Op 31 januari 2010 23:32:48 schreef Hugo Welther:
[...]
Minimaal 1kV diodes. Een 1N4007 is al bruikbaar. Nadeel is dat deze eigenlijk te klein zijn. Je wilt minimaal een 10mm kruipweg.
[...]
Geen diodestand op je DVM? Anders met het weerstandsbereik door meten.
[...]
Nee, ik zou de HSP-eigenschappen van siliconekit maar niet vertrouwen. Dan is open laten beter. Bouw het opnieuw op een stuk plexiglas wat in het bakje past. Als isolator aan de onderzijde ook een stuk plexiglas leggen.
Ik ga niet akkoord met U.
HS van scopen werkt niet op dezelfde princiep als TV.
Het is geen flyback maar wel een sinus oscillator.
Er zijn 9 dioden in serie voor 14KV en elke diode moet dubbel spanning verdragen. Elke diode moet dan 14KV x 2 /9 = 3,11KV verdragen.
Dus moet men dioden van 3,5KV min kiezen.
Deze dioden zijn gemaakt door meerdere dioden in dezelfde behuizing en daarom zijn ze gewoonlijk niet meetbaar met multimeter. (schijnen onderbroken zijn)
Wat betreft isolatie, zou ik gesmolten warme lijm proberen.
Stuk plexiglas is niet voldoende....afstanden van deze cascaden zijn al te klein, en daarom produceeren deze cascaden dikwijls ozone.
Men moet ook de doosje met grafiet verspuiten om dat te voorzien.
@Henry_S:
Voor het potten twee componenten epoxy gebruiken, heb je zo een spanningsvastheid van >100kV/mm
Ja, maar er is een grote nadeel...te sterk...in het geval van een probleem, zal het niet meer mogelijk zijn weer te herstellen.
Componenten die op hoge spanning staan moeten onder hoogvacuum gepotten worden. Als bullen van lucht of gas blijven, is de betrouwbaarheid van isolatie wel beperkt.
EDIT: natuurlijk mag men niet gewone netdioden gebruiken, maar wel snelle dioden. (werkt op frequentie grotere dan 10Khz)