Quad II voedingstransformator

Ik heb een input transformator van een Quad II, die ik ( volgens mij) gekocht heb als niet werkend.

De quad II heeft het volgende schema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/quad-ii.gif

Nu hebben wij vanavond de trafo nog eens doorgemeten en aan de spanning gehangen. we meten 5 Volt en 6.3 Volt zoals het moet zijn. Op de 330 Volt meten we over de 500 Volt. Kan dit goed zijn doordat hij onbelast is of is deze gewoon stuk. Zelfs onbelast wordt hij al wel een beetje warm.

Heb ik hem dan misschien voor niets uit de behuizing gehaald??....

Hugo Welther

Moderator

Je bedoeld de net- of voedingstrafo.
Een "input" trafo is totaal iets anders. Input trafo's vindt je aan de ingang van een versterker, bijvoorbeeld als microfoontrafo of Moving Coil trafo.

Een voedingdtrafo mag heet worden, ook onbelast. Een 70°C is niet bijzonders.
Hoe heb je die 500V gemeten? met een DVM van 10M ohm ingangs impedantie of met een 20k/V AVO-meter zoals oorspronkelijk werd gemeten in die tijd.

De trafo geeft dus spanning op alle wikkelingen, bepalen of hij nog echt ok is doe je door hem te belasten. Zet hem weer terug in de schakeling en meet dan de spanningen eens.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Sorry het was laat en gezellig geweest.. Ik bedoelde inderdaad de voedingstrafo.
Het meten deden we met de voltmeting op een gewone fluke multimeter. verder totaal onbelast.

De schakeling is er nog niet omdat ik hem los gekocht heb en een Quad II van nul wil opbouwen naast mijn bestaande. Ik heb ondertussen wel alle componenten los. De belangrijkste (lees duur) componenten naast de voedingstrafo zijn natuurlijk de choke en output transformator. Als ik iets terugbouw wil ik natuurlijk niet dat daar iets mee gebeurt of met de Quad 22 voorversterker die ook met deze transformator gevoed wordt. Daarom zoek ik eigenlijk een manier om hem los te testen of ik moet zeker weten dat bij een foute spanning er verder (behalve misschine wat weerstandje of condensatortjes) niets stuk gaat....
Is er een manier om hem los te testen?

Hugo Welther

Moderator

De voeding alvast opbouwen en uitgebreid meten met een dummy belasting van wat dikke weerstanden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Sine

Moderator

Die 310V is gemeten tegenover de centertap, en waarschijnlijk ook nog onder belasting ... EN met een netspanning van 220V.

Ik zou hem trouwens op 240V zetten, dat is ook wat aardiger voor de trafo.

hoi,

bedankt voor de input. Ik had al de 240 Volt aansluiting gebruikt en over de twee buitenste polen gemeten. Wij hebben gisteren 1 ding vergeten te meten, De aansluiting "F" op de trafo die dus de ground is en dus de centertaps. Wat blijkt, hij meet wel door op de 6,3 Volt aansluiting maar totaal niets (geen ohmse waarde) op de 310 Volt aansluiting. Dat is dus wat er aan de trafo stuk is.

Nu denk ik er sterk aan hem schoon te maken (alle zwarte kug proberen te verwijderen) en hem dan opmieuw te laten wikkelen of zoiets.

Wij dachten eraan de trafo te verwarmen in hete olie omdat daarvan de temperatuur gemakkelijk te controleren is en gelijkmatiger te verdelen. Heeft iemand van jullie dit toevallig al wel eens gedaan?

Wat is een goed maar goedkoop wikkelbedrijf?

Hugo Welther

Moderator

Je bent toch niet het scherm (shield) ten opzichte van de andere wikkelingen aan het meten? Want dan klopt het wel dat je geen ohmse waarden kan meten.

Maak eens wat goed scherpe foto's van die trafo en de aansluitingen.

Hallo Hugo,

Hierbij twe fotos van de trafo. Ik heb er even voor de duidelijkheid bijgeschreven wat er in het echt opstaat. Zoals je ziet staan er geen aparte pootjes voor de middenaftakkingen van 6.3V en HT op. Omdat deze in het zchema aan het shield liggen trok ik de conclusie dat dit in de trafo aan elkaar liggen aan pootje F.

http://www.uploadarchief.net/files/download/bodem75.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/zijkant75.jpg

Als de middenaftakkingen neit in verbinding met F meoten staan is natuurlijk weer de vraag waarom ik op de 6.3 Volt aansluitingen wel wat meet.

Iemand nog een goed idee voor die zwarte kuch eraf te krijgen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 22 november 2009 22:17:51 (2%)

Hugo Welther

Moderator

Ik had even niet door dit de CT's en de shield al op de trafo waren doorverbonden.

Als ik zo naar de foto's kijk, heb je jezelf een verbrande trafo in je handen laten drukken. Die is zo ongelofelijk heet geweest dat de isolatiematriaal naar onder is gesmolten.
Kan je de draden volgen vanaf de "F" aansluiting? Voorzichtig de drab weg krabben met een mesje/dremel of zo.

BTW er hoort toch een kap over de trafo.

ja, ik dacht dat ik hem als kapot gekocht had maar ik weet het niet. Hij ligt hier al een tijdje.

Wij hebben deze trafo uit de behuizing gehaald en dit doe je dmv verwarmen. daarom zit die zwarte zooi overal. ik zoek nu nog een goede manier die zwarte zooi compleet te vewijderen zodat ik hem misschien kan (laten) repareren/wikkelen. Daarom dachten wij aan langdurig verwarmen op ongeveer 200 graden, misschien in een bad van olie om het geheel gelijkmatig warm te stoken..

Het was mooi geweest om erachter te komen dat ie toch niet stuk was. Wie weet is het inderdaad nog een los contactje "buiten" de trafo maar ik denk het niet.

Iemand een goed bedrijf om deze trafo opnieuw te laten wikkelen?

Zie deze link:

http://www.quad-musik.de/html/quad_ii_tube.html

Zij hebben jaren geleden de productie-apparatuur overgenomen van Quad en zijn in staat om totaal nieuwe transformatoren etc. te leveren voor de Quad II. Tevens leveren ze alle onderdelen (voedingstrafo, uitgangstrafo, choke) voor de II. Wellicht kunnen ze je trafo ook opnieuw wikkelen.
Goedkoop zal het echter niet zijn, per nieuwe trafo vragen ze ca. 390 euro.

Hou er rekening mee dat de Quad II een monoblock is. Heb hier twee originele Quad II´s, uit de jaren '50) in gebruik, zelf volledig gereviseerd. Succes met bouwen, het zijn erg leuke goed klinkende versterkers.

Bedankt voor deze info.
ik zal eens emailen of ze de trafo opnieuw kunnen wikkelen. Ik zoek trouwens ook nog 1 onderdeeltje voor de Quad II (de zekeringhouder) en een onderdeeltje van een Quad 33 voorversterker, het lensje voor de lamp. Het is trouwens allemaal wel heel prijzig.

Ik heb er inderdaad twee, 1 in onderdelen die ik wil opknappen en eentje die compleet in elkaar staat. De bedoeling is er eerst eentje compleet op te bouwen aan de hand van de andere als voorbeeld, dan vervolgens de tweede uit elkaar te halen, de componenten te vervangen en de unit ook opnieuw overspuiten zodat ik op het einde een complete mooie set heb.

Al eens contact met TransTec (de Nederlandse importeur) opgenomen [ http://www.transtec.nl/ ] ?

TransTec is indertijd het importeurschap begonnen uit passie. Het was eigenlijk een Kantoormachinehandel. Eigenaar Henry van Hessen, zal wel niet meer onder ons zijn, maar het bedrijf bestaat nog steeds en ze zijn nog steeds bereid zich over oude apparatuur te ontfermen.
Dat Duitse bedrijf heeft alleen de productie van de buizen apparatuur overgenomen, De moderne QUAD's, inclusief de ESL's worden nog steeds in het oude bedrijf gemaakt

@ Hugo Welter:
QUAD heeft inderdaad een versterker gehad met een ingangstrafo. Dat was een industriële mono uitvoering van de QUAD 33, de QUAD 50. Een gebalanceerde ingang van 600 Ω en een 100 volt uitggang.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

hoi, Transtec heeft geen lensjes en doet niets met de buizenversterkers. Anyway, die lensjes moet ik nog eens een projectje voor opstarten deze mooi zelf te verven.

Ik heb mijn Trafo bij Ace laten herwikkelen. Ik heb hem zelf uit de can gehaald en schoongemaakt. Zij hebben hem afgewikkeld en opnieuw gewikkeld.(dit sceelde natuurlijk iets in de kosten) Ziet er heel netjes uit en de gemeten waarden leken ook in orde. Ik heb hem ondertussen al weer ingegoten. Over een aantal maanden zal ik helaas pas iets over het geluid kunnen vertellen maar ik neem aan dat dat wel goed komt.