Sine wave dimming een uitdaging !?!?

Dit topic is gesloten

Mensen,

Ik heb mij helemaal suf zitten denken maar ik kom er niet uit.

bekijk deze link eens.
http://www.ies.nl/_Main/white_papers/sinewave.html

IES heeft dus een dimmer waarbij ze met IGBT's de amplitude van de 230V AC kunnen varieren. ?????

Hoe doen ze dat.

En dan ook nog een efficientie van 97% halen. Dus bijna geen warmte produceren. 3% van 2.5Kw is maar 75 Watt aan warmte.

Voordelen zijn geen schakel pieken en harmonische in het ET net.

Zo'n dimmer wil ik zelf maken... Maar ik ken het princiepe niet hoe ze dit doen.

WIE O WIE heeft er ideeen...!!!

Misschien komen we er met elkaar uit en kunnen dan ons voordeel er mee doen.

groet Antonie

So much to do and so little time!!

Dit is inderdaad interessant! Hier nog een geinteresseerde! (Ben toevallig bezig een dimmer te maken..)

Heel simpel.
Ze hebben een tabel waarin een sinus in pwm staat.
Deze tabel wordt gewoon afgelopen. Het pwm signaal gaat naar de igbt's dan naar een trafo (dit hoeft niet en is afhankelijk van de uitgangsspanning) dan een laag doorlaat filter en daar is je sinus.

Op 4 februari 2004 11:30:35 schreef mississippi:
Heel simpel.
Ze hebben een tabel waarin een sinus in pwm staat.
Deze tabel wordt gewoon afgelopen. Het pwm signaal gaat naar de igbt's dan naar een trafo (dit hoeft niet en is afhankelijk van de uitgangsspanning) dan een laag doorlaat filter en daar is je sinus.

Zou je dit verder toe kunnen lichten met grafieken of schema's want bij mij valt het muntje nog niet.
Ik zie even niet hoe ik hiermee de amplitude van een sinus kan beinvloeden.

En trafo's gebruiken wil ik niet wat ik moet 1 of 2 Kw kunnen dimmen. En dan heb je een aardige trafo nodig.
Dit wordt dan erg duur en groot.

alvast bedankt.

groetjes Antonie

[Bericht gewijzigd door Antonie Vonk op woensdag 4 februari 2004 14:52:01

Op 4 februari 2004 11:25:11 schreef DIY:
Dit is inderdaad interessant! Hier nog een geinteresseerde! (Ben toevallig bezig een dimmer te maken..)

Volgens mij zijn wij met gelijkwaardige projecten bezig.

Misschien moeten we eens wat info uit wisselen.

groetjes Antonie

Hmm, misschien wordt het wel gewoon HF PWM gechopped en dan weer gefilterd? Dan kun je op 97% rendement komen, niet met een trafo...

Dan hoef je dus alleen een PWM generatortje te hebben die de IGBT's aanstuurt en wat relatief steile low pass filters (2e orde ofzo). Dan is je PWM storing dus weg, je sinus is stabiel en kun je netjes dimmen.

[Bericht gewijzigd door Benadski op woensdag 4 februari 2004 15:14:34

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 4 februari 2004 15:04:23 schreef Benadski:
Hmm, misschien wordt het wel gewoon HF PWM gechopped en dan weer gefilterd? Dan kun je op 97% rendement komen, niet met een trafo...

Vertel verder hoe werkt zo iets.

Kan je dit ondersteunen met wat grafiekjes wat ik heb er nog steeds geen lichtbeelden bij.

Alvast bedankt Antonie

Ik kan niet zo goed tekenen maar als je naar de volgende site gaat en alleen maar kijkt snap je misschien hoe het werkt.
en het regelen van de amplitude doe je dan door de dutycycle aan te passen.
http://www.ekc.kth.se/eme/kurser/eleffekt/Kap_09_sid_21_och_22.pdf

mississippi, da's de methode om van DC naar AC te gaan, dat wordt veel gebruikt in AC-AC converters (motor controllers)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Er is wel een groot verschil tussen de methode
aangetoond in de 2 URLS

-Het 1ste geval, spanning van pulsen is steeds even hoog.
DC naar AC omzetting. Hier moet je een Hbrudge gebruiken
om ook de negatieve halve sinus te kunnen maken.

-In het 2de geval wordt een sinus zelf in pulsen gezet en alle pulsen zijn even breed,
zo zakt de gemiddelse spanningswaarde. (AC > AC zonder langs DC om te gaan)
Door een bruggelijkrichter te gebruiken kan het:
De Mosfet komt op de plaats waar we normaal de DC belasting zetten.
De lamp en de filter komt in serie met de wisselspanning. De mosfet wordt dan PWM gestuurd.
Het kan volgens mij zelfs met de motorregeling van deze site mits kleine aanpassingen, maar voor zekerheid moeten we even bij FREDDY !!!! zijn.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op woensdag 4 februari 2004 17:58:17

beetje gek

De PWM techniek wordt zowel dc-dc ac-dc ac-ac als dc-ac gebruikt Het enige dat er extra bij komt bij een van de mogelijkheden is dat je altijd dc moet hebben om je pwm te maken.
In het ene geval heb je al dc in het andere moet je het nog maken.Met deze methode kun je kleinere tranformatoren gebruiken omdat je van een hogere frequentie uitgaat.Dus veel minder ijzer voor hetzelfde uitgangsvermogen.
Door de pwm uit een picprocessor te laten opwekken met behulp vaneen algoritme kun je heel goed van af 0V tot 230V gaan waarbij de sinus via een filter altijd goed blijft.
en als je jej dc maakt met z.g. PowerFactorControler dan is je cos phi ook nog altijd goed wat voor een belasting je ook mag gebruiken.
Studeer er maar eens op en je ogen zullen open gaan wat er allemaal mogelijk is met PWM.

Iemand riep mij geloof ik.

Kijk even op mijn website: http://www.meettechniek.info/index.html
Zie "3-fasen inverter 115V 400Hz" en voor plaatjes "AC voeding 110V/400Hz".

Hier wordt een soortgelijke techniek toegepast. Maar hier wordt een drie fasen sinus 115 V, 400 Hz opgewekt.
Vanuit een sinus signaal wordt een PWM signaal opgewekt die een MOSFET half-bridge aanstuurd. Dit wordt gevolgt door een laagdoorlaatfilter om de HF PWM pulsen eruit te filteren.

Het probleem is nog dat rare belastingen (enkelzijdige gelijkrichting) de interne voedingsspanningen te hoog opdrijven. Ik heb nog geen tijd gehad om hier een afdoende oplossing voor te vinden.

Het is ook niet een techniek die je zomaar eventjes uit je duim zuigt. Vooral bij deze hoge spanningen kom je nog vele struikelblokken tegen.

Op 4 februari 2004 15:41:15 schreef cormoran1000:
uitleg over deze dimmer

http://www.strandlight.com/PDF/Sinewave%20Dimmer%20Technology.pdf

Goeie uitleg over Sine Wave Dimming.

Dus als ik het goed begrijp ga je de bestaande sinus van het lichtnet in heelveel mootjes hakken en die mootjes ga je een bepaald deel van de tijd aan en uit zetten met een PWM. Laten we zeggen 400 keer per periode = een PWM van 20Khz.
Zou dit voldoende zijn ??????

OK tot dus ver begrepen.
En volgens mij niet zo ingewikkeld om te maken.
Hier heb ik wel een idee over hoe ik dit moet doen.

Echter nu lees ik dat daar achter nog een filter moet om er dus weer een mooie sinus van te maken met, jawel, een amplitude die dus varieert met de duty cycle van de PWM.
Maar dan komt de vraag hoe moet zo'n filter er uit zien.

Ik wil gewoon een 50 Hz signaal met dus de varieerende amplitude en hij moet een belastig aankunnen van 0 tot 1KWatt.

WIE O WIE heeft een idee.

Alvast bedankt

Groetjes Antonie

[Bericht gewijzigd door Antonie Vonk op donderdag 5 februari 2004 11:06:43

Een symetrisch filter is voor zo een toepassing eigenlijk het beste.
Vanaf de pwm kant gezien in beide leidingen een spoel dan een c van de ene leiding naar de andere dan weer een spoel.
deze kan het beste een gekopppelde zijn dan weer een c van de ene leiding naar de andere en dan weer een gekoppelde spoel en dan weer een c van de ene leiding naar de andere.
Op de plaats waar de c's zitten plaats je ook aan elke draad een c die dan aan de andere kant aan aarde ligt.

Op 5 februari 2004 11:13:24 schreef mississippi:
Een symetrisch filter is voor zo een toepassing eigenlijk het beste.
Vanaf de pwm kant gezien in beide leidingen een spoel dan een c van de ene leiding naar de andere dan weer een spoel.
deze kan het beste een gekopppelde zijn dan weer een c van de ene leiding naar de andere en dan weer een gekoppelde spoel en dan weer een c van de ene leiding naar de andere.
Op de plaats waar de c's zitten plaats je ook aan elke draad een c die dan aan de andere kant aan aarde ligt.

Is dit een mogelijkheid ??
http://www.schaffner.com/components/en/_pdf/ds_FN_4022.pdf

Antonie

Ja maar dan 3 keer achter elkaar.De eerste heeft dan geen gekoppelde spoellen.

Op 5 februari 2004 11:40:25 schreef mississippi:
Ja maar dan 3 keer achter elkaar.De eerste heeft dan geen gekoppelde spoellen.

Damn,

Dat wordt een duur geintje.

Zelf wikkelen dan valt dat wel mee losse spoelen en gekoppelde spoelen hiervoor liggen tussen de 2 tot 5 euro afhankelijk van de stroom bij Farnell

Op 5 februari 2004 11:27:46 schreef Antonie Vonk:

Is dit een mogelijkheid ??
http://www.schaffner.com/components/en/_pdf/ds_FN_4022.pdf

Deze filters zijn bedoeld voor erg agressieve spikes.
en als je echt een goede sinus wil.
Maar voor een lamp te sturen heb je niet veel filter
nodig.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op donderdag 5 februari 2004 12:57:27

beetje gek

Oud topic, wel heel erg interessant. Heeft hier iemand al iets mee bereikt? Ik zou dit willen bouwen, maar ik zit beetje in de knoop met de eindtrap. Voor DC geen enkel probleem, maar voor AC???

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Gewoon hetzelfde ?

Neem een brugcel, plaats je DC PWM schakelaar over de DC aansluitingen en je bent bij wijze van gedachtenexperiment een eind op weg. :)

Op 5 februari 2004 12:54:03 schreef elektron_:
[...]
Deze filters zijn bedoeld voor erg agressieve spikes.
en als je echt een goede sinus wil.
Maar voor een lamp te sturen heb je niet veel filter
nodig.

Tenzij je in de buurt naar de radio wil luisteren. Filteren is toch beter. Zoiets ook inbouwen in een metalen kastje.

Overigens is dit (totaal) geen beginnersprojectje. Ik waarschuw maar vast...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Wiebo schreef in het topic: "DE vermogen/temperatuur-vraag" op dinsdag 21 september 2004 18:57:38
Vervolg komt straks, ben nog "aan het werk" tot 22u.

Dat was even flink overwerken! Maar ben je er al achter?

Hmmm, een beginner ben ik alvast niet :) Maar was straks even aan 't kijken voor igbt's welke daarvoor bruikbaar zijn. Het kan ook met gewone transistoren, maar deze hebben dan weer meer last van warmte ontwikkeling. FET's zijn ook een optie, snel schakelen en goedkoop. Ik kan ze schakelen zodat ze de positieve en negatieve alternantie mooi in stukjes kappen op 47kHz. 470 PWM cycli op 1 alternantie is heel mooi, en heb je maar een klein filtertje voor nodig. Dit is ook vlot haalbaar met een PWM module van een PIC controller, op 8 bit resolutie. Dit is voldoende. Maar dan komt het... Eens het schema klaar met FET's... Sluit dan de gate's maar eens aan op een microcontroller. 20 volt gatespanning haal je niet uit een PIC. Toch maar transistoren gebruiken? Schematje als voorbeeld ook niet te vinden op 't net :s

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Dit topic is gesloten