Opladen 3Ah accu met een 2A oplader?

Excuus als dit een heel domme vraag is, maar is het mogelijk een 3Ah boormachineaccu op te laden met een 2ah oplader? (Ik ben een leek, die niet eens het verschil tussen stroom en spanning in zijn hoofd kan houden.)

Bij voorbaat dank,

Adriaanh

Dit moet wel gaan, hoe lang het duurt kun je volgens onderstaande berekenen:

De oplaadtijd van de accu: capaciteit van batterij X 1,4 ....delen door laad capaciteit = aantal uren.

Voorbeeld: een accu van 3300mah die je laad met 330mah wordt dus:
3300 ( capaciteit van batterij) X 1,4 = 4620 : 330 (laad capaciteit) = 14 uur

dus in jou geval 3000 x 1.4 = 4200 / 2000 = 2.1 uur

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil
Hugo Welther

Moderator

Komma verkeerd. Je bedoeld 21 uur.
Je deelt door 200, niet door 2000.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op vrijdag 14 augustus 2009 18:12:20 (35%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dank voor de reacties van Teun en Hugo.

Hugo, als de capaciteit van batterij (3Ah) en oplader (2Ah) allebei in mAh worden weergegeven is het toch 3000 gedeeld door 2000 en niet door 200?

Adriaanh

Is de lader niet 2A? Dan zou het wel kunnen, als er op staat tot max. 2Ah kan het niet. Is de spanning gelijk van oude en nieuwe accu?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

De spanning van de oude en de nieuwe accu is gelijk (9,6V). Op de lader staat 1,9A (inderdaad niet Ah). Dus is dit de juiste berekening:

3000 x 1.4 = 4200 / 1900 = 2.2 uur ?

Adriaanh

[Bericht gewijzigd door Adriaanh op vrijdag 14 augustus 2009 23:23:29 (25%)

Klinkt goed.

Zomaar met formules gooien vind ik niet handig. Dat kan ik nooit onthouden.

Een 3Ah accu gaat met 3A theoretisch in 1 uur leeg (of met 1A in 3 uur leeg). Of vol!

dus met 2A gaat ie in anderhalf uur vol. Daar komt dan kennelijk voor de accu-kenners een fator 1.4 overheen om verliezen te compenseren en te zorgen dat ie echt vol is.

Sommige batterijen mag je niet sneller laden dan C/10 (dat is als je de eenheden meeneemt niet de juiste benaming, maar goed, zo wordt het vaak uitgedrukt). Ze bedoelen dat je niet sneller mag laden dan dat ie in 10 uur vol zit (excl verliezen)....

Als die accu van jou zo in mekaar zit, dan ben je dus de pineut: in 2 uur laden mag niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die beperking is er bij deze accu niet, dus dan ga ik er maar van uit dat hij in zo'n 2,2 uur te laden is tot zijn volle capaciteit.

Veel dank aan iedereen die zijn steentje heeft bijgedragen,

Adriaanh

Hou hem de eerste paar keer dat je hem oplaad wel een beetje in de gaten.... Als ie gaat sissen snel de stekker er uit en verder uit de buurt blijven....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/