TV van Engeland naar Nederland

Ik verhuis binnenkort van Engeland naar Nederland en heb een jaar geleden een Panasonic Viera TX-P42V10 42in Plasma gekocht met ingebouwde 'Freeview' voor Engeland.

Toen ik 10 jaar geleden naar Engeland ging, werkte het geluid van mijn Nederlandse TV niet.

De aanbieder van (digitale) TV in mijn nieuwe woonplaats is Ziggo.

Weet iemand of mijn bovenstaande TV werkt of dat ik opzoek moet naar een nieuwe?

Dank voor je hulp!

Chris

maartenbakker

Golden Member

Digitaal zou als het goed is uitwisselbaar moeten zijn. In het ergste geval moet je een losse ontvanger aansluiten, aangezien ik zo vermoed dat freeview niet de standaard is die ze hier op de kabel hebben. Dat probleem speelt met in Nederland gekochte televisies vaak ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hy Chris, je kun je Plasma tv gewoon hier in NL gebruiken,ook bij Zigo,Je moet wel de andere Norm instellen in het menu ,PAL-BG dus,bij digitale Onvangst DVBC zul je een aparte CI module nodig hebben + kaart.Lees dus de gebruiks aanwijzing zorgvuldig.

Bedankt voor jullie hulp! Ik ga het over twee weken proberen.

maartenbakker

Golden Member

Ik ben even verder gaan zoeken of ik wat over jouw televisie specifiek kon vinden. Heb je het volledige typenummer gegeven of staan er nog 1 of meer letters achter die je vergat te vermelden? Juist die letters zijn belangrijk als het gaat om het vaststellen van regiogebonden mogelijkheden.

Aanvulling (even op panasonic.nl naar de specs gekeken): Als er een letter B achter staat, heb je een model dat speciaal voor de Engelse markt is. Je zal in dat specifieke geval een externe digitale ontvanger nodig hebben voor Ziggo, op analoog inderdaad geen geluid en DVB-T (Digitenne) alleen op de UHF-band. Dit wordt bepaald door de aanwezige hardware, en het servicemenu zal daar niet aan helpen.

Staat er willekeurig welke andere letter achter dan heeft hij een ingebouwde DVB-C ontvanger zodat je zowel analoog als digitaal zonder problemen van Ziggo gebruik kunt maken. Bij analoog zal je wel PAL B/G moeten kiezen inplaats van PAL I, maar ook hier gaat dat buiten het servicemenu om.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, geweldig, reuze bedankt. Ben volgende week terug in Engeland en kan ik het checken. Dit was mijzelf uren gaan kosten. Dank

High met Henk

Special Member

de vraag of je nog wel digitaal van Ziggo wil... ik heb het nu een maand en voor mij hoeft het niet meer. Wat een ellende heb je daarmee zeg.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@Big chris,
Anders neemt je toch Canal Digitaal, die heb ik al zo'n 10 jaar en dan wil je niets anders meer.
Genoeg zenders en van goede kwaliteit.
met de scart koppelen en het werkt.

MVG Gerard

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
maartenbakker

Golden Member

Je hebt zelfs kans dat er in dit toestel een DVB-S ontvanger zit, ook weer afhankelijk van de uitvoering.

Overigens is koppelen via de SCART in geval er geen geschikte ingebouwde ontvanger in zit wel heel erg 2009 ;-) Op dit toestel zitten voldoende HDMI-aansluitingen zodat je ook van HD kunt genieten.

Hi Maarten, terug in Engeland de handleiding erbij gepakt.

Type is: TX-P42V10B

Bij 'receiving systems' staat 'DVB-S / S2 (free sat, Other Sat)' erbij samen met een hele reeks van andere technische termen die mijn niets zeggen, zoals DVB-T, PAL I, PAL 525/60, M.NTSC, NTSC

Hoop dat dit voor jou wel wat betekent. Dank!

maartenbakker

Golden Member

Dit betekent in de praktijk dat je bij aansluiting op de Nederlandse kabel een losse digitale (DVB-C) ontvanger nodig hebt (die krijg je of koop je bij het digitale pakket van Ziggo).

De analoge zenders zullen niet allemaal te ontvangen zijn en tevens geen geluid geven, dus voor dat gedeelte hetzelfde probleem dat je bij de vorige verhuizing had. Wel kan je met de ingebouwde ontvanger een aantal sattelieten ontvangen en ik denk ook Digitenne (sowieso geen aanrader).

Big Chris,je kunt de ingebouwde DVBS/S2 gewoon met een schotel antenne gebruiken,echter alléén die zenders die FTA dus graties/dus niet gecodeerd zijn ontvangen, dit geld ook voor de HD zenders,voor alle andere zenders heb je een DVBS,of S2 reciever nodig,de S2 sluitje met een HDMI kabel aan op je TV.Voor het niet weten wat bijv. DVBT,DVBS/S2 betekend,ook daar voor kun je bij Google terecht.DVBT=Teristrial/ zijn aardse/land zenders, bijv.digitenne,hetgeen gewoon een merk naam is van de Provider KPN. Zoals Canaal digtaal de nederlandse provider van de NL zender boeket is dat via de Astra Satelieten op 19,2 en 23,5 graden oost word uitgezonden,ook HD zenders,deze uitsluitend op 23,5 oost.DVBS= Sateliet,S2=MPEG4 compressie/deze zenders kunnnen alleen met een HD reciever worden onvangen,dus ook met jouw TV.Via de sateliet heb je de meeste zenders en vrije keuze en de beste beeld en geluids kwaliteit,ook de Engelse zenders BBC ,Movies for Men etc,deze zijn allemaal graties ook in HD,echter deze zitten op een andere positie nl op 28 graad oost,dus je zul een schotel met meerde LNB,s nodig hebben,of draaibaar.Klinkt meschien ingewikkeld maar in de praktijk valt het reuze mee.Overigens Analoge TV is niet meer van deze tijd,en word meer en meer uit geschakeld ,ook via de Kabel TV.Op de Sateliet worden alle Analoge uitzendingen van Duitsland in 2012/2013 uitgeschakeld/beeindigd.PS bezuinig niet op de aan koop van een evt. Sateliet reciever,dus niet die gecertificeerde rommel waar je niks mee kunt.De beste zijn de Dreamboxen die worden software matig zeer goed ondersteund.Opnemen van zenders bij de 8000 max 4 tegelijk,en door sturen naar je PC is ook mogelijk,ook de bediening kan evt ook via de PC/internet op afstand.

maartenbakker

Golden Member

Analoge TV kan het SD-signaal van DVB-C in kwaliteit nog steeds evenaren en is zelfs superieur aan DVB-T zoals hier te ontvangen, dus 'niet meer van deze tijd' is vanuit consumentenoogpunt een beetje onzin. Hoe het ook zij, deze discussie is een beetje off-topic aangezien er sprake was van Ziggokabel. Dan is er dus een (HD) ontvanger nodig. Dat een schotel een goed alternatief kan zijn, is duidelijk, ik heb het zelf ook in mijn achterhoofd zitten tegen de tijd dat Ziggo hier de analoge zenders af zou schaffen.

Hoi,,

Heel lang geleden in het video recorder tijdperk heb ik ook wel eens video recorders uit engeland onder handen gehad met het zelfde audio probleem.

Het zelfde probleem hadden ook de mensen die aan de nederlandse kust woonden en engelse tv zenders konden ontvangen met hun dak antenne.
Je kon een losse tv tuner (om)bouwen of je tv aanpassen om het engelse audio signaal hoorbaar te maken.

In engelse vcr's zat een keramisch filter van 6Mhz ,dat heb ik door een keramisch filter van 5.5Mhz vervangen , en het geluid was weer aanwezig.

Misschien is dit ook wel aan te passen voor jouw tv,.

@Maartenbakker
Is dit nog mogelijk bij digitale tv's's ?.

bert.

maartenbakker

Golden Member

In digitale TV's is het niet nodig.

Maarten heeft gelijk, ik heb Ziggo kabel en heb het 'alles in 1 extra pakket' plus interactieve HD recorder (+ smartcard) van Ziggo op het oog.

Gebaseerd op jullie berichten denk ik dat deze combinatie zal werken. correct?