Auto shutdown computer

Voor ik begin, ik heb gezocht en ben een tweetal topics tegengekomen die ongeveer het zelfde probleem stelde, echter waren deze beide niet toereikend voor mijn probleem/vraagstuk.

Situatieschets: Auto (ford mondeo 1.8TD '97) voorzien van camera systeem op basis van een Pentium4 moederbord met capture card (BT848 based).

Software is geen probleem, dat werkt allemaal. Nu het probleem/vraagstuk: Ik zou graag willen zien dat dit systeem automatisch werkt, zonder enige menselijke tussenkomst.

Opstarten is het probleem niet, de computer wordt pas gevoed (vanuit een tweede accu + relais) als het contact aanstaat. Dit voorkomt schade aan de computer. De bios is dusdanig ingesteld dat deze aanspringt bij loss of power (dus als er eenmaal weer netstroom is gewoon weer aangaat).

Echter het afsluiten krijg ik niet rond. Ik loop hier tegen twee problemen aan:

• De computer vertellen dat hij uit moet. Soft off is mogelijk, een puls van ongeveer een halve seconden op de aan/uit knop zorgt er voor dat windoos netjes uitschakelt, footage opslaat en na ongeveer 2 min netjes afgesloten wordt. Deze puls moet ik geven nadat het contact uitgaat;
  • Het uitschakelen van de voeding met enige vertraging. Op het moment gebruik ik een 12V relais dat de gehele lijn onderbreekt wanneer er geen spanning over de spoel staat. Deze is verbonden met het contact. Echter springt deze - zoals logischer wijs verwacht wordt - ook direct weer uit na het uitschakelen van het contact. Geen tijd om af te sluiten dus;

Wat heb ik geprobeerd:

• Timer van de site: helaas werkt dit niet wanneer de drukknop bedient wordt door een relais, de schakeling doet vreemd wanneer deze niet met een drukknop bedient wordt;
  • Zelfde idee met een NE555 als timer, zelfde effect;

Wat kan ik nog proberen:

• Timer relais. Deze aanschakelen met een relais vanuit het contact en daarna laten lopen. Helaas zijn deze vrij prijzig en moeilijk te krijgen voor 12VDC. Ik blijf echter zoeken;
  • Probleem ontwijken en handmatig uitschakelen, beide problemen opgelost;

Is er iemand met een idee/voorstel voor dit probleem/vraagstuk? Ik weet dat het goed mogelijk is met een PIC/AVR, maar vind het behoorlijk overdreven en ben angstig voor spontane resultaten.

Alvast bedankt!

Uit je verhaal begrijp ik dat je een extra computer in je auto hebt gebouwd, klopt dat? Dan gebruik je waarschijnlijk ook een ATX/BTX/andere voeding met een molex naar je moederbord.

Op deze molex zit een draad die de voeding aan zet, bij mijn ATX is dit de blauwe. Deze kan je met de grond verbinden om de voeding stand-alone aan te zetten. Normaal verzorgt je moederbord dit, maar kan je vervangen door een relais. Je moet dan zorgen dat je zelf de voeding in schakelt óf dat je het contact naar je moederbord parallel aansluit.

Over de timer van deze site: Die zou gewoon moeten werken. Wat is vreemd? Wat doet hij (niet)?

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!

Bij een ATX voeding is het (meestal) de groene draad, als ik me goed herinner, maar dat kan ik fout hebben.

Het mooiste lijkt me om vanuit die PC een signaal te halen dat het ding aan staat. Kun je niet gewoon de power-LED aansluiting gebruiken, eventueel met een optocoupler er aan of zo? Laat de transistor van die opto-coupler een darlington (TIP122 of zo) open sturen, die de stroom door de relaisspoel kan overbruggen zolang de PC loopt.

Het lijkt me wel raadzaam om als nog tijdrelais o.i.d. te gebruiken, voor het geval die PC niet uit wil schakelen. In dat geval zou die PC de accu helemaal leeg trekken, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Met een 555 timer moet dit gemakkelijk op te lossen zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

iets in de aard van dit dus
http://bayimg.com/banKiaaCe

[Bericht gewijzigd door slenders op dinsdag 22 juni 2010 14:38:12 (18%)

@Nixk-89 Yes, ik gebruik een PicoPsu, een mini 120watt ATX voeding. Hierbij is het dus niet mogelijk om die PSU_ON kabel te gebruiken, maar dat is ook niet wat ik wil. De PC gaat al automatisch aan, door reboot after power loss. Het uitzetten van het besturing systeem op de computer is het probleem.

@SparkyGSX Zelfde idee, aangaat en aanstaan is het probleem niet. Ik zoek naar een reactie op het contact, waarbij de soft-off van de computer wordt gebruikt.

@slenders Awsome, dat tweede deel ziet er mighty fine uit! Zo had ik het nog niet geprobeerd, ga ik bouwen, bedankt!

ik heb dit opgelost met de ITSP module van mini-box. je moet inderdaad de power-on contacten hebben op het moederbord, niet de ATX stekker.

GMT+1

ik weet wel niet of de pc uitschakelt als je het contact maar even op hebt gezet (bv om de ramen even dicht te doen).
Zodat de pc nog niet opgestart is vooraleer je het contact terug af zet. Ik denk niet dat die soft shutdown dan al werkt

HAI,

Ik zou daar toch een pic microcontroller voor gebruiken, bijvoorbeeld een 16f628A.

Je sluit 1 ingang van de microcotroller aan op het contact slot, waneer deze voeding krijgt, zet deze via een relais direct de 12v voeding lijn onder spanning en start na bijvoorbeeld 5 sec automatisch de PC op.

Wanneer de sleutel uit contact gaat, zal de relais de pc_button knop gedurende een bepaalde tijd activeren en dan na een bepaalde tijd zat het voedings relais vallen.

Principe schema:

http://download.collem.nl/pv.png

PortA.4 meet of dat er spanning vanaf het contact slot komt.
PortA.0 stuurd het 10A voedings relais.
PortA.1 stuurd het button relais.

Suc6.

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
High met Henk

Special Member

dit zal dus niet werken...

Die PNP hangt aan de ene kant aan de bordspanning en probeer je dan met 5V dicht te krijgen? Echt niet!

open collector maken met NPN torren maken.

en die regelaar acherstevoren getekend is niet heel netjes: het zou je sieren om de volgende zaken te weijzigen:

.1 basis weerstanden opnemen
.2 ontkoppel condensator en anti oscillatie condensatoren in de voeding
.3 vrijloopdioden over de relais spoelen
.4 dat PNP naar NPN omzetten
.5 een kleinere PIC nemen, want deze is belachelijk groot voor hetgeen die nu doet

Schema technisch:
.1 Die 7805 omdraaien zodat hij logische gericht is
.2 duidelijk aangeven waar die 7805 heen gaat, nu lijkt de uitgang los te hangen.

En das dan nog buiten het feit dat ik het schema COMPLETE overkill vindt!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb ooit een programma geschreven om een (Windows) PC software matig uit te schakelen.
Mocht je hier iets aan hebben dan zeg je het maar.

Op 28 juni 2010 06:48:09 schreef High met Henk:
dit zal dus niet werken...

Die PNP hangt aan de ene kant aan de bordspanning en probeer je dan met 5V dicht te krijgen? Echt niet!

open collector maken met NPN torren maken.

en die regelaar acherstevoren getekend is niet heel netjes: het zou je sieren om de volgende zaken te weijzigen:

.1 basis weerstanden opnemen
.2 ontkoppel condensator en anti oscillatie condensatoren in de voeding
.3 vrijloopdioden over de relais spoelen
.4 dat PNP naar NPN omzetten
.5 een kleinere PIC nemen, want deze is belachelijk groot voor hetgeen die nu doet

Schema technisch:
.1 Die 7805 omdraaien zodat hij logische gericht is
.2 duidelijk aangeven waar die 7805 heen gaat, nu lijkt de uitgang los te hangen.

En das dan nog buiten het feit dat ik het schema COMPLETE overkill vindt!

Hai,

Een stapje terug, het is een basis schema, dus niet uitgewerkt (Principe schema).

De microcontroller kwam zo in mij op, (heeft een interne occilator), veel IO; er moeten nog knopjes op op om de tijden bijvoorbeeld in te leren en mischien nog wat ledjes)... en als laatste natuurlijk ook niet onbelangrijk, deze kost niet veel; een euro of 4.

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Stan, als principe schema lijkt het me prima te doen, maar er moet nog wat gebeuren om de torren netjes aan en uit te krijgen.

Maar om dat goed te krijgen, kost het weer wat extra onderdelen. Je kunt ook overwegen om gewoon 5V relais te kopen. Dan wordt dat stuk ineens weer een stuk simpeler.

Ik zou zelf ook niet met diodes gaan klooien om te zorgen dat de relais alleen aankunnen als ...

Ik zou gewoon de logica in de pic of avr programmeren. Twee relais, twee uitgangs transistoren, twee basisweerstanden. Aan de ingang nog 1 weerstand en een zener om het contact te meten.

evt. kan je nog wat toevoegen dat de PIC zichzelf ook uit kan zetten. Dat ie wakker wordt door het contact, en als het contact uit is zichzelf aan kan laten totdat ie uit wil.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 28 juni 2010 09:04:52 (72%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Op 28 juni 2010 08:48:20 schreef Stan1:
[...]

Een stapje terug, het is een basis schema, dus niet uitgewerkt (Principe schema).
[...]

Dan nog blijft de fout met de transistoren vrijwel onvergeefelijk :+
dat is namelijk een principiële fout

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 28 juni 2010 07:00:06 schreef MMSoft:
Ik heb ooit een programma geschreven om een (Windows) PC software matig uit te schakelen.
Mocht je hier iets aan hebben dan zeg je het maar.

Shutdown /s zit in elke pc om hem softwarematig uit te schakelen.

maartenbakker

Golden Member

Dat is toch niet helemaal waar. Ik typ dat net in en ik krijg van dat eigenwijze ding te horen: "-bash: shutdown: command not found". Op een andere PC krijg ik te zien: "shutdown: invalid option --s"

Met andere woorden: het zit niet op elke PC en /s werkt ook niet op elke PC. Wel op Windows XP en misschien ook wel op Vista of 7.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 28 juni 2010 11:14:46 (51%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb het het maar een beetje uitgewerkt.

http://download.collem.nl/pv_1.png

Via button T1 is de vertragings tijd te leren (tijd dat na inschakelen contact, gewacht moet worden voordat het 10A relais op komt).

Met button T2 is de PC-button tijd te leren.

En met T3 is de uitschakel vertragings tijd te leren.

Led 's T1-T3 behoren bij de betreffende tijd 's mode.

Het progje is op mijn site te vinden 'Time Out Versie 1.0 Beta' (rechter muis klik, opstaan als)
Ik zou zeggen probeer het maar eens, bij XP werkt het, met Vista heb ik geen ervaring.

Wow all, like.. uh.. aandacht?

Schema van Stan is niet wat ik zoek, behoorlijk uitgebreid en uitgewerkt, toch bedankt voor de moeite.

Ik had het schema van Slenders al aan de praat, werkte op mijn breadbord naar behoren. Echter, nu definitief op een stukje experimenteer print heb ik andere resultaten, en misschien kunnen jullie me daar bij helpen.

Ik zal voor het gemak even de waardes geven die ik gebruikt heb:

REL1&2 Omron 12V relais,
REL3 No-name 12V print relais,
CNY17-3 optocoupler
R1 10K print potmeter
R2 1K
C1 220uF/25V
C2 100nF/100V

Nu het probleem, bij het aanleggen van de voedingspanning (12V) wordt REL3 aangetrokken en blijft tot het aanzetten van het contact. Wordt het contact weer uitgezet, is er een vertraging, en wordt het relais weer aangetrokken. Echter wordt de NE555 warm en brandt na een tijdje door.

Wat is er gaande?

domme vraag misschien, maar heeft die PC een USB-aansluiting, en heeft die nog 5 volt als de PC uitgeschakeld is ?
Anders zou ik simpelweg een relais nemen die via het contactslot bediend wordt, en een tweede, met de contacten parallel aan het eerste relais, die vanuit de USB gevoed wordt. Als de PC uit moet als het contact uitgezet wordt, krijgt die een shutdown, en als de USB-spanning wegvalt, dan valt dit relais af, en ontkoppelt de voeding van de accu.

simpeler en ook zekerder dan de 555-tijdvertragingsoplossing, omdat de shutdown soms misschien langer duurt dan de 555 de tijd geeft.

Het probleem is juist het doorgeven aan de PC dat hij moet gaan afsluiten. Automatisch zou het beste zijn. De voeding laten afvallen is geen probleem, maar het afsluiten van het besturing systeem..

Ik zou een laptop gebruiken (incl. goede accu) op het moment dat je de auto uitschakelt zal de laptop op zijn eigen interne accu doordraaien waarna je hem z`n stopcommando kunt geven.

eventueel kun je hem ook automatisch laten afsluiten met energiebeheer waar je bepaalde handelingen kunt instellen bij het passeren van een bepaalde accu percentage==>> 97% standby

[Bericht gewijzigd door meije op maandag 28 juni 2010 18:20:03 (33%)

De aan knop overbruggen met een relais. In je pc de instelling zetten dat als er op die knop gedrukt wordt, de pc afsluit. Op de usb een relais met vertraging, voor ontkoppeling van de accu.

Mensen, lees! Knop wordt met relais bedient, het gaat echter om het pulsje te maken wat dat relais schakelt.

Laptop gebruiken gaat niet ivm. capture card.

pa3gws

Golden Member

Is het niet mogelijk om de software van een UPS te gebruiken?
Een UPS geeft meestal via de ser. poort een signaaltje waardoor de software de PC netjes afsluit.
Je moet er alleen voor zorgen dat de PC gedurende die tijd spanning houd.
En uitzoeken watvoor een signaal de UPS geeft bij stroom uitval.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 28 juni 2010 17:32:43 schreef Ejonk:
Wow all, like.. uh.. aandacht?

Schema van Stan is niet wat ik zoek, behoorlijk uitgebreid en uitgewerkt, toch bedankt voor de moeite.

Ik had het schema van Slenders al aan de praat, werkte op mijn breadbord naar behoren. Echter, nu definitief op een stukje experimenteer print heb ik andere resultaten, en misschien kunnen jullie me daar bij helpen.

Ik zal voor het gemak even de waardes geven die ik gebruikt heb:

REL1&2 Omron 12V relais,
REL3 No-name 12V print relais,
CNY17-3 optocoupler
R1 10K print potmeter
R2 1K
C1 220uF/25V
C2 100nF/100V

Nu het probleem, bij het aanleggen van de voedingspanning (12V) wordt REL3 aangetrokken en blijft tot het aanzetten van het contact. Wordt het contact weer uitgezet, is er een vertraging, en wordt het relais weer aangetrokken. Echter wordt de NE555 warm en brandt na een tijdje door.

Wat is er gaande?

werd de 555 ook warm op het breadbordje?

het schema is maar snel ineen gestoken, het kan zijn dat er nog wel wat schoonheidsfoutjes in zitten

dat relais3 word aangetrokken bij het aanzetten van de voedingsspanning kan wel gebeuren.
om dit tegen te gaan kan je de reset pin eventueel met een R en C aan de voeding hangen dat deze bij het aanzetten van de voeding nog even laag blijft.
Ook kan je de verbinding van het contact naar de 555 eens AC koppelen (pin2 met 10k aan vcc en dan een C van 0,001uF naar het contact.

word relais 2 goed aangetrokken? want het kan zijn dat je hier beter nog een transistor bij kan zetten