervan werkte niet

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Ik ben begonnen met slopen van kapotte apparaten, (ja in het begin echt nog met een hamer ergens opslaan
totdat ik er hoofdpijn van kreeg:P, Toen
begon ik te slopen met een schroevendraaier, en
sloopte er ledjes, lampjes en motortjes uit, en dan
maakte ik er wat van. Toen kreeg ik een
elektronica pakket en toen nog een:P Toen een
soldeerbout en ging ik onderdelen kopen en
bouwpakketjes maken, en nu ga ik beginnen met microcontrollers:D

Hoi woont er van al die elektronica freaks toevalig eentje in de buurt van Helmond,ik heb geen verstand van elektronica maar zou dit dolgraag leren,iemand hiertoe bereid,mijn email h.gubbels1@chello.nl,bvd Henk.

Hoi woont er van al die elektronica freaks toevalig eentje in de buurt van Helmond,ik heb geen verstand van elektronica maar zou dit dolgraag leren,iemand hiertoe bereid,mijn email h.gubbels1@chello.nl,bvd Henk.

Mijn eerste project was een compleet relaisgestuurd bloksysteem voor de modelbaan met LED's, werkt nog steeds :). Sindsdien vanalles verder onderwikkeld en het is nu mijn werk. Nu bestuur ik complete gebouwen en grote modelbanen.

Eerst interesse was er denk ik toen mijn pa eens onze oude seleco TV openschroefde omdat deze het niet meer deed (waarom hij dat deed weet ik nog niet, hij is timmerman :)), die berg printen en weerstanden die ik toen zag heeft me wel verkocht denk ik. Was toen een jaar of 10. Toen heb ik mezelf aangeleerd wat bepaalde componenten waren, en ben wat gaan knutselen. Zat uren in de bibliotheek te lezen en te studeren (internet was er nog niet). En zo is het balletje gaan rollen.

Btw, Henk hifi, ik woon in Helmond

ik ben pas bezig dus weet ik het nog goed

ik had in het lager altijd rond de 85% ik wou hout doen ik weet niet waarom maar het leek me leuk ik kreeg al een rapport tegen mijn kop van de jufrouw mijn moeder was er bij en die ging er iets aan doen
ze kocht voor mij een doos waar je schakelingen moest na bouwen dit leek mij saai dus ging ik naar google ik typte in circuits --> zoeken in het nederlands--> en dan doe een gok
ik kwam uit op deze site ik heb rond gezien en ik registrede me
ik ben begonnen met een eenvoudig knipperlicht enzovoort

ik zit in het eerste jaar van het VTST ik doe nu een orienteringsjaar A maar je moet al beginnen nadenken voor het volgend jaar ik ben aan het twijfelen tussen IW(industriele wetenschappen) of electro-mechanica dan het jaar electronica-electriciteit

ik weet nog niet wat te doen maar dit was mijn verhaaltje

Don't Blame Me, Blame Yourself..

tja... altijd al een klusjes-jongetje geweest :P Vroeger een heel kunstwerk in de tuin gebouwd waar ik lekker droog in kon zitten (mn moeder vond het niet zo leuk). Ook een tijd tv's, radio's etc uit elkaar gehaalt, maar dat ging vervelen.
Een aantal jaren later was ik een beetje computer-verslaaft geworden, en mn moeder vond dus dat ik maar wat anders moest gaan doen. Toen uit verveling maar de hele bibliotheek doorgelopen, alle boeken bekeken, en toen zag ik in de hoek een rek met allemaal elektronica boeken staan :D Sindsdien is het alleen maar erger geworden met mij...

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Op 10 april 2005 19:45:52 schreef henk hifi:

Hier is een site waar de basis wordt uitgelegt. Succes :)
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/course.html

KT88

Overleden

Op 10 april 2005 19:44:40 schreef henk hifi:
Hoi woont er van al die elektronica freaks toevalig eentje in de buurt van Helmond,ik heb geen verstand van elektronica maar zou dit dolgraag leren,iemand hiertoe bereid,mijn email nospam@chello.nl,bvd Henk.

Waarom ga je dan ook zo ver weg wonen man! ;-)
Heb je vervoer, dan moet je zeker eens gaan kijken op de DIY audio dag aankomende zondag in Zutphen.
Zie ook http://home.versatel.nl/ddiy_2005/

PS haal je e-mail even weg ivm. spam, je kunt het in je profiel zetten.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Die audio toestand in zutphen had ik vanmiddag ook al eens gezien.
Is daar ook iets van een "rommelmarkt" bij?
Want ik zou eind mei naar beetsterzwaag naar een radiomarkt maar ontdekte dat ik dan in slovenie zit.

sorry voor de offtopic.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

ben in 1955 met electronica begonnen, het eerste was een kristalontvanger daarna een eenlamps radio, dit was een bouwpakket, aan het hek van het balkon een heleboel kamerantenne's gemonteerd en zo kon je lekker met koptelefoon op naar radio luxemburg luisteren later nog een pick-up versterker gebouwd met onderdelen uit sloopradio's daarna eigenlijk niet zo veel meer ben toen overgestapt op scheepsmodelbouw en maak daar voor nog steeds zij het soms met bouwpakketten de electronica voor.
groetjes piet kuiper

Zal ik dan ook maar?

Rond de 5 jaar oud stak ik al dingen in het stopcontact. Toen de kosten voor nieuwe zekeringen uit de hand gingen lopen heb ik mijn eerste Philips EE2040 bouwdoos gekregen. Ik was toen 10 jaar. Daarna ook nog vervolgdozen uit die reeks (ik heb nog alle instructieboekjes).
Begin 90'er jaren overgestapt op het computergebeuren (Sinclair, Acorn, PC) maar sinds 4 jaar mijn oude electronica spullen weer van zolder gehaald en er weer "in" gedoken.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Bij mij begon het allemaal met zo'n eenvoudig experimenteersetje. Lampje, belletje, batterijtje, schakelaartje. Daar was ik al gauw op uitgekeken. Toen kwam ik in de bibliotheek een aantal boekjes tegen: "Zo werkt de radio/televisie/transistor". Wie kent ze nog, met Vraagal en Weetal? Ik begreep er niet veel van, maar kreeg in de gaten dat er systeem zat in die apparaten. Dat greep me.

Later was ik ook één van gegenen die een Philips EE2003 had. Zelf gekocht. Ik ben er heel wat uren zoet mee geweest, hoewel ik het spul maar matig leerzaam vond. De middengolfradio die je ermee kon maken, heb ik op het laatst jarenlang in elkaar laten zitten.

Ik wist vanaf m'n jonge jaren al dat ik aanleg had voor techniek. Had toen nl. de radio van opa al een keer gesloopt (mooie gekleurde draadjes) en had ook een electra doosje van de blokker ofzo (haal het daar nooit!!!). Na een maand was een stekkertje naar de knoppen (pa was te lui om te maken) en kon ik de helft van de dingen niet meer maken.
Toen lang niets meer gedaan.
2e Middelbare school was wel leuk, hadden we een techniek boek, had ik in het begin van het jaar het techniek boek al uit gewerkt. (was even een weekendje bij opa en oma geweest:P) Dus het hele jaar ging mijn boek de klas rond als overschrijfboek.

Toen ook weer twee jaar niets meer gedaan. Ongeveer sinds één maand weer bezig met elektronica. Ontdekte (net als iedereen volgensmij) CO d.m.v. google. Heb nu de spullen van m'n pa "geerft" en ben dan ook flink aan het pielen. Tevens neem ik zijn cursus mappen door (hij heeft allemaal electrotechniek dingen gedaan) en ben ik nu bezig een lichtgevoelige robot te maken.

beter als een beginner beginnen, en als een expert eindigen, dan andersom | pureesoiree!!!

ik tracht ook aan microcontrollers te beginnen, lastig zeg! wel leuk!

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Toen ik vijf was (ben nu 17) begon ik gewoon met verlengsnoeren te spelen. Dan hebben we verbouwd en heeft m'n vader een cursus elektriciteit gevolgd om onze installatie zelf te kunnen doen. Bij de afbraak hadden we een hele hoop schakelaars en stekkers over, die ik toen op een plank gemonteerd had om mee te spelen als kind.
Op een dag heb ik daar zo eens batterijen en lampjes aan gehangen (was toen 7).
Dan ben ik uiteindelijk dingen beginnen repareren voor andere mensen, eens een kitje gekocht enzo...
Toen kwam de verslaving... :-)

heeft iemand nog handleidingen voor kleine motortjes voor mij kan ook via e-mail

Henry S.

Moderator

Anne foei toch, dit is compleet off topic. Wil je aub een nieuw topic starten?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

srry hor maarik wil het gewoon hebben

Op 6 juli 2006 21:06:22 schreef anne_B:
heeft iemand nog handleidingen voor kleine motortjes voor mij kan ook via e-mail

Op 6 juli 2006 21:14:43 schreef anne_B:
srry hor maarik wil het gewoon hebben

dit heeft niets met het topic te maken, het topic is al oud EN je geeft een brutaal antwoord.

-
KT88

Overleden

Dan maar dicht, dit schiet niet op zo.

http://img358.imageshack.us/img358/6756/216735slotje6zx.gif

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dit topic is gesloten