Voor ik begin, ik heb gezocht en ben een tweetal topics tegengekomen die ongeveer het zelfde probleem stelde, echter waren deze beide niet toereikend voor mijn probleem/vraagstuk.
Situatieschets: Auto (ford mondeo 1.8TD '97) voorzien van camera systeem op basis van een Pentium4 moederbord met capture card (BT848 based).
Software is geen probleem, dat werkt allemaal. Nu het probleem/vraagstuk: Ik zou graag willen zien dat dit systeem automatisch werkt, zonder enige menselijke tussenkomst.
Opstarten is het probleem niet, de computer wordt pas gevoed (vanuit een tweede accu + relais) als het contact aanstaat. Dit voorkomt schade aan de computer. De bios is dusdanig ingesteld dat deze aanspringt bij loss of power (dus als er eenmaal weer netstroom is gewoon weer aangaat).
Echter het afsluiten krijg ik niet rond. Ik loop hier tegen twee problemen aan:
- De computer vertellen dat hij uit moet. Soft off is mogelijk, een puls van ongeveer een halve seconden op de aan/uit knop zorgt er voor dat windoos netjes uitschakelt, footage opslaat en na ongeveer 2 min netjes afgesloten wordt. Deze puls moet ik geven nadat het contact uitgaat;
- Het uitschakelen van de voeding met enige vertraging. Op het moment gebruik ik een 12V relais dat de gehele lijn onderbreekt wanneer er geen spanning over de spoel staat. Deze is verbonden met het contact. Echter springt deze - zoals logischer wijs verwacht wordt - ook direct weer uit na het uitschakelen van het contact. Geen tijd om af te sluiten dus;
Wat heb ik geprobeerd:
- Timer van de site: helaas werkt dit niet wanneer de drukknop bedient wordt door een relais, de schakeling doet vreemd wanneer deze niet met een drukknop bedient wordt;
- Zelfde idee met een NE555 als timer, zelfde effect;
Wat kan ik nog proberen:
- Timer relais. Deze aanschakelen met een relais vanuit het contact en daarna laten lopen. Helaas zijn deze vrij prijzig en moeilijk te krijgen voor 12VDC. Ik blijf echter zoeken;
- Probleem ontwijken en handmatig uitschakelen, beide problemen opgelost;
Is er iemand met een idee/voorstel voor dit probleem/vraagstuk? Ik weet dat het goed mogelijk is met een PIC/AVR, maar vind het behoorlijk overdreven en ben angstig voor spontane resultaten.
Alvast bedankt!