D13-620GH Beeldbuis data gezocht

Sine

Moderator

Ik ben weer eens wat aan het stunten met een scope clock en hoewel ik al beeld uit het buisje heb is het niet wat het moet zijn ( het beeld wilt niet breed genoeg )

De enige site waar ik info over deze pijp kan vinden is http://www.radiomuseum.org
Een raar clubje radiooten die eerst 25 $ toelatings fee willen ontvangen en een bewijs van goed gedrag ( ehem ) voordat ze er ook maar over denken om je aan "hun" precious datasheetjes te laten. En o-wee als je informatie deelt met een buitenstaander !

"this is my hobby" zegt de goede man erbij ... het is maar wat je leuk vind.
enfin, laat ik er maar over ophouden, dat is beter voor mijn bloeddruk.

Dus lang verhaal kort : wie helpt mij aan data over dat buisje ? de rooster en anode spanningen heb ik waarschijnlijk al genoeg aan. ( vooral anode en G3 zijn interessant )

http://www.gigawatts.nl/co/projects/klokken/crt.JPG

Schimanski

Golden Member

Ja dat radiomuseum verhaal heb ik ook gelezen... Maar gauw over ophouden.

De D13-620 is niet zo'n heel oude buis (1977)en dat is meteen het probleem. In oude databoeken staat hij dus niet (mijn jongste boek is van 1974).

Ik heb wel de D13-621 gevonden, weet niet in hoeverre er overeenkomst is.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Hugo Welther

Moderator

Zie je mailbox. Ik heb wat summiere info gevonden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Sine

Moderator

Bedankt heren, dat helpt !

Ik denk dat ik de goeie spanningen te pakken heb, want het plaatje is haarscherp, ik kan de frut van de HS voeding er duidelijk in zien ;)

http://www.gigawatts.nl/co/projects/klokken/scherp.JPG

Maar het buisje wilt nog steeds het scherm niet vullen zoals in bovenstaand plaatje ... heel vreemd.

Hallo Sine,

Ik heb een beetje nagedacht op uw probleem en ik denk dat de oorzaak niets te doen heeft met goede of verkeerde HS spanning.
Ik denk dat het een probleem is van eigen fabricatie van deze beeldbuis.
Hij kan het scherm niet vullen want de electrons bundel reikt de verticale (of horizontale , ik weet niet in welke positie is uw beeldbuis) uitslag platen met hoge uitslag hoek.
Dus, in mijn mening, enige oplossing zou de diameter van uw klok te verminderen. (x en y bestuurspannings te verminderen)
NB:
-ik ben franstalig, ik doe mijn best om in het nederlands te schrijven...laten we hopen dat wat ik geschreven heb, verstandbaar is...
-waarschijnlijk een beeldbuis die voorgezien was om in 8 x 10 formaat te werken, dus kan niet "full" scherm werken.

Sine

Moderator

Hee Emilien, onze favoriete fransman ;)

Dit is een buis die ook in scope's gebruikt wordt, dus eigenlijk zou je verwachten dat het ding dan ook een beeld vullend plaatje moet kunnen neerzetten.

Maar inderdaad lijkt het alsof ik tegen de afbuigplaten aanloop :(

Naja .. ander buisje dan maar.

Ook raar dat je links meer beeld hebt dan rechts - even er vanuit gaande dat je afbuiging wel klopt.

Goedkoop restpartijtje? ;)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Sine

Moderator

Ja, ik blijf het vreemd vinden

Het buisje zou goed moeten zijn, sloop pijp uit een scope vermoed ik. En dit is ook niet echt een normale failure mode, meestal is het de cathode of het fosfor die het laten afweten.

Hugo Welther

Moderator

Heeft die buis naast statische afbuiging soms ook nog (beperkt) afbuigspoelen nodig?
Of is een tweede set afbuigplaten?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Zeg heb je de MU metalen afschermhuls ook om de buis heen zitten ? Misschien dat dit nog uitmaakt ?

Ik heb hier een D13-480GH van Valvo die ook rare fratsen krijgt als hij niet afgeschermd is.

Beetje vreemd idee misschien, maar heb je hem al eens zonder die (magnetische?) tang eronder geprobeerd? En wat doet hij in een andere orientatie?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@sine:

Hee Emilien, onze favoriete fransman

Heel bedankt, ik probeer mijn best te doen...niet altijd gemakkelijk, maar het is een goede oefening.
Proficiat voor uw forum, heel vriendelijk en zeer interessant...ik weet dat het buiten Topic is, neem me niet kwalijk.

Wat betreft uw beeldbuis, moet ik iets verklaren.
Vanaf meer of minder jaren 75 was de mode rechthoekig beeldbuis in scoop te gebruiken.
Ronde beeldbuizen waren goedkoper, daarom veel scopen van deze tijd een ronde beeldbuis hadden, met een rooster die de verticale aflezing aan 8 cm beperkte.
Gevoeligheit van electrostatische beeldbuis hangt van afstand tussen de platen, en het was belangrijk de beste gevoeligheid te verkrijgen (om lagere spanning transistoren te kunnen gebruiken in de eindverterkers).
Daarom denk ik dat de horizontale platen (verticaal afbuig) zó dichtbij zijn dat men maar 8cm kan gebruiken en geen 13cm.