heb vandaag mijn brommert eens voorzien van een 2,4 volt hogere boordspanning zodat starten met dit weer goed gaat zonder te hoeven kicken . daar hebben brommers wel meer last van in de winter .
ik heb er 4x nicd 4000mah tussen gezet en 2 parallel . en zo dat alleen de startmotor er gebruik van maakt en ze geladen worden met de bestaande 14,5volt met rijden . dmv een 2 extra relais en een weerstand 18ohm voor ong 700mah laden van de nicd's . dit lijkt weining maar de accu zelf is 4ah dus dit is al het dubbele in capaciteit .en ik rijd meestal niet langer als 40minuten dus is hij mooi bijgeladen in die tijd . de nicd's zitten ook boven de motor omdat laden beter is met 20+ graden .
het schema heb ik onthefly gemaakt en daarna nog van een extra sb560 diode voorzien omdat anders de benzinemeter en diversen bleven werken op de 2,4volt , zelfs achter het contactslot .
de nicd's zijn d cellen en best oud al , deze week getest op 4000mah gemiddeld , bij 5uur ontladen . starten is minder natuurlijk dus ga denk ik een enkele zuuraccucel regelen , want deze nicd d cellen zijn met 11 jaar te oud .