IC dat optelt

Voor een schoolproject ben ik op zoek naar een IC dat op kan tellen.
Als ik een "1" naar het IC stuur vanuit een microcontroller moet er een soort score komen.
Waarheidstabel ziet er ongeveer zo uit bij telkens een 1 inschieten!

00000001
00000011
00000111
00001111
00011111
00111111
01111111
11111111

Hierdoor kunnen we een scorebijhouden doormiddel van ledjes.
Kan iemand me in de richting wijzen van het goede IC.

even google gebruiken met de zoekterm "counter" of "counter IC".

Beetje eigen inzet mag wel he?! Wat heb je zelf uitgezocht? Wat heb je gevonden?

Volgende stomme vraag van mij: waarom wil je een losse counter gebruiken als je een microcontroller hebt die heel goed voor je kan tellen?

Mzzls

Correct me if I'm wrong!

Ik heb de 4017 al gevonden.
Maar deze schakelt het vorige ledje uit.
Waarbij het waarheidstabel er zo uit zou komen te zien

00000001
00000010
00000100
00001000
00010000
00100000
01000000
10000000

Het is wel mogelijk voor dit project alleen zou het mooi zijn als het vorige ledje ook blijft branden!

Edit,

Ik kom uitgangen te kort op me microcontroller dus wil hier 1 uitgang voor gebruiken in combinatie met een IC'tje die dit kan!

[Bericht gewijzigd door Hollowman op donderdag 24 september 2009 14:24:32 (18%)

Hoi,

een µC zal wel overkill zijn denk ik hiervoor :p

Ik denk dat je het best een SIPO iets pakt, is een schuifregister, serial in, parallel out.

De truuk is om telkens een 1 in te laden, en te resetten als je alles terug op 0 wilt.

Kijk eens naar de 74hc164

MVG

Ojeke

Waarom moet het met een externe counter? Je geeft aan dat je een microcontroller gebruikt, waarom tel je daar niet mee? Veel makkelijker en zelf te configureren.

Voor een functie als deze kun je ook een schuifregister gebruiken maar de microcontroller is echt handiger.
Mzzls

@ojeke:
in de openingspost staat letterlijk "Als ik een "1" naar het IC stuur vanuit een microcontroller". Die is dus al aanwezig

[Bericht gewijzigd door JustME125 op donderdag 24 september 2009 14:28:38 (19%)

Correct me if I'm wrong!
DE OLDE

Overleden

met een 4017 gaat het prima de vorige (lagere) uitgangen meekoppelen met een diode.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Pak een 74HC595 ofzo. Schuif je zo alles naar binnen.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Of je neemt een 4015, deze heeft 2, 4 bit schuif registers.
verbind de Q4 van blok 1 aan de data input van blok 2 en je hebt een 8 bit schuifregister.(beide clk inputs verbinden)
Als je de clock inputs via een R en C aan de data aansluit dan kan je met een lange clock puls een 1 in-clocken, en met een korte puls een 0 in-clocken, en heb je dus maar 1 uitgang nodig van je controller! ( pulstijd = R maal C, dus puls langer dan pulstijd = 1 en korter = 0 )
O, ja, nog een diode in sper over de weerstand zodat een laag clock signaal de condensator snel ontlaad, en je bent klaar.
suc6

@justme: dat zal vast afhnangen van het grote aantal ouputs dat nodig is hiervoor.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 24 september 2009 14:27:11 schreef JustME125:
@ojeke:
in de openingspost staat letterlijk "Als ik een "1" naar het IC stuur vanuit een microcontroller". Die is dus al aanwezig

Ja, wat dacht je van die 1 naar de clock input te laten gaan van het schuifrigister?

Bedankt voor alle antwoorden.
Ik gebruik toch de 4017, en ga kijken wat ik met diode's kan doen.

Ben nu bezig met een schakeling in Eagle maar in de "schematic" tekening staat er geen + en - vermeld bij de IC's de rest van de aansluitingen zitten er wel netjes.

Wat doe ik verkeerd?

Het makkelijkst is om een 8-bit schuifregister te nemen, de input knoop je dan aan de Vcc zodat deze altijd een 1 naar binnen schuift. Op de Clk zet je dan gewoon je klokpuls (of in jouw geval, een drukknop als de score met 1 wordt opgehoogd).

Als je hem automatisch wil laten resetten verbind je het hoogste bit door met de reset, al zal dan (afhankelijk van het IC), je gehele register gereset worden wanneer het 8e bit hoog wordt en niet bij de volgende (9e) klokpuls.

Als je meer dan 8 bits wil tellen moet je óf een 10/14/16/whatever bits register nemen, óf het hoogste bit van je 1e schuifregister aan de input van je volgende schuifregister hangen. Zo kan je oneindig doorgaan.
De reset hang je dan uiteraard niet aan het 8e bit van je 1e schuifregister, maar aan het (n+1)-de bit van je gehele register, waar n het aantal bits is dat je wil tellen.

Kwestie van een zwik IC's verzamelen en op een breadboard knallen, zo leer je er het meeste van.

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!