ventilator regeling

Hallo, ik heb het volgende probleem ik heb een mercedes ja 20 jaar oud, maar nu doet de aanjager het niet meer, en nu is denk ik de regelaar van de motor stuk is , het is een aluminium blokje van ongeveer 3cm in het vierkant, ik weet niet of het een soort triac kan zijn, er gaat 1 dikke draad in, en een dikke draad uit naar de motor, en dan gaan er nog 2 dunne draden in, die denk ik van de aansturing zijn. Nu is de vraag weet iemand wat het is? of heeft iemand een schema van een regelaar voor zo'n elektro motor, het is een motor met koolborstels en op 12 volt. mvg Ton.

jerome

Golden Member

Het gaat hoogst waarschijnlijk om een spannig gestuurde PWM regeling.Heb hier ook zo een defect blokje liggen uit een BMW. Er zijn geen datasheets van te vinden en ook geen verkopers. De fabrikant gaat er van uit dat deze enkel defect gaan bij té hoge motorstroom. Daarom maken ze deel uit van een nieuwe aanjager. Met wat meetwerk, een paar buz11 fet's en een 555 timer zijn ze na te maken.

Soms is het een gewone power tor. Heeft de benz clima control? Zoja dan is het bijna zeker PWM sturing. Anders zit er gewoon een regel weerstand aan de blower schakelaar die de transistor weer stuurt.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Clima control ? 20 jaar oude benz ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Vaak zijn aanjagers van auto's veel simpeler uitgevoerd, gewoon met zgn. blowerweerstanden. Op de hoogste stand krijgt de aanjagermotor direct 12 V en anders via een van de serieweerstanden.

Hugo Welther

Moderator

Clima control ? 20 jaar oude benz ?

Ik ken een RR uit de jaren 30 en die heeft gewoon airco, elektrische ramen, en nog meer gadgets die ook op de auto van 2008 zitten. Wel wat primitief uitgevoerd, maar het zit er in.

20 jaar geleden was airco/clima ook leverbaar op de wat gewonere auto's, wel als extra, extra uitzonderlijke optie, maar het was er allemaal al.

In de jaren 20 reden de electrische auto's immers ook al rond.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Sine

Moderator

Jahoor ...

En met traploze regeling waren ze er ook al massaal, al dan niet pwm-end

DE OLDE

Overleden

Als een power tor stuk gaat , is hij in 99 van de 100 gevallen kortgesloten tussen C en E . Dan zou de ventilator altijd op vol vermogen moeten draaien. Ik repareer voor een garage nogal eens een regeling uit Citroën BX . Die hebben een powertor op een koelplaatje in het luchtkanaal van de ventilator. Hier zit een PTC in serie ter beveiliging , gewoon een rond schijfje dat of gebroken of geoxideerd is. Ik ken geen Mercedes , maar wellicht zit er ook zoiets in.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Hallo allemaal, zoveel reakties had ik niet verwacht......maar even een paar antwoorden, het is dus wel een auto met airco, en er zit zeker geen power tor in om het te regelen, en ja bij de stersteler kun je niet zo'n los blokje bestellen, je moet hem compleet met motor en al kopen...kosten 350,- euro. ik heb nog even gekeken hoeveel ampère hij trekt bij 12 volt en daar keek ik wel van op...26 ampère trekt hij, is dat normaal of zou hij teveel trekken, en is daardoor die regelaar kapot gegaan?
Ik sta nog steeds open voor een goede optie, maar nog bedankt voor alle reakties. gr Ton.

DE OLDE

Overleden

Kun je een foto plaatsen?? Andere oplossing sloop, alleen blokje slopen uit een auto, misschien kun je hem voor een euro meenemen.

Henry S.

Moderator

Op 13 december 2008 17:15:09 schreef RUR:
ik heb nog even gekeken hoeveel ampère hij trekt bij 12 volt en daar keek ik wel van op...26 ampère trekt hij, is dat normaal of zou hij teveel trekken, en is daardoor die regelaar kapot gegaan?

Dat is 312W, leuke kachel opzich, denk dat niet klopt.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
jerome

Golden Member

Het klopt natuurlijk niet. Ik heb er hier enkele liggen en de zwaarste heeft een startstroom van minder dan 20A en nominaal 7,8A. Jammer voor jou wagen.

Hallo forumleden, een foto maken lukt even niet, hij zit weer even in de wagen....rechtstreeks aangesloten op de plus, dus hij draait op volle toeren.....ja beter dan niets, en zoals ik lees is die 26 ampère teveel, waar dat aan ligt zou ik niet weten.
De koolborstels en het anker ziet er nog mooi uit.
En ja op de sloop had ik geen keuze, ze waren eral uit gesloopt en als er eentje in zat dan was het weer een ander type, dus eigenlijk had ik nog hoop op een schema van een leuke toerental regeling.
Maar toch allen bedankt voor het meedenken.
mvg Ton.

jerome

Golden Member

Wanneer de permanete magneten door de tijd aan stekte hebben verloren kan het niet anders of de stroom moet stijgen. Motor wil dan sneller gaan draaien maar kan dat niet door de belasting van het schoeppewiel.Uit de sloop kan het model wel anders zijn, maar kan de motor over te bouwen zijn.

Hallo, even het schema bekeken, het lijkt me wel wat maar deze kan max 10 Amp regelen, misschien met een andere fet iets meer?
En ja op de sloop heb ik eerst gekeken of er zo'n zelfde blokje op zat, en ja misschien is de motor van de sloop wel te plaatsen in de mijne, maar bij die andere zat altijd een andere aansluiting, en het toerental werd dan geregeld door een weerstand, maar goed ik ga me eens verdiepen in dat schema met die fet, was het nu een gewone voeding dan zou ik er een 3055 bij plaatsen voor meer vermogen, maar dat gaat hier niet op denk ik. gr Ton.

DE OLDE

Overleden

Andere FET IRF1405 misschien